Arkiv
Lidell – Arenan – IFK
Den 14 november skrev jag om att den numera pensionerade journalisten Björn Gorner hade ställt ett ganska stort antal frågor till kommunalrådet Gunnar Lidell (M). (Se här.) Frågorna handlade om IFK Vänersborgs legendariske, typ, ordförande Stig Bertilsson (M).
Gunnar Lidell var snabb på att svara. Redan den 15 november diariefördes hans svar. Dock med en komplettering tre dagar senare. Lidell svarade emellertid inte på alla Gorners frågor. Endast två av dem besvarades. Och det är inget att säga om. De andra frågorna hade inget med Lidell som kommunstyrelsens ordförande att göra, utan endast med Lidells roll som ordförande för Moderaterna i Norra Älvsborg.
Björn Gorner frågade:
”Handen på hjärtat, Gunnar Lidell, var det du som gav Stig Bertilsson i uppdrag att å Vänersborgs vägnar försöka intressera Sveriges Television att sända Melodifestivalen från Arena Vänersborg? Eller var det bara ett av hans påfund för att göra sig själv intressant och få lite publicitet?”
Gunnar Lidell svarar kort och gott:
”Nej!”
Jag vet inte om det betyder ”nej” på båda ”delfrågorna” eller bara på den första. Jag tror att det bara gäller den första.
Hur som helst. Lidell bifogar också två bilagor till Gorner för ”ytterligare kännedom”. En av bilagorna är ett tidningsurklipp från TTELA den 12 september. Där citeras Stig Bertilsson:
”Dessutom passar arenan utmärkt för Melodifestival. Men kommunen gav aldrig något tydligt svar, det fick vi acceptera.”
Lidell svarade på Bertilssons uttalande i TTELA med ett mail till honom (och någon Tomas i IFK Vänersborg). Det här mailet bifogas också svaret till Gorner.
Lidell skriver i mailet till Bertilsson:
”Jag har nog missat något, om ni vill arrangera / bjuda in Melodifestivalen till Vänersborg, vad är problemet? Har ni nekats att hyra Arenan och i så fall av vem? Det vore oerhört positivt om ni och ev andra intressenter i så fall hör av er till oss i kommunen med era funderingar och förslag…”
Visst känns det som om Lidell är något gramse på sin partivän och tillika blivande ordförande för den kommande nomineringsstämman för Moderaterna i Norra Älvsborg? Och det borde han ju vara…
Gunnar Lidell har tydligen aldrig fått någon fråga från Stig Bertilsson om Melodifestivalen. Som Bertilsson påstår i TTELA. Och eftersom Lidell dessutom skickar en kopia av mailet till kommundirektören, så torde detta vara ett tecken på att inte heller kommundirektören har fått någon fråga… Och har inte kommunstyrelsens ordförande eller kommundirektören fått frågan från Bertilsson – då har inte heller kommunen fått det…
Så måste Lidells mail till Bertilsson tolkas.
Och vad säger då egentligen Gunnar Lidell i sitt mail till Bertilsson? Jo, inget mindre än att Bertilsson ljuger till TTELA…
Jag hittar inget svar i diariet från Stig Bertilsson till Lidell. Antagligen finns det inget. För om eventuella oklarheter hade retts upp mellan Lidell och Bertilsson, så hade aldrig Lidell bifogat detta mail i svaret till Björn Gorner.
Det är min teori. Eller övertygelse.
Gunnar Lidell har också svarat på ytterligare en av Björn Gorners frågor:
”Hur mycket pengar har Vänersborgs kommun delat ut till IFK Vänersborg de senaste fyra åren? Och hur mycket har andra jämförbara föreningar fått?”
Återigen ställer Gorner två frågor i en. Gunnar Lidell svarar på den första av frågorna. Och det har Lidell gjort genom att skicka ett utdrag från Ekonomikontoret.
Det första utdraget skickade Lidell till Gorner den 15 november. Tyvärr upptäckte någon på kommunen, kanske Lidell själv, att nästan en halv miljon kr, som hade gått till IFK, hade glömts bort. Tre dagar senare skickades därför ett nytt utdrag från Ekonomikontoret.
Bidrag till IFK Vänersborg:
IFK Vänersborg har alltså under fyra år fått 1.162.428 kr i bidrag från Vänersborgs kommun.
Förresten. Att föreningsbidraget 2013 är lägre beror på att en del av bidraget inte är utbetalt på grund av att IFK har skulder till kommunen för hallhyror… (Öhhh?)
Notera att det i den totala bidragssumman inte räknas in de ”dolda” bidrag som IFK får genom att klubben får hyra logerna relativt billigt av kommunen och i sin tur hyra ut dem för bortåt den tredubbla kostnaden. Och att samma konstruktion gäller för restaurangen och cafét. Och för träningstider. Etc.
Björn Gorners följdfråga om hur mycket andra jämförbara föreningar har fått besvarades inte av Gunnar Lidell. Kan vi våga en försiktig gissning att de andra föreningarna inte har fått riktigt lika mycket i bidrag…? Eller vad säger VIF? VHC? VFK? Blåsut? BIF? FIF? WIK osv?
Till sist.
Jag ser i diariet att det har inkommit en handling till kommunen om arenan som har blivit sekretessbelagd. Det går inte ens att se vem som är avsändaren.
TTELA har också sett denna handling och begärt ut den.
I diariet läser jag att TTELA:s begäran har avslagits av Barn- och Ungdomsförvaltningen.
”Handlingen kan inte lämnas ut eftersom ett utlämnande kan innebära att kommunens ställning som part i pågående tvist kan försämras om uppgiften röjs.”
Det är väl inte bara jag som noterar ordvalet, ”kan försämras”? Det står inte ”förändras”. Eller ”förbättras”. Det står ”försämras”… Sådant här får en att dra öronen åt sig och undra, vad är det nu…? Är det något som kostar nu igen? Samtidigt undrar jag, inte får väl kommunen undanhålla viktig information i en rättstvist?
Jag är för övrigt mycket skeptisk till all sekretess kring arenan. Det hände alltför mycket mellan skål och vägg. Det hände alltför mycket som fortfarande inte har kommit ut i offentlighetens ljus. Trots att Lars-Göran Ljunggren (S) en gång i tiden sa, i en radiointervju:
”…och mer eller mindre slog näven i bordet! Allt ska upp på bordet! Så här får det inte vara!”
Vänersborgarna väntar fortfarande…
Och inte får väl kommunen undanhålla viktig information för sina kommuninvånare? Det är ju ändå de som får betala kalaset.
Lidell, Bertilsson och IFK
Ibland tar jag en koll i kommunens diarium. Det är en ovana som jag och några andra vänsterpartister har. Och som vi har haft i många år. Ovanan fick vi efter att under lång tid ha stått utanför maktens korridorer. Att kolla i diarierna var, och är, ett sätt att få reda på vad som utspelat sig i de slutna rummen, mellan skål och vägg. I varje fall det som liksom sipprade ut… Typ.
