Arkiv

Archive for the ‘S’ Category

Ränderna går inte ur

10 januari, 2011 Lämna en kommentar

zebraEn partikollega skickade mig ett gammalt tidningsurklipp tidigare idag. Det var en artikel från Ny Dag 1986. Det var långt före arena-, Huvudnäs- och Toppskandalerna. Ändå var rubriken “En stridbar grupp i kommunen”.

VPK, som Vänsterpartiet hette då, hade gått framåt i valet. Partiet ökade sina mandat i fullmäktige från 3 till 4 mandat. Nu stred partiet för att få ökad representation i nämnderna, dvs VPK ville att valresultatet skulle återspeglas i ett större inflytande.

Det blev inte så.

Socialdemokraterna allierade sig med de borgerliga partierna och röstade så att VPK fick mindre representation än mandatperioden innan.

Vi känner igen scenariot. Samma ränder då som nu.

Som bekant gick Vänsterpartiet framåt i det senaste valet också, från 4 till 8 mandat i fullmäktige. Den här gången stred vi för att bli representerade i presidierna i de stora nämnderna och styrelserna, dvs få posterna som 2:e vice ordförande.

Precis som 1986 röstade socialdemokraterna med de borgerliga partierna.

Socialdemokraternas röster innebar att en folkpartist blev 2:e vice ordförande i kommunfullmäktige, en folkpartist till blev 2:e vice i kommunstyrelsen, en centerpartist (den inte helt obekante Bo Carlsson med hela 3 fullmäktigemandat i ryggen!) 2:e vice i Samhällsbyggnadsnämnden, en KD:are (KD med hela 2 mandat i fullmäktige!) tog den 2:a vice ordförandeposten i Barn- och ungdom och ytterligare en kristdemokrat blev 2:e vice ordförande i Socialnämnden! (2 KD:are i fullmäktige är 2 KD:are som 2:e vice!)

Tack vare socialdemokraternas röster! De socialdemokratiska ränderna går inte ur.

Idag var det premiär. Idag hölls det första nämndmötet med ny sammansättning från valet. Det var Socialnämnden som var först ute. På plats var 6 borgerliga (inkl 1 centerpartist), 3 socialdemokrater, 2 vänsterpartister och 1 vardera från Miljöpartiet och Välfärdspartiet.

En punkt på dagordningen var att välja 5 ledamöter till Socialutskottet. Eftersom de olika blocken är ganska jämnstora var det inte helt givet vilket parti som skulle få den 5:e platsen.

Men även ledamöterna i Socialnämnden har ränder. Som inte går ur.

Socialdemokraterna gjorde gemensam sak med de borgerliga partierna. Igen.

Till sist vill jag tacka Lars för julklappen. Den kom lite sent, men så kan det gå när man använder sig av kommunens internpost. Lars skriver: “Här kommer min julklapp till dig för att du har varit en sån hjälte i politiken 2010! En man känner att man inte blivit besviken på. Att du dessutom har bra musiksmak gör inte saken sämre!”

Tack Lars! Jag hoppas att dessa ränder inte går ur.zappa

“Jag tar på mig ansvaret”

19 december, 2010 Lämna en kommentar

På det sista fullmäktigesammanträdet för året ställde jag följande skriftliga fråga till kommunstyrelsens ordförande Lars-Göran Ljunggren:

I våras diskuterades det flitigt i våra politiska församlingar, i massmedia och bland invånarna i Vänersborg vem eller vilka som var ansvariga för den katastrofala fördyringen av Arena Vänersborg.

Revisorerna hade sin version klar, samtliga ledamöter i Barn- och ungdomsnämnden var ansvariga. Revisorerna tyckte som bekant att det var helt ointressant om ledamöterna hade röstat nej till Arenan eller inte. Ja, revisorerna tyckte att det var ointressant om ledamöterna hade röstat överhuvudtaget. Samtliga ledamöter var kollektivt skyldiga till fördyringen.

Revisorerna föreslog således kommunfullmäktige i maj att ansvarsfrihet inte skulle beviljas för ledamöter och ersättare som under 2009 haft uppdrag i Barn- och ungdomsnämnden.

Lars-Göran Ljunggren (S) gick upp i talarstolen och yrkade bifall till revisorernas förslag. I den följande voteringen röstade Lars-Göran Ljunggren ja till revisorernas förslag.

