Arkiv
Sjöberghs fel, förtal och lögner
I en serie intervjuer i Radio Väst och TTELA uttalar sig områdeschef Sven-Erik Sjöbergh om mig och mitt företag HB Littra Väst. Han antyder. Han framför rena felaktigheter. Han förtalar mig, min fru och sin rektor.
Låt mig först konstatera följande; Staffan Wikell, jurist på Sveriges Kommuner och Landsting, säger i TTELA att inga formella fel har begåtts.
Det finns ingen som helst substans i någon av Sjöberghs anklagelser. Hans påstående att schemaläggning ingår i skolpersonalens ordinarie arbetsuppgifter är felaktigt. Likaså hans påstående att det var okänt för förvaltningen att jag tagit betalt för tjänsten via mitt företag. Båda är lögner. Schemaläggning KAN skötas av rektor om denne anser sig ha tid, men oftast delar rektorn ut den som extrauppgift till lärare som får kompensation för detta. Ofta ekonomisk. Hur rektor valde att göra i vårt fall har i alla år varit allmänt känt på förvaltningen. Faktum är att en chef på förvaltningen själv har beställt och betalt en schemaläggningstjänst av mitt företag genom skolan. Vidare antyder Sjöbergh att jag skatteplanerar, en allvarlig anklagelse som han grundar enbart på det faktum att jag har ett företag. Han antyder också vänskapskorruption. Visst, jag känner rektorn. Men att rektorn valde mig beror snarare på att hon ansåg det vara den bästa lösningen. Jag var den i personalen med störst datavana. Slutligen säger Sjöbergh att någon kan ha brutit mot lagen om offentlig upphandling. Detta är trams. Offentlig upphandling krävs bara när det rör sig om betydligt större belopp än vad som någonsin har varit fallet. Vet inte Sjöbergh detta?
De flesta vänersborgare känner till att jag är en vänsterpartistisk kommunpolitiker, att jag ofta har haft avvikande åsikter i frågor rörande t ex arenan, åsikter som har uppskattats av långt ifrån alla. De flesta kommer ihåg att Sjöbergh tillsammans med förvaltningschef Kent Javette för ett år sedan hotade att ge mig en skriftlig varning för att jag på pedagogernas forum hade lagt ut en länk till ett Youtubeklipp om arenan. De flesta minns också att detta skamliga och kränkande hot var något som herrarna Sjöbergh och Javette efter en stor nationell mediakarusell tvingades dra tillbaka.
Jag är övertygad om att vänersborgarna (utom uppenbarligen Ulla Andersson, ledarskribent i TTELA, samt viss personal på Radio Väst) direkt ser vad hela den här ”skandalen” egentligen handlar om – att vissa personer försöker smutskasta mig. Än en gång.
En offentlig ursäkt vore på sin plats.
(Debattartikel i TTELA idag.)
Rektor Bråberg om “schemaskandalen”
Rektor Sofia Bråberg, som Sjöbergh påstod hade skumma affärer tillsammans med mig, har lämnat ett skriftligt svar på några frågor som Sjöbergh ställde till henne. Idag diariefördes rektorns svar. Skickar hennes svar.
Är jag skyldig – icke skyldig? Döm själva! ;-)
============================
Hej Sven-Eric!
Här kommer svar på de frågor som du ställt till mig.
1. Hur gjordes beställningarna av tjänsterna? Har du kvar underlag/beställning är jag tacksam för att få del av dem.
HB Littra Väst fick i uppdrag att utifrån mina underlag färdigställa de olika typer av scheman som behövs för läsårsstart. Jag satte ett kostnadstak på 10 000 kr för uppdraget vid alla tillfällen utom vid första uppdragstillfället. Underlaget för uppdraget var då bristfälligt och kostnadstaket sattes därför till 15 000 kr.
Om uppdraget kunde genomföras på kortare tid skulle den faktiska kostnaden debiteras och om uppdraget inte kunde genomföras inom ramen för kostnadstaket så skulle hela uppdraget ändå genomföras för det maximala beloppet.
Vid några tillfällen har ett kompletterande uppdrag getts till HB Littra Väst pga ändringar i verksamheten som påverkat de olika scheman som färdigställts i olika hög grad.
Vid dessa tillfällen beräknade företaget en ungefärlig kostnad — som då inte fick överskridas enligt samma princip som ovan.
Uppdragsbeskrivningen har vid några tillfällen även innefattat hur fakturering ska ske.
2. Hur kom det sig att beställningarna gjordes via ett företag istället för att arbetet utfördes i tjänsten? Var det på beställarens initiativ eller arbetstagarens?
