Arkiv
Vänersborgspartiernas hemsidor 2
Gårdagens koll på kommunens hemsida gav mersmak.
Idag klickade jag mig runt för att titta på hemsidorna för våra lokala partier. Igen. Förra gången jag gjorde det var i mitten på januari. (Vänersborgspartiernas hemsidor.) Tänkte att det var kul att se hur partierna kommenterar de första månaderna av det nya styret i Vänersborg. Och inte bara det, hemsidorna är väl ändå ett mått på partiernas vilja att föra ut politiken till kommuninvånarna, att köra med öppna kort och på det sättet inbjuda människor till att diskutera och komma med synpunkter? Tänkte jag.
Jag började med moderaterna. Det är ju ändå kommunens största parti.
Det ser inte ut ha hänt något på Moderaternas hemsida. I mitten av januari uppdaterades sidan med de nya namnen på ordförandena i nämnderna. Sen inget mer. Att inte moderaterna skriver om vad de gör nu när de har makten tycker jag är anmärkningsvärt. Har moderaterna inget att berätta? Har inget hänt under det nya styret? Det förefaller inte så. Inget som de vill berätta om för medborgarna i varje fall.
Folkpartiet då, som trots sin litenhet belönats med ett antal betalda och arvoderade ordförandeposter? (Det gäller att ha kompisar.) Har de några kommentarer kring utvecklingen i Vänersborg under det nya styret? Inte ett ord. Det enda som har hänt på hemsidan sedan valet är att det finns en kalender över vårens partimöten.
… så på Folkpartiets hemsida hittar man fortfarande de gamla vallöftena… T ex ”Färre antal barn i förskolegrupper och fler lärare i grundskolan. Varje elev ska få resurser för att kunna utvecklas.” Det är nog bäst att partiet tar bort dessa rader snabbt. Annars kan ju någon se att Folkpartiets budget för 2012 och partiets vallöften inte stämmer överens… Likadant med de personliga hemsidorna som några av politikerna har. Uppdatera snarast dom också! På Johan Ekströms står det t ex: ”inga beslut i slutna rum. Inga kompistillsättningar.” Det passar inte så bra, som ni vet, efter det som hände efter valet när moderater, folkpartister och sossar gjorde upp om ordförandeposterna i all hemlighet. Det var så Johan själv fick sin ordförandepost och inte en vänsterpartist.
Det tredje styrande partiet i stan är som bekant Kristdemokraterna. Även KD har vice ordförandeposter – 2 st. (Också ett resultat av den hemliga uppgörelsen med sossarna.) De är ju trots allt hela 2 personer i fullmäktige… På KD:s sida har inte hänt ett dyft sen sist jag tittade.
Det är inte utan vissa förväntningar som man klickar fram socialdemokraternas hemsida. Den visar sig bestå mest av nyheter från riks och region. Men sidan uppdateras faktiskt! Två gånger i år! Wow. ”Socialdemokraterna vann slaget om budgeten” kan man läsa. ”Det innebär att nämnderna tilldelas lite mer pengar än vad den styrande minoriteten ville ge dem.” skriver Marie Dahlin på hemsidan. Det är väl att göra en höna av en fjäder. ”Lite” var det. På en budget av 1,7 miljarder kronor innebar S-förslaget att nämnderna fick 3 milj extra i priskompensation och 0,5 milj extra till Byggnadsnämnden för ökad mängd planarbete. (Vill du veta vad Vänsterpartiet tycker om budgeten, så läs här: Är politik som bandy?)
Alltid lurar man någon. Fast det är klart. Självkänslan i det socialdemokratiska partiet är kanske inte så stor, man får väl vara glad för minsta lilla. ”Det känns mycket bra.” avslutar i varje fall Marie sitt inlägg.
Miljöpartiet har inga som helst kommentarer om politiken i Vänersborg efter årsskiftet. Jag möts återigen av samma bild som tidigare – Marika möter Maria; Isetorp versus Wetterstrand. Bilden togs 30 nov. Nytt är dock att man kan läsa namnen på den nya styrelsen som valdes i början på mars.
