Arkiv
Förnyelse inom socialdemokratin?
Det är inte bara sossarna i (hela) Sverige som valt ny ledare. Även socialdemokraterna i Vänersborg har fått en ny. Han är inte så känd som Juholt, men han är vänersborgare. Och en ”ängel”… Lennart Niklasson heter han.
Lennart efterträder Marie Dahlin. Marie har varit ordförande i socialdemokraterna i 16 år. Nu har hon blivit kommunalråd och har inte tid att vara ordförande i partiet längre. Marie anser att Lennart är ett jättebra val – han är öppen för förnyelse.
Ja, förnyelse är väl något som socialdemokraterna i Vänersborg skulle behöva… Det håller nog de flesta vänersborgarna med om…
Men hur öppen för förnyelse Lennart är återstår att se. Han har varit sossarnas vice ordförande i 15 år. Både Lennart och Marie har med andra ord varit socialdemokraternas ledare här i Vänersborg samtidigt som arenan byggts, neddragningarna inom förskolan och grundskolan har skett, JO fällt kommunen för felaktigheter med diarierna fyra gånger, Toppskandalen har utspelat sig, misstänkt mygel med konsulter har förekommit, det ”politiska spelet” kring Barn- och ungdomsnämndens ansvarsfrihet skett – och mycket annat. Lennart och Marie har varit sossarnas ledare, de har suttit i kommunfullmäktige och de har suttit i kommunstyrelsen. Bland annat.
Lennart och Marie har i högsta grad varit ansvariga för den politik som ledde till det historiska valnederlaget för socialdemokraterna här i kommunen i höstas.
Inom den socialdemokratiska partitoppen i Sverige är det många som har fått ta ansvar för valnederlaget – i Vänersborg är det bara Lars-Göran Ljunggren som fått det. Eller vad man nu ska kalla det, Ljunggren sitter ju kvar i fullmäktige och har vad jag förstår fortfarande en hel del att säga till om. Dessutom måste man väl se både Lennart och Marie som Ljunggrens förtrogna medhjälpare.
Det är med andra ord ingen större förnyelse att välja Lennart till ordförande.
Nu var inte Lennart den enda kandidaten till ordförandeposten. Det är i sig något mycket ovanligt inom socialdemokratin. Leden brukar snabbt slutas när valberedningen lägger ett förslag… Att det fanns en kandidat till är ett tydligt tecken på splittring.
Dan Nyberg ställde upp som kandidat till ordförandeposten. Han fick stryk. Det var inte med många röster.
Dan Nyberg har varit ordförande i fullmäktige de senaste 8 åren – ytterligare ett av sossarnas toppnamn i Vänersborg alltså. Står Nyberg för en annan politik än Ljunggren? Än Marie? Än Lennart? Står Nyberg för förnyelse?
Jag vet inte. Inte heller Nyberg har någonsin visat minsta tecken på opposition mot den katastrofala politik som sossarna har fört i Vänersborg de senaste 4 åren. Tvärtom. Som ordförande i fullmäktige har han svingat klubban på ett sätt som har varit till den yttersta belåtenhet för socialdemokrater och centerpartister. Jag vet, jag har fått känna av slagen från denna klubba. Flera gånger.
Det enda politiska bidrag som Nyberg lämnat under den gångna mandatperioden har varit en motion om att göra Vänersborg till en hästkommun…
Några av Nybergs anhängare uttryckte sin stora besvikelse över ordförandevalet på Facebook. Det verkar som om ganska starka känslor var inblandade.
Med dessa kommentarer får jag väl gratulera Lennart till ordförandeposten. Lennart har ju ändå gjort sig känd som en mycket påläst och, vad jag förstår, duktig politiker i socialnämnden i många år. Jag hoppas att du vrider politiken lite åt vänster Lennart och inte fortsätter att föra den grå betongpolitik som vi sett de senaste 4 åren…
Även om jag inte tror det…
På tal om socialdemokrater förresten. Jenny Brycker ska flytta till Australien. Jenny är mest känd för sitt bevingade inlägg i debatten som föregick beslutet av Arena Vänersborg. Från talarstolen utbrast Jenny följande:
”Från vissa håll har man hört att kommunen istället för att bygga arenan istället ska satsa på barnen, dom äldre och skolan. Men varför välja när vi ser möjligheter till att göra alltihop?”
(Klicka här så kan du höra.)
PS. Om ni undrar varför jag skrev att Lennart var en ”ängel” i början av inlägget så beror det på att han gillar Änglarna från Göteborg, dvs IFK. Blåvitt ni vet. Så ni vet.
Vänersborgspartiernas hemsidor 2
Gårdagens koll på kommunens hemsida gav mersmak.
Idag klickade jag mig runt för att titta på hemsidorna för våra lokala partier. Igen. Förra gången jag gjorde det var i mitten på januari. (Vänersborgspartiernas hemsidor.) Tänkte att det var kul att se hur partierna kommenterar de första månaderna av det nya styret i Vänersborg. Och inte bara det, hemsidorna är väl ändå ett mått på partiernas vilja att föra ut politiken till kommuninvånarna, att köra med öppna kort och på det sättet inbjuda människor till att diskutera och komma med synpunkter? Tänkte jag.
