Arkiv

Archive for the ‘M’ Category

Wendel vill inte köpa Nuntorp (2/2)

3 augusti, 2016 1 kommentar

nuntorpsskolaDen 10 maj beslutade styrelsen i Fastighets AB Vänersborg (FABV) att (se ”Dahlin och Carlsson vill köpa Nuntorp (1/2)”):

”Fastighets AB Vänersborg (FABV) ger Vd:n i uppdrag att se till att erforderliga handlingar upprättas utifrån ett juridiskt och finansiellt perspektiv samt att erforderliga handlingar avseende fastighetsförvärv av Nuntorp 1:14 tas fram för beslut i kommunfullmäktige.”

marie_bosse2Det var Marie Dahlin (S) och Bo Carlsson (C) som fattade beslutet. Den tredje ledamoten i styrelsen Tor Wendel (M) röstade nej och lämnade både en reservation och en protokollsanteckning i ärendet.

I protokollsanteckningen ”protesterade” Wendel mot att:

”… väsentlig information samt beslutsförslag [presenterades] först på mötet.”

Ett sådant här beteende gör mig upprörd. Jag har varit med om precis samma sak i barn- och ungdomsnämnden under S Anders Larsons tid. Och jag vet att det förekommer i andra nämnder också nu för tiden. Det är enligt min mening inte bara ett oskick, det riskerar att sätta hela den demokratiska processen ur spel. De stora partierna vet nämligen oftast vad ärendena handlar om, de har ju genom sina arvoderade och anställda politiker både insyn och kontakter ”i huset” och har varit med på ett eller annat sätt i diskussioner och beredningar. De partier som står utanför maktens boningar måste däremot förbereda sig genom att på sin fritid leta upp och läsa i protokoll. Att då lägga förslag och utredningar på sittande möte gör att inte alla har samma information och kunskap inför beslut. Dessutom har inte dessa partier någon chans att diskutera ochutelast förankra sina ställningstaganden i sina partigrupper.

Fast i styrelsen för FABV har alltså Dahlin (S) och Carlsson (C) till och med stängt ute moderaterna från information… (Inga andra partier finns representerade i FABV.)

Tydligen har emellertid Marie Dahlin, enligt Wendels protokollsanteckning, lovat att detta inte ska hända igen på FABV:s sammanträden…

reservationMTor Wendel (M) är mycket noggrann i sin reservation. Han räknar upp ett flertal argument mot att Fastighets AB Vänersborg ska köpa Nuntorp. Han är också starkt kritisk till en del av den ”formella hanteringen” av ärendet.

Jag tar Tor Wendels argument i den ordning som de förekommer i reservationen. (Wendel har själv inte numrerat sina argument.)

11. Tor Wendel tvivlar på att avsikterna med köpet, dvs att köpa för att sedan hyra ut fastigheten till en friskola (Hushållningssällskapet Väst via det nybildade bolaget Dalslands Naturbruksgymnasium AB), ligger inom FABV:s verksamhetsområde.

I bolagsordningen står det:

”Bolaget ska bedriva sin verksamhet utan vinstsyfte i avsikt att stödja utvecklingen av ett starkt affärs- och näringsliv i Vänersborgs kommun som grund för sysselsättning och goda levnadsbetingelser.”

Jag har också lite svårt att se att en friskola ryms inom denna definition.

22. Wendel misstänker att ett köp av Nuntorp för att sedan hyra ut fastigheten, kan ses som enskilt gynnande av enskilt bolag (Dalslands Naturbruksgymnasium AB) och därför kan få konsekvenser.hushallningssallskapet

Ett kommunalt köp av Nuntorp för att sedan hyra ut fastigheten till ett aktiebolag för att bedriva friskola skulle således kunna vara ett brott mot Kommunallagen. Och EU:s regler… (Se nedan.) Eller har FABV också tänkt sig att köpa t ex Fridaskolans lokaler för att sedan hyra ut dem till Fridaskolan?

33. Det framkom, enligt Wendel, på styrelsemötet (10 maj) att det fanns outredda, främst finansiella, risker i samband med ett förvärv av Nuntorp.

Vad dessa risker bestod i framkommer varken i protokollet eller i reservationen. Men är det som Wendel skriver, att Dahlin och Carlsson inte har alla fakta på bordet, så är det synnerligen allvarligt. Särskilt med tanke på den historia som Bo Carlsson och Marie Dahlin har kring fastighetsaffärer. Det är nog fler vänersborgare än jag som drar öronen åt sig…

44. Wendel skriver:

”Beslutsförslaget går ut på att dessa risker  (se punkt 3; min anm) ska utredas av VD för att sedan presenteras som beslutsunderlag för Kommunfullmäktige, utan att åter behandlas av styrelsen.”

I beslutet som FABV fattade står det att VD Thörnkvist får i uppdrag att:

”se till att erforderliga handlingar upprättas utifrån ett juridiskt och finansiellt perspektiv samt att erforderliga handlingar avseende fastighetsförvärv av Nuntorp 1:14 tas fram för beslut i kommunfullmäktige.”

Det är alltså bland annat de finansiella riskerna som ska upprättas… Upprättas? Inte utredas?

Wendel menar att med denna arbetsordning:

gokunge_arena”är det svårt att överblicka vad är det vi tar beslut om i styrelsen och vad konsekvenserna blir.”

Jag håller helt med Wendel. Vi har i Vänersborg sett alltför många dyrbara beslut som tas på alltför lösa boliner. Det räcker väl med att nämna arenan… Har inte socialdemokrater och centerpartister, och miljöpartister, lärt sig något av historien?

55. Den här punkten har Wendel med som en fortsättning på det föregående resonemanget. Jag väljer emellertid att göra en egen punkt av argumentet.

I FABV:s ägardirektiv definieras bolagets ekonomiska mål:

”Uthyrning av bolagets fastigheter ska ske på marknadsmässiga villkor. Bolaget ska arbeta utifrån en avkastningsnivå på 4 procent av eget kapital.”

Tor Wendel skriver i sin reservation:

I nuläget saknas konsekvensanalys av köpet. Därför blir mest troligt konsekvensen av ett beslut att köpa, att bolagets ekonomiska mål inte nås (då plan för intäkter från fastigheten saknas).”

Egentligen består punkten i sig av två argument. Det ekonomiska målet (avkastning) kommer inte att nås. Och – en konsekvensanalys och en plan för intäkter saknas…

Jag ser den ekonomiska skandalen framför mig… Igen. Stora beslut utan ett ordentligt underlag och med önsketänkanden och förhoppningar som grund…

66. Wendel menar att FABV:s beslut bryter mot ägardirektivet:

”Bolaget skall bereda kommunfullmäktige i Vänersborgs kommun möjlighet att ta ställning till beslut i verksamheten som är av principiell betydelse eller annars av större vikt, innan bolaget fattar beslut i frågan.”

I ägardirektivet står det uttryckligen, innan bolaget fattar beslut. I och med beslutet den 10 maj har styrelsen redan fattat beslutet. Utan att kommunfullmäktige har haft möjlighet att ta ställning.

FABV följer inte ägardirektivet, det står nog tämligen klart. Om det här beslutet hade överklagats till Förvaltningsrätten, så skulle chanserna (riskerna?) vara stora att rätten upphävde beslutet tror jag.

77. Wendel skriver att ett argument för hela Nuntorpsaffären har varit att gynna ”de gröna näringarna”. Det här argumentet från Dahlin och Carlsson har jag inte sett förut – det finns inte med i något protokoll eller i avsiktsförklaringen. Jag skulle gissa att det har framförts på något styrelsemöte. I mina öron låter det som ett argument som nuntorp_kartaDahlin och Carlsson använder för att få med miljöpartiet på tåget…

Tor Wendel får de dock inte med sig. Han skriver:

”Min bedömning av upplägget är dock att vad som gynnas i detta upplägg är inte en näring utan en friskola, och sekundärt de näringsidkare som friskolan kommer att anlita i samband med driften. Detta rimmar dåligt med att kommunen tidigare har tagit ställning i remissyttrande mot friskolors etablering av andra gymnasieutbildningar som med samma logik i så fall skulle gynna andra näringar.”

88. Wendel anför också argumentet att kommunen tidigare har diskuterat att ta över hela eller delar av friskolors existerande och planerade fastighetsbestånd. Jag är inte helt säker på när, var och hur sådana här diskussioner har förts. Jag vill dock minnas, lite vagt, att det förekom sådana här diskussioner med Fridaskolan under Gunnar Lidells (M) tid som kommunstyrelsens ordförande. Kommunen hade då, enligt Wendel, avböjt med argumentet:

”det är inte en kommunal angelägenhet”

Och då menar säkerligen Wendel att denna ”princip” ska gälla nu också, och inte frångås bara för att det ”passar” Dahlin och Carlsson i just detta fall.