Ingen personal på Dalboskolan kan använda schemaläggningsprogram utöver Stefan Kärvling. 1 hans tjänst finns inget utrymme för fler arbetsuppgifter än de han redan har inom ramen för sin tjänstgöringsprocent. Utöver full lärartjänst gör han flera ”gratisuppgifter” framförallt relaterade till skolans hemsida. Stefan var och är inte intresserad av att lämna eleverna i sticket dvs vara tjänstledig med vikarie för att göra uppgiften. Han var egentligen inte alls intresserad av arbetsuppgiften, men jag behövde någon som utförde den.
Förvaltningen hade tidigare anlitat HB Littra Väst för tillverkning av blanketter och jag frågade någon av mina chefer, kommer inte ihåg vem, om detta gick att göra. Svaret var, bl a utifrån att företaget anlitats tidigare, att det var okej. Jag ställde därför frågan till Stefan om företaget kunde åta sig uppdraget och leverera produkten i god tid inför läsårsstarten inom en bestämd kostnadsram som jag hade täckning för inom ramen för budget. Företaget (=Stefan) skulle utföra arbetsuppgiften när Stefan hade semester från sin anställning som lärare.
Skriftligt underlag för beställningarna finns bara för den tilläggsbeställning som gjordes då dåvarande förvaltningschefen Höjer beordrade en schemaändring pga skolskjutsorganisationen. Eftersom denna extra kostnad, enligt överenskommelse med honom, inte skulle belasta skolans budget så skulle ett skriftligt underlag för beställningen vara honom tillhanda. Denna överenskommelse var utformad på samma sätt som de övriga muntliga, men kostnadstaket sattes till 8 000 kr. Fakturan uppgick till 3 200 kr eftersom detta var den faktiska kostnaden för genomförandet av uppdraget.
Fakturan skulle alltså betalas centralt, huruvida så skedde eller ej vet jag inte eftersom jag var föräldraledig och Anna Tuomas ansvarig för att fakturan skulle skickas vidare och inte belasta skolans budget.
3. Hur bedömdes den alternativa kostnaden för utfört uppdrag, i tjänsten kontra upphandling? OM det hade det funnits personal som på övertid kunde utföra uppdraget så bedömer jag inte att kostnaden hade blivit lägre snarare tvärt om.
Jag vill även påpeka att ett uppdrag där kostnaden inte får överstiga 10 000 kr enligt reglerna inte behöver upphandlas, jag är som rektor budgetansvarig och har hållit budget.
4. Vem tillhandahöll arbetsredskap i form av dator och schemaläggningsprogram? Företaget använde företagets dator. I avtalet som ingicks med företaget så skulle skolan tillhandahålla schemaprogrammet. I sammanhanget kan nämnas att schemaprogrammet kan disponeras av hur många användare som helst via det användarnamn/lösenord som skolan fått av programvaruföretaget. Programvaran används via webben. Programvaran har alltså inte ”förbrukats” för att HB Littra Väst använt den i sin dator.
5. Det finns fakturor med olika fakturanummer och olika faktureringsdatum (ca en månads mellanrum) men med samma antal debiterade timmar och samma summa. Är det samma uppdrag som kan ha fakturerats och betalats flera gånger?
Det är delfakturor för samma uppdrag. Samma uppdrag har alltså inte dubbelfakturerats. Faktureringen har gjorts utifrån uppdragsbeskrivningen.
Sammanställning av alla schemafakturor:
|
Fakturanr |
Datum |
Läsår |
Netto |
|
Timarvode |
Antal timmar |
Referent |
|
141 |
2005-10-23 |
2005-2006 |
14000 |
Uppdrag |
350 |
40 |
Sofia Bråberg |
|
143 |
2006-10-15 |
2006-2007 |
8750 |
Uppdrag |
350 |
25 |
Sofia Bråberg |
|
144 |
2007-01-29 |
2006-2007 |
1400 |
Tilläggs- uppdrag |
350 |
4 |
Sofia Bråberg |
|
145 |
2007-09-15 |
2007-2008 |
8750 |
Uppdrag |
350 |
25 |
Sofia Bråberg |
|
146 |
2008-01-13 |
vt 2008 |
3200 |
Uppdrag från Höjer |
400 |
8 |
Sofia Bråberg |
|
147 |
2008-09-28 |
2008-2009 |
10000 |
Uppdrag |
400 |
25 |
Anna Tuomas |
|
148 |
2009-09-21 |
2009-2010 |
4500 |
Uppdrag delfaktura |
450 |
10 |
Sofia Bråberg |
|
149 |
2009-11-02 |
2009-2010 |
4500 |
Uppdrag delfaktura |
450 |
10 |
Sofia Bråberg |
|
150 |
2009-11-22 |
2009-2010 |
3600 |
Tilläggs- uppdrag |
450 |
8 |
Sofia Bråberg |
|
152 |
2010-08-29 |
2010-2011 |
4500 |
Uppdrag delfaktura |
450 |
10 |
Inger Carlsson |
|
153 |
2010-09-22 |
2010-2012 |
4500 |
Uppdrag delfaktura |
450 |
10 |
Inger Carlsson |
Är revisorerna oberoende?