Måndagen 22 november meddelade Lars-Göran Ljunggren att han inte ställer upp till omval nästa mandatperiod. I en intervju i Vänersborg Just Nu sa Ljunggren så här:

”Jag bär hundhuvudet för framför allt arenan, jag tar på mig det, jag borde ha sett till att vi haft en helt annan uppföljning. Sitter man som kommunstyrelsens ordförande har man det yttersta ansvaret och tillsynsplikten över nämnder och styrelser, som den verkställande makten får man ta på sig ett sådant ansvar.” (Vänersborg Just Nu, 25 nov 2010)

I en intervju med Västnytt sa Lars-Göran Ljunggren:

”Som kommunstyrelseordförande har man alltid det yttersta ansvaret … och det tar jag på mig.”

Lars-Göran Ljunggren, du har i kommunfullmäktige funnit mig ansvarig för fördyringen. Nu tar du på dig ansvaret.

Jag undrar därför:

Vad säger du egentligen, vad är det som gäller och vad innebär det att du tar ansvaret?

Frågan ställdes långt efter att TTELA:s reporter hade gått hem. Ljunggren kunde svara utan att särskilt många skulle få reda på vad han sa.

Ljunggrens svar blev först lite åt ”förstår-inte-riktigt-frågan”, men han fick så småningom ändå fram att han har tagit på sig ansvaret därför att han efter valförlusten hade ett samtal med sin lokale partiordförande. Vad jag förstår innebar det att hans lokale ordförande ville att han skulle ta på sig ansvaret för valförlusten. Och det gjorde naturligtvis Ljunggren, av taktiska skäl. Då behövde ju inte sossarna se självkritiskt på sin politik under den gångna perioden. Då behövde de ju inte göra upp med nerdragningar inom t ex skola och förskola. Då behövde de inte heller ta tag i arenaskandalen osv osv. De behövde inte ens diskutera samarbetet med det konservativa Centerpartiet och den kontroversielle Bo Carlsson. Partiet behövde en enskild person som syndabock – och det ställde Ljunggren upp på som den genuine socialdemokrat han är. Som tack får han någon post i kommunens politiska byråkrati och sitt inflytande i socialdemokratin får han säkerligen behålla. Fast kanske inte så öppet.

”Jag tar på mig ansvaret” sa Lars-Göran Ljunggren, men inte för att han ansåg själv att det var hans fel eller hans ansvar.

Det är som alltid lätt att prata. Betongherrar som Ljunggren har en tendens att göra det. Det kan gälla utfästelser om demokratiskt sinnelag, hur fantastiskt lyhörd man är mot alla oliktänkande, sin högtstående moral, sitt ansvar osv osv. När det kommer till praktiken är de fina orden oftast inget värda. När det kommer till praktiken tänker de alltför ofta bara på sig själva och sina positioner.

Det är som förut

18 december, 2010 Lämna en kommentar

På onsdagens fullmäktige visade det sig att det som många befarat var sant. Betongpartierna med de ledande betongpolitikerna fortsätter att styra Vänersborg.
Det blir precis som förut, fast lite tvärtom.

Moderater och Socialdemokrater hade kommit överens. Målet var att till varje pris hindra de oppositionella uppstickarna från Vänsterpartiet, Miljöpartiet och Välfärdspartiet att få något som helst inflytande i de kommunala församlingarna. De 14 mandat som dessa partier har tillsammans struntade man fullständigt i. Man skulle inte låtsas om att 6.330 personer i Vänersborg röstade på något av dessa partier. För att nå detta mål behövde M+S tumma på de demokratiska principerna. Det var inga problem.
Det var precis som förut.

De gamla betongmännen Ljunggren, Lidell och Carlsson träffades med all sannolikhet i något av kommunalrådsrummen där de har hållit till i 8 år. Där kom de överens, där finslipade de taktiken.
Precis som så många gånger förut. Fast lite tvärtom.