Denna gång hittade jag Sverigedemokraternas hemsida för Vänersborg. Jag visste inte att de hade en. Å andra sidan kan det kvitta. Det senaste och enda inlägget är skrivet 2 nov 2008. Titeln på inlägget är ”Valmanifest 2006”. Just det. ”2006”…
Efter denna rundklickning bland de lokala partiernas hemsidor är turen kommen till den självklara vinnaren, om man nu ska utse en sån, Vänsterpartiets hemsida. Den uppdateras inte bara regelbundet med mötesinformation och annat. Den är den självklara utgångspunkten för att se vad som händer i den vänersborgska politiken! (Tillsammans med min blogg då så klart…) ![]()
Om partiernas hemsidorna är ett mått på partiernas vilja att föra ut politiken till kommuninvånarna, att köra med öppna kort och på det sättet inbjuda människor till att diskutera och komma med synpunkter så står det dåligt till i Vänersborg. Mycket dåligt.
Med ett undantag alltså. (Vilket?)
Kommunens personalenkät
Kommunen gjorde i höstas en enkätundersökning bland sina anställda. Resultatet har nyligen publicerats och gett en del rubriker.
Den stora förändringen jämfört med tidigare undersökningar är att personalen trivs allt sämre med kommunen som arbetsgivare.
Vår nye kommunchef, som numera kallas kommundirektör, Ove Thörnkvist kommenterar detta i ttela.
Kommundirektören menar att det är ”vissa besparingar” och den negativa kritiken kring ”diverse byggnader som Arena Vänersborg” som förklarar det hela.
Det finns alltid risk att ttela inte återger kommundirektörer, eller andra, rätt. Ttela tycks ibland kunna skriva lite hur som helst och vad som helst. Journalisternas personliga värderingar tycks ibland också påverka deras omdöme. Det har vi sett några exempel på. Bland annat i rapporteringen från fullmäktige.
Men låt oss anta att kommundirektör Thörnkvist är återgiven på ett korrekt sätt.
När kommundirektören talar om att det är kritiken som leder till det dåliga resultatet i undersökningen så säger ju kommundirektören att det är kritiken i sig som är orsaken. Det är alltså inte kommunens fel att personalen är alltmer missnöjd över kommunens agerande i arenaaffären, Toppskandalen osv, det är inte kommunen som har gjort något fel. Det är kritikens fel.
Eftersom Vänsterpartiet kanske har varit de största kritikerna av skandalerna i Vänersborg så får vi väl snart höra att det är Vänsterpartiets fel att personalen inte trivs med kommunen som arbetsgivare…
Själv tycker jag att Ove Thörnkvists påstående att det är den negativa kritiken av kommunen som förklarar resultatet är att nervärdera personalen. Personalen kan väl tänka själv och själv dra slutsatser om kommunen när den tittar på skandalerna.
Som det stod i en insändare i ttela i förra måndagen:
”Att kommundirektören tror att missnöjet beror på medias skildring av Arenaaffären gör mig mållös. Vi som arbetar i kommunen är tacksamma för att media tydliggjort den inkompetens som präglar Vänersborgs kommunledning.”
Kommundirektören pratar också om ”vissa besparingar”. Det är väl inte hela sanningen. Jag tror att det är besparingarna på verksamheter som vård, skola och omsorg samtidigt som miljontals kronor flutit till ”vissa byggnader” som arenan och Topp som ger upphov till enkätresultatet.
Jag menar, samtidigt som 120 lärare har fått lämna sina tjänster på grundskolan och allt fler barn skrivs in i förskolan utan att några nya pedagoger anställs, så kostar arenan netto 32,1 milj kronor 2010. Det är klart att kommunens pedagoger inte är nöjda med kommunen som arbetsgivare. Det har ju inget med kritiken att göra, det har att göra med kommunens faktiska handlande.
Jag har inte sett någon särredovisning av personalenkäten. Människor som sett det säger mig att missnöjet från barn- och ungdomsförvaltningens personal är signifikativt högre än för resten av kommunens personal.
Vill Ove Thörnkvist ändra på personalens inställning är det nog läge att ta missnöjet på allvar, inte att försöka förklara bort det.
Och det kräver att det blir slut med allt hemlighetsmakeri. De som är ansvariga i kommunen, inte bara kommundirektören, måste tala ut om skandalerna i Vänersborg, lägga alla papper på bordet, erkänna alla fel och brister och peka ut de ansvariga! Efter det kan vi börja från början och försöka bygga upp ett nytt förtroende för kommunen.
Kommunens nej-sägare!