99. Tor Wendel skriver i reservationen:

”Regionen (Västra Götalandsregionen; min anm) har genom att sälja Strömma till Hushållningssällskapet visat att ett köp i syfte att fortsatt driva Naturbruksgymnasium inte behöver ske av en kommun.”

Det spelar egentligen ingen roll hur tråkigt det än är att Västra Götalandsregionen lägger ner naturbruksutbildningen på Nuntorp – det är inte en angelägenhet för Vänersborgs kommun, eller FABV, att bedriva eller köpa fastigheter för att friskolor ska kunna bedriva gymnasiala utbildningar.

1010. Det tionde och sista argumentet gäller om ”skolplanerna” går om intet och ”alternativ B” blir aktuellt.

Alternativ B är enligt avsiktsförklaringen:

”Planerna är då att i lokalerna bedriva någon form av daglig verksamhet och andra aktiviteter för kommunens räkning.”

I detta läge borde, menar Wendel, Nuntorp enligt gällande ordning köpas av Samhällsbyggnadsnämnden och inte FABV.

Dessa tio argument framfördes alltså i den reservation som Tor Wendel (M) lade i samband med FABV:s beslut att förvärva Nuntorp.

Marie_Dahlin3Marie Dahlin (S) bjöd själv på ett 11:e, om inte argument, så i varje fall ett möjligt ”hinder” för affärens genomförande.

Efter en fråga från Lutz Rininsland (V) i kommunfullmäktige den 22 juni så antydde Marie Dahlin att EU kan lägga hinder i vägen:

”Man måste till och med tala om för EU, om nu fullmäktige ska hjälpa till och göra en sån affär. Jag är inte rädd för fullmäktige i Vänersborg. Det är väl mer vad EU har talat om vad vi gjort för fel förut…”

eu_loggaJa, Vänersborg och Fastighets AB Vänersborg har ju varit föremål för EU:s granskning förr… Och det gick inget bra… Den minnesgoda har väl inte glömt att EU konstaterade ett olagligt kommunalt stöd till ett privat företag i samband med Toppskandalen för några år sedan. Vänersborgs kommuns agerande var oförenligt med EU:s inre marknad…

Det verkar som om Marie Dahlin fruktar att det här kan hända igen. ”Går det så går det” har Dahlin sagt några gånger i fullmäktige i andra sammanhang. Men att agera på ett liknande sätt en gång till, att riskera att bli föremål för EU:s långa legala arm igen, och fälld, är väl inte värdigt en kommun som Vänersborg?

fabvDet är sammanfattningsvis ett mycket genomtänkt och genomarbetat dokument, reservation, som moderaternas Tor Wendel har lämnat. Tio argument varav flera är mycket tunga. Min åsikt är att innan fullmäktige i Vänersborg kan fatta beslut i frågan om ett köp, så måste Wendels argument besvaras och behandlas på något sätt. Och en sådan behandling måste naturligtvis också mynna ut i någon typ av positiva besked.

Jag har emellertid i nu-läget svårt att se hur sådana positiva besked skulle kunna se ut, och därför tror jag också att det mesta nog talar mot att FABV ska köpa Nuntorp… Det finns, som jag ser det, alltför stora risker med ett förvärv av Nuntorp. Det skulle i värsta fall kunna bli ytterligare en i raden av vänersborgsskandaler… Listan över skandaler är redan alltför lång, man behöver inte foga ytterligare namn till listan.

arena_pokemonDet är illa nog som det är…

För nu har det faktiskt gått så långt att en av skandalerna har uppmärksammats i ett av världens just nu populäraste spel, om inte det populäraste…

Det här kan man läsa om Arena Vänersborg i Pokémon GO:

”Arena Vänersborg became the city’s biggest landmark because of the fact that it cost twice as much to build then it was supposed to do.”

==========

Tidigare bloggar om Nuntorp:

Dahlin vill läsa Lidells mail

Som vanligt efter en semesterresa, denna gång till det inre av Småland (inga fiskmåsar där heller), så letar jag i TTELA efter politiska nyheter från Vänersborg. Det finns knappast några – trots att jag vet att det även denna vecka finns exceptionella saker att rapportera från Vänersborgs politiska liv. Man följer ju med på Twitter…

twitterI tisdags (26 juli) hade Gunnar Lidell (M) två likalydande tweets (som ett meddelande kallas på Twitter):

  • ”Vbg: S-C-MP granskar oppositionens mailflöde, desperation eller”Uppdrag granskning-wanna be”?”
  • ”Vad kommer härnäst, försök att tysta” oppositionen helt i Vänersborg?”

Naturligtvis är det ganska svårförståeliga meddelanden om man inte läser den bild med text som Lidell också skickar med de båda meddelandena:

lidell_twitter

(Några förklaringar: Marie D=Marie Dahlin, kommunstyrelsens socialdemokratiska ordförande i Vänersborg; Ove T=kommundirektör Ove Thörnkvist; Bo C=Bo Carlsson, kommunstyrelsens 2:e vice ordförande och centerpartist; KF=kommunfullmäktige; PK=politiskt korrekthet; KSO=kommunstyrelsens ordförande.)

Och då klarnar det.

Marie_Dahlin2Kommunstyrelsens ordförande och socialdemokraternas starka kvinna i Vänersborg Marie Dahlin har alltså begärt ut alla mail från och till kommunstyrelsens 1:e vice ordförande och oppositionens starke man Gunnar Lidell (M) som handlar om NÄRF. Och som har skrivits till vissa personer – till Lutz Rininsland och undertecknad!

Det torde vara en tämligen unik begäran. I varje fall i Vänersborg. Jag har under alla mina år som politiker aldrig hört talas om något liknande – att en styrande politiker vill ha tillgång till mail mellan oppositionspolitiker!

BoCarlsson3Det här är inte på något sätt olagligt, det är viktigt att slå fast. Jag själv har till exempel begärt ut alla mail och sms till och från NÄRF:s ordförande Bo Carlsson (C) (och vice ordförande Monica Hanson) och den tidigare förbundschefen Per Anderson. (Det gjorde jag i ett försök att hitta sanningen om vad som egentligen hände på NÄRF förra året.)

Men mellan oppositionspolitiker i en aktuell politisk fråga…

Gunnar Lidell reagerade som synes kraftigt. Han pratar om att nivån sänks och ser framför sig ett scenario där han och oppositionen ska tystas, dvs inte våga skicka mail till varandra. Ska inte oppositionen få diskutera utan att det blir offentligt, det är väl den fråga Lidell ställer sig.

Och jag kan hålla med. Det känns helt klart obehagligt att Marie Dahlin begär att få läsa Lidells och min mailkonversation. Så nog ligger det mycket i vad Lidell skriver – att Marie Dahlin tar politiken till en ny och betydligt lägre nivå…

secret3Gunnar Lidell (M) undrar vad Marie Dahlin (S) förväntade sig att hitta. Och det undrar jag också. Tror Marie Dahlin att moderaterna och Vänsterpartiet har ingått någon slags hemlig allians? Någon slags hemlig konspiration? En underjordisk rörelse av moderater och vänsterpartister i syfte att störta Bo Carlsson som ordförande för NÄRF? Eller kanske att ett ”politiskt uppror” förbereds av konservativa liberaler och socialister mot hela kommunens styre?

Marie Dahlin (S) är fel ute. Det finns inga sådana hemliga planer.

lidell15Det är som Gunnar Lidell skriver, han skickar ibland diarieförda mail och protokoll till Vänsterpartiet – kommunens tredje största parti. Och det gör han av den enkla anledningen att han som kommunalråd besitter information som vi i Vänsterpartiet inte har, eftersom vi inte ingår i maktens slutna rum. En slags service (ibland!) från Lidell skulle man kunna säga. Något som i varje fall jag uppskattar och hoppas att Lidell fortsätter med, och i större omfattning än hittills.

No more, no less.