Kanske lät det så här. ”Jag måste ha något med mig till mina medlemmar” sa Lars-Göran. ”Jag kan ju inte bara börja samarbeta med M så där öppet.” Det förstod Gunnar. ”Om vi går med på er budget då…” sa Gunnar. ”…så röstar ni på oss när det gäller posterna som 2:e vice ordförande. ”Visst” sa Ljunggren. ”Nja” sa Bosse. ”Jag då?” ”Du kan väl få bli 2:e vice i samhällsbyggnads” sa Gunnar. ”Kör!” sa Bosse. ”Vänsterpartiet då?” Alla skrattade. ”Det blir som förr!” sa Lars-Göran. ”Ja, fast lite tvärtom” sa Gunnar.

Vänsterpartiet föreslog Marianne Ramm till 2:e vice ordförande i kommunfullmäktige. De borgerligas kandidat var Kerstin Andersson (FP). Vid omröstningen röstade sossarna på Kerstin. Marianne som i många år arbetat tillsammans med socialdemokrater i Folkets hus… Nu röstade de på en folkpartist.

James Bucci föreslogs till 2:e vice i kommunstyrelsen. De borgerliga förde fram Johan Ekström (FP). Johan som har hunnit bli 68 år är väl inte känd som någon radikalare politiker. Många sossar har i bänkarna ofta lett lite överlägset åt hans inlägg från talarstolen. I valet mellan den radikale James och den konservative Johan så röstade sossarna på Johan Ekström.

Jag trodde inte att detta var sant. Inte nog med att moderater, folkpartister, kristdemokrater, centerpartister och socialdemokrater kommer överens mellan blocken, de lät också partitaktik gå före demokratins principer! Vänsterpartiet, Miljöpartiet och Välfärdspartiet som tillsammans har fått 26,9% av vänersborgarnas röster får alltså inte en enda ordförandepost! De andra partierna struntade i vad vänersborgarna sagt, de såg bara till sin egen makt! Det är inte bara bedrövligt, det är något ännu värre…
Men det är som förut.

Jag var tvungen att gå upp i talarstolen. Demokrati är ju viktigt. Jag ville höra någon åtminstone försöka förklara för mig hur denna utestängning av Vänsterpartiet gick att få ihop med principerna om demokrati. Jag vädjade till ledamöterna i betongpartierna att fundera lite extra på vad de sysslade med. Jag frågade:

Hur mycket anser ni att de demokratiska principerna är värda i praktiken?
Vad betyder demokrati här ikväll?

Ingen svarade. Jag gick upp och upprepade mina frågor. Ingen svarade. Man bemödar sig inte ens om att svara på en vänsterpartists frågor. Vi finns inte. Jag finns inte.
Det är som förut.

På Facebook dagen efter skriver en ledande socialdemokrat i fullmäktige: ”vad var det biskop Brask sa ’härmed är jag nödd och tvungen’… måhända fegt – men så är det…”. Partipiskan viner. Ljunggrens ord gäller fortfarande. Alla andra lullar med.
Det är precis som vanligt.

Stackars alla vänersborgare som röstat på Vänsterpartiet, Miljöpartiet och Välfärdspartiet. Era röster är bortkastade. Betongpartierna styr Vänersborg i 4 år till.

Det är som förut, fast lite tvärtom.

Mörkning och mygel

4 december, 2010 2 kommentarer

TTELA:s ledarskribent UA reagerar i ett ledarstick på James Buccis nya JO-anmälan. Ny och ny… James lämnade in den före valet. UA konstaterar liksom vi andra att de 4 tidigare anmälningarna alla har lett till att Bucci fått rätt. Varför inte James då ska fortsätta att anmäla när han ser hur tydligt och solklart, och i det närmaste provocerande, höga tjänstemän i kommunen bryter mot regler och lagar svarar inte UA på. Hon bara tycker att James Bucci och Vänsterpartiet ska lämna det gamla bakom sig och sikta framåt.

Hur ska man förstå det? Ska man strunta i att höga tjänstemän i kommunen sitter och mörkar som de själva vill? De arbetar ju för skattebetalarna och invånarna i Vänersborg. Vi är inte till för deras skull – de är till för vår skull. Och om de inte fattar det så måste de JO-anmälas. Jag undrar om de egentligen ska arbeta kvar i förvaltningen. De begår ju uppenbarligen tjänstefel efter tjänstefel. Åtminstone en liten skriftlig varning kunde väl vara på sin plats?