Kommunens diarier bjuder alltså ofta på en hel del intressant information. Och för all del, även en hel del helt ointressant dito.
Denna gång hittar jag en liten udda vädjan i kommunstyrelsens diarium. Denna vädjan har egentligen inget med den vänersborgska politiken att göra, såvida man inte räknar IFK Vänersborgs ordförande Stig Bertilsson till den. I diariet finns ett brev från en viss Björn Gorner där han ber kommunstyrelsens ordförande Gunnar Lidell om hjälp.
Det är så att Gunnar Lidell inte bara är kommunstyrelsens ordförande i Vänersborg, Gunnar Lidell är också distriktsordförande för Moderaterna i Norra Älvsborg. Det kanske inte alla vet. Och det är i denna egenskap som han har fått brevet.
Björn Gorner skriver till Gunnar Lidell:
”Jag ber dig att offentligt klargöra hur du och ditt parti ser på bidragskungen Stig Bertilssons sätt att armbåga sig in i politiken igen.”
Stig Bertilsson har nämligen blivit invald som ersättare i kommunstyrelsen i Bengtsfors! För moderaterna då naturligtvis…
Det verkar faktiskt inte bättre än att Stig Bertilsson håller på att göra, eller har gjort snarare, en politisk comeback…
Och det inte bara i Bengtsfors visar det sig!
Stig Bertilsson är föreslagen att leda nomineringsstämman för Moderaterna i Norra Älvsborg! (Se här!) Vilket måste vara ett, kan jag tänka, både mycket hedrande och förtroendefullt uppdrag. I varje fall för Stig Bertilsson. Det måste ju betyda att allt är glömt och förlåtet… I varje fall inom moderaterna, för de 600 moderater som förväntas samlas i Göteborg.
…och att ”vägen tillbaka” ligger öppen för Bertilsson…
Det här är faktiskt inte dåligt jobbat av Stig Bertilsson. Jag menar, de flesta kommer ju fortfarande ihåg hur hans politiska karriär fick ett mycket tvärt avslut, när han som ende riksdagsman i Sverige någonsin:
“skiljts från sitt uppdrag som riksdagsledamot”.
Mången minns säkert att Stig Bertilsson tvingades att lämna riksdagsplatsen på grund av de allvarliga brott som han hade begått. Bertilsson dömdes ju i allmän domstol för grova bedrägerier. (Se vidare här!)
Hur som helst.
Björn Gorner ställer i sin vädjan 12 frågor till Gunnar Lidell. Gorner redogör dessutom i sitt brev utförligt om Stig Bertilssons förehavanden tidigare och på senare år.
Det är väl egentligen bara en av Gorners frågor som berör Vänersborg. Björn Gorner frågar nämligen Gunnar Lidell:
”Hur mycket pengar har Vänersborgs kommun delat ut till IFK Vänersborg de senaste fyra åren?”
Den frågan är intressant tycker jag. Det är nog många klubbar, framför allt idrottsföreningar, som också ställer sig samma fråga.
Det ska bli intressant att se om Gunnar Lidell ger Björn Gorner ett svar på frågan – och i så fall också hur det svaret kommer att se ut.
De andra svaren, om nu Lidell väljer att svara, blir också intressanta, men de ligger utanför ämnet för denna alltigenom vänersborgska blogg.
Lidell gör Arena Vänersborg till en valfråga!
Det var väl inte utan att en del vänersborgare höll på att sätta kaffet i vrångstrupen, när de slog upp TTELA i lördags.
Kommunalrådet Gunnar Lidell (M) meddelade att han tänker göra Arena Vänersborg till en av de stora valfrågorna nästa år!
Det var nog fler än jag som undrade om Lidell ville riva hela rasket. Fast det kanske var att ta i tänkte man efter några tiondels sekunder… Ville Lidell sälja arenan då? Äntligen tänkte säkert många… Eller ville Lidell ta bort isen och lägga in konstgräs?
Wow!
Det var med spänning som man började läsa artikeln. Men snart blev nog de flesta något förvånade…? Och besvikna…?
Lidell säger till TTELA att en av de viktigaste valfrågorna 2014 blir:
”Att bygga färdigt Arena Vänersborg”
Va? Vad då bygga färdigt? Är den inte färdig? De 300 miljoner kronorna då?
Jag vet inte riktigt vad Gunnar Lidell tänker på. Det kan ju inte vara reparationer, som han menar. Typ att åtgärda läckande tak, fuktiga väggar, buktande golv och sånt. Eller förstärka taket.
Det kan ju inte heller vara fler loger. Eller en restaurang till. Eller ett nytt entréplan på 2:a våningen på östsidan. Det finns ju inte på ritningarna. Å andra sidan har ju inte sånt hindrat förut. Alla loger, entréplanet och restaurangen som finns där nu, fanns ju inte heller på de ritningar som fullmäktige godkände…
Fast det är klart, Lidell är en ärlig människa. Till skillnad… Det måste vara något annat som ska byggas klart…
Kan det handla om värmen i arenan? Eller rättare sagt, kylan.
Det måste det nog vara.
Temperaturen i arenan har blivit aktuell i och med att Lidköping ska stå som värd för en av deltävlingarna för Melodifestivalen. Röster har därför hörts, framför allt från IFK:s legendariske ordförande Stig Bertilsson (M), att Vänersborg också borde ha ansökt om att arrangera en deltävling.
Kan Lidköping, så kan väl Vänersborg!
”Dessutom passar Arenan utmärkt för Melodifestival.”
Fast det tycker inte Gunnar Lidell (M)…
I P4 Väst den 11 september sa Lidell:
”…hittills har vi inte haft det klimatet i Arena Vänersborgs, alltså klimatet temperaturmässigt då, så att vi med stor trygghet har kunnat presentera ett förslag…”
I TTELA sa Lidell, också den 11 september:
”Men det är ändå en stor risk då värmen i Arenan inte är 100-procentig och blev det snökaos skulle vi bli tvungna, på grund av takkonstruktionen, att ställa in. Sådant skulle inte skapa ”good will” för Vänersborg.”
För kallt och för dåligt tak. Är det detta som Gunnar Lidell menar med att ”bygga färdigt Arena Vänersborg”?
Nej, det kan det inte vara!
Det är inget fel på taket. Det hävdade kommunen bestämt i rättsprocessen mot Länsförsäkringar. Och vann.
Och det är inte heller något fel på temperaturen. Arenan håller precis den temperatur som det var tänkt!
Det var nämligen aldrig tänkt att det skulle bli mer än 8-9 grader i arenan. Även uppe på läktaren. Annars riskerade byggnaden att lida skada. Så stod det tydligt i det material som fullmäktige fick inför det historiska beslutet den 20 juni 2007.