Det nya styret M+FP+KD med ivrig support från S+C framstår alltmer som kommunens nej-sägare. De har hittills sagt nej till det mesta. I stort sett vartenda förslag som lagts av V, MP eller VfP har hittills mötts med ett nej.
NEJ! NEJ! NEJ!
Det började med att betongpartierna sa nej till en ny placering i fullmäktigesalen. Vänsterpartiet föreslog att man skulle sitta partivis som man gör i de flesta fullmäktigeförsamlingar i Västsverige. Nej, sa betongpartierna. De fortsatte med ett nej till mer pengar till Socialnämnden. Kostnaderna för försörjningsstödet och färdtjänsten ökar nämligen. Sedan blev det nej till mer pengar till Gymnasienämnden för Ungdomslyftet och för att säkra det kommunala uppföljningsansvaret för våra ungdomar. Av bara farten röstade betongpartierna sedan nej i Barn- och ungdomsnämnden till Tennisklubbens begäran om ekonomiskt stöd från kommunen vid genomförandet av den internationella tennisturneringen.
Kanske säger de nej också till den kommande frågan om finansiering av tjänsterna som hemvaktmästare, något som uppskattas av våra äldre. Antagligen blir det också ett nej i morgondagens kommunfullmäktige till Mariedalsskolans önskemål att få bli en kommunal friskola under en försöksperiod.
NEJ! NEJ! NEJ!
Att rösta nej till bra förslag kan få vem som helst i betongpartierna att vrida sig ut och in, eller vad man nu ska kalla det, om de inte tänker sig för. Hör här:
I november 2010 fanns den moderate ledamoten Henrik Josten på plats i gymnasienämnden. En enig nämnd begärde mer pengar för ungdomslyftet och möjligheten att leva upp till föreskriften som avser uppföljningsansvaret. I januari 2011 är Henrik Josten ordförande i gymnasienämnden. Han är också ledamot i kommunstyrelsen. Henrik Josten är som kommunstyrelseledamot med och avslår gymnasienämndens begäran om pengar både till ungdomslyftet och uppföljningsansvaret.
NEJ! NEJ! NEJ!
Kanske beror alla nej på att arenan ska ha sitt? Se vad det kostar att föda upp en ”gökunge” – en arena, klicka här.
Stärka varumärket
Efter ett antal timmar med något som heter Lärplattformen framför sig på skärmen är det kanske dags att titta lite på veckan som gått. (Omdömen om elever skrivs in i Lärplattformen om någon undrar.)
Ett förslag till ny sammansättning av det Hälsopolitiska rådet har lagts fram. Det nya förslaget går naturligtvis ut på att utestänga Vänsterpartiet. Jag återkommer till det.
Kommunen har gått ut med en förfrågan om direktupphandling av reklambyråtjänster. Bakom dessa ord döljer sig en önskan att försöka ändra Vänersborgs image. Vänersborg är ju som bekant satt på kartan men kanske inte på det sätt som betongpartierna och arenaförespråkarna önskade. Så här skriver kommunen i sin förfrågan:
”Kommunen har antagit en vision och flera av våra verksamheter är konkurrensutsatta, exempelvis skolor, på en allt tuffare marknad. Dessutom är självbilden tilltufsad efter ett antal så kallade affärer.
Vi vill därför med er hjälp se över och fräscha upp vår grafiska profil (bifogas med en del ändringar). Det nya formspråket ska stärka kommunens varumärke under lång tid framöver.”
Jag undrar vems självbild som är tilltufsad? Vänersborgarnas självbild? Kommunpolitikernas? Betongpartiernas? S Anders? ”Efter ett antal affärer.” Ja, ja, ja…
Visst hoppas vi alla att kommunens varumärke ska stärkas. Men jag tror i min enfald att då behövs en helt ny politik. Kanske skulle moderaterna med Lidell i spetsen faktiskt våga öppna alla garderobsdörrar och byrålådor och vädra ut allt. Visst skulle det stärka både självbild (vems det nu än var) och varumärke – att de ansvariga för alla skamliga affärer får stå till svars.
På Facebook skrev Lidell för ett antal veckor sedan att sanningen om arenan kommer allt närmare. Den skulle komma inom någon vecka, sedan skulle fler sanningar komma allt eftersom. Skrev Gunnar. Nu har det gått snart en månad.