Kollade sammanfattningen i skriften “Revisionen reviderad – en rapport om en kommunal angelägenhet”. Utgiven av ESO sept 2010. Några utdrag:
Det organ som ska granska den kommunala verksamheten är den kommunala revisionen. Det är ett organ som kritiserats, ifrågasatts och utretts under de senaste femton åren. Den primära orsaken till kritiken är hur revisionen är konstruerad. I varje kommun ska det finnas minst fem revisorer som på partipolitiska grunder utses av fullmäktige.
I några exempel redovisas hur revisionen kan hamna i problem, frivilligt eller ofrivilligt. Eftersom revisorerna är skyldiga att uttala sig i ansvarsfrihetsfrågan får de en central roll i ansvarsutkrävandet och det finns en uppenbar risk för att de ska dras in i det politiska spel som äger rum i fullmäktige då sådana frågor behandlas. Det är således inte lyckat att revisorerna ska uttala sig i den frågan.
Den partipolitiska kopplingen hotar revisionens oberoende.
——————-
Vis av erfarenheterna från Vänersborg kan man inte göra annat än att hålla med.
Egna åsikter?
Två avgående socialdemokratiska ledamöter intervjuas i fredagens TTELA. Den ene har suttit i fullmäktige sedan 1969, den andre sedan 1988.
– Jag har aldrig röstat emot socialdemokraterna, säger den ene.
– Jag har bara röstat mot mitt parti en gång, säger den andre.
De verkar stolta över det.
Har jag missat något? Är det något att vara stolt över?
Skandal i Vänersborg?
Tänk att både Radio Väst och UA, dvs Ulla Andersson, på TTELA så lätt föll för frestelsen när det luktade skandal att de glömde alla pressetiska och journalistiska principer. Jag tog en snabb blick på Svenska Journalistförbundets sida och hittade bland annat följande punkter:
1. Massmediernas roll i samhället och allmänhetens förtroende för dessa medier kräver korrekt och allsidig nyhetsförmedling.
2. Var kritisk mot nyhetskällorna. Kontrollera sakuppgifter så noggrant som omständigheterna medger, även om de tidigare har publicerats. Ge läsaren/mottagaren möjlighet att skilja mellan faktaredovisning och kommentarer.
13. Sträva efter att ge personer, som kritiseras i faktaredovisande material tillfälle att bemöta kritiken samtidigt. Sträva också efter att återge alla parters ståndpunkter.
15. Överväg noga konsekvenserna av en namnpublicering som kan skada människor. Avstå från sådan publicering om inte ett uppenbart allmänintresse kräver att namn anges.
Förra veckan när 9:orna fick i uppgift att skriva en uppsats så sa jag till dem: ”Tänk på att vara kritisk när ni letar fakta. Ställer er frågan: Vem säger vad och i vilket syfte?”. Jag upprepar orden för vår lokala skandaljournalister.
I stället har alltså särskilt Radio Väst låtit Sjöbergh – ja, det är samme man som tillsammans med förvaltningschefen på Barn och ungdom i Vänersborg Kent Javette, försökte ge mig en skriftlig varning för nästan exakt ett år sedan när jag länkade till ett klipp om arenan – oemotsagd få utrymme för alla sina antydningar, insinuationer, halvsanningar och rena lögner om mig, min fru och min tidigare rektor.
Det är otroligt unket och lågt, både från Radio Väst och områdeschef Sven-Ove Sjöbergh. Alla som är kritiska till makten i Vänersborg och i synnerhet om de är vänsterpartister måste se upp.
Jag lovar återkomma i frågan.
Motion om SYV
Studie- och yrkesvägledningen vid skolorna i Vänersborg
Det var en gång för mycket länge sedan, närmare bestämt innan valdagen 2006, som Barn- och ungdomschefen inledde en ”Översyn av kommunens vägledningssystem och utbildning i Vänersborg – SYV”. Initiativet till översynen kom från kommunchefen som ville ge uppdrag att skapa en förändrad organisation för skolans vägledning, en verksamhet som enligt honom var av stort värde för kommunens skolungdomar och som nu skulle få bli ännu bättre.