Och det har väl nu bevisats, av de mail som kommunstyrelsens ordförande har fått ta del av från Gunnar Lidells (M) mailbox, att det inte finns några ”konspirationer”…

Jag kan väl inom parentes inflika att visst kan man tycka mycket om Vänsterpartiet, om till exempel Rininsland och Kärvling, men en sak torde alla vara överens om – det finns väl inga politiker som kör med sådana öppna kort som Vänsterpartiet gör, via hemsidor och bloggar… När vi till exempel diskuterade med Gunnar Lidell och gruppledarna för minialliansen inför budgetbeslutet för 2017, så skrev vi öppet och ärligt om det. Och vi berättade det också lika öppet och ärligt för de styrande partierna (S+C+MP), eftersom vi även förde diskussioner med dem om budgeten. (Vilket vi också har redovisat.)

triumviratNä, man kan undra var politiken i Vänersborg är på väg. Eller kanske rättare sagt, vart de styrande socialdemokraterna, centerpartisterna och miljöpartisterna i Vänersborg är på väg…

För övrigt ”taggade” Lidell både TTELA, P4 Väst  och GT i sina tweets, men de tycktes inte vara intresserade…

Vilket också är anmärkningsvärt.

Kategorier:Demokrati, M, S Etiketter:, , ,

IFK, sponsorer, kommunen och Lidell

ifkIgår skrev jag om hur IFK:s stora ryska värvningar hade möjliggjorts genom att sponsorer hade öppnat plånboken. (Se ”IFK och de ryska värvningarna”.) Men också om hur detta borde leda till att kommunen kanske också borde ompröva relationen med IFK.

lidell_talarstol3Kommunstyrelsens 1:e vice ordförande Gunnar Lidell (M) har också reagerat. Dock med ett litet annat perspektiv… Lidell har även agerat. Mycket skarpt skulle jag vilja påstå. Lidell har skrivit ett mail, den 17 juli, till kommundirektör Ove Thörnkvist (med fler, bland annat kanslichefen). I mailet tar Lidell upp frågor kring IFK, sponsorer och kommunen, men han ”drar” också som sagt i några andra trådar…

mail2Jag återger Lidells mail i sin helhet, mailet har rubriken ”Marknadsföring OK?”:

”Sommarfriden börjar att lägra sig, men kommunens generösa marknadsföring av IFKs hemmamatcher verkar vara som vanligt. Hittills har kommunen under flera veckor ställt upp med hjärtat av Plantaget till Stars n Stripes o EM-byn, hoppas att vi fick betalt? Nu har ju bland annat ägarna till samma restaurang storsatsat på IFKs 3 superproffs, behöver kommunen understödja detta ytterligare? Jag betraktar numera IFK som ett affärsdrivande företag, med en omsättning på 15-20 mkr, behöver ändå vi hjälpa dem utöver de 125 tkr som vi hittills gett dem per år…….
( och var går gränsen för vad som är lagligt, både EM-byn och Nu denna FB-marknadsföring av IFK ?)
Kan ju heller inte undgå att fundera på kopplingarna mellan IFK-medlemmar, dess ordförande och kommunanställde, ledarskapskonsulter och inte minst politiker. Kan det garanteras att det inte sker informella kontakter o sk ryggkliande…….?
Hoppas nu att jag inte fick orosmolnen att mörkna i mitten av juli!
Fundera o agera efter eget tycke, hälsar: Gunnar”

oopsDet är nästan så att man vill utropa ett ”Oooops!”… Eller ”Wow!”…

Lidell nämnder en del fakta och visar några mycket intressanta samband mellan IFK, sponsorer och kommunen tycker jag. Även om hans antydningar inte går av för hackor – ”generösa marknadsföring”, ”hoppas vi fick betalt”, ”vad som är lagligt”, ”kopplingar mellan…”, ”ryggkliande”…

Det kanske dock är på sin plats med några korta förklaringar av mailet.

fotboll5IFK:s ordförande är för närvarande Jan-Olof ”Jolo” Olsson. Olsson är en gammal Vänersborgsprofil. (Jag har bland annat spelat i samma korplag i fotboll som Jolo. Han var en snabb och målfarlig forward…) Jolo har vikarierat som förvaltningschef i barn- och ungdomsnämnden under några månader och han har också, via sitt företag,  utbildat många politiker och kommunanställda, däribland många chefer. Leif Bengtsson är inte bara kassör i IFK och en mycket stor sponsor (som möjliggjort de ryska värvningarna). Bengtsson är också delägare till Stars and Stripes. Bengtsson var även inblandad i Topp-affärerna. Han var med och köpte Topp för 40 milj kr av Anders Hammar..

Gunnar Lidell ställer som synes en hel del frågor.

answer2Och han har också fått ett svar, eller vad man ska kalla det, av kommundirektör Ove Thörnkvist:

”Vi skulle väl vara stolta, kommunikativa och modiga!
Då skall vi väl ha modet att sticka ut lite?
Inga orosmoln hos mig!”

Det var svaret i sin helhet.

Ett underligt svar tycker jag. Det verkar inte som om Thörnkvist tar Lidells mail på allvar. Och det kan jag tycka är allvarligt. I synnerhet som innehållet i Lidells mail faktiskt är allvarligt… Mycket allvarligt… Visst är det kommundirektörens skyldighet att agera på något sätt? Eller att åtminstone besvara Lidells frågor…

sarkasmGunnar Lidells svar är fullt av ironi och sarkasm:

”Inget oväntat svar, ”modigt, sticka ut”. Jodå, men ” korrekt, likabehandling, lagligt o kommunal kärnverksamhet” är vackra, ja faktiskt vackrare ord, anser en förtroendevald som inte är varken medlem eller har årskort i ”Stolta” föreningen….. ( vi får ju brev då o då från föreningar som får åka till grannkommunerna för att träna, o som definitivt inte kan ordna en tävling på hemmaplan…….)”

Svaret talar till stor del för sig själv. Det är, återigen, mycket skarpt och innehåller många antydningar om både det ena och andra.

Ove Thörnkvist har, så vitt jag vet, inte lämnat några fler svar eller kompletteringar på Lidells mail. Inget som är diariefört i varje fall.

Det är särskilt intressant, som Gunnar Lidell antyder i mailen, det här med alla personliga kopplingar mellan politiker, kommunala tjänstemän, näringsidkare osv. Ja, han gör väl egentligen mer än antyder…

starsstripesLidell skrev ju i sitt första mail om Stars and Stripes och EM-byn. När jag läste protokollet från Forum Vänersborgs styrelsemöte i maj, så hittade jag detta:

”Forums AU hade som uppgift att ta beslut i frågan gällande EM-By-satsningen i Plantaget 11/6-­10/7. Redovisar för övriga styrelsemedlemmar att det som beslutats är att vi är en av medarrangörerna i denna satsning mot en insats på 25.000 kr.”

På sammanträdet deltog kommundirektör Ove Thörnkvist…jordglob2

Världen är liten…

Nu vet inte jag vad som är sant eller inte. Jag menar, om det förekommer informella kontakter och ryggkliande, som Lidell skriver. Tidigare år, när arenaskandalen uppdagades, när konsultaffären avslöjades, när fiberdragningen i södra Dalsland togs upp av revisorerna, när Toppaffären var på tapeten osv, så hade säkert många vänersborgare sådana tankar. Men det var ju några år sedan…

Och då, för några år sedan, så fanns det även personliga band mellan dessa grupper och media. Så när Marie Dahlin (S) i söndags medverkade i Västnytt (se här) och Västnytt skrev på sin hemsida:

”I Vänersborg har man nu inlett samtal mellan politiker och näringsliv hur man kan stärka den lokala journalistiken.”

Så kan man få rysningar. Det är väl inte Leif Bengtsson som Marie Dahlin har pratat med?

reporterVarför nu kommunen skulle engagera sig i journalistik överhuvudtaget. Det är ju inte direkt en kommunalpolitisk fråga. Eller är det så att Marie Dahlin saknar det stöd som TTELA alltid har brukat ge de som har makten?

Kritiska bloggar har Marie Dahlin i varje fall aldrig gillat…

Kategorier:Arena Vänersborg, IFK, Juridik, M

KFV: Rätten avslår Lidells överklagan

Det händer saker även i semestertider.lidell_talarstol2

Idag kom Förvaltningsrättens dom angående Gunnar Lidells (M) överklagan om Kunskapsförbundet Västs (KFV) beslut från den 26 april. Beslutet innebar som bekant att Estetiska programmet musik (Es-Mu) inte skulle starta upp i Vänersborg i höst.