En gång till.
Arenan var aldrig tänkt för mer än 8-9 grader!
Detta påpekade Vänsterpartiet från talarstolen vid flera tillfällen. Lutz Rininsland (V) sa det fyra gånger bara i ett anförande. Det går det dessutom att lyssna på – delar av Lutz anförande finns på YouTube.
Lidell måste förklara vad han menar med att bygga färdigt arenan. Det passar sig väl också, om han dessutom ville vara så vänlig att berätta vad detta ska kosta vänersborgarna…
Men en sak (en till?) förstår jag inte. Är det inte märkligt att Gunnar Lidell (M) och hans stödpartier Folkpartiet och Kristdemokraterna inte bygger färdigt Arena Vänersborg nu? Varför vänta till efter valet? De hade ju kunnat bygga färdigt arenan redan under denna mandatperiod. Det är ju inte så att det saknas stöd i fullmäktige direkt. I kommunfullmäktige sitter också 12 socialdemokrater och 3 centerpartister. Och de vill inget hellre än en fortsatt satsning på arenan.
Vi var 6 ledamöter (från V och MP) i fullmäktige som röstade nej till arenabygget 2007. Vi var i minoritet då, och vi är i minoritet nu.
Det finns inget som hindrar att Gunnar Lidell bygger färdigt arenan nu. Lidell kan ju använda pengarna som han sparar in på barnen och ungdomarna, de gamla och sjuka.
Budget 2014: Moderat splittring
Min partivän Lutz Rininsland skrev igår en blogg (”Det finns också en annan sida”) om
kommunfullmäktiges budgetbeslut – eller rättare sagt, bristen på beslut. Hela budgeten återremitterades ju på sammanträdet i juni. (Jag har skrivit om det tidigare, ”Kaos och förvirring” och ”Själva budgetdebatten”.)
Rininsland anser att kommunens inkomstsida diskuterades, och diskuteras, alldeles för lite i samband med budgetdebatten. Och det håller jag med om. Det är bara Vänsterpartiet i Vänersborg som håller dörrarna öppna för en kommunal inkomstförstärkning. För den styrande mini-alliansen är frågan om en ökning av inkomsterna tabu. För moderaterna, folkpartisterna och kristdemokraterna handlar det enbart om att skära ner alla kommunala utgifter. Enligt moderaternas rapport från budgetdebatten är detta att ta:
”ansvar för hela Vänersborg, för nuvarande samt framtida generationer”
Det är stora ord… Med en förunderlig moderat logik – att skära ner på och försämra för barn, ungdomar, gamla och sjuka idag är att ta ansvar för barn, ungdomar, gamla och sjuka imorgon. För att ta ansvar imorgon, så kan man inte ta ansvar idag…
Men det är klart, Gunnar Lidells (M) bild av verkligheten skiljer sig från min. Under budgetdebatten sa Lidell t ex angående förskolan och skolan att allt var så bra…
Och är allt så himla bra, så är det ju bara att skära i budgeten…
Fast h
ans partikamrat, tillika ordförande i Barn- och Ungdomsnämnden, Lena Eckerbom Wendel (M), sa i samma budgetdebatt:
”Vi har en ojämlik skola. Vi har för stora barngrupper.”
Det hindrade emellertid inte Eckerbom Wendel från att också vilja skära…
Lidell hade också en annan syn på läget i Sverige än Vänsterpartiet. Lidell sa:
”Det är inte lågkonjunktur i Sverige just nu!”
Och då är det klart att politiken blir annorlunda än Vänsterpartiets…
Fast jag vet inte ens om Lidell har stöd av det egna partiet. När det gäller lågkonjunktur eller inte tycks i varje fall finansminister Anders Borg (M) anse att Sverige är inne i en lågkonjunktur – som borde mötas med stimulansåtgärder…
”En ansvarsfull ekonomisk politik gör att vi inte behöver strama åt utan kan fortsätta möta krisen med långsiktigt riktiga reformer som ger stöd till återhämtningen.”
Och det är ju helt enligt traditionell ekonomisk teori, att staten ska öka sina utgifter i en lågkonjunktur…
Så både för behoven hos barn, ungdomar, gamla och sjuka och för sysselsättningens och konjunkturens skull borde utgifterna öka.
Tycker jag.
Den moderata rapporten om budgetdebatten (se ovan) är intressant ur en annan aspekt. Den berättar om orsaken till ordförande Anders Forsströms, tillika moderat(!), beslut att inte tillåta en fullmäktigebehandling av Miljöpartiets respektive mini-alliansens (nya och förändrade) budgetförslag på fullmäktigemötet:
”Budgetbeslutet överklagades i fjol, bland annat med motiveringen att det inte beretts i enlighet med Kommunallagens krav. Förvaltningsrätten avslog överklagan, men ordföranden ville undvika att situationen uppstod igen. Ordföranden valde därför en snävare tolkning av ”nytt ärende” … än ifjol och konstaterade att den styrande minoritetens (M+FP+KD) samt MPs budgetförslag, med justeringar gjorda under fullmäktigemötet, inte var berett i formell mening.”
”Ordföranden valde därför en snävare tolkning…” Ja, ja. Så kan man uttrycka det om man vill vara diplomatisk. Bakom ordalydelsen döljer det sig stora interna motsättningar inom det moderata partiet. Kommunfullmäktiges ordförande Anders Forsström (M) var tämligen ensam om sin ståndpunkt…
Kommunstyrelsens ordförande Gunnar Lidell (M) verkar inte ha alla partimedlemmar med sig i sina åsikter…
Budget 2014: Kaos och förvirring
Under nästan 7 timmar diskuterade kommunfullmäktige igår budgeten för år 2014. 7 timmar! Och det slutade i kaos och förvirring. Det slutade med att alltihop, hela budgetärendet, blev återremitterat!
Det fattades alltså inget beslut. Ärendet ska tas om från början, någon gång i höst!
Sanslöst!
Så nu har alla förvaltningar och tjänstemän fortfarande inte en aning om hur mycket pengar politikerna tänker anslå till de olika verksamheterna. Rektorerna på alla skolor vet t ex inte hur mycket pengar de har att röra sig med under läsåret. De har inte en aning om hur fylld, eller tom, pengapåsen kommer att bli under vårterminen. Alltså får de lägga en bantad och tajt organisation. Fast det har de nog redan gjort. De har ju inte fått några som helst signaler om hur nästa år ska te sig ur ekonomisk synvinkel. Socialdemokraterna och Centerpartiet var ju tysta under tiden rektorerna arbetade…
Det är ta mig, nånting, skandal att ”vi” politiker kan behandla våra tjänstemän och framför allt rektorer, lärare, elever och föräldrar, på detta sätt!
Men en sak är klar, det som hände i kommunhuset igår sätter definitivt Vänersborg på kartan!