2007 och 2008 ordnades det många möten och studiebesök på andra orter, en utomstående konsult anlitades för en omfattande utredning som slutligen presenterades i juni 2008.
2009 togs frågan om kommunens studie- och yrkesvägledning upp på nytt men det blev inget beslut då heller.
I september 2010 blev underlaget avdammat och användes som lägesbeskrivning för ett förslag om en ”kommungemensam vägledning” under gymnasieskolan.
Det bidde inte ens en tumme.
Ursprungstanken, att skapa en organisation som skulle uttrycka vilket stort värde kommunen tillmäter vägledningen i våra skolor, hade försvunnit någonstans på vägen. Personalen i såväl grundskolorna som gymnasieskolan hade successivt sedan 2006 blivit färre.
Det talas helt öppet om behovet att ytterligare prioritera bland arbetsuppgifter som faller på vägledarna.
Samtidigt noteras i media att Skolverket slår larm: ”Ökat behov av studie- och yrkesvägledning”, ”Stora förändringar i hela skolsystemet”, ”Planering för framtiden börjar i grundskolan”, det är rubrikerna i Skolverkets lägesbedömning 2010. Tilläggas bör att övergången från gymnasieskolan till högre utbildning också präglas av avgörande regelförändringar under några år framöver.
Vår uppfattning är att förslaget inte kan eller bör genomföras om inte samtidigt kommunen vidtar åtgärder för att skapa en nödvändig förstärkning av vägledningen.
Vill vi ha studie- och yrkesvägledning med kvalitet är förutsättningen att kommunen omgående skaffar sig en klar bild över det verkliga läget. Det gäller att bedöma om de befintliga resurserna överhuvudtaget kan matcha verksamhetens behov.
Vi yrkar
att kommunfullmäktige begär att få en beskrivning av studie- och yrkesvägledningen i hela kommunen och att en redovisning lämnas som möjliggör en bedömning om resurserna måste förstärkas för att säkerställa vägledning med önskvärd kvalitet.
Lutz Rininsland, Stefan Kärvling, James Bucci
Motionen lagd på fullmäktige 1 nov
Alkohol i arenan 2
Min partivän Lutz skickade mig beslutet och jag blir genast lite lugnare. I beslutshandlingarna från Socialnämnden står det:
”Bolaget avser att driva restaurang- och pubverksamhet i Arnes Restaurang under IFK Vänersborgs hemmamatcher. Under övrig tid planerar man att ha restaurangen öppen vid tillfällen som mässor, konferenser, dansgalor och idrottsevenemang.”
Alkohol i arenan?
Nu sitter jag och bläddrar i dagens TTELA. Och vad ser jag. Jag missade tydligen en liten notis i genomläsningen i morse.
”Alkoholservering i arenan. Kanalhotellet i Vänersborg AB fick på torsdagen tillstånd av Socialnämnden att servera alkohol i Arena Vänersborg mellan klockan elva på förmiddagen och två på natten. Tillståndet gäller i restaurangen, loger och i konferensrum, men även i foajén och på is- och golvyta.”
Vad fan är detta? Ska folk kunna börja supa till kl elva en förmiddag i kommunens största idrottsanläggning? Och detta i en byggnad som betecknas som Vänersborgs största ungdomsgård. Arenan som främst ska vara riktad mot ungdomar.
Det här var bland det jävligaste jag läst på länge när det gäller alkoholpolitik.
Fixarna i Vänersborg
Läste ni TTELA:s artikel om kommunens ”fixare”. Frågan har varit uppe i KS. Så här skriver Lutz (V) som en kommentar till artikeln:
Tänk vad efterklok några kommer att bli. I januari 2010 förlorade jag en omröstning i kommunstyrelsen med de gängse siffrorna 14:1, vill säga jag var ensam mot alla andra. Min reservation då var: ”Jag reserverar mig till förmån för mitt eget yrkande (finansiering sker från kommunstyrelsens förfogandeanslag). Verksamheten som sådan förtjänar mycket beröm och skall också enligt min uppfattning bedrivas vidare i framtiden. Dock är verksamheten mycket perifer med placering under gymnasienämnden. Anslaget som beviljades i december 2009 till gymnasienämnden skall enligt min uppfattning användas till gagn för verksamhet som är mer central för gymnasieskolan, där pengarna också är mer än behövliga.”Ska man tro att min ensamma röst nu får sällskap av fler som kommer till insikt och att hemvaktmästarna finns kvar i framtiden? Jag vet inte, ärligt talat, hur man ska bete sig i Vänersborg för att komma fram till rätt beslut från början. Men jag har hoppet kvar!
Senaste kommentarer