På mig verkar det som om moderaterna är mer intresserade av att samarbeta med betongsossarna för att ställa V, MP och VfP utanför allt inflytande än att avslöja några affärer eller sanningar. De gamla betongpartierna har röstat ihop i varenda fråga hittills. (Med ett undantag, Centern röstade tillsammans med V, MP och VfP för att Tennisklubben skulle få bidrag till sin internationella tennistävling.)
Men nu ska vi vara glada. Det finns säkert någon reklambyrå som för en billig penning kan stärka kommunens varumärke och få alla i Sverige att glömma alla affärer. Kommunen fyller ju dessutom år och på lördag firas det med tårta i kommunhuset. Alla är välkomna.
I kommunhuset får alla tårta. 55 stycken 12-bitars tårtor har köpts in. Det räcker till 660 personer. Ja egentligen 661 eftersom tårtor inte ingår i LCHF-kosten. Tillsammans med några gluten- och sockerfria bakelser kostar bakverken 13.200 kr (inkl moms). Inget är gott nog åt vänersborgarna, särskilt inte när politikerna deltar.
Visste ni inte det? Visst deltar politiker. De representerar ju kommunen. Ja, i varje fall de som är med i betongpartierna. De är särskilt inbjudna. De sitter ju med i presidierna.
Gå och ta en bit tårta och diskutera fördelarna med el-slingor på arenataket (något som kommunen i all hemlighet gått ut med en förfrågan på) med 6 politiker från M, 5 st från FP, 3 från KD, Bosse C från C och 10 sossar. Vänster-, Miljö- eller Välfärdspartister hittar du bara som besökare.
Valets vinnare får inte vara med och representera kommunen, det har betongpartierna bestämt. Det kanske är det som de menar med att stärka kommunens varumärke?
Vänersborgspartiernas hemsidor
Efter att ha sett Sveriges underbara seger över Polen i handbolls-VM roade jag mig med att titta lite på de olika lokala partiernas hemsidor. Hemsidorna är väl ändå ett mått på partiernas vilja att föra ut sin politik till kommuninvånarna, att köra med öppna kort och på det sättet inbjuda människor till att diskutera och komma med synpunkter.
Så tänkte i varje fall jag.
Jag påminde mig också att sossarna i sin valanalys efterlyste bättre kontakt med allmänheten och duktigare företrädare utåt i media. Jag tror till och med att man lyfte fram Vänsterpartiet lokalt och tyckte att dess företrädare var duktiga. (Fast de som framförde de synpunkterna gjorde det säkerligen anonymt…)
Ja, att nå ut går ju inte av sig självt. Det kräver att man tar tag i det – och skriver. Typ på hemsidan då. Kanske till och med bloggar lite…
Jag började därför med sossarnas hemsida. Hade de lärt sig av valanalysen? Nja. Det senaste som hade hänt på hemsidan var en julhälsning från 15 dec. Sossarna verkar inte ha lärt sig. Inte än i varje fall. Eller också kan det bero på att de inte har något att säga. Det är ju inte mycket att skriva om att de mellan skål och vägg kom överens med borgarna att stänga ute alla vänsterpartister från inflytande i nämnderna.
Sossarnas vapenbröder i Centern då? ”Gågatan i lördags!” Oh fasiken, tänkte jag och blev lite imponerad. Men ack, nyheten var från 5 september.
Folkpartiet tackar på sin hemsida för din röst. Nu ska inga beslut tas i slutna rum längre! Så står det. Det tycks som det var skrivet för länge sedan, typ ganska direkt efter valet. Jag tror inte att folkpartisterna har läst det på länge. Ordförandevalen hade ju Folkpartiet inget emot att göra upp i slutna rum…
Miljöpartiet verkar inte ha någon hemsida lokalt. Jag hittar den inte i varje fall. Jag hittar inte Sverigedemokraternas heller. Och det var ju glädjande.
Välfärdspartiets hemsida uppdaterades senast 16 dec. Inte godkänt. Men det som står är intressant. ”Gunnar Lidell går i jesuiternas spår när han tillämpar deras valspråk ‘ändamålet helgar medlen’. Vi trodde och hoppades på att han skulle ha högre moral än företrädaren, men tyvärr inte.” Och jag som trodde att jag var tuff.
Kristdemokraterna berättar att deras Andreas, Vänerlöv alltså, lämnar politiken. Den hemsidan uppdaterades hyfsat nyligen alltså. Å andra sidan var det näst senaste inlägget från direkt efter valet.