Budgetdebatten började annars som sig bör. Partierna gick upp i talarstolen och presenterade sina respektive budgetförslag. Som vanligt. Även Vänsterpartiet. När man läser referatet i TTELA så kan man inte tro det. Vänsterpartiet nämns inte. I referatet på Socialdemokraternas hemsida nämns vi inte heller. Det är som under den förra mandatperioden, Vänsterpartiet finns inte.
Men Vänsterpartiet finns.
Jag ska dock återkomma till innehållet i de olika förslagen i nästa blogg tänkte jag. Här ska jag skriva om varför det inte blev något beslut.
Som sagt, de olika partierna presenterade sina förslag. Miljöpartiet gjorde några ändringar i sitt budgetförslag i förhållande till vad partiet presenterade i kommunstyrelsen.
Det fick inte Miljöpartiet!
Välfärdspartiet, som överhuvudtaget inte kan lägga fram något förslag i kommunstyrelsen, eftersom partiet inte har någon ordinarie plats där, lade sedan fram sitt budgetförslag.
Det fick inte Välfärdspartiet!
Sverigedemokraterna, som inte heller sitter i kommunstyrelsen, hade inget eget förslag. Partiet lade däremot fram ett delyrkande, ett yrkande på ett delområde.
Det fick inte Sverigedemokraterna!
Det var kvällens huvudperson, kommunfullmäktiges ordförande Anders Forsström (M), som bestämde det.
Ordförande Forsström hade ingen lyckad kväll. Därom är nog alla ense. Forsström hade svårt med det mesta. Han var mycket förvirrad. Forsström kunde inte uttala namn rätt, efter 12 år. Han hade inte koll på kommunfullmäktiges arbetsordning, ibland tillät han flera repliker, ibland inte. Forsström var inte tydlig med vad som gällde och hur ärendena skulle hanteras. Forsström påannonserade en ajournering av sammanträdet på 75 minuter. Utan att meddela fullmäktigeledamöterna behagade han inte anlända och öppna sammanträdet igen förrän efter ytterligare 40 minuter.
Forsström gjorde för kvällen sin egen tolkning av Kommunallagen. Forsström menade att alla förslag måste beredas av kommunstyrelsen innan de kan hanteras i fullmäktige. Det var därför som Forsström inte tillät förslagen från Miljöpartiet, Välfärdspartiet och Sverigedemokraterna.
Detta trots att t ex både Välfärdspartiets och Sverigedemokraternas förslag fanns med i något av de andra partiernas förslag. Som hade beretts…
Det här har varit tillåtet tidigare i fullmäktige att lägga fram förslag som håller sig, så att säga, ”inom ramen” – till och med under Forsströms ordförandeskap… Men inte ikväll.
För att dra en parallell. I regionfullmäktige, som hölls i Kommunhuset dagen innan, ändrade regionens ”politiske chef” Gert-Inge Andersson sitt förslag mitt under sammanträdet och dessutom tilläts Sverigedemokraterna att lägga ett eget budgetförslag. Enligt Forsström torde regionfullmäktiges budgetbeslut vara olagligt.
Forsströms tolkning av Kommunallagen innebär att alla ändringar av ett förslag under ett pågående sammanträde blir olagliga att fatta beslut om. Förslagen har ju, enligt Forsströms tolkning, inte beretts… Med den här tolkningen kommer t ex kompromissförslag mellan partier aldrig att kunna behandlas. Förslagen måste först tillbaka till kommunstyrelsen för att beredas…
För övrigt innebär beredning endast att ett förslag ska ha nämnts i kommunstyrelsen. Ingen utredning, diskussion eller något annat behövs för att ett förslag ska ansetts ha beretts.
Miljöpartiets Marika Isetorp blev arg:
Det är munkavel när man inte får yrka. Jag ska inte säga vad jag tycker, eftersom man måste använda ett vårdat språk i fullmäktige!”
Lennart Niklasson (S) sa:
”Jag håller med Marika. Ordförande har en för snäv tolkning om beredningstvång. Återremiss på en fråga som man jobbat med i 5 månader…”
Jag själv passade på att citera en paragraf i Kommunallagen (kap 5, 32§), som skulle kunna lösa upp knutarna:
”Ett brådskande ärende får avgöras trots att ärendet inte har beretts, om samtliga närvarande ledamöter är ense om beslutet.”
Det var Forsström inte intresserad av.
Egentligen var hela den här debatten dessutom, i praktiken, betydelselös. Både Miljöpartiets och Välfärdspartiets, liksom Sverigedemokraternas delyrkande, hade blivit bortröstade innan slutomröstningen.
Men Forsström hade sina principer…
Kvällens kommentar stod nog Kurt Karlsson (SD) för, då han i den allmänna röran och förvirringen sa:
”Lutz borde ha varit här och rett ut situationen.”
Lutz Rininsland (V) var nämligen inte närvarande på sammanträdet.
Men det var inte slut på kvällens elände med detta. Forsström hade en trumfkort kvar… Och när han spelade ut det… Det var då som kvällen slutade i total förvirring.
Mini-alliansen, framför allt moderaterna då – i Folkpartiet var det bara fullmäktiges ålderman Johan Ekström som talade, och från kristdemokraterna hördes inte ett ord –, blötte sina fingrar och kände att vindarna inte kom från höger…
Efter ett budgetarbete under ett halvår, då förslag stötts och blötts, av budgetberedningen, av kommunstyrelsen, av de olika nämnderna, av budgetberedningen, igen, av kommunstyrelsen en gång till, och en gång till, så kom plötsligt moderaterna på att de ville ändra sitt budgetförslag.
Moderaterna ville flytta några miljoner till Socialnämnden och Barn- och
Ungdomsnämnden…
Naturligtvis var tanken från moderaternas sida att göra sitt förslag mer lockande för Miljöpartiet och Välfärdspartiet. Ett litet fiskafänge med andra ord… Framför allt Miljöpartiet är ju ett parti som ganska lätt kan börja simma i en annan riktning. Om de kan få en liten mask. Typ en liten skog. Det har hänt vid budgetdiskussionerna de senaste två åren att Miljöpartiet har nappat på mini-alliansens bete…
Men då grep ordförande Anders Forsström in!
Det nya förslaget från mini-alliansen, läs moderaterna, var ju inte berett!!
Kaos och förvirring i fullmäktige!
Kaos och förvirring hos moderaterna!
Anders Forsström, moderat, stoppar moderaternas eget förslag!
Splittring i moderaterna. Kaos!
Enligt tillförlitliga uppgifter sades det många hårda ord moderater emellan under en ajournering. Att moderaterna är splittrade är i och för sig ingen nyhet. Det förstod vi redan då ordförande Forsström grät ut offentligt i TTELA på hösten 2010 när han inte fick bli partiets gruppledare i fullmäktige.