Många (kanske inte UA då) undrar hur tjänstemännen överhuvudtaget kan få fortsätta att agera så här. Jag har fått många frågor kring detta. Svaret är helt enkelt att det finns höga politiker bakom ryggen på de höga tjänstemännen. De har växt ihop och bildar tillsammans ett lokalt maktcentrum, ett grabbigt maktgäng. De tycker uppenbarligen att de är Vänersborg. Och passar det inte så väljer de väl ett nytt folk, i Brechts anda.

Det som bekymrar mig är att mörkandet och myglet fortsätter in i det sista, dvs vid nyår ska ju de gamla makthavarna bytas ut. De förlorade ju i valet. Det får en att tro att maktklicken, grabbgänget, inte bara består av gamla sossar och centerpartister…

Jag hoppas att vår nye “statsminister” Gunnar Lidell inte tillhör dessa grabbar utan kan ta tag i styret och kräva slut på myglet och mörkandet. Det är dags att få upp alla papper på bordet. Han kommer givetvis att få Vänsterpartiets fulla stöd i ett sådant arbete.

På tal om mörkning och mygel. Jag undrar varför Carl Bildt och andra makthavare reagerar så starkt mot Wikileaks avslöjanden av vad makthavarna säger bakom stängda dörrar. Varför ska inte vi vanliga människor få ta del av dessa så intressanta samtal? Carl Bildt och de andra makthavarna får ju genom FRA-lagen ta del av våra.

Kategorier:Nyheter och politik, S

Socialdemokraternas laguppställning

27 november, 2010 1 kommentar

Har fått tag i socialdemokraternas laguppställning till kommande fördelning av uppdrag i nämnder och styrelser. Uppgifterna kommer från säkra källor, men ibland är inte ens “säkra källor” hundra.

Det verkar inte ske några större förändringar i det socialdemokratiska laget. De senaste 4 årens ständiga förluster har bara resulterat i att lagets kapten Lars-Göran Ljunggren fått lämna det. Han får ta ansvaret för det urusla spel som laget presterat. På alla andra platser känns namnen igen. Några avbytare har dock fått ta plats i den ordinarie uppställningen, medan några tidigare ordinarie blivit avbytare.

Vem som blir lagets kapten har inte källorna röjt. Marie Dahlin står som första namn och Dan Nyberg som andra. Det lär väl betyda att Marie blir lagets kapten. Vi tror oss dock veta att Dan Nyberg är mycket intresserad av denna post och att han har flera supportrar. Många anser inte heller att Marie är tillräckligt bollsäker och har tillräckligt spelsinne för denna position trots många års träning. Hennes vinnarinställning, “vinnarskalle” säger många, går inte heller att mäta sig med Nybergs. Säger initierade källor.

Annars är lagets toppnamn, som sagt, desamma som de senaste åren. Således utgörs stommen i laget, förutom Marie och Nyberg, återigen av Lennart Niklasson och Madelaine Karlsson. Joakim Sjöling, Bengt Larsson och Johanna Olsson är de som följer närmast i hierarkin.

De starka namnen i Socialnämnden tycks bli Lennart Niklasson och Johanna Olsson, men även Kenneth Persson och Reidar Eriksson finns med igen.

I Barn- och ungdomsnämnden hittar vi gamla namn som Joakim Sjöling och  Jenny Brycker, men också två nya. Vangelis Floros och Birgitta Persson tar tydligen också plats. I bakgrunden hittar vi Kenneth Borgmalm, Anders Gunn och  Fredrik Ahola.

Samhällsbyggnadsnämnden toppas av Benny Augustsson, Åsa Johansson, Seddenko Petrucic och Madelaine Johansson.

Gymnasienämndens gamle ordförande Kjell Nilsson återfinns inte längre i laget. Om det beror på att han inte gillar lagets speltaktik eller om han tycker att kroppen inte håller längre för det hårda tempot förtäljer inte historien. I nämnden hittar vi Theresia Nordlund och Leif Höglund.

I Byggnadsnämnden lär väl Dan Nyberg ta platsen som vice-ordförande och i Miljönämnden Madelaine Karlsson.

För övrigt avböjer Torsten Gunnarsson omval som revisor – en nyhet som det vänsterpartistiska laget välkomnar med glädje. Torsten blev känd i V som en spelare som inte spelade med öppna kort utan gjorde många fula tacklingar bakom domarens rygg.