Jag började med moderaterna. Det är ju ändå kommunens största parti.
Det ser inte ut ha hänt något på Moderaternas hemsida. I mitten av januari uppdaterades sidan med de nya namnen på ordförandena i nämnderna. Sen inget mer. Att inte moderaterna skriver om vad de gör nu när de har makten tycker jag är anmärkningsvärt. Har moderaterna inget att berätta? Har inget hänt under det nya styret? Det förefaller inte så. Inget som de vill berätta om för medborgarna i varje fall.
Folkpartiet då, som trots sin litenhet belönats med ett antal betalda och arvoderade ordförandeposter? (Det gäller att ha kompisar.) Har de några kommentarer kring utvecklingen i Vänersborg under det nya styret? Inte ett ord. Det enda som har hänt på hemsidan sedan valet är att det finns en kalender över vårens partimöten.
… så på Folkpartiets hemsida hittar man fortfarande de gamla vallöftena… T ex ”Färre antal barn i förskolegrupper och fler lärare i grundskolan. Varje elev ska få resurser för att kunna utvecklas.” Det är nog bäst att partiet tar bort dessa rader snabbt. Annars kan ju någon se att Folkpartiets budget för 2012 och partiets vallöften inte stämmer överens… Likadant med de personliga hemsidorna som några av politikerna har. Uppdatera snarast dom också! På Johan Ekströms står det t ex: ”inga beslut i slutna rum. Inga kompistillsättningar.” Det passar inte så bra, som ni vet, efter det som hände efter valet när moderater, folkpartister och sossar gjorde upp om ordförandeposterna i all hemlighet. Det var så Johan själv fick sin ordförandepost och inte en vänsterpartist.
Det tredje styrande partiet i stan är som bekant Kristdemokraterna. Även KD har vice ordförandeposter – 2 st. (Också ett resultat av den hemliga uppgörelsen med sossarna.) De är ju trots allt hela 2 personer i fullmäktige… På KD:s sida har inte hänt ett dyft sen sist jag tittade.
Det är inte utan vissa förväntningar som man klickar fram socialdemokraternas hemsida. Den visar sig bestå mest av nyheter från riks och region. Men sidan uppdateras faktiskt! Två gånger i år! Wow. ”Socialdemokraterna vann slaget om budgeten” kan man läsa. ”Det innebär att nämnderna tilldelas lite mer pengar än vad den styrande minoriteten ville ge dem.” skriver Marie Dahlin på hemsidan. Det är väl att göra en höna av en fjäder. ”Lite” var det. På en budget av 1,7 miljarder kronor innebar S-förslaget att nämnderna fick 3 milj extra i priskompensation och 0,5 milj extra till Byggnadsnämnden för ökad mängd planarbete. (Vill du veta vad Vänsterpartiet tycker om budgeten, så läs här: Är politik som bandy?)
Alltid lurar man någon. Fast det är klart. Självkänslan i det socialdemokratiska partiet är kanske inte så stor, man får väl vara glad för minsta lilla. ”Det känns mycket bra.” avslutar i varje fall Marie sitt inlägg.
Miljöpartiet har inga som helst kommentarer om politiken i Vänersborg efter årsskiftet. Jag möts återigen av samma bild som tidigare – Marika möter Maria; Isetorp versus Wetterstrand. Bilden togs 30 nov. Nytt är dock att man kan läsa namnen på den nya styrelsen som valdes i början på mars.
Denna gång hittade jag Sverigedemokraternas hemsida för Vänersborg. Jag visste inte att de hade en. Å andra sidan kan det kvitta. Det senaste och enda inlägget är skrivet 2 nov 2008. Titeln på inlägget är ”Valmanifest 2006”. Just det. ”2006”…
Efter denna rundklickning bland de lokala partiernas hemsidor är turen kommen till den självklara vinnaren, om man nu ska utse en sån, Vänsterpartiets hemsida. Den uppdateras inte bara regelbundet med mötesinformation och annat. Den är den självklara utgångspunkten för att se vad som händer i den vänersborgska politiken! (Tillsammans med min blogg då så klart…) ![]()
Om partiernas hemsidorna är ett mått på partiernas vilja att föra ut politiken till kommuninvånarna, att köra med öppna kort och på det sättet inbjuda människor till att diskutera och komma med synpunkter så står det dåligt till i Vänersborg. Mycket dåligt.
Med ett undantag alltså. (Vilket?)
Skandalen kring arenan fortsätter!
Oj! Idag har det hänt mycket kring skandalen Arena Vänersborg.