Det här beslutet har av många vänersborgare tolkats som att Es-Mu har lagts ner i Vänersborg och flyttat till Trollhättan – för gott. Det tror jag emellertid är att misstolka beslutet. Den dag det söker fler elever till Es-Mu än vad som nu var fallet, så kommer också programmet att startas upp i Vänersborg igen. Det är jag helt övertygad om.

musik1Hur som helst, direktionens (de politiker från Vänersborg och Trollhättan som beslutar i KFV) beslut den 26 april löd:

”Direktionen beslutar att Estetiska programmet musik endast startar på Magnus Åbergsgymnasiet hösten 2016 och att ingen antagning kommer att göras till Birger Sjöberggymnasiet gällande Estetiska programmet musik hösten 2016.”

Samtliga ledamöter från Trollhättan, med undantag av en moderat som avstod, röstade för beslutet, liksom samtliga socialdemokrater från Vänersborg. De övriga ledamöterna från Vänersborg röstade mot beslutet. Däribland Vänsterpartiet och Lidells egna partikamrater.

Gunnar Lidell överklagade alltså detta beslut. Han menade att:

”Direktionen ska, inför beslut av principiell beskaffenhet eller annat av större vikt i förbundet hänskjuta ärenden till ägarsamråd för beredning…”

Gunnar Lidell ansåg också att direktionen:

”genom sitt beslut underlåtit att ta hänsyn till de eventuella konsekvenser det kan få för de anställda hos Kommunalförbundet.”

(Du kan läsa mer om överklagandet här – ”Nedläggningen av Es-Mu i Vänersborg”.)

Kunskapsförbundet ansåg i sitt yttrande till Förvaltningsrätten att överklagandet skulle avslås. Och Förvaltningsrätten gick helt på KFV:s linje.

forvaltningsrattenFörvaltningsrätten börjar med det sistnämnda skälet och skriver i sin dom:

”omständigheten att Direktionen inte har tagit hänsyn till eventuella konsekvenser för anställda i Kommunförbundet inte medför att det överklagade beslutet ska anses vara olagligt eller inte ska anses ha tillkommit i laga ordning. Det överklagade beslutet ska därför inte upphävas på denna grund.”

Och det har Förvaltningsrätten säkert rätt i. Jag tror att de eventuella fel som har begåtts gentemot de anställda är en sak för andra institutioner än Förvaltningsrätten att ta tag i.

domareFörvaltningsrätten anger två till att avslå överklagandet utifrån den ”principiella” aspekten. För det första:

”Förvaltningsrätten anser, mot bakgrund av att det överklagade beslutet endast innebär att antagning inte kommer att ske till Birger Sjöberggymnasiet Estetiskt program musik till läsåret 2016/2017, att beslutet inte kan anses avse en betydande förändring av utbudspunkt.”

Och för det andra:

”Omständigheten att Vänersborgs Kommun uttalat vikten av att musik-estetiska programmet finns kvar i Vänersborg kan enligt förvaltningsrättens mening inte anses utgöra ett direktiv eller riktlinje som förbundsmedlemmarna gemensamt beslutat om för förbundets verksamhet.”

När det gäller det här sistnämnda så uttrycker sig Kunskapsförbundet ännu tydligare vad det handlar om (citerat från domen):

”Förbundet har inte som strategi att vara musikkommun. Detta är en angelägenhet för Vänersborg och förbundet har inte åtagit sig att agera å kommunens vägnar för att bli Sveriges bästa musikkommun.”

Klart som korvspad… Hur tydligt som helst. Och så är det, oavsett vad man anser i sakfrågan.

kunskapsforbundet_vastNYDet är nog helt enkelt så att det inte är mycket att säga om Förvaltningsrättens dom. Allt talar för, som jag ser det, att domen är helt riktig. Men, återigen, det innebär inte att KFV:s beslut var riktigt…

Jag skulle inte heller tro att Gunnar Lidell (M) kommer att överklaga domen till nästa instans. Kommunens moderate kommunalråd ville nog mest göra en politisk markering… Och det har han gjort…

PS. I stort sett hela underlaget i frågan finns på Vänsterpartiets hemsida – klicka här.

Minialliansens budgetförslag 2016

sjuk2Det är faktiskt lite småsjukt.

I fredags redogjorde TTELA för både det styrande triumviratets (socialdemokraterna, centerpartiet och miljöpartiet) och minialliansens (moderaterna, folkpartiet och kristdemokraterna) budgetförslag. Förslagen presenterades utan att TTELA visade den minsta tillstymmelse till analyserande eller kritisk granskning. Nu hoppas vi att TTELA är lika ”positiv” och generös med spaltutrymmet när Vänsterpartiets budgetförslag presenteras nästa vecka… För det tänker väl TTELA göra? I objektivitetens namn menar jag…

Jag redogjorde för det styrande triumviratets (alltså socialdemokraternas, centerpartiets och miljöpartiets) budgetförslag i en tidigare blogg (se här), nu är turen kommen till minialliansens…

Strax.

ttela29majTTELA:s rubrik på fredagens budgetartikel var:

”Skola och omsorg får mest pengar”

Rubriken andas verkligen ”vi och dom”. Eleverna, barnen, de äldre och de sjuka – de ”får” pengar av de styrande. De snälla styrande ger i all sin godhet… Eller?

Nu är det dock inte politikerna som sätter rubriker i TTELA, och säkert inte heller den journalist som skrev själva artikeln, men när man läser en bit ner i texten så börjar man ändå undra… Vänersborgs socialdemokratiska kommunalråd Marie Dahlin säger till TTELA:

Marie_Dahlin2”Man får inte allt som står på en önskelista.”

Vem är ”man” om inte barn, elever, gamla och sjuka…?

Det känns ibland som om många betongpolitiker tycks glömma att de finns till för invånarnas skull och inte tvärtom – att siffror i en budget betyder någonting i verkligheten och i vardagen för barn, elever, gamla och sjuka.

Men det är inte TTELA:s presentation som är lite småsjuk. Inte heller betongpolitikernas attityd. Även om den är ganska småsjuk så är den ingen överraskning. Nä, det lite småsjuka, eller kanske till och med bara sjuka, det är hur budgetförslagen skiljer sig åt från varandra.

Nu skiljer sig triumviratets och minialliansens budgetförslag i och för sig inte särskilt mycket åt överhuvudtaget. Inte i det stora hela. Om jag har räknat rätt så slår det på 6,2 miljoner kr. På totalt lite drygt 2 miljarder. Det betyder att skillnaden mellan det röd-gröna (tja, röda…) triumviratets och den blå borgerliga minialliansens förslag handlar om 0,3%.0_3

0,3%!!!

0,3% är i stort sett ingenting…

Men nu antar naturligtvis varje vänersborgare och politiskt intresserad att det är socialdemokraternas (och de andra styrandes) budget som innehåller större utgifter än den borgerliga…

sjuk2Men det sjuka är att det är tvärtom! Budgeten från den borgerliga minialliansen innehåller större utgifter än socialdemokraternas! Den borgerliga budgeten är faktiskt radikalare och bättre för vänersborgarna än socialdemokraternas!

Det är otroligt. Ekona från alla slagord om ökad välfärd från den pågående socialdemokratiska kongressen klingar bort ohörda i Vänersborg…

Jag tror aldrig att jag under alla mina år som politiskt aktiv i Vänersborg har varit med om något liknande. Allvarligt alltså. Moderaternas Gunnar Lidell satsar mer pengar på de äldre och sjuka än socialdemokraterna!

minialliansenDet styrande triumviratets (sossarna och de andra alltså) budget beräknas att ge Vänersborgs kommun ett överskott 2016 på 12 milj kr. Minialliansen tar ungefär 6 milj från detta överskott (det sk resultatet) och lägger 5,3 milj kr mer till socialnämnden än triumviratet.

Minialliansen vill också avsätta 5 milj kr i ”reserv” till barn- och utbildningsnämnden (BUN) för att användas om elevökningen når över en viss gräns år 2016. Det är i och för sig en bra princip, den har jag faktiskt skrivit om både i yrkanden i BUN och här på bloggen, att:

”den stora ökningen av antalet barn och ungdomar är en kommunal angelägenhet i sin helhet och inte bara en fråga för Barn- och Utbildningsnämnden.”

Det är dock på tok alldeles för lite pengar som minialliansen avsätter. Och dessutom har ju elevökningen redan pågått ett tag…

Till minialliansen försvar ska dock framhållas att den vill ge BUN ett engångsbelopp på 11,5 miljoner kronor för i år (2015). Vilket i och för sig också är alldeles för lite pengar. Men ganska mycket mer än socialdemokrater m fl – som inte vill ge något…

nas_knappMinialliansen vill emellertid ge kultur- och fritidsnämnden 1 milj kr mindre än socialdemokraterna och de andra i triumviratet. Och det kan naturligtvis drabba t ex ungdomar. Det är dock en tämligen meningslös neddragning eftersom nämnden är tvungen att betala kostnaderna för t ex Arena Vänersborg oavsett. Nämnden kommer ändå inte att ”gå runt” på varken 2 eller 3 (som S ville ge) miljoner.