Moderaterna var ju dock tvungna att hålla masken något så när. Även om kommunstyrelsens ordförande Gunnar Lidell var uppriktig från talarstolen:
”Ordförande tillåter inte att vårt nya förslag avgörs idag.”
Lena Eckerbom Wendel (M), partiets gruppledare, lade fram kompromissförslaget. Det handlade om återremiss…
Det var bara en moderat som inte ville acceptera kompromissen. Niklas Claesson:
”Jag delar inte Forsströms syn på beredning. Jag ska rösta mot en återremiss.”
Och det gjorde han.
Reaktionerna från delar av oppositionen, dvs Socialdemokraterna, Vänsterpartiet och Centerpartiet, blev hård på förslaget om återremiss, eller snarare på Forsströms hantering av ärendet. Hårdast var Marie Dahlin (S). Och på tal om vårdat språk…:
”Jag fattar ingenting. Det här är fan inte klokt.”
Då blev Anders Forsström gramse. Han tyckte att ledamöterna ska prata svenska i talarstolen…
Det helade slutade med en votering. Som slutade 25-25. (Det krävs endast 1/3 av rösterna, dvs 17 st, för att ett förslag till återremiss ska gå igenom.)
Inte helt oväntat röstade ledamöterna från Miljöpartiet, Välfärdspartiet och Sverigedemokraterna med minialliansen. De hade väl sett masken på moderaternas krok… Och vädrat morgonluft. Men vädrar fiskar luft, så kan det sluta illa…
Det som hände efter nästan 7 timmar i fullmäktige var mer eller mindre en skandal tycker jag. Förutom det slöseri med tid som hela hanteringen innebar, så kommer diskussioner, kompromisser, ja hela arbetet i fullmäktige, att hämmas i framtiden.
För att inte tala om den ovisshet som alla anställda och andra i kommunen får uppleva på grund av politikernas velande…
Men visst, Anders Forsström har gjort sitt för att sätta Vänersborg på kartan…
Dyr. Diarie. Demokrati.
Nu när isen på Vänern äntligen har släppt så var det dags för det traditionella Vårruset. Det gick av stapeln igår alldeles vid Vänerns sydspets… Tusentals unga och ännu yngre kvinnor sprang eller gick de 5 kilometrarna. Deltagare och lag från när och fjärran hade kommit för att delta i arrangemanget. Även Vänsterpartiet var representerat. Av bland annat Anki och Marianne.
Till skillnad från isen har inte min förundran över Väne Ryrs fördyring släppt. Varför har alla ekonomiska kalkyler och beräkningar i Vänersborg en tendens att gå åt pipan?
När Barn- och Ungdomsnämnden i måndags skulle verkställa kommunfullmäktiges beslut att renovera och öppna Väne Ryrs skola var prislappen alltså helt plötsligt på 7 miljoner kronor. 1,2 miljoner bidde 2,5 som bidde 5 som bidde 7. Typ.
Det är svårt, snällt sagt, för politikerna att planera eller att överhuvudtaget ha någon framförhållning när de ekonomiska underlag som tas fram inte stämmer. Och det tycks vara mer regel än undantag i Vänersborg.
Vem minns inte Skräcklestugan som gick från 3 till 5 Mkr, saneringen vid Quality från 2 till 9, rivningen av Huvudnässkolan från 2 till 5, Gymmixhallen från 3 till 7 och naturligtvis arenan som skulle ha kostat 140 Mkr men som slutade på, officiellt, 286 Mkr (i verkligheten över 300 Mkr).
Var ligger felet? Varför blir det så här? För inte kan det vara så att det är på samma sätt i varenda kommun?
Den ytterst ansvarige i kommunen, kommunstyrelsens ordförande Gunnar Lidell (M), har varit ett hett ämne i media de senaste dagarna. Dock inte för alla fördyringar. Nä, Lidell har fått 200 kr i skadestånd (förlikning?) för ett hot.
Det var i samband med medborgardialogen för drygt ett år sedan om den framtida skolstrukturen i Vänersborg som hotet framfördes i ett email. En person var förgrymmad över att Lidell och moderaterna ville lägga ner Norra skolan. Det är ingen tvekan om att Lidell skötte hela den här ”affären” på ett korrekt och bra sätt. Däremot stod det i TTELA:s nätupplaga (ändrades senare) och i gårdagens Vänersborgaren att hela affären handlade om att hans barn skulle kidnappas.
Det är riktigt att en kidnappning nämndes av en person på Facebook:
”…vore det kul att kidnappa hans ungar, och köra runt dom en trekvart innan skolan varje dag. :)”
En något bisarr humor, det medger jag. Över gränsen? Det kan jag också hålla med om. Med vad jag förstår så var nog båda parter överens om att det var ett försök till humor, om än dålig och opassande.
Men de 200 kr som Lidell fick i skadestånd (förlikning?) har ingenting med det här eller något annat kidnappningshot att göra. Gunnar Lidell har mig veterligen inte ens polisanmält den här händelsen. Så varför dra upp den igen?
Eller är det någon som blandar ihop vad som hände?
Det hände ytterligare en sak i samband med medborgardialogen, en sak som jag egentligen tycker är viktigare ur principiell synvinkel. Utan att på något sätt förringa det obehag som Gunnar Lidell erfarit.
I en grupp på Facebook skrev en person:
”Skicka ut detta elände och sedan hade dom tänkt vantolka våra svar, som baserats på förvrängd info. Kross och mosa dom….”
Även det här inlägget var tvivelaktigt, men orden ”krossa” och ”mosa” används på gott och ont ganska ofta i idrottssammanhang, utan att det uppfattas bokstavligt.
Nu gjorde Gunnar Lidell (M) något speciellt. Han reagerade på inlägget, fast det inte var riktat mot honom eller någon annan privatperson, men inte genom att polisanmäla det. Lidell gick istället in i gruppen och kopierade 5 sidor av gruppmedlemmarnas inlägg och diskussioner. Som han sedan diarieförde i Barn- och Ungdomsnämndens diarium!
Facebookgruppens diskussioner blev genom Gunnar Lidells diarieföring ett offentligt dokument. Och inte bara det, namnen på de som gjort inläggen blev också offentliga (liksom deras profilbilder). Lidell använde så att säga offentlighetsprincipen för att kontrollera medborgarna, i stället för att, som det är tänkt, medborgarna ska använda offentlighetsprincipen för att kontrollera makthavarna.
I Radio Väst uttalade sig en expert på området, Jan Turvall vid Göteborgs universitet. Turvall sa:
”Men i det här fallet har ju inte personerna skickat in något utan de har kommunicerat internt via Facebook. Det finns ingen anledning för kommunen att registrera vilka åsikter som människor framför på Facebook.”
Turvall talar om att registrera åsikter. Att registrera åsikter får man inte göra i ett demokratiskt land.