En liten sammanfattning:
Tidigt på morgonen kunde vi läsa Wiveca Ströms avslöjande i ttela hur höga herrar visste om arenans verkliga kostnader långt i förväg. Hennes artikel är mycket läsvärd (har du inte läst den så klicka här). Samtidigt med ttelas avslöjande fick vi också reda på att Rune Lanestrand har begärt överprövning av åklagare Sune Johanssons beslut att lägga ner förundersökningen av misstänkt trolöshet mot huvudman vid bygget av Arena Vänersborg. (Det kan du läsa här.) Som om inte det vore nog så har James Bucci Vänsterpartiet begärt omprövning av åklagare Sune Johanssons beslut. (Det kan du läsa om här.)
James Buccis begäran om omprövning innebär att James lägger fram nya bevis. Han vill att åklagaren ska titta på dessa och ompröva sitt beslut. Det nya beviset, som inte är nytt för läsarna av denna blogg, är att protokollet som visar att beslutet att rita om entrédelen i arenan och att bygga en restaurang inte finns med i förundersökningen. James menar att detta beslut, som bevisas av protokollet, tydligt visar att det fanns en avsikt att kringgå fullmäktiges beslut.
Rune Lanestrand menar att det inte finns några tvivel om att det föreligger uppsåt. S Anders Larsson visste vilket beslut kommunfullmäktige tagit, han visste att kommunfullmäktige beslutat att arenan fick kosta max 140 miljoner kr. Ändå fattar han en mängd beslut som han vet kommer att göra arenan mycket dyrare.
Jag har läst förhörsprotokollen. (De finns att ladda ner på Vänsterpartiets hemsida.) Det framgår med all önskvärd tydlighet precis det som ttela skriver. Det var känt hos en ganska stor krets, egentligen redan innan fullmäktige tog sitt beslut, att 140 miljoner kronor aldrig skulle räcka. Peab hade räknat på projektet och redovisade sina resultat 29 mars 2007. (Beslutet om arenan togs i fullmäktige 20 juni 2007.) 240 miljoner sa Peab. För dyrt. Peab fick i uppdrag att räkna på ett billigare alternativ. Peab presenterade en traditionell hall med ett platt tak samt lägre takhöjd. Kostnad 175 miljoner.
På vintern 2007 (förhöret med Stefan Fransson) framgår att S Anders Larsson och ett antal tjänstemän var i Sandviken och Gävle och studerade arenor. I Sandviken fick de besked om att ett jämförbart projekt var kalkylerat till 230 miljoner. I Gävle rörde det en något mindre arena för ishockey. Den skulle hamna på ca 200 miljoner.
Det är alltså ganska klart att alla inblandade visste att Arena Vänersborg skulle bli dyrare än 140 miljoner, eller för den delen 176 milj som S Anders senare pratade om. Det är helt klart av förhörsprotokollen att fullmäktige har blivit fört bakom ljuset.
När sedan ytterligare fördyrande beslut tas så är det inte konstigt att arenan nu är uppe i 286 milj. (Det är den senaste siffran jag har hört.)
På det här sättet bryter S Anders Larsson alltså mot Brottsbalken 10 kap 5§:
”Om någon, som på grund av förtroendeställning fått till uppgift att för någon annan sköta ekonomisk angelägenhet eller självständigt handha kvalificerad teknisk uppgift eller övervaka skötseln av sådan angelägenhet eller uppgift, missbrukar sin förtroendeställning och därigenom skadar huvudmannen, döms han för trolöshet mot huvudman till böter eller fängelse i högst två år.”
Det finns väl egentligen bara en förklaring till agerandet. Hade sanningen om kostnaderna kommit fram så hade det aldrig blivit en arena!
S Anders mörkade för att alla skulle ställas inför fullbordat faktum!
Det jag tycker är lite konstigt med förhören, det är att bara tre personer är förhörda. Kanske någon mer är förhörd, men det förhöret kanske ingår i förundersökningen om fusket med diarierna. Och därmed inte offentligt. Det bör ju rimligtvis finnas minst ett förhör med S Anders Larsson själv!
Om det finns ytterligare förhör kan vi ju bara spekulera i. För mig verkar det som om det är ytterst få som blivit förhörda. I min värld av efterforskningar så bör ju ledande politiker som Ljunggren, Vänerlöv, Marianne Karlsson, Bo Carlsson och Gunnar Lidell givetvis höras av polisen. För att inte nämna alla de tjänstemän som samarbetat med S Anders i byggandet av arenan.
Och här slår mig ytterligare en sak. Av förhören framgår det tydligt att flera, såväl högre som lägre, tjänstemän som tjänstekvinnor, har haft kunskap om att det har funnits planer hos vissa att bygga något mer än den beslutade ”140 mkr-produkten”…
De är skrämmande i mer än ett avseende – varför slog inte någon eller några av dessa larm när de upptäckte vad S Anders & Co höll på med? Ingår inte det i deras tjänster?
Rune Lanestrand skriver i sin blogg:
”Om sådan här ohederlighet kan få passera opåkallat tappar allmänheten förtroendet för rättsskipningen. Det stärker uppfattningen att höga politiker inte döms efter samma måttstock som folk i allmänhet. Invånarna i Vänersborgs kommun är förtvivlade över allt fiffel, hemligstämplade handlingar, brister i registrering av viktiga dokument och hade hoppats att rättssamhället skulle fungera när politikerna visar sådan ansvarslöshet.”