Moderaterna då? Ja, om man hittar den (det är fel adress på kommunens sida, här är den) så ser man att det är den som uppdateras bäst av de jag kollat in hittills, även om uppdateringar tycks ske med ganska långa mellanrum. Den senaste artikeln är läsvärd. Den berättar med stort självförtroende hur bra moderaterna i Vänersborg är. Så bra att alla andra partier anslöt sig till deras budgetförslag för 2011. De har nog glömt att det var de som anpassade sig till sossarnas budgetförslag, ett budgetförslag som i sin tur låg ganska nära Vänsterpartiets…
Det sista partiet ut är Vänsterpartiet. Partiets hemsida är utan konkurrens den klart bästa. Hemsidan uppdateras regelbundet och innehållet är alltid genomarbetat och väldokumenterat. Inte sällan är Vänsterpartiet först ute med nyheter. Det händer ofta att media får sina uppslag till reportage från hemsidan.
Tror ni mig inte? Gå in regelbundet på Vänsterpartiets hemsida så får ni själva se.
vanersborg.vansterpartiet.se var det.
Arenan – en kärnverksamhet?
I dagens diarieskörd hittar jag ett dokument som heter ”Analys av kommunens kärnverksamheter”. Jag antar att det är något som jag i egenskap av ledamot i Barn- och ungdomsnämnden kommer att få i handen senare. Det handlar nämligen om förskola, fritids, grundskola, musikskola mm och – arenan! Men än så länge har dokumentet inte delats ut till någon politiker vad jag förstår. Och jag kan inte se vem som har skrivit analysen. Jag tror dessutom att min pdf-fil bara är en del av ett större dokument.
Ni som har läst mina blogginlägg vet vad jag har skrivit om skolan och om arenan. Dokumentet bevisar tyvärr att jag har rätt. Arenan slukar och kommer att fortsätta sluka pengar från kärnverksamheterna. I juni 2007 när arena-beslutet togs lovade och försäkrade arenaanhängarna att så aldrig skulle bli fallet. De hade fel, någon skulle säga att de ljög… Flera av arenaanhängarna finns för övrigt fortfarande kvar i politiken trots den massiva valförlusten…
I ”Analys av kommunens kärnverksamheter” slås det fast att de försämringar som skett inom förskola och grundskola kommer att fortsätta 2011.
Om förskolan 2011 kan vi läsa:
”Detta innebär att budgetanslaget per barn minskar och vuxentätheten per barn blir lägre.”
Om fritids och grundskolan läser vi:
”Kommunens undervisningskostnader är lägre än riket i övrigt. Detta får i sin tur till följd att personaltätheten är lägre. … Under 2010 gjordes stora personalneddragningar inom grundskolan och fritidshemmen för att uppnå en budget i balans. De fasta kostnaderna i form av lokalkostnader och köpta tjänster fortsätter att öka. Detta innebär att det även 2011 måste ske besparingar i den pedagogiska verksamheten.”
Analysen slår fast det jag skrev om igår.
”I jämförelse med föregående läsår har resultaten försämrats, särskilt beträffande andel elever med godkänt i samtliga ämnen och medelmeritvärdet.”
Analysen konstaterar också att inte bara kunskapsresultaten har försämrats.
”I en nationell utvärdering framgick att kommunen på flera sätt uppvisade bristande välbefinnande bland barn och unga…”
Dokumentet tar även upp Musikskolan, även om jag inte riktigt förstår varför eftersom analysen ska ta upp kommunens kärnverksamheter. Och musik är väl inte direkt någon kärnverksamhet. Även Musikskolan ska spara.
”Musikskolan visar ett budgetunderskott främst beroende på ökade hyreskostnader, kostnader för vaktmästeri och reception m.m. vid Vänerparken. Ökade lokal- och servicekostnader ger mindre utrymme i budget för verksamhet. … För att anpassa verksamheten till ram kan musikskolan tvingas minska på personal och utbud. ”
Vänsterpartiet framhöll flera gånger under förra mandatperioden att det var en mycket dålig idé att förlägga kommunal verksamhet till de dyra privata fastigheterna på Vänerparken. (Dessutom tror jag att kommunen skrev dåliga avtal.) Även där hade vi rätt…
I analysen kan vi också läsa om arenan. Det handlar ju om kommunens kärnverksamheter!