Socialdemokraternas lag är således i stora delar samma lag som det lag som spelat så dåligt de senaste säsongerna. För en utomstående betraktare tycks förändringarna vara alldeles för små. Laget innehåller många svaga länkar tycks det. Det är som man inte vågar låta den yngre generationen med nyare, radikalare idéer ta över. Återstår dock att se om lagets taktik kommer att förändras eller om laget tänker fortsätta med sin snåla och defensiva taktik som bara gått ut på anfall till höger, en taktik som bara attraherat de redan frälsta supportrarna. En stor del av publiken har ju valt att lämna lagets matcher för att istället se andra lag.  Inget tyder på att det socialdemokratiska laget tänker spela öppnare och offensivare kommande säsong, inget tyder heller på att man förstärker vänstersidan i anfallet.

Sen ska vi inte glömma att sammanslagningen av lag Socialdemokraterna och Centern fortsätter de kommande 4 säsongerna. Det innebär att några centerpartister ska ha plats i laget, och det oavsett kompetens. Vi kan därför räkna med att Centerns kapten Bo Carlsson återfinns som avslutare i anfallet. Att han skulle lyckas bättre med målskyttet de kommande åren än tidigare är svårt att tro. De senaste säsongerna har han ju som bekant bara gjort självmål. Marianne Karlsson lär återfinnas på mittfältet i BUN  där hon är duktig på att teoretisera och finslipa taktiken men oftast får väldigt lite uträttat på plan. Vilken plats Annalena Levin ska spela på återstår att se, Annalena som får en plats i laget tack vare att publiken krävt det.

Kategorier:Nyheter och politik, S

Ljunggren avgår 2

22 november, 2010 Lämna en kommentar

Stackars Ljunggren – han ville gå men glömde säga det till sina kamrater i partiet. Och minnet kom inte tillbaka förrän han blivit sparkad. Allting går fel för denna intelligenta kraftkarl… Ja, har folk inte hånskrattat förut, så blir det nu. Och Topp-affären – ville hjälpa till att skydda 30 jobb – genom att skänka Hammar drygt 30 miljoner.
Stackars Ljunggren – tänk att folk inte uppskattade det.

Ljunggren tar det fulla ansvaret för fördyringen av arenan. Han känner sig ansvarig för Arena-spektaklet. Är BUN inte ansvarigt? Är jag frikänd då?

Samtidigt som Ljunggren meddelar sin avgång ställer kommunens valberedning in sitt möte. Betyder det att vi kommer att få se en ny majoritet? En ny “överenskommelse”? M+FP+S? Kanske C och KD? Då kan man ta alla betalda kommunala poster. Kanon för alla karriärister. Inte ett skit till V eller MP eller VfP.

Undrar vad de säger som är idealister, det finns faktiskt några sådana även i dessa betongpartier.

Kategorier:Nyheter och politik, S

Ljunggren avgår

22 november, 2010 Lämna en kommentar

Idag meddelar Lars-Göran Ljunggren att han avgår. Han ensam tar på sig ansvaret för den gångna mandatperiodens misslyckanden. Det var ju stort. Eller? Tankarna går till 30-talets Sovjet och Stalintiden. Flera sossar har genom åren anklagat Vänsterpartiet för stalinism – en gång i tiden var anklagelsen helt befogad – men i dagens politiska värld så ser vi tendenserna i det socialdemokratiska partiet.

En ledare bestämmer. Går det bra hyllas han. Går det mindre bra hyllas han. Går det dåligt hyllas han. Går det åt helvete, då tvingas han till avbön. Och alla andra har ingen som helst skuld i misstagen. Han offras. För saken. För rörelsen. Rörelsen, partiet, är större än den enskilde. Partiet kan inte göra fel, bara enskilda personer. Ljunggren är en sann socialdemokrat. Ljunggren tar på sig skulden. Ljunggren avgår.

Västnytt rullar upp en ny skandal. Inte helt oväntat är Ljunggrens majoritetsbroder Bo Carlsson (C) inblandad. Det handlar om Villa Björkås. Idag sände Västnytt första delen i skandalen. Det händer mer i del 2, jag lovar.