Jag håller fullständigt med!
Jag har tidigare skrivit om förundersökningen som inte ledde någonstans vid två tidigare tillfällen (första gången här och andra gången här). Jag har inte ändrat åsikt – chefsåklagare Sune Johansson måste väcka åtal.
Och hur det än blir med det så tror jag att det nya styret har en del stenar att vända på så att sanningen om allas agerande kommer fram. I förundersökningen finns det mängder med tecken på att saker inte har gått rätt till. Det gäller t ex beställningar och utbetalningar (av ganska betydande belopp) till personer vars tjänster och arbetsuppgifter inte är helt klarlagda.
Sanningen måste fram! Lyft alla sekretesstämplar! Offentliggör alla papper!
Är politik som bandy? (Om budgetramar.)
”S-budgetförslag vann!” utropar Niklas Johansson i sin artikel i gårdagens ttela. Niklas tycks påverkad av alla sportjournalister på tidningen.
Politik är som en bandymatch. Sossarna vann!
Marie Dahlin (S) jublar också. Marie jättenöjd med resultatet. Vi vann!
Sossarna vann matchen över de borgerliga.
På det här sättet ska vänersborgarna fås att tro att – ja, vad då? Jag vet inte. Att sossarna fortfarande styr kommunen? Att de borgerliga är försvagade? Att den politiska diskussionen i Vänersborg är oerhört vital? Att politik är som bandy?
Jag vet inte. Jag vet inte vad ttela och Marie Dahlin vill få oss att tro. Jag vet bara att det är ett spel för galleriet! Det handlar om dimridåer.
Budgetprocessen som håller på nu är ingen bandymatch. Budgeten är grunden för hela nästa års verksamhet. Den är basen för all politik 2012.
Det handlar alltså om budgeten för 2012. Det som artikeln i ttela handlade om är att kommunstyrelsen i onsdags fastställde ramarna eller, kan man säga, visade i vilken riktning utvecklingen skall ske. (Själva budgeten beslutas kring midsommardagarna.)
Den stora och viktiga match som ttela refererar är, skulle jag vilja påstå, uppgjord. Det som skiljer de båda lagen åt i budgetmatchen är 3,5 miljoner. Det ena laget med sossarna i spetsen, stödda av (C) och (MP), vill lägga ut 3 milj till nämnderna i priskompensation och 0,5 milj extra till Byggnadsnämnden för ökad mängd planarbete. Motståndarna – (M), (FP) och (KD) – vill inte dela ut dessa 3,5 miljoner.
Är det stora frågor det handlar om? Är det mycket pengar? Hela budgeten är på drygt 1,7 miljarder kronor (jäpp, du läste rätt; 1 723 284 000 kr). Är det värt glädjeropen från (S)? Är det värt rubriken i ttela? 3,5 miljoner? Ska publiken jubla?
Nej. Det är ett politiskt spel. (Igen Marie.) Varför ska moderaterna bråka om 3,5 miljoner? Det är klart att de borgerliga och sossarna kommer överens. Och så kan sossarna säga till sina medlemmar att de tvingade de borgerliga att ändra sig. Och de borgerliga kan regera vidare i orubbat bo.
Matchen är uppgjord.
Budget är politik. Vänsterpartiet stödjer inte något av de båda lagen. Vi har en egen budget. Vi har en egen politik. Den skulle ttela kunna skriva om. Men ttela vill inte det.
Vänsterpartiets budget skiljer sig från de andras.
Vänsterpartiet vill ge 2,2 Mkr till Individ- och familjeomsorgen, låta gymnasiet behålla 4 milj kr mer och tilldela förskolan och grundskolan ytterligare 18 milj kronor.
Det är en annorlunda politik – det är en politik som värnar de som behöver mest stöd.
Varifrån får Vänsterpartiet sina pengar? Vi gör en annan bedömning av kommunens ekonomi. Vi stödjer oss på SKL:s (Sveriges Kommuner och Landsting) senaste skatteprognos, som är positivare än den kommunen använder. Den styrks dessutom av både riksbankchefen Stefan Yngves och finansminister Anders Borg (M).
Sen tycker Vänsterpartiet inte att vi behöver några pengar som ska ligga och damma som reserv. Därför sätter vi ramarna utifrån ett noll-resultat. Vänsterpartiet vill använda pengarna i verksamheten!
Inte nog med det. I vårt förslag efterlyser vi steg som leder till ett avgörande i Arenafrågan. Vi vill också veta hur mycket den ”fantastiska” musiksatsningen tar av kommunens budget. Vi vill ha besked om näringslivsverksamheten. Och vi vill se kraftsamling för att motarbeta fortsatt hög ungdomsarbetslöshet.