Lidell och de andra kanske bara passar på att ge kultur- och fritidsnämndens ordförande Marika Isetorp (MP) en liten knäpp på näsan…?

Det kan väl också nämnas att minialliansen har ett krav i sitt budgetförslag att BUN ska uppdatera/revidera strukturutredningen om grundskolor.

Moderaternas, folkpartiets och kristdemokraternas budgetförslag är bedrövligt dåligt. Det underskattar barn- och ungdomsnämndens, socialnämndens och kultur- och fritidsnämndens behov totalt. Budgeten kommer, om den antas, att slå oerhört hårt mot gamla och sjuka, barn och ungdomar. För att inte tala om socialdemokraternas, centerpartiets och miljöpartiets budgetförslag. Det förslaget är ändå bedrövligare…

Det är även andra som snabbt insett hur de olika betongpartiernas budgetar kommer att slå mot de ”utsatta” grupperna i Vänersborg. Igår började ett upprop cirkulera på Facebook. I uppropet, som uppmanar vänersborgarna att maila till makthavarna i S+C+MP eller M+FP+KD, står det:

facebook”Oavsett om S + C + Mp:s budget eller M + Kd + Fp:s budget röstas igenom i fullmäktige 17 juni, så är stora besparingar att vänta inom skolverksamheten i kommunen. … Om du inte vill att våra folkvalda ska försämra för barn och personal i våra redan ansträngda skolor, ta då chansen att protestera innan det är för sent!”

Snart kommer jag att presentera Vänsterpartiets budgetalternativ. Vill du ”tjuvtitta” på det, så är yrkandet redan publicerat i sin helhet på Vänsterpartiets hemsida.

En mycket moderat marknad

26 oktober, 2014 3 kommentarer

oktobermarknad1Igår var det Vänersborgs stora dag – dagen då det var OKTOBERMARKNAD.

Oktobermarknaden är nästan större än till och med Aqua Blå. Fast kanske inte igår. Igår var det nog mindre folk än vanligt. Kanske fruktade människorna den klass 2-varning som SMHI hade utfärdat för området. Men SMHI hade fel, det blev bara ett lätt strilande regn i en mild och behaglig temperatur. Många människor vågade sig därför ut på stadens gator och torg. Så visst kan man faktiskt säga att centrum kryllade av marknadsstånd och folk i år också. Precis som det brukar vara. Korv och ballonger och godis överallt. Och alla som trotsade vädervarningarna fick lön för mödan.

oktobermarknad2Dagen till ära så passade kommunen på att inviga den nya scenen vid gågatekrysset. Det var Vänersborgs kommunfullmäktiges nuvarande ålderspresident Lutz Rininsland (V) som höll i saxen, när bandet mellan centrumföreningens ordförande Lennart Blomberg och förvaltningschef Sophia Vikström klipptes av.

Scenens utseende är redan ett hett diskussionsämne bland vänersborgarna. Många tycker att scenen är fin, andra att den är – typ mindre fin. Själv tyckte jag väl att den såg bättre ut nu, än när jag vid en cykeltur fick mitt första intryck. Då trodde jag att det var en byggnadsställning, och att scenen inte var klar… Nu tycker jag nog att den ser färdig ut. Åtminstone. Men vad man än tycker om utseendet, så kan man konstatera att scenen ligger väl i linje med kommunens nya vision:

”hållbar i alla delar”

Durkplåt och byggställning, som en vän skriver på Facebook.

Tyvärr verkar dock inte scenen ligga i linje med handikappföreningarnas önskemål. Och scenen är verkligen inte helt handikappanpassad. Den saknar till exempel handledare till trappan och räcke för den branta rampen. Säger en som är insatt.

oktobermarknad4Efter invigningen äntrades scenen av den kände Robert Wells, som tillsammans med Vänersborgs lokale kändis Ulf Wadenbrandt, intervjuades på ett mycket trevligt och underhållande sätt av Thomas Fridén.

Det fanns fler kändisar på stan denna högtidsdag. Kommunstyrelsens gamle ordförande, S Anders Larsson, hade letat sig tillbaka till Vänersborg från Skåne. Vad jag förstår så har Larsson gjort comeback i politiken och blivit invald i kommunfullmäktige i Åstorp. Det är väl bara en tidsfråga till Åstorp kan stoltsera med Skånes första bandyhall…

Och på tal om bandy. Och kändisar.bertilsson2

Den gamle moderate riksdagsmannen Stig Bertilsson hedrade också staden med ett besök. Eller något. Enligt Svenska Bandyförbundets hemsida, Bertilsson är ju numera ordförande där, så bor nämligen Bertilsson i Vänersborg. Och bor Bertilsson i Vänersborg, kan han ju liksom inte besöka Vänersborg.

Jag vet inte hur det är med den saken. Fast Bertilsson borde ju faktiskt bo i Bengtsfors. Han har ju precis som S Anders Larsson gjort politisk comeback. Under buller och bång. Fast det är klart, inte riktigt samma buller och bång, som när hovrätten för Västra Sverige avkunnade domen i maj 1996:

”Mot bakgrund av att Stig Bertilsson döms för allvarlig brottslighet samt att han lämnat uppgifter i målet, som på flera punkter befunnits inte vara trovärdiga, är det uppenbart att han inte längre är lämplig att vara ledamot av Sveriges Riksdag. Han skall därför skiljas från detta uppdrag.”

Stig Bertilsson är alltså den ende riksdagsmannen i Sverige som har skiljts från sitt riksdagsuppdrag. (Se vidare här.) Stig Bertilsson är en historisk person… Men nu har åren gått och Bertilsson har faktiskt sonat sina brott!

buller_bangDet var riktigt buller och bång när Stig Bertilsson häromsistens skulle bli vald till kommunfullmäktiges vice ordförande i Bengtsfors. Det slutade inte riktigt som Bertilsson hade tänkt. Partikollegan, och faktiskt även den politiske fienden (se här), Therese Karlsson, föreslogs också till posten. Och i den slutna omröstningen som följde i Bengtsfors fullmäktige blev Therese Karlsson vald! Och inte Stig Bertilsson. (Se här!)

Och sådant gör ingen ostraffat. Nu hotas Therese Karlsson med uteslutning ur moderaterna. (Se här!) Ärendet är inte avgjort än och jag kan inte låta bli att fundera på hur Gunnar Lidell ställer sig. Han är ju ordförande för moderaterna i norra Älvsborg.

Vad då, glömde jag något? Var Stig Bertilsson bodde…?

Jag antar att Stig Bertilsson bor i Bengtsfors. Var annars? Bertilsson måste ju bo i Bengtsfors om han sitter i Bengtsfors fullmäktige. På den adress som Bertilsson uppges bo i Vänersborg, på Svenska Bandyförbundets hemsida, har ju Melleruds Nyheter en lokal (se Eniro). Eller är det en lägenhet? Och då kan ju inte Bertilsson bo där. Enkelt. Eller hur?

stig_hittaFast på Hitta.se garderar de sig. Där skriver de att både Bertilsson och Melleruds Nyheter huserar på samma ställe. I Vänersborg…

Sedan förstår jag i och för sig inte varför Melleruds Nyheter har lokaler i Vänersborg – tidningen ges ju inte ens ut här. Men det är en helt annan fråga. För övrigt står inte adressen omnämnd på Melleruds Nyheters hemsida

oktobermarknad3Moderater ja. Moderaterna var faktiskt det enda parti som syntes till på oktobermarknaden. Och på sätt och vis beundrar jag dem; stående där ensamma på torget, utan uppmärksamhet, flirta2övergivna, isolerade, sammanbitna… Det är som det dåliga valresultatet har gått dem helt förbi.

Men ändå verkade de glada och nöjda. Och deras kaffe var helt ok.

Några vänersborgare passade på att titta in i Plantaget – där den framtida lekplatsen ska ligga. Vid den trafikerade Drottninggatan… Samma gata som var så förorenad så att eleverna på Huvudnässkolan var tvungna att flytta… Kanske är det bättre nu. Ljudet från gatan lär i varje fall inte bli några problem. Lekplatsen ska nämligen bli full av ljud – det ska bli en musiklekplats. Förmodligen kommer trafikbullret att överröstas. Huruvida barn av idag ständigt behöver utsättas för ljud är kanske en annan fråga.