Det hör inte hemma i en demokrati att hota folk. Det hör heller inte hemma i en demokrati att diarieföra vanliga kommuninvånares åsikter. I veckans media framstår det som om Gunnar Lidell är den som har lidit mest skada av det som hände för drygt ett år sedan. Ser man principiellt på det hela, så tror jag inte att det är så.
Rapport från fullmäktige (3)
Det här blir den tredje och sista rapporten från onsdagens kommunfullmäktige. Och jag har hunnit till ärende 6, Kindblomsvägen. Under de fem första punkterna var socialdemokraterna som vi vet tysta, som musslor. Något som de skulle fortsätta att vara för övrigt (se här). Och Gunnar Lidell (M) hade redan visat prov på några politiska ”lappkast” (se här). Något som han skulle fortsätta med för övrigt.
Betongpartierna ville ju att Modulbyggen Normstahl AB skulle få bygga fyra parhus i skogsområdet vid Kindblomsvägen. Motståndet från de kringboende, som ”spred sig” till Vänsterpartiet, Miljöpartiet, Centerpartiet och Välfärdspartiet, gjorde att Normstahl till sist skrinlade sina planer. Faktiskt tycks kommunen ha fått Normstahls skrinlagda planer. Normstahl skriver så här i ett mail till förvaltningen:
”Skickar med det utkast som vi hade arbetat fram som Ni kan använda om Ni vill.”
Både Lutz Rininsland (V) och James Bucci (V) har försökt att få se utkastet. Antagligen så omfattas det inte av offentlighetsprincipen. I varje fall inte enligt samhällsbyggnadsförvaltningens tolkning… Samhällsbyggnadsförvaltningen låter inte Rininsland och Bucci se utkastet/planerna.
Lutz Rininsland (V) talade engagerat om skogsområdet och varför kommunen borde göra det gröna området till ett grönområde. Rininsland vädjade till Lidell, lyssna på mig typ. Men Gunnar Lidell (M) lyssnar inte på vänsterpartister.
Rininsland räknade upp flera politiker vid namn, som i ett tidigare skedde hade krävt en medborgardialog i ärendet. Rininsland tyckte att de skulle gå upp i talarstolen och berätta om de var nöjda med den dialog som genomförts. (Se här.) I stort sett var det bara företrädare för motståndarna till byggplanerna som svarade på Rininslands fråga – och de var inte positiva till hur dialogen genomförts. Fast Lidell (M) var positiv:
”Samhällsbyggnadsnämnden genomförde dialogen och jag har inget att erinra.”
I den här frågan hade Lidell redan lyssnat klart. Antagligen återigen på Tove af Geijerstam (FP). Som också hade ett inlägg, det andra av sammanlagt tre (mycket korta) inlägg från Folkpartiet denna afton:
”Jag vill inte recensera tjänstemännens insats.”
En något märklig ståndpunkt, anser jag, eftersom det var kommunfullmäktige som beslutade om en medborgardialog. Då borde väl fullmäktige också få ha synpunkter på dess genomförande.
I mini-alliansens Vänersborg finns det många frågor som inte berör politikerna utan bara tjänstemännen…
Hur som helst. Betongpartierna beslutade att markanvisningsavtalet och detaljplanen från 1933(!) ska gälla i fortsättningen också. Den är ju så ”robust” som byggnadsförvaltningen uttrycker det. Med andra ord, kommer det ett nytt företag och vill bygga, så ska det få det. Fast först ska frågan upp i fullmäktige igen…
Men vem vet. Den dagen kanske Lidell gör en kovändning. Man kan ju alltid hoppas.
När det gällde renhållningsordningen så var det som befarat. Det gick inte att ändra det avtal som kommunen redan hade ingått. Kommunfullmäktige var tvunget att säga ”ja”, vilket fullmäktige ville eller ej.
Per Sjödahl (MP):
”Härtill är jag nödd och tvungen.”
Marika Isetorp (MP):
”Jag är inte med och bestämmer.”
Morgan Larsson (VFP):
”Vi beslutar något som redan är beslutat. Skamligt.”
Lutz Rininsland (V):
”Tåget har gått.”
Och så sa kommunfullmäktige inte helt oväntat ”ja”…
Hela frågan var dock lite jobbig för Miljöpartiet. Miljöpartiet har nämligen en representant i upphandlingsutskottet, det utskott som står bakom det avtal som ansvarar för förändringen i sophämtningen.
”Bristande kommunikation”
erkände Sjödahl och Isetorp.
En annan miljöpartist, Anna-Karin Sandberg, hade lämnat in en motion om att begränsa eller förbjuda fyrverkerier med ljud. Kommunstyrelsen, under ordförande Lidells ledning, hade yrkat avslag på motionen.
Tove af Geijerstam (FP) begärde ordet för tredje gången och yrkade på återremiss. Det var ingen som sa mot detta. Inte heller Gunnar Lidell. Så klart. Han brukar ju lyssna på Tove af Geijerstam. Det gjorde han nu också. Och ändrade sig. Inte heller resten av kommunstyrelsens ledamöter sa för övrigt emot. Fast när det gäller socialdemokraterna är det kanske ett onödigt påpekande. De säger ju inget överhuvudtaget…
Kalhyggesfritt skogsbruk skulle också behandlas. (Se här.) Kommunstyrelsen med ordförande Gunnar Lidell (M) i spetsen hade beslutat att föreslå kommunfullmäktige att bifalla motionen.
I denna fråga hade faktiskt socialdemokraten Madelaine Karlsson uttalat sig – i TTELA. Men i kommunfullmäktige var det säkrast att vara tyst. I varje fall om man är socialdemokrat. Centerpartiets Bo Carlsson stegade istället fram till talarstolen.
Bo Carlsson yrkade avslag på motionen. Carlsson ansåg att motionens intentioner var bra, men att de i dagsläget var tillgodosedda. Det pågår en skogsbruksutredning och då är det onödigt att ha en parallell utredning. Tyckte Bo Carlsson.
Det tyckte inte Per Sjödahl (MP). Sjödahl, som hade lagt motionen, menade att det inte fanns någon som helst motsättning mellan en skogsbruksutredning och en utredning om kalhygge.
Det intressanta är att om skogsbruksutredningen inte behandlar ett kalhyggesfritt skogsbruk och Sjödahl, eller någon annan, då lägger en kalhyggesmotion – i det läget kommer Bo Carlsson garanterat att säga att motionen kommer för sent.
Lite moment 22. Som det ofta är i Vänersborgs kommun. Men så blir ju resultatet ofta därefter… Inte helt sällan när Bo Carlsson har gripit in…
Lutz Rininsland (V) tyckte att hela hanteringen var mycket underlig. De förvaltningar som sitter inne med expertkunskapen och som har utrett motionen, Samhällsbyggnad och Miljö och Hälsa, var positiva. Skogssällskapet, som arbetar med skogsbruksplanen, hade inga invändningar. Och expertnämnderna, Samhällsbyggnad och Miljö och Hälsa, var positiva, inklusive ledamöterna från Socialdemokraterna och Centerpartiet.