Vi i Vänsterpartiet vill att det politiska arbetet präglas av framtidstro och beslutsamhet.
Är inte det något att skriva om ttela? Skriv om Vänsterpartiets förslag så kan invånarna i Vänersborg börja diskutera politik på riktigt!
Politik är inte som en bandymatch. Politik är på riktigt!
WSP vs VBG = 300 miljoner för arenan?
Jag har idag läst ett svar från WSP till Göteborgs Tingsrätt. Det handlar om tvisten mellan kommunen och WSP där kommunen som bekant kräver skadestånd av WSP. WSP bestrider detta anspråk. WSP var som ni kanske kommer ihåg konsult i bygget av arenan.
Många inlägg har skrivits i tvisten. Motparten svarar, vilket leder till att den andra motparten besvarar svaret osv.
WSP:s jurister har att göra. Det har Vänersborgs också. Vänersborgs jurister är i det här fallet Advokatfirman Lindahl i Malmö.
Advokatfirman Lindahl har mycket att göra med tvisten. Advokatfirman Lindahl tar som alla vet vid det här laget bra betalt så det gör inget. För Advokatfirman. Vänersborgs kommun har hittills betalat Advokatfirman Lindahl 4 miljoner kronor. Hittills alltså.
Kommunalrådet Lidell har varit så imponerad av Advokatfirman Lindahls arbete att han på egen hand har tagit ett beslut (12 jan 2011) att betala ut en halv miljon till Advokatfirman Lindahl. Smakar det så kostar det. Och det är klart att det är viktigt att juristerna får betalt. Mycket viktigare än t ex elever eller arbetslösa ungdomar.
Lite jobbigt är det för Advokatfirman Lindahl. Advokatfirman Lindahl begär nämligen anstånd med sitt svar på det senaste inlägget från WSP. Advokatfirman Lindahl har just nu en ovanligt hög arbetsbelastning. Det skriver Ann-Christine Ahlberg på firman. Och inte nog med det. Advokatfirman Lindahl måste också hinna åka på semester. Skriver Ann-Christine Ahlberg. Jag vill påminna mig att det faktiskt har skett en gång tidigare, att Advokatfirman Lindahl begärt anstånd på grund av semester alltså. Det är inget fel i det, det är klart att det är viktigt att juristerna får semester.
WSP:s svar verkar för en amatör som jag (även om det som händer vänsterpartister i den här kommunen får dem att bläddra i lagtexter allt som oftast…) vara mycket vederhäftigt. WSP visar på svagheterna i Advokatfirman Lindahls, och därmed kommunens, argumentering. De visar att några av kraven är preskriberade. De visar att allt som skett, alla beslut WSP tagit – har varit förankrade och kända av vissa högre ansvariga i kommunen. (Ni har väl inte glömt S Anders Larsson?) Juristerna åberopar också många oklarheter i kommunens anspråk. De visar också att vissa anspråk helt enkelt strider mot lagen.
Jag kan naturligtvis inte bedöma vem som har rätt. Men det känns som om inlägget från WSP:s jurister väger tungt. Mycket tungt. Mitt tips, vilket antagligen inte har särskilt höga odds, är att kommunen förlorar hela processen. Det betyder att kommunen i så fall inte får tillbaka en enda krona från WSP. Om det också betyder att kommunen får betala typ motpartens juristkostnader etc vet jag inte. Men det finns nog vissa farhågor att så kan bli fallet.
Sen ska naturligtvis Advokatfirman Lindahl ha fortsatt betalt för sitt arbete… 4 miljoner är ju bara kostnaden för det jobb som lagts ner hittills.
Ska vi tippa att Arenans totala kostnader kommer att överstiga 300 miljoner?
Och då räknar jag ändå inte med kostnaderna för ev takvärme.
Ett rent och skärt övergrepp
(Debattartikel i dagens TTELA skriven av mig.)
Det vi just nu är med om i Vänersborgs politiska värld handlar inte om smarta politiker eller politisk smarthet. Det är ett rent och skärt övergrepp på den politiska demokratin.
Det började i december när 2:e vice ordförande i kommunfullmäktige, kommunstyrelsen och de tre stora nämnderna Barn- och ungdomsnämnden, Socialnämnden och Samhällsbyggnadsnämnden skulle väljas.
De styrande, Moderaterna, Folkpartiet och Kristdemokraterna, ingick en (hemlig) överenskommelse med Socialdemokraterna och Centerpartiet om att hålla Vänsterpartiet, Miljöpartiet och Välfärdspartiet borta.
Man skulle inte låtsas om att 6 330 personer i Vänersborg (27 procent) röstade på något av dessa partier För att nå detta mål behövde Moderaterna plus Socialdemokraterna tumma på de demokratiska principerna. Det var inga problem.
De avlönade och arvoderade tjänsterna som 2:e vice tog borgarna hand om.
Summa summarum alltså, borgarna tar alla ordförandeposter plus 2:e vice. Sossarna tar alla vice ordförande respektive 1:e vice. Vänsterpartiet med sina 8 mandat fick ingen post, inte heller Miljöpartiet eller Välfärdspartiet.