”Utöver att drift och skötsel av arenan kräver mer personal påverkas också behovet av vad som ska utvecklas i arenan. Beroende på uppdrag fodras ytterligare investeringar och mer personal inom både administration och drift. … För att rymma dessa kostnader inom ram och samtidigt finansiera ett utökat driftsansvar för Arena Vänersborg måste andra anläggningar och delar av tidigare verksamhet avvecklas. … En ny organisation med samlad kompetens för marknadsföring och genomförande av evenemang behövs för att kunna genomföra dessa satsningar.”
Arenan ska ha mer pengar.
Förskola och grundskola ska spara. Grundskolan och förskolans enheter…
”… behöver omorganiseras så, att vi får färre, större och mer strategiskt placerade enheter för att minska fasta kostnader och frigöra resurser.”
Nedläggningar alltså.
Kan det skrivas tydligare? Arenan slukar och kommer att fortsätta sluka pengar från kärnverksamheterna.
Förresten. Det finns fortfarande fakturor för arenabygget på 10.885.658 kr (exkl moms) som fortfarande inte är betalda… 10,9 miljoner…
Det finns egentligen mycket mer att säga om ”Analys av kommunens kärnverksamheter”, när det gäller t ex åtgärder, slutsatser etc men det får anstå till den dag den ska behandlas.
Ännu fler lurigheter med Arena-ritningarna?
I slutet av veckan diariefördes en handling med rubriken ”Vidar 1 BLOV 0546/2007 Arena Vänersborg”. Handlingen i sig är kort och något underlig. Framför allt finns en mycket underlig formulering. Avgör själva. Detta är hela innehållet i handlingen.
”Enligt önskemål från kvalitetsansvarig om avslutning för hans uppdrag som kvalitetsansvarig, intygas härmed att samtliga kontroller är utförda enligt beslutad kontrollplan, samt tillhörande intyg har inlämnats till byggnadsnämnden.
Detta innebär dock inte att slutbevis kan utfärdas, eftersom inkomna relationsritningar av fasader inte stämmer överens med verkligheten och beviljade bygglovsritningar avseende fasader.”
Läs slutet igen:
”inkomna relationsritningar av fasader inte stämmer överens med verkligheten och beviljade bygglovsritningar”
Vi vet ju redan att S Anders Larsson och några till bestämde att ett entréplan och en restaurang skulle byggas på 2:a våningen efter kommunfullmäktiges beslut och således i strid mot detta. Vi vet också att någon bestämde att antalet bågar i arenan skulle bantas ned. (Se tidigare inlägg.)
Nu har tydligen någon på eget bevåg ändrat ännu mer i de ursprungliga ritningarna.
Det tar aldrig slut.
Alla papper på bordet Gunnar Lidell! Vänersborgarna vill veta sanningen!
Snart är BUN igång igen
Idag har det inte varit några skandaler!! (Så kanske skulle jag inte skriva något mer…
)Men trots det har det inte varit helt händelselöst på den vänersborgska politiska fronten.
Barn- och ungdomsnämnden (BUN) ska snart ha sitt första sammanträde för mandatperioden (24 januari). Handlingarna inför mötet fick vi ledamöter i morse. (Jag har ju utsetts att sitta i nämnden i 4 år framåt.)
Nämnden börjar ganska lugnt på sitt första sammanträde, inga större politiska strider att vänta. Detta trots att BUN förväntas ställa sig bakom ett yttrande till JO angående James Buccis sista (senaste?) JO-anmälan. Yttrandet som är underskrivet, men knappast författat av, ordförande Lena Eckerbom Wendel (M) och förvaltningschef Kent Javette, präglas av ursäkter och erkännanden om att förvaltningen har hanterat diariefrågor och annat på ett felaktigt sätt. Kommunen lovar dyrt och heligt att bättra sig. Igen.
Det enda jag ställer mig tveksam till i svaret, det är det som står om Arena-Fritids ankomstdiarium. Det står att detta diarium har varit sanktionerat av den centrala myndigheten. Nu vet jag på rak arm inte riktigt vad som menas med den centrala myndigheten, men jag tror att det är BUN. Och då kan jag konstatera att jag som ledamot i BUN i snart 10 år aldrig har hört talas om ett sådant diarium.
På nämndens februarimöte börjar dock politiken komma igång på allvar. Det kan man läsa i protokollet från nämndens presidiemöte. (Presidium = ordförande, 1:e vice ordförande och 2:e vice ordförande.) Detta protokoll diariefördes faktiskt idag.