Jag hoppas verkligen att den nya lekplatsen blir lika bra, som de som har beslutat den har tänkt sig. Men inte för bra. Inte så bra, så att överförfriskade vuxna ska hålla till där på kvällar och nätter.

lekplatsLekplatsen ska, enligt TTELA, kosta drygt 1,5 miljoner kronor. Då måste den helt enkelt bli bra. Och det måste komma dit många, många barn. Förhoppningsvis fler än 470 barn per dag. För ungefär så många barn går på Mariedalsskolan. Och de barnen måste dela på två gungor… Utan musik.

Det var en trevlig marknadsdag i Vänersborg – mycket kommers, mycket mat, mycket godis, mycket folk, många lotter – och många kändisar. Både från när och fjärran. Och både och.billott

Det enda som fattades var signalen från VHC och Bo Tallbo – som meddelade att jag hade vunnit en bil…

Kategorier:Allmänt Vänersborg, M

S + M = Sant!

7 september, 2014 1 kommentar

Ibland har man rätt och ibland har man fel. Ibland önskar man att man hade fel. Och ibland önskar man att man inte skulle kunna säga:

”Vad var det jag sa?”

Vänsterpartiet har under hela den gångna mandatperioden pekat på hur det styrande blocket i Vänersborg bestående av moderaterna, folkpartiet och kristdemokraterna har samarbetat med socialdemokraterna och centerpartiet. De har bildat ett stort styrande block.

betongblandareJag har i denna blogg benämnt samtliga dessa partier för betongblocket eller betongpartierna. Och hela tiden hävdat att de allt som oftast för en politik som är i det närmaste identisk. Några har tyckt att det har varit överdrivet.

Nu har Gunnar Lidell (M), och framför allt, Marie Dahlin (S), bekräftat att ett intimt samarbete mellan partierna är och har varit fallet den gångna mandatperioden. Även om de inte direkt använder begreppet betongblocket…

P4 Väst publicerade i fredags en intervju (du kan lyssna på inslaget här) med Marie Dahlin (S) och Gunnar Lidell (M). Även James Bucci (Vänsterpartiet) hörs i början, men det framgår inte av intervjun att det är Bucci. (Det framgår av det skrivna referatet. För övrigt tycker jag inte att själva texten på hemsidan riktigt återspeglar vad som sägs. Lyssna gärna och avgör själv.)

Gunnar Lidell (M) säger i intervjun:

”…har vi väl som oftast fått stöd utav S…”

Gunnar Lidell får då följdfrågan om han tycker att samarbetet med socialdemokraterna har fungerat bra. Lidell:

”Ja, det tycker jag.”

Marie Dahlin (S) bekräftar:

”Ja, vi har ju en dialog varje dag på jobbet. Vi är ju arbetskamrater han (Gunnar Lidell, min anm) och jag. Så det fungerar ju den dialogen.”

Det är överraskande att Lidell och Dahlin så öppet talar om det gångna samarbetet så här dagarna före valet. Man skulle väl kunna tycka att det vore läge att positionera sig inför väljarna och betona skillnaderna. (Om det nu finns några…) Men Marie Dahlin nöjer sig emellertid inte med detta, utan går faktiskt ett steg ännu längre.

kungMarie Dahlin är tydligen så sugen på makt och att få (fortsätta) regera, att hon öppet talar om ett slags koalitionsstyre med moderaterna efter valet.

Marie Dahlin säger att socialdemokraterna är öppna för det mesta för att få ihop en majoritet:

”Det är en helt öppen fråga. Jag känner det att vår kommun behöver ett majoritetsstyre.”

Det betyder med andra ord att socialdemokraterna kan tänka sig att styra med moderaterna, folkpartiet, kristdemokraterna och centern nästa mandatperiod…

Men så efter det att inslaget hade sänts i fredags morse, så ringde tydligen Marie Dahlin till P4 Väst för att förtydliga sig. På P4 Västs hemsida lade man därför i efterhand till:

”Det kommer inte på fråga att vi ska samarbeta med Moderaterna, säger hon nu.”

sossar_surJag förstår inte riktigt vad Marie Dahlin menar med sin ”rättelse” i efterhand. Hon har ju i intervjun berättat att socialdemokraterna har samarbetat med moderaterna under hela mandatperioden… Är det helt enkelt så att hennes öppenhet blev allt för provocerande för en del andra V_logga_mindresocialdemokrater, så att hon blev tvungen att tona ner sina uttalanden lite?

Om vänersborgarna vill ha en förändring, om du vill ha en förändring – så finns det bara ett alternativ.

Kategorier:M, S, Val 2014

Badet i Brålanda lever farligt

4 juli, 2014 1 kommentar

bralandabadJag besökte badet i Brålanda häromdagen. Och blev imponerad. Det rådde full aktivitet i bassängen. Fem simskolelärare i vattnet och på kanten stod arrendatorerna av badet, Annelie och Tommy, och instruerade märkestagare och andra.

Det går nästan 200 elever i simskolan. (Eller gick, det är avslutning precis nu!) Det torde vara rekord för ett samhälle av Brålandas storlek. De första grupperna började kl 08.00 på morgonen och de sista barnen och ungdomarna gick inte hem förrän kl 17.00.

De föräldrar som jag talade med var mycket nöjda med simskolan. Barnen behövde jag inte fråga. Det syntes vad de tyckte.

Några av simskolebarnen gick på förskolan och blev hämtade av badets personal. Flera badgäster kom ganska långväga ifrån. Andra var sommargäster i bygden som passade på att låta barnen gå i simskola. Nu för tiden är ju simkunnighet ett krav för betyg i Idrott och Hälsa, både i åk 6 och åk 9:

”Eleven kan även simma 200 meter varav 50 meter i ryggläge.”

Annelie och Tommy fick alltså arrendera badet i Brålanda – denna sommar också. Till slut. Efter, som läsarna av denna blogg erinrar sig, mycket möda och stort besvär. För att uttrycka det diplomatiskt. Och egentligen är det väl inte riktigt oproblematiskt nu heller. Arrendeavtalet mellan Annelie och kommunen innehåller t ex en skrivning som ter sig märklig för en amatör på försäkringsfrågor som jag.

Anläggningen i Brålanda ägs av kommunen och inkluderas som all annan kommunal egendom i kommunens egendomsförsäkring. Men i avtalet med Annelie står det:

badtext

”I den mån kommunen är skyldig att svara för självrisk, ska kommunens ansvar för sådan självrisk gentemot entreprenören vara begränsad till ett basbelopp.”

Det fick mig att undra om det betyder att, om det värsta scenariot skulle inträffa, typ att blixten slår ner, alla byggnader brinner upp och all utrustning kortsluts, Annelie och Tommy själva får stå för en massa kostnader. Skulle verkligen kommunen bara stå för självrisken upp till 44.000 kr (=basbeloppet)?

bralandabad2Jag skrev till kommunen och frågade hur kommunens försäkring är utformad. Och fick ett snabbt svar från kommunkansliet.

”Kommunen har i Egendomsförsäkringen en självrisk på 1 miljon kr.”

Wow! En miljon kronor.

Det betyder med andra ord att Annelie och Tommy ”lever farligt”. Händer det något som inte ska hända men som kan hända med egendomen, så kan det bli oerhört dyrt för dem.

För Annelie och Tommy kan inte teckna någon egen försäkring på egendomen – den är ju inte deras utan kommunens…

Kommunkansliet kan inte svara på varför det står som det står i avtalet med brålandabadet. Därför skrev jag också till ”min egen” förvaltning, Barn och Ungdom, som har tecknat avtalet. Jag har emellertid ännu inte fått något svar.

moment22Annelie och Tommy står alltså inför ett moment 22. De ansvarar ekonomiskt för en egendom som de inte äger och därför inte kan försäkra. Vilket betyder att de kan få betala upp till 956.000 kr om det värsta händer…

Annelie och Tommy var medvetna om det här med självrisken när de skrev på avtalet. Och de påpekade de möjliga konsekvenserna. Men kommunen ville inte ändra på lydelsen. För Annelie och Tommy handlade det då helt enkelt om – skulle badet i Brålanda ha öppet i sommar eller inte…

Fast nu kan det vara sista gången som Annelie och Tommy råkar ut för ett moment 22 med kommunen. Efter att ha arrenderat badet i över 10 år… Kommunstyrelsens ordförande Gunnar Lidell (M) har nämligen gett kommundirektören i uppdrag att:

”utreda frågan om Vattenpalatset Vänerparken AB skulle kunna överta ansvar för Brålandabadet och Hallevibadet från och med den 1 januari 2015.”