Rävspelet fortsatte i Socialnämnden, där borgarna återigen ingick en ”allians” med S och röstade fram en extra sosse till Socialutskottet.
Nu ligger ett förslag på ny sammansättning till det Hälsopolitiska rådet. Rådet ser till att folkhälsofrågor finns med i bakgrunden i den kommunala beslutsprocessen.
Tidigare har ledamöterna i kommunstyrelsens arbetsutskott varit med i rådet. I nuvarande politiska läge hade det inneburit att en vänsterpartist, James Bucci (namnet Bucci togs bort av ttela av någon anledning!), hade fått vara med. Det kan ju inte gå för sig. Alltså läggs ett nytt förslag. Förslaget innebär att endast presidierna i de olika nämnderna ska vara med, dvs alla som är någon typ av ordförande.
Det betyder att i det Hälsopolitiska rådet hittar vi följande: 5 Moderater, 2 Folkpartister, 2 Kristdemokrater, 1 Centerpartist och 6 Socialdemokrater. Inga personer från Vänsterpartiet, Miljöpartiet eller Välfärdspartiet.
Jämför det med valresultatet: M 24,5%, FP 9,8%, KD 4,5%, C 5,9%, S 23,5%, V 15,0%, MP 6,8%, VfP 5,1% och SD 4,7%.
Samtliga gamla betongpartier samarbetar för att stänga ute valets verkliga vinnare, Vänsterpartiet, Miljöpartiet och Välfärdspartiet.
Är det så här ni vill ha det Gunnar Lidell (M) och Marie Dahlin (S)? Att ni kommer överens i sakfrågor är en sak, det har ni gjort i varenda fråga hittills på den nya mandatperioden, (denna bisats tog ttela också bort av någon anledning!) men att använda sin makt för att stänga ute oppositionella personer och partier är inget annat än ett rent och skärt övergrepp på den politiska demokratin.
Det är skamligt!
========================
Kommentar på TTELA av signaturen Bebop:
”Ja de som låg bakom alla omtalade fadäser
är nu helt eniga om att stängsla in dumheten
och låtsas som om ingenting har hänt som har skadat
tilltron till demokratin och då finns det inte plats
för de med avvikande åsikter.
En uppvisning i väljarförakt sällan skådad!
Lågintensivt gerillakrig får bli svaret på den taktiken
från den organiserade dumheten.”
M+KD+FP+S=SANT!
På dagens BUN-möte (=Barn-och Ungdomsnämnden) diskuterades en ansökan från Vänersborgs Tennisklubb (=VTK).
Tennisklubben tänker arrangera en internationell tennistävling i Vänersborg, Quality Hotel Open 2011. För detta ändamål ansöker klubben om att kommunen ska bidra med pengar. Tennisklubben ansöker om 58.796 kr till åtgärder i tennishallen.
Verksamhetschef Håkan Alfredsson var mycket positiv till VTK:s ansökan och nämnde t ex att många internationellt kända namn genom åren deltagit i tävlingen. Dessutom skulle tävlingen sätta Vänersborg på kartan på ett mycket positivt sätt. Håkan menade dock att han som tjänsteman inte kunde föreslå att vi i nämnden skulle säga ja, eftersom nämndens ekonomi är väldigt ”ansträngd”. (Gissa varför? Rätt!)
Vänsterpartiet tyckte att knappt 60.000 kr inte är mycket att orda om. Nämnden har en budget på 620 milj, så vad är då 60.000? En fis i vinden. MEN. Säkerligen mycket betydelsefull för Tennisklubben!
Visst betyder ett sådant här evenemang mycket för kommunen. Vänersborg behöver lite goodwill. (V) anser att en kommunal satsning med 58.796 kr är en blygsam summa om man dessutom betänker allt det ideella arbete genomförandet av en sådan här tävling kräver. Kommunen lär få ut väldigt mycket för sina satsade pengar. På så vis är det en investering som ger hög avkastning. (Ett argument som borde tilltala den konservativaste moderat…)
Centerpartiet höll med (V) och tillade att de ville komplettera Vänsterpartiets yrkande med att VTK skulle återrapportera om tävlingen till nämnden. Bra. Miljöpartiet stödde (V) och (C) men tyckte att man också skulle skicka med en passus om att VTK skulle använda miljövänliga medel när de fräschade upp tennisplanerna. OK.
Lena, nämndens nya moderata ordförande (Lena skötte för övrigt klubban på ett bra sätt, vänligt men bestämt!) ville dock inte ge något bidrag. Det ligger väl i den moderata naturen att instinktiv hålla igen på allt som kan andas ”bidrag”. Naturligtvis höll deras alliansbröder i FP och KD med.
Sossarna då? Har ni läst min blogg tidigare så har ni förstått att (S) har stött moderaterna i varenda fråga hittills. Det gäller fullmäktige, det gäller kommunstyrelsen och det gäller Socialnämnden. Nu sa (S) inget i frågan. Inte ett ord!