Den strukturella översyn av förskole- och skolverksamheter som förvaltningen gjorde förra året ska upp som en diskussionspunkt i februari. Denna utredning har tittat på var framtidens skolor ska lokaliseras i kommunen, dvs vilka skolor som ska finnas kvar och vilka som ska bort. Utredningen tillsattes efter beslutet att riva Huvudnässkolan och efter beslutet att bygga en ny Torpaskola och efter beslutet att öppna en skola i Vänerparken. När dessa beslut med avgörande betydelse för framtidens lokalisering av skolor hade fattats – då tillsatte man en utredning om skolbyggnadernas lokalisering i framtiden. Det var precis som allt annat förra mandatperioden, man gjorde allt ”upp och ner” och i fel ordning och utan någon större planering – och så blev det också fel med det mesta.
I utredningen finns det förslag på att lägga ner diverse småskolor. I ett alternativ framförs också idén att lägga ner Dalboskolan i Frändefors (7-9).
På februarimötet ska också förslaget om vårdnadsbidrag dammas av. Fullmäktige beslutade ju förra mandatperioden i sin feghet att varken säga ja eller nej till vårdnadsbidrag. Sanningen var naturligtvis att S och C hade olika åsikter i frågan och därför inte ville ta i den. Fullmäktige hänsköt i stället frågan till BUN. Skulle vårdnadsbidrag införas skulle BUN fatta beslutet. Och det när nämndens ekonomiska ramar tillät, som det hette i beslutet. Och att de ekonomiska ramarna skulle tillåta det nu lär ju vara totalt uteslutet.
Vi får väl se nästa månad vad de borgerliga vill med vårdnadsbidraget. Vänsterpartiets ståndpunkt är ett solklart ”nej till vårdnadsbidrag”. Själv anser jag att så mycket ekonomiska resurser som möjligt bör styras över till förskola och grundskola för att öka personal- och lärartätheten. Det är viktigt att återställa personal- och lärartätheten till den nivå som rådde innan sossarna och centern med bistånd från de andra borgerliga partierna började dra ner. Forskningen visar att för elever med sämre studieförutsättningar och svagt stöd hemifrån är resurser som lärartäthet och klasstorlek mycket viktigt.
4 miljoner till Malmö
Det här börjar bli jobbigt. Det går ta mig tusan inte en dag utan att det händer något uppseendeväckande i Vänersborg.
Idag hände det att Gunnar Lidell (M), Vänersborgs nye ”stadsminister” (OBS! humor), beslutade på sk delegation att tillföra ytterligare en halv miljon kronor till juristerna i Malmö. Pengarna går till ”finansiering av kostnader för entreprenadrättslig utredning avseende uppförande av Arena Vänersborg”.
Advokatfirman Lindahl i Malmö arbetar nämligen med omständigheterna kring arenabygget. Vad de arbetar med exakt har vi egentligen ingen aning om, det är sekretessbelagt. Det är också tack vare denna pågående entreprenadrättsliga utredning som mängder av andra papper kring arenan, t ex takrasutredningen, S Anders utredning av sig själv etc, är belagda med sekretess.
Antagligen är det tänkt att advokatfirmans utredning ska leda till några former av processer gentemot företag som var inblandade i bygget av arenan. Än så länge har dock inget hänt.
Under tiden tickar taxametern. Advokatfirman Lindahl har arbetat i över 1 år (!) med sin utredning. Och under denna tid har kommunen i och med Lidells beslut idag betalat 4 miljoner kronor (4.000.000 kr) till Lindahl. Tick tick.
4 miljoner kronor är mycket pengar.![]()
Och utredningen är fortfarande inte klar… Tick tick.
Advokatfirman har tagit betalt för arbete som redan utförts (vi får väl förutsätta att de arbetar med något även om det är hemligt), så Lidell hade nog inget annat val än att betala.
Men visst är det väl läge att Lidell i samband med att betalningen skickas iväg till Malmö också säger ”Tack för arbetet, men nu lägger vi ner detta.”
Jag skrev det för några dagar sen och jag skriver det igen:
”Det kan inte fortsätta så här. Det måste bli ett slut på eländet. Det måste bli ett slut på arenans skenande kostnader. Det måste bli ett slut på alla skumraskaffärer. Vänersborgarna måste få reda på allt.
Upp med alla papper på bordet! Offentliggör alla utredningar!”