Uppdraget skulle vara klart den 19 juni, men har blivit försenat. Resultatet beräknas inte kunna redovisas förrän till KSAU:s (KSAU=Kommunstyrelsens arbetsutskott) första sammanträde efter sommaren den 11 augusti.

moderat_nyBakgrunden till Lidells vilja till ”kommunalisering” är, antar jag, alla ”problem” som kommunen har haft med sina avtal. Flera avtal har på många sätt varit undermåliga. Det har ju till och med hänt att de inte ens varit skriftliga… Flera vänersborgare har ibland också fått känslan av att mycket har skett mellan skål och vägg, vänner emellan typ…

Och ett sätt att komma undan alla problem är att flytta verksamheter till de kommunala bolagen… Det blir ju liksom inte kommunens problem då. I varje fall inte politikernas. Och då slipper Gunnar Lidell att ta tag i dem. Dessutom är det svårare med insynen i de kommunala bolagen…

Nu är jag inte säker på att Vattenpalatset Vänerparken AB verkligen vill driva badet i Brålanda (och Hallevi), men uppenbarligen är det Lidells vilja att så sker. Och Lidell är ju ”chef” över Vänersborg. Åtminstone ett tag till…

Är det inte lite märkligt förresten att det moderata styret vill införliva privata verksamheter under kommunens hägn? (Jfr också hamnen, se ”Röster kring hamnflytten”.) Gunnar Lidell och moderaterna har tydligen något emot den privata företagsamheten… Det är inga vanliga moderater vi har i kommunen… Och rent principiellt skulle kanske en vänsterpartist hålla med Lidell och moderaterna i Vänersborg. Personligen ser jag dock ingen vits med att ”kommunalisera” verksamheter som fungerar bra och som inte handlar om att göra vinster i välfärden.

bralanda2Brålandaborna tycks för övrigt uppskatta besök från politiker från ”stan”. Det var likadant för några veckor sedan när vi i Vänsterpartiet delade ut flygblad utanför Cypressen. Det var idel leenden och glada tillrop. Även från personer som antagligen aldrig har skänkt en tanke på att lägga en röst på Vänsterpartiet. Eller har de kanske det…? Roligt var det i varje fall – nästan alla tog ett flygblad.

Det var likadant på badet. Nu hade jag i och för sig inga flygblad med mig denna gång. Men Brålandaborna ville prata politik. Och uppfattningen om kommunens politiker och tjänstemän var tydlig. Den är inte särskilt positiv. Utom mot vänsterpartister då…

Ett återkommande tema var att det finns politiker och tjänstemän som utnyttjar sina maktpositioner för att tillskansa sig egna fördelar. Nu har jag ingen aning om, om det ligger något i de här berättelserna och ”ryktena”. Men skulle det vara på det sättet, så tar säkerligen Gunnar Lidell (M) tag i det… Eller Marie Dahlin (S)… Eller vem det nu blir efter valet i september…

Nästa gång jag åker till Brålanda så hoppas jag förresten att jag kan ta tåget…

Kategorier:Brålanda, M

Röster kring hamnflytten

30 juni, 2014 3 kommentarer

hamnVgn3Det tycks som om hamnfrågan börjar engagera allt fler vänersborgare. Jag får både samtal, email och kommentarer på min blogg och min Facebooksida.

Och det är ju inte konstigt. Att hamnen engagerar menar jag. Det handlar ju om oerhörda summor för skattebetalarna. Kommunalrådet Marie Dahlin pratade häromsistens på kostnader upp till 300 milj kr. Det finns de, bland annat jag, som tror och befarar att det kommer att bli ännu mer. Typ upp mot en halv miljard.

Men det är inte bara pengarna som gör folk skeptiska, tror jag. Det är nog också så att vänersborgarna fortfarande har kvar en viss tidigare hundra-miljoners-investering i minnet. Då var beslutsunderlagen undermåliga. Nu ser folk att de är det igen. Som grädde på moset tycker nog vänersborgarna dessutom att de i vanlig ordning har fått stå utanför hela beslutsprocessen.

Många känner nog att historien håller på att upprepa sig och att de styrande politikerna ingenting lärt.

Den i idrottskretsar kände Roy ger uttryck för många vänersborgares tankar tror jag när han skriver på min blogg:

”Vidare så måste man förstå mångas skepsis efter Vänersborgs kommuns många, många år av bedrövliga och antidemokratiska beslutsprocesser under olika politiska majoriteter.”

hamnVgn2Jag tror att Roy slår huvudet på spiken. Det är ett ganska utbrett missnöje med politikerna i Vänersborg. Det visade också den nyligen publicerade medborgarundersökningen.

Roy är för övrigt även tveksam till underlaget för hamnflytten:

”Det är alltså hög tid att den information som påstås finns och som lett fram till inriktningsbeslutet kommer fram. … Beslutsunderlaget är idag otillräckligt, men NÄR beslutar Stockholm?”

Roys åsikter är intressanta, särskilt som han är socialdemokrat! Roy står på socialdemokraternas valsedel i höstens kommunalval. Det är inte vanligt att socialdemokrater i Vänersborg offentligt säger vad de tycker, i synnerhet inte om det på något sätt går emot Marie Dahlins ståndpunkter…

Om det finns sprickor i de socialdemokratiska leden så tycks ”de nya” moderaterna ha slutit desamma. Leden alltså. I hamnfrågan så hörs inga kritiska kommentarer från moderater. Det är förvånande för ett parti som annars så okritiskt hyllar marknaden och dess förmåga att fördela samhälleliga resurser där de gör ”bäst nytta”…

Men tydligen fungerar inte marknaden i Vänersborg… Eller det moderata styret under Gunnar Lidell…

hamnVgn1Den moderate fullmäktigeledamoten Niklas skriver lite skämtsamt (på Twitter):

”I ditt och mitt nyliberala lyckorike byggs hamnar av privat kapital. ;-)”

Nu vet jag inte om det är fel på den nyliberala marknaden i Vänersborg eller den nyliberala marknaden i allmänhet, eller det nyliberala moderata styret, men jag är övertygad om att ”marknaden”, dvs det privata kapitalet, hade investerat i en hamn i Vargön om det hade sett någon framtid och några vinster i den…

Att moderaterna istället vill att kommunen – det offentliga! – investerar i en hamn i Vargön torde inte heller vara några steg på vägen mot det nyliberala lyckorike som Niklas drömmer om… Jag undrar hur Gunnar Lidell och Lena Eckerbom Wendel har lyckats övertyga alla marknadsförespråkare i partiet om nödvändigheten och välsignelsen av offentliga kommunala investeringar…

Den blivande(?) fullmäktigeledamoten Filip, han står på moderaternas valsedel i höstens kommunalval, är i varje fall övertygad.  Han försvarar den offentliga hamninvesteringen på 300-500 milj kr med att:

”hamnen [är] central för att Vänersborg ska kunna växa”

Inga ideologiska tvivel här inte.

Jag bad Filip utveckla vad han menade. Han svarade:

”Även om ni i oppositionen inte bryr er om att andra ställen än städerna klarar sig gör det positiv skillnad för hela kommunen när jobb skapas även på andra sidan bron eller i vargön.”

hamnVgn4Filip försvarar återigen den kommunala, icke-privata investeringen. Intressant.

Att sedan Filip förutsätter det som ska bevisas kan vi kanske lämna därhän – att jobb skapas och Vänersborg ska växa… Undrar förresten hur många arbetstillfällen som skulle skapas om lika mycket pengar användes till barnen, ungdomarna, de äldre och sjuka?

Moderaterna och Socialdemokraterna tycks närma sig varandra alltmer, åtminstone i Vänersborg. (Kanske tänker de styra Vänersborg ihop efter valet?) Moderaterna gör avkall på sin vurm för privata investeringar och antipati mot offentliga sådana, medan Socialdemokraterna håller fast vid den offentliga sektorn men hellre använder pengarna till marknadens och det privata kapitalets fromma – än till skola, vård och omsorg.

För det är inte så som Jenny Brycker (S) sa i fullmäktige när beslutet om arenabygget fattades (lyssna här, efter 1,44 min):

”… varför välja när vi ser möjligheter till att göra alltihop?”

hamnVgn5För det är istället så att Vänersborg måste välja. Om hamnen i Vargön skulle kosta en halv miljard kronor, vilket mycket talar för, då kommer Vänersborg inte att ha råd med så mycket annat.