Det blev votering. Jag ville att (S) skulle bekänna färg. Den oheliga alliansen V+MP+C (den här konstellationen har väl aldrig skådats förut i det politiska Vänersborg!) fick 5 röster. Välfärdspartiet stödde oss.
Sossarna då? BUN skulle inte vara något undantag – utan att kommentera med ett ord stödde de moderaterna. Igen.
Jag tror inte att det är sant. Sossarna kunde väl åtminstone ha sagt något. Har de kommit överens om något med (M)? ”Vi stödjer er i (M) om ni ger oss alla betalda vice-ordförandeposter. I evighet. Amen.” Typ.
Nu är väl tennisfrågan inte kommunens viktigaste fråga (antagligen viktig för VTK som sagt) men vart är (S) på väg? Är det en sådan här politik som har blivit resultatet av analysen efter valförlusten? Vad säger de vanliga sossarna – är lösningen på partiets kris att alliera sig med de borgerliga? I varenda fråga? I varenda nämnd?
Högre högerherrar i S
Jag har skrivit om det förut. Men nu är det helt officiellt. Socialnämndens protokoll är nämligen justerat och offentliggjort. Jag kan inte låta bli att publicera ett utdrag från punkten ”Val till Socialutskott”.
Nedan redovisas partigruppernas valsedlar.
| M-S-KD-FP-C | V-MP-VFP |
| 1. Tove af Geijerstam (FP) | 1. Lutz Rininsland (V) |
| 2. Marie-Louise Bäckman(KD) | 2. Anna-Karin Sandberg (MP) |
| 3. Lennart Niklasson (S) | |
| 4. Reidar Eriksson (S) | |
| 5. Irma Fredriksson (M) | |
| 6. Kenneth Persson (S) |
”Partigruppernas valsedlar.” Notera vilken partigrupp (S) tillhör. Vi var väl många som trodde, och faktiskt hoppades, att Lennart Niklasson och de andra höga sossarna menade allvar när de sa att de skulle gå i opposition. I det påståendet låg ju förhoppningen och förväntningen att partiet skulle ompröva delar av sin lokala politik. Flera högre herrar i partiet mer än antydde faktiskt detta. Av de högre herrarna blev det ett gäng högerherrar. Precis som förut alltså. Det kan vi nu konstatera. Visst är protokollsutdraget avslöjande? Eller som Vänsterpartiet skriver på sin hemsida: ”S+C har ingått ‘äktenskap’ med M, FP och även KD. Jösses!”
Jag undrar vad de vanliga medlemmarna i (S) tycker. Om de nu får säga något.
Jag missade en sak i mitt förra inlägg. Miljöpartiet i Vänersborg har en egen hemsida. Rätt ska vara rätt. Förstår inte hur jag kunde missa den, jag sökte ju på Vänersborg från Miljöpartiets nationella sida. Och länken på kommunens sida var fel. Det gör nu inte så mycket, det fanns inget speciellt att läsa på hemsidan ändå – såvida man inte vill se en bild på Marika och Maria Wetterstrand från före valet. Det kanske någon vill. Marika själv kanske? Den lokala hemsidan är inte i närheten av Vänsterpartiets hemsida.
Vänersborgspartiernas hemsidor
Efter att ha sett Sveriges underbara seger över Polen i handbolls-VM roade jag mig med att titta lite på de olika lokala partiernas hemsidor. Hemsidorna är väl ändå ett mått på partiernas vilja att föra ut sin politik till kommuninvånarna, att köra med öppna kort och på det sättet inbjuda människor till att diskutera och komma med synpunkter.
Så tänkte i varje fall jag.
Jag påminde mig också att sossarna i sin valanalys efterlyste bättre kontakt med allmänheten och duktigare företrädare utåt i media. Jag tror till och med att man lyfte fram Vänsterpartiet lokalt och tyckte att dess företrädare var duktiga. (Fast de som framförde de synpunkterna gjorde det säkerligen anonymt…)
Ja, att nå ut går ju inte av sig självt. Det kräver att man tar tag i det – och skriver. Typ på hemsidan då. Kanske till och med bloggar lite…
Jag började därför med sossarnas hemsida. Hade de lärt sig av valanalysen? Nja. Det senaste som hade hänt på hemsidan var en julhälsning från 15 dec. Sossarna verkar inte ha lärt sig. Inte än i varje fall. Eller också kan det bero på att de inte har något att säga. Det är ju inte mycket att skriva om att de mellan skål och vägg kom överens med borgarna att stänga ute alla vänsterpartister från inflytande i nämnderna.
Sossarnas vapenbröder i Centern då? ”Gågatan i lördags!” Oh fasiken, tänkte jag och blev lite imponerad. Men ack, nyheten var från 5 september.