Det är också lite ”lustigt” att Socialdemokraterna i riksdagen har motionerat om kalhyggesfritt skogsbruk, något som också landsbygdsminister Erlandsson, Centerpartiet, har gjort till sitt…
Bo Carlssons ovan redovisade argument var så kraftfulla och tunga att kommunstyrelsens ordförande, den inte helt obekante Gunnar Lidell från moderaterna, gick upp i talarstolen, och sa:
”Jag har lyssnat på Bo Carlsson och med det som grund gör jag en kovändning och yrkar bifall till Bo Carlssons avslagsyrkande.”
Wow. Gunnar Lidell ändrade sig igen! För vilken gång i ordningen denna kväll?
Och inte nog med det. Som med ett trollslag så hade hela den borgerliga gruppen med 13 moderater, 5 folkpartister och 2 kristdemokrater också ändrat uppfattning. Det är svårt att inte bli imponerad över hur den insikt och övertygelse som plötsligt uppenbarades för Gunnar Lidell samtidigt spred sig som en övernaturlig och metafysisk våg från talarstolen till medvetandet hos de närvarande ledamöterna i mini-alliansen.
”Det råder demokrati”
sa Gunnar Lidell (M) under sammanträdet.
”Det är demokrati”
sa Lena Eckerbom Wendel (M) .
Att sammanträdet var ett exempel på det moderaterna (och vi andra) kallar demokrati hindrade dock inte att Lena Eckerbom Wendel (M) under kalhyggesdiskussionen(!) hade synpunkter på några rättigheter som Kommunallagen ger ledamöter i nämnder och styrelser, nämligen att reservera sig fast de inte är mot beslutet.
”Det är märkligt”
sa Lena Eckerbom Wendel (M) att det finns partier som använder sig av denna rättighet. Eller menade Eckerbom Wendel att det var Kommunallagen som var märklig…?
Vänsterpartiet har lämnat ett antal motioner som syftar till att bättre ta till vara Kommunallagens möjligheter att fördjupa demokratin. Det var motioner om användning av befintlig utrustning i sessionssalen, om att kommuninvånarna via sina datorer ska få tillgång till kommunens diarium och om möjlighet för nämnder att införa öppna nämndssammanträden. Lutz Rininsland (V) frågade om var dessa motioner har tagit vägen.
När Lutz frågade samma sak för 14 månader sedan, så sa fullmäktiges ordförande Anders Forsström (M) att han skulle kalla in ett gruppmöte för att behandla dem. Forsström har, 14 månader senare, fortfarande för avsikt att kalla in ett gruppmöte för att behandla dem…
Säger dessa exempel från fullmäktiges senaste sammanträde möjligtvis något om moderaternas syn på demokrati?
Rapport från fullmäktige (2)
I onsdags var det alltså fullmäktigesammanträde. I talarstolen syntes mest vänster- och miljöpartister. Förutom kommunstyrelsens ordförande Gunnar Lidell (M) då. Lidell är liksom tvungen att gå upp i talarstolen. Han ska ju så att säga ”försvara” och argumentera för de förslag som kommunstyrelsen har lagt fram för fullmäktige att besluta om. Eller för att meddela att han har bytt åsikt sen sist… Vilket inte heller är så ovanligt.
Revisorerna hade ju som bekant kritiserat kommunstyrelsen (se här) för att genom sitt tysta medgivande godkänna underbudgetering i framför allt Socialnämnden och för arenan. Men se, det hade Gunnar Lidell ingen aaaaaning om…
”Kommunstyrelsen har inte gett tysta medgivanden.”
sa Lidell.
Självklart inte. Men Lidell missar poängen. Hade Lidell gett ett tyst medgivande, så hade det ju inte längre varit tyst. Poängen med ett ”tyst medgivande” är ju just att det är tyst, att han inget säger. Lidell har ju helt enkelt låtsats om att det inte finns någon underbudgetering. Han har tittat åt ett annat håll. Typ. Och det är ju precis det som revisorerna kritiserar.
Och vem tror Gunnar Lidell att han lurar när han påstår att han inte hade en aaaaning om att arenan för 5:e året i rad skulle gå med ett stort underskott? Eller att Gymnasienämnden i ett tidigt skede visste att den inte skulle kunna göra annat än att underbalansera sin budget? Liksom Socialnämnden?
Undrar hur stort tålamod revisorerna har med Gunnar Lidell? För att inte prata om väljarna…
Ärende 3 på dagordningen handlade om att Socialnämnden ansökte om utökad budgetram för stärkt stöd och skydd för barn och unga. Det var en mycket enkel fråga från första början. Kommunen hade helt enkelt fått 259.000 kr av staten för detta. Och de pengarna ville naturligtvis Socialnämnden ha. Det är ju Socialnämnden som jobbar med dessa frågor.
Det hindrade inte Gunnar Lidell (M) från att avslå nämndens begäran i KSAU, dvs kommunstyrelsens arbetsutskott. Men sedan dess har Lidell ändrat sig.
Socialnämndens ordförande Tove af Geijerstam (FP) sa, i det första av sammanlagt tre (mycket korta) inlägg från Folkpartiet denna afton:
”Jag har viskat i Gunnars öra.”
Och på det anförtrodde Gunnar Lidell alla åhörare:
”Jag lyssnar.”
Det är bra att lyssna. Men man kan undra, de gånger Lidell inte ändrar ståndpunkt – lyssnar han då inte på någon? För det tycks som om Lidell ändrar sig varje gång han lyssnar.
Socialnämnden fick sina pengar.
Och så beslutade kommunfullmäktige att B-huset på fd Huvudnässkolan ska rivas. I denna fråga ändrade sig inte Lidell. Jag vet inte om det beror på att han inte har lyssnat på någon. Eller också lyssnade han i ett tidigt skede. Antagligen då på betongbröderna och betongsystrarna i Socialdemokraterna och Centerpartiet… Han brukar lyssna oftare på dem än på några folkpartister. För att inte prata om vänster- och miljöpartister…
Så när Per Sjödahl (MP) yrkade på återremiss för att kommunen skulle utröna om det fanns några ”externa” köpare, så lyssnade inte Lidell. Inte heller när Sjödahl påpekade att B-huset inte skulle rivas, vilket för övrigt kostar 3 milj kr, förrän nästa år, så inget tidschema skulle ändå spräckas.
Men det var inte bara Lidell som inte lyssnade på Sjödahl. Det gjorde inte heller fullmäktige. Förutom 7 stycken.
PS. Jag återkommer med mer från fullmäktige.
Mini-alliansen bekänner färg!