Moderater, socialdemokrater, folkpartister, centerpartister, kristdemokrater och sverigedemokrater spelar ett högt spel med vänersborgarnas skattepengar och Vänersborgs framtid.

Det är intressant att både moderater och socialdemokrater (och de andra) försvarar sig med att fullmäktige ”bara” tog ett inriktningsbeslut… Precis som ett inriktningsbeslut inte är något beslut.

Vi som var med i fullmäktige under processen då arenabygget respektive nedläggningen av Huvudnässkolan ”växte fram”, med en viss ”inriktning” – vi vet vad de styrande betongpolitikerna menar med inriktningsbeslut…

hamnVgn8”Once bitten twice shy…” säger de i England. Eller snarare, ”twice bitten third shy…” (På svenska, ”Bränt barn skyr elden.”)

Eller som signaturen ”brålandabo” skriver i en kommentar till min förra blogg (se här):

”Varför säger (S) och Minoritetsstyret i kommunen att det citat ”inte handlar om pengar just nu” ??. Det som kallats inriktningsbeslut handlar ju i allra högsta grad om pengar.
Läs: dokument
SBN 2011/134
Till skillnad från Arena-projektet kommer hamnflyttens investeringar löpa under en längre tid, kanske 2015-2019.
Men likheten med arenan är känd: Brist på utredningar och bygg på löpande räkning.”

Huruvida ”brålandabo” sitter i, eller kandiderar till, fullmäktige har jag ingen aning om. Men att ”brålandabo” är insatt, det märks tydligt.

hamnVgn9”brålandabo” fortsätter att beskriva fullmäktiges hamnbeslut:

”Vad KF nyss beslutade var:
1) En vilja att flytta hamnen med önskan att minska lastbilstrafik längs kulturaxeln och att i framtiden bygga bostäder på nuvarande hamnområde.
2) Inte en krona satsas längre på Hamnen i Vänersborg.
3) Starta projektering att skredsäkra älvkanten i Vargön under 2015 till en gissad kostnad på 20 miljoner.”

Och drar av detta den riktiga slutsatsen:

”Alltså har bollen redan satts i rullning och det går inte att stoppa projektet såvida ett nytt KF-styre efter valet river upp beslutet.
Vad vi har sett är mandatperiodens största prestigebeslut som alla, oavsett partitillhörighet, nog innerst inne inser att det är ett riskprojekt i halvmiljardklassen. Det är därför talespersoner från S, KD, FP och M nu tar till personliga argument och kallar alla andra för gnällspikar, bittra, bakåtsträvare.”

hamnVgn7Några personer har ringt och meddelat mig att bollen har satts i rullning ute i Vargön, att hamnbygget redan har kommit i gång. Det sägs att det grävs och dikas, att jord- och sandhögar fylls på, att vägar byggs, att rör läggs ner osv.

Jag åkte till Vargön och tittade. Och fotograferade.

Och visst händer det saker i området. Men jag kan inte, och vill inte, tro att det rör sig om att hamnbygget har dragit igång. Inte innan fullmäktigebeslutet har vunnit laga kraft. Dessutom har det inte fattats något beslut om finansiering. Investerings- och exploateringsbudgeten är ju återremitterad.

hamnVgn6bSå jag tror att verksamheten på hamnområdet har en naturlig förklaring. För jag vill inte tro att historien ska upprepa sig. Som Roy hyser vissa farhågor om:

”Andra kommuner kan göra sitt jobb utan skandaler, utan att antidemokratiskt lura sina högsta organ Kf! Har Vänersborg lärt sig detta nu?”

Fast det skrev inte Roy om det som händer i Vargön just nu. Om det nu ”händer” något.

Snart är det val. Den som är tveksam till hamnbygget har denna gång en chans att visa det innan det är för sent.
…till skillnad från arenabygget…

Kategorier:Hamnar, M, S

Final: (M) – (V)

19 februari, 2014 Lämna en kommentar

På lördag är det dags för den sista krogshowen på Teatergränd! En show som kombinerar underhållning och allvar. Sång, musik och politisk diskussion på en gång.

Och de sista partierna ut är de styrande Moderaterna och det alltid lika oppositionella Vänsterpartiet. Kommunalrådet Gunnar Lidell mot fritidspolitikern Stefan Kärvling.

valochkval

I förhandssnacket sägs det att Moderaterna tänker köpa upp alla biljetter, så att det bara blir moderater på plats. Men jag vet att det finns biljetter kvar. Så tveka inte – ring och beställ!

Biljetter kan du köpa på Folkets Hus (0521-575757) och de kostar 495 kr. (Är du med i kommunens personalklubb är priset 350 kr.) För pengarna får du, förutom underhållning med Erica Larsson, Carl Ceder och Vågmästarorkestern, också en trerätters middag! (Mer info hittar du på www.facebook.com/IVK2014.)

Gunnar Lidell och Moderaterna är alltså de som under de senaste tre åren har styrt Vänersborg tillsammans med Folkpartiet och Kristdemokraterna. Denna så kallade mini-allians har styrt i minoritet.

betongblandareUnder den första delen av mandatperioden lutade sig moderaterna och minialliansen mot Socialdemokraterna och Centerpartiet. Och de gamla betongpartierna  kom faktiskt bra överens. De manipulerade omedelbart bort valets vinnare Vänsterpartiet från alla 2:e vice ordförandeposter och därmed de arvoderade och betalda platserna i presidierna. På det sättet kunde de gamla betongpolitikerna bestämma i lugn och ro. Som de alltid hade gjort.

Nu trodde väl i och för sig många vänersborgare att Moderaterna skulle ta tillfället i akt att ta tag i styret i Vänersborg och försöka genomföra sin politik. Men det blev inte riktigt så. Ganska snart visade det sig att när mini-alliansens ledamöter väl hade satt sig till rätta vid köttgrytorna, så nöjde de sig. Inga stor beslut har fattats, inga stora frågor har drivits. När årets största beslut har tagits, budgeten, så har moderaterna inte haft några konkreta visioner, inget de har velat genomföra. De har inte ens arbetat för att sänka skatten, som man kanske skulle förvänta sig av ett moderatlett styre. De har bara hållit tillbaka utgifterna. Så att kommunen haft råd att fortsätta sina betalningar för arenan…

skola_bortJo, en sak har minialliansen försökt att göra under mandatperioden – att lägga ner en hel massa skolor…

Men i samband med detta ändrade Socialdemokraterna inriktning och gick tillsammans med alla andra oppositionspartier (utom Sverigedemokraterna som i vanlig ordning inte ville någonting) mot skolnedläggningarna. Och så led Gunnar Lidell och Moderaterna ett svidande politiskt nederlag.

Förra året började Moderaterna i stället flirta med Miljöpartiet och Välfärdspartiet. Och flirta2dessa partier blev helt överväldigade av uppmärksamheten från ”det stora partiet”. Tillsammans drev de igenom budgetbeslutet i september förra året. Som innebar en nedläggning av Gläntan och besparingar på våra barn och ungdomar…

Det moderatledda styret har således till allra största delen handlat om att förvalta Vänersborg, inte att förändra eller förbättra kommunen.

tired2Moderaterna och Gunnar Lidell har ärligt talat verkat trötta den här mandatperioden. Några hade kanske därför förväntat sig en ”generationsväxling” i partiet inför nästa mandatperiod, men så blir det inte. Även för de kommande fyra åren är det ”gamla” moderata gardet berett att styra Vänersborg. Gunnar Lidell toppar listan inför nästa val med partiets nuvarande gruppledare i fullmäktige och tillika ordförande i Barn- och Ungdomsnämnden Lena Eckerbom Wendel på en andra plats. (Se hela listan här.)

Med ett undantag. Och det är väl det enda riktigt uppseendeväckande med vallistan. Fullmäktiges nuvarande ordförande Anders Forsström återfinns inte förrän på plats nr 14. Idag har Moderaterna 13 platser, men jag tror inte ens att Moderaterna själva räknar med fler mandat efter nästa val. Det skulle innebära att Forsström hamnar utanför en ordinarie plats i fullmäktige.

Det här innebär emellertid inte direkt någon ”generationsväxling” och definitivt ingen ändrad politisk inriktning.

V_logga_mindreVänsterpartiet tarvar väl ingen närmare presentation för er som läser denna blogg. Vänsterpartiet är det parti som har varit i opposition under de senaste sju åren…

Det ska bli en intressant diskussion på Teatergränd på lördag. Jag hoppas att så många som möjligt kommer och lyssnar.

Valrörelsen har börjat!

Kategorier:M, Val 2014