Folkpartiet tackar på sin hemsida för din röst. Nu ska inga beslut tas i slutna rum längre! Så står det. Det tycks som det var skrivet för länge sedan, typ ganska direkt efter valet. Jag tror inte att folkpartisterna har läst det på länge. Ordförandevalen hade ju Folkpartiet inget emot att göra upp i slutna rum…
Miljöpartiet verkar inte ha någon hemsida lokalt. Jag hittar den inte i varje fall. Jag hittar inte Sverigedemokraternas heller. Och det var ju glädjande.
Välfärdspartiets hemsida uppdaterades senast 16 dec. Inte godkänt. Men det som står är intressant. ”Gunnar Lidell går i jesuiternas spår när han tillämpar deras valspråk ‘ändamålet helgar medlen’. Vi trodde och hoppades på att han skulle ha högre moral än företrädaren, men tyvärr inte.” Och jag som trodde att jag var tuff.
Kristdemokraterna berättar att deras Andreas, Vänerlöv alltså, lämnar politiken. Den hemsidan uppdaterades hyfsat nyligen alltså. Å andra sidan var det näst senaste inlägget från direkt efter valet.
Moderaterna då? Ja, om man hittar den (det är fel adress på kommunens sida, här är den) så ser man att det är den som uppdateras bäst av de jag kollat in hittills, även om uppdateringar tycks ske med ganska långa mellanrum. Den senaste artikeln är läsvärd. Den berättar med stort självförtroende hur bra moderaterna i Vänersborg är. Så bra att alla andra partier anslöt sig till deras budgetförslag för 2011. De har nog glömt att det var de som anpassade sig till sossarnas budgetförslag, ett budgetförslag som i sin tur låg ganska nära Vänsterpartiets…
Det sista partiet ut är Vänsterpartiet. Partiets hemsida är utan konkurrens den klart bästa. Hemsidan uppdateras regelbundet och innehållet är alltid genomarbetat och väldokumenterat. Inte sällan är Vänsterpartiet först ute med nyheter. Det händer ofta att media får sina uppslag till reportage från hemsidan.
Tror ni mig inte? Gå in regelbundet på Vänsterpartiets hemsida så får ni själva se.
vanersborg.vansterpartiet.se var det.
Några funderingar kring det nya KS första sammanträde
Idag har den ”nya” kommunstyrelsen sammanträtt för första gången. Gunnar Lidell (M) debuterade som ordförande. Det fanns 4 personer från Vänsterpartiet på plats, dubbelt så många som förra mandatperioden. Dessutom var 3 miljöpartister och Morgan från Välfärdspartiet där. Jag var inte där, jag sitter inte i kommunstyrelsen.
Gymnasienämnden hade begärt mer pengar. Budgeten för 2011 går nämligen inte ihop. Nämnden behöver extra pengar till Ungdomslyftet och för att kunna fullfölja det kommunala uppföljningsansvaret.
Begäran om mer medel äskades av den förra mandatperiodens gymnasienämnd. När frågan nu togs upp i kommunstyrelsen så kan man väl lätt räkna ut hur moderaterna och de andra borgerliga partierna såg på det här. Inga mer pengar naturligtvis. Det finns ett mantra inom borgerligheten att allt ordnar sig – bara man tar det som det kommer. I varje fall när det gäller pengar. Pengar behövs aldrig, i varje fall inte till offentliga verksamheter.
Socialnämndens utgifter för försörjningsstöd (fd socialbidrag) ökar dramatiskt. Väldigt många ungdomar tvingas söka stödet. Vänsterpartiet tror att en satsning på Ungdomslyftet och uppföljning skulle kunna få fler ungdomar i utbildning och jobb, så att ungdomarna inte tvingas till det sociala.
Den nya ordföranden för Gymnasienämnden, moderaten Henrik Josten (M), sitter också i kommunstyrelsen. Han trodde inte som Vänsterpartiet. Han röstade mot mer pengar till sin egen nämnd. Det gjorde förresten alla andra också. Nästan alla andra.
Vänsterpartiet reserverade sig naturligtvis mot besluten. (Vill du läsa de båda reservationerna så finns de utlagda på Vänsterpartiets hemsida, klicka här.)
Det är som förra mandatperioden alltså, Vänsterpartiet mot resten. Miljöpartiet mumlade och harklade sig men stödde de borgerliga vid omröstningen, en liten överraskning kanske. Sossarna stödde också de borgerliga, definitivt ingen överraskning. Sossarna och de styrande borgarna har kommit mycket bra överens i början av den här mandatperioden. Sossarna röstade ju till och med fram kristdemokrater, folkpartister och centerpartister till ordförandeposter, på Vänsterpartiets bekostnad…
Från mycket säkra källor har jag idag fått reda på att kommunen ställt en förfrågan till minst ett företag om vad det kostar att ordna med värmeslingor på arenans tak…
Någon som tror att kommunstyrelsen kommer att avsätta pengar till ett varmare tak?
Någon som tror att kommunstyrelsen anser arenan vara viktigare än våra ungdomar?
Inga pengar till ungdomarna, men mer pengar till arenan. Vad är oddsen på att det blir så?
Senaste kommentarer