I onsdags hade de ledande företrädarna för mini-alliansen, Gunnar Lidell (M), Johan Ekström (FP), Lena Eckerbom Wendel (M) och Marie-Louise Bäckman (KD), en debattartikel i TTELA.
De skriver en debattartikel för att bemöta kritiken av deras brist på handlingskraft.
Och så håller de med alla kritiker!
”Vi lovar att inte börja med nya stora projekt innan vi har ordning och reda i kärnverksamheten.”
De erkänner att de inte har inlett några stora projekt och nu lovar de att fortsätta att inte göra något!
Det är helt fantastiskt! Nästa år är det val… Och mini-alliansens partier lovar att inte göra något!
Lidell, Ekström, Eckerbom Wendel och Bäckman motiverar bristen på politisk strategi:
”Först behöver vi städa upp efter den strategi som det förra styret hade, och när det är ordning och reda i ekonomin kan vi börja satsa framåt. ”
Deras motivering till att inte göra något är intressant. De ska ”städa upp”. De ska först bringa ”ordning och reda i ekonomin”.
Men det är ju ordning och reda i kommunens ekonomi. Kommunens resultat under de senaste åren ser ut så här:
Kommunens resultat har de senaste åren varit oerhört stort. Alldeles för stort. Ljunggren (S) och Carlsson (C), som styrde under den förra mandatperioden, var i det närmaste oslagbara på det här området. De drog sig inte ett ögonblick för att dra ner på antalet anställda inom skolan med flera hundra bara för att få ett bra ekonomiskt resultat. De sparade på gamla och sjuka, de underhöll inte byggnader osv.
Pengarna var målet – inte medlet. Och de lyckades. Hur det gick för verksamheten var totalt ointressant i sammanhanget.
Sedan hör det väl också till saken att moderater, folkpartister och kristdemokrater sällan eller aldrig hade några egna förslag eller alternativa budgetar. Alla betongpolitiker var alltid överens om de stora frågorna, som arenan, Toppfrys, nedläggning av Huvudnäs osv.
Så vad ska mini-alliansens partier egentligen ”städa upp”? När är det egentligen ordning och reda i ekonomin?
”Vår strategi är att skapa långsiktigt ekonomiska och strukturella förutsättningar för utbildning och äldreomsorg i toppklass.”
Lidell, Ekström, Eckerbom Wendel och Bäckman avslutar sin debattartikel med att försöka lura i läsarna att neddragningar på flera miljoner på Barn- och Ungdomsnämnden och Socialnämnden nästa år ska leda till en ”utbildning och äldreomsorg i toppklass”…
Det är otroligt.
Jag undrar varför Lidell, Ekström, Eckerbom Wendel och Bäckman skrev debattartikeln. Varför skylta med sin handlingsförlamning?
Har de helt enkelt gett upp tanken på att styra Vänersborg?
Moderater och arenan
Visst, lite tryck känner jag. Inte en blogg sedan i tisdags. Men vad ska jag skriva om? Det händer ju inget i politiken. I varje fall inte utanför kommunhusets korridorer. Inte vad jag kan se i varje fall.
Jag söker lite i diariet i jakt på några intressanta handlingar, och något att skriva om. Vad har hänt den här veckan?
Det första jag ser i diariet är att det kom in två handlingar i måndags från Advokatfirman Lindahl. Det är juristfirman som för kommunens talan i tvisterna kring arenataket. Båda handlingarna är för övrigt sekretesstämplade. Naturligtvis. Som vanligt.
När jag googlade på exakt datum för takraset fick jag upp TTELA från den 20 feb 2010:
”Så sent som i går skottades arenans tak. Trots det rasade delar av det in under natten.”
Advokatfirman Lindahl skrev i sin stämningsansökan mot Länsförsäkringar:
”Det torde även vara ostridigt mellan parterna att det under de extrema väderförhållandena med kraftigt snöfall och vind under perioden den 18-20 februari 2010, inte har varit möjligt att undanröja snötrycket dvs utföra snöröjningsåtgärder och att det då hade varit förenat med livsfara att befinna sig på arenans tak.”
Taket rasade under natten den 20 februari 2010. 300-miljonersbygget höll inte. Och fortfarande har vänersborgarna inte fått reda på hela sanningen kring händelsen. Skottades taket dagen före raset? Tja, vänersborgarna har inte fått reda på särskilt mycket kring bygget av arenan överhuvudtaget. Hur kunde ritningarna ändras efter beslutet i fullmäktige? Hur kunde det bli så dyrt? Hur kunde arenan bli så dåligt byggd? Och vem är ansvarig?
Vänersborgarna tycks aldrig få några svar. Det är bara för dem att betala. 25-30 miljoner kr per år. I 30 år till…
Tänk. Folk som ännu inte är födda, dagen som idag är, ska vara med och betala arenan i framtiden!
På Facebook skrev Gunnar Lidell (M) den 29 sept 2010 angående Arena Vänersborg att
”’sanningens stund’ kommer allt närmare, kan dock inte säga något datum, men jag tror att en eller annan ‘kiosk’ kommer att vältas………..”
Det var på den tiden som Lidell var lite tuffare och hade en agenda för att förändra Vänersborg. Eller hade han det? Det kanske bara var prat?
Gunnar Lidell (M) och moderaterna av idag är i varje fall bara en skugga av sina forna jag. På det senaste sammanträdet med kommunfullmäktige ändrade moderaterna åsikt tre (3!) gånger under samma kväll! (Se här.) Det torde vara rekord, även för kluvna liberaler som moderaterna…
Eller är kanske rekordet det som hände i kommunstyrelsen häromsistens? Gunnar Lidell lade fram ett förslag kring budgeten för nästa år. Vid omröstningen fick kommunstyrelsens ordförande Gunnar Lidell (M) bara 3 röster för sitt eget förslag! Det var inte bara Lidells alliansbröder som inte röstade på hans förslag. Även partikamraten och kommunfullmäktiges ordförande Anders Forsström avstod!
Det visar på att de stora motsättningarna inom det styrande moderatpartiet, som har funnits under en lång tid, fortsätter. Ni minns väl när Anders Forsström blev bortröstad från sin post som gruppledare för moderaterna?
”Klart jag är besviken. … jag känner mig vingklippt nu.”
Det sa Forsström till TTELA den 8 okt 2010. (Se här.)
Kanske vädrar falangen kring Forsström morgonluft nu när falangen kring Lidell och Eckerbom Wendel ser ut att ha tappat luften?
Det blev en liten blogg idag också. Och då har jag ändå inte ens tittat igenom alla de handlingar som inkom till Barn- och Ungdomsnämnden under veckan. Det finns, ser jag nu, ytterligare några intressanta handlingar. Jag ser också att det kom ännu att brev till BUN från Advokatfirman Lindahl på fredag. Det är naturligtvis också sekretesstämplat.
Som vanligt.
Senaste kommentarer