På något sätt känns det att det tål att upprepas…
För övrigt gillar jag folkhumorn i Vänersborg. Det kanske är för att jag har bott här i hela mitt liv. (Många utanför kommunen har lite svårt för vänersborgshumorn som ibland anses för något ”sjuk”.) Det senaste som kan läsas på TTELA:s webbsida är
”Arenan har börjat med drop-in”. Haha?
För övrigt har någon som kallar sig trollhättesvenne lagt upp intervjun med arenans driftschef, som gjordes i Radio Väst häromdagen, på YouTube. Du kan ”se” den genom att klicka här. Trollhättehumor?
50.000 år 2030?
Idag kan man på kommunens hemsida läsa om en rapport av Lisa Tholén. Lisa är praktikant på kommunstyrelseförvaltningen och studerar till Kvalitets- och Miljöledare.
Lisa Tholéns rapport grundar sig på en enkät som gjordes i slutet på år 2010. Där tillfrågades personer som flyttat till Vänersborgs kommun vilka skäl de hade att flytta hit. Och tvärtom. De som flyttat från Vänersborgs kommun tillfrågades om vad som skulle ha behövt finnas här för att de skulle ha stannat.
På hemsidan beskrivs rapporten med “friskt humör”. Allt är kanon! De främsta anledningarna till att man flyttar till Vänersborg är släkt och vänner, bra boende, arbete samt närheten till natur och vatten. Och det låter ju bra.
Gunnar Lidell, vårt nya moderata kommunalråd, uttalar sig på hemsidan:
“Enkätsvaren visar att vi är på rätt väg när vi satsar på att bygga bostäder grönnära, sjönära och centrumnära, säger kommunalrådet Gunnar Lidell (M) i en kommentar till enkäten.”
Man får som sagt intrycket av att allt är frid och fröjd och att invånarantalet ökar i Vänersborgs kommun. Kommunen har ju satt målet att växa till 50.000(!) år 2030. Det målet ska nås med hjälp av bland annat följande vision:
“Vänersborg är den framgångsrika kommunen vid Vänerns sydspets. En kommun känd för nytänkande, effektivitet och god service, en kommun där medborgarna känner sig trygga, delaktiga och har inflytande.”
Ja, så står det i kommunen vision och så avslutas t ex alla mail som skickas ut från kommunen.
Artikeln på hemsidan slutar med att man kan ladda ner rapporten om man vill. Och det ville man ju. Jag laddade ner den och bläddrade lite översiktligt. I inledningen läste jag:
“1 462 personer flyttade till Vänersborgs kommun år 2009. 1 587 personer flyttade från Vänersborgs kommun samma år, enligt SCB:s befolkningsstatistik. Det ger ett minus på 125 personer. Folk flyttar härifrån i större utsträckning än de flyttar in till kommunen.”
Va?! Oj! Flyttar folk från kommunen och det i större antal än folk som flyttar hit? Det står det ingenting om på hemsidan.
Jag läser vidare i inledningen:
“Kommunen förlorar en hel del i och med utflyttningen. Vad är det då som avgör när man bestämmer sig för att flytta från denna kommun?”
Jag bläddrar vidare för att hitta svaret. Så här skriver Lisa Tholén:
“Utflyttarna har skrivit många kommentarer som rör Vänersborgs centrum. Minst 44 kommentarer av totalt 112 tycker kommunen kan bli bättre på ”ett levande centrum med bättre utbud av affärer” som någon uttryckte det. Verksamheter, caféer och liknande som är öppet efter kl.18 på vardagar samt lördagar och söndagar efterlyses. Fler aktiviteter och ställen att vara på för unga önskas också.
Näst mest handlar kommentarerna om hur Vänersborgs kommun skött sina beslut och sin ekonomi (33 av 112). Arenan nämns flera gånger.”
Varför sticker kommunen hela tiden huvudet i sanden? Varför försöker man att dölja sanningen?
För att kunna vända utvecklingen för kommunen, för att på sikt få människor att flytta hit, vilket är nödvändigt, så måste vi ju ta reda på varför människor flyttar härifrån. Det är min bestämda övertygelse att för att få Vänersborg att växa så måste vi ju börja med att försöka behålla de som redan bor här.
Och då tjänar vi inte på att mörka. Vi måste vi utgå från sanningen och agera utifrån den.
Senaste kommentarer