Ljunggren petas

20 november, 2010 Lämna en kommentar

“Ljunggren petas!” Vilken härlig men samtidigt överraskande rubrik i dagens TTELA. Efter de katastrofala 4 åren under Ljunggrens styre med arenaskandalen, Toppaffären, skandalerna kring diarierna, nedskärningarna inom förskola och skola osv sa vänersborgarna sitt i valet. 21 mandat nästan halverades och blev 12. Nu har äntligen sossarna i Vänersborg dragit de rätta slutsatserna. Ljunggren petas.

Eller?

Till efterträdare för Ljunggren nominerar valberedningen Marie Dahlin, Dan Nyberg, Madelaine Karlsson, Lennart Niklasson, Joakim Sjöling och Bengt Larsson. Valberedningen har gått efter principen föryngring och förändring.

Eller?

Samtliga de namn valberedningen föreslår har under de 4 sista åren suttit i Kommunstyrelsen, 4 som ordinarie och 2 som ersättare. Allihop tillhör alltså de som suttit i “toppen” av det socialdemokratiska partiet och i “toppen” av kommunen under mandatperioden. Är de därmed inte också ansvariga för den politik som sossarna i Vänersborg fört? Är de inte också ansvariga för det som hänt i Vänersborg?

Valberedningen menar tydligen att Ljunggren är ensam om att vara ansvarig för mandatperiodens politik. Det får mig att tänka på vad Sven G Johansson sa i TTELA så sent som 5 nov i år:

“Den (partipiskan; ma) viner inte så hårt som folk kanske tror och dessutom har den efter hand tappat allt mer av det sting den en gång hade. Istället diskuterar man sig fram till en linje under partiernas gruppmöten. Under 70-talet kunde debatterna där vara ganska hårda. Men tonen både inom och mellan partierna har blivit mildare med åren.”

Det är väl självklart att det inte bara är Ljunggren som är ansvarig för den gångna periodens katastrofala politik. Hela den socialdemokratiska ledningen bör ta sitt ansvar och avgå.

Skylla valkatastrofen på en enda person, skandal!

Kategorier:Nyheter och politik, S

Vem vinner sossekampen?

12 november, 2010 Lämna en kommentar
I TTELA idag kan vi läsa:
Socialdemokraternas partiledare Mona Sahlin har uppmanat hela partistyrelsen och verkställande utskottet att ställa sina platser till förfogande.

Då säger Dan Nyberg så här (ja, han är intervjuad idag igen!):
”Om det här nu är en riktig åtgärd centralt tycker jag att man ska överväga det även lokalt. Det är intressant och borde diskuteras, säger han.”

Enligt ryktena händer det en del inom socialdemokraterna i Vänersborg just nu. Det lär vara tre falanger som slåss om makten. Den falang som står närmast oss i Vänsterpartiet syns knappt. Problemet är att denna falang inte har någon naturlig ledare och därmed ingen som kan framföra kritiken och åsikterna – och stå för dem. Det är synd eftersom den analys som skett i partiet visar att all den kritik som vi i Vänsterpartiet har levererat har ett stort stöd inom sossarna. Denna kritiska falang torde vara tämligen stark i antal.

De två falanger som slåss om makten, en makt som innebär betalda och arvoderade vice-ordförandeposter inom kommunen, står mellan de traditionella arenakramarna med Ljunggren i spetsen och den falang som leds av fd ordförande i fullmäktige Dan Nyberg. Enligt uppgift var han kritisk till arenan redan från början. Kanske hade han hellre sett en hästarena? Nyberg försöker rida(!) på den kritik som framförts internt mot Ljunggren. Problemet för Nyberg är väl att han ses som en av de traditionella makthavarna inom partiet.

Utgången blir spännande. Själv anser jag att varje förändring bara kan vara positiv.

Kategorier:Nyheter och politik, S

Egna åsikter?

6 november, 2010 Lämna en kommentar

Två avgående socialdemokratiska ledamöter intervjuas i fredagens TTELA. Den ene har suttit i fullmäktige sedan 1969, den andre sedan 1988.

– Jag har aldrig röstat emot socialdemokraterna, säger den ene.
– Jag har bara röstat mot mitt parti en gång, säger den andre.

De verkar stolta över det.
Har jag missat något? Är det något att vara stolt över?

Kategorier:Nyheter och politik, S