Arkiv

Archive for the ‘Hallevi’ Category

Hallevibadet i privat regi?

20 juli, 2023 1 kommentar

Kommunfullmäktiges beslut om Hallevibadet i juni rörde upp många känslor. Det bestämdes ju om en:

“avveckling av kultur- och fritidsnämndens verksamhet i Hallevibadet inför höstterminen 2023 utifrån nämndens förslag.”

Det var en stor majoritet av ledamöterna som ställde sig bakom beslutet. Det innebar att kommunen inte ska driva badet vidare. Kommunen ska ta sin hand bort från badet. Utredningarna inför beslutet visade nämligen tydligt att det bland annat skulle bli alltför dyrt att fortsätta verksamheten på Hallevibadet. Jag tror att det var ett riktigt beslut. För övrigt har kultur- och fritidsnämnden redan verkställt beslutet. Kultur- och fritidsnämnden skriver i ett mail:

”Hyresavtalet för Hallevibadet har sagts upp efter beslutet i kommunfullmäktige.”

Beslutet har av många setts som en nedläggning av Hallevibadet, men så är det inte riktigt. Samtidigt med detta beslut sa fullmäktige nämligen nej till den andra delen, den andra att-satsen i beslutsförslaget:

“Samhällsbyggnadsnämnden har att bedöma nedskrivningsbehov och behov av övriga åtgärder i fastigheten som följder av en avveckling.”

Bakgrunden till avslaget av denna del av förslaget var att Simklubben Vänersborg under vissa förutsättningar var villig att ta över driften av badet. Några i kommunfullmäktige, som Mathias Olsson (SD), som var mot hela förslaget, tänkte sig möjligheten att kultur- och fritidsnämnden kunde ta kontakt med simklubben. Henrik Harlitz (M), som var den som yrkade avslag på den andra delen av förslaget, menade däremot att beslutet öppnade upp andra möjligheter för samhällsbyggnadsnämnden. Kanske tänkte Harlitz redan då på att det var rykten i omlopp om att det fanns en aktör som skulle kunna tänka sig att ta över hela anläggningen, en aktör som redan hade anmält sitt intresse. (Se “Hallevibadet – och KD (2/2)”.)

“X”, jag vill inte avslöja namnet i detta läge, har skrivit ett mail till kommunledningen och politikerna i samhällsbyggnadsnämnden. Där presenterar han sig (med namn) och redogör också för sina planer. Han skriver till politikerna eftersom han inte hade fått någon respons från tjänstepersonerna i samhällsbyggnadsförvaltningen på sina tidigare kontaktförsök.

Min partikamrat James Bucci och jag har varit i Vargön och träffat “X”.

“X” vill eventuellt ta över, dvs köpa eller arrendera Hallevibadet. Han är ganska övertygad om att det inte behöver göras så mycket för att hålla badet igång 10-15 år framåt i tiden. Han skriver:

“Idag finns det ett bad som går att driva vidare med relativt låga omkostnader och inga större investeringar.”

Entreprenören “X” tror alltså inte att kommunens uppskattningar om vad som behöver göras för att driva Hallevibadet är riktiga. Han menar t ex att sättningarna i den stora bassängen, där ena hörnet är ca 10 cm lägre, inte behöver åtgärdas. Det har nämligen sett ut på det sättet sedan mitten på 1980-talet. Likadant med sten-/betongplattorna. De har legat där sedan badet var utomhusbad. 

“X” är därför övertygad om att kostnaderna helt enkelt är överskattade, beräkningarna stämmer inte. Han tänker nämligen inte renovera badet för 33 milj kr så att det blir som nytt, utan driva det vidare som ett snart 50 år gammalt bad med normalt underhåll.

Entreprenören har planer på att bygga ut Hallevibadet och området runt omkring. Det hör till saken att det finns stora outnyttjade markområden på fastigheten. Han skriver:

“Vad vi vill med Hallevibadet är att driva det och utveckla det till ”Vargöns” egna badhus dit det blir naturligt att träffas. Med en serveringsdel kan … vi även få dit folk som normalt inte går att bada. En lekdel så vi får dit barnfamiljer. Hela Halleviområdet är en ren oas där det finns mycket potential för utveckling av fritidsaktiviteter. Sommartid finns det möjlighet att få dit några bilar med sand och sedan ha beach-volleyboll. Vintertid en skridskorink, möjligheterna är många för att få Hallevi att blomstra.”

Entreprenören “X” vill självklart ha mer information från kommunen innan han sätter sina planer i verket. Han vill t ex se statistik för besökare innan pandemin och driftskostnaderna för bland annat uppvärmning, el och ”normalt” underhåll. De här uppgifterna behövs för att kunna “bedöma potentialen” och att utarbeta en affärsplan som han kan “gå till banken” med.

“X” framtidsplaner, om han tar över Hallevibadet, är naturligtvis beroende av intäkter. Han skulle självklart önska att skolor i fortsättningen förlägger simundervisningen till Hallevibadet. Och det borde inte bli några problem, i varje fall inte om “X” kan garantera att anläggningen håller vad han lovar i ett helt läsår. Ett fungerande Hallevibad skulle antagligen underlätta för barn- och utbildningsnämnden.

Entreprenören skulle med all sannolikhet också behöva någon form av bidrag från kommunen. Det torde inte finnas något bad i Sverige som är självbärande, som han säger. Det skulle dock inte på långa vägar handla om bidrag i samma storleksklass som det skulle kosta att driva badet vidare i kommunal regi. Kanske kan kommunen bidra med en del av lönekostnaderna för personalen?

“X” har efter fullmäktiges beslut haft ett möte med samhällsbyggnadsförvaltningens chef Andreas Knutsson. Knutsson var enligt “X” lite skeptisk till vilket uppdrag han egentligen hade fått av fullmäktige. Och det är förståeligt, eftersom något uppdrag faktiskt inte formulerades i beslutet. “Uppdraget” fanns nog bara i ledamöternas huvuden. Det gällde antar jag också förvaltningens eventuella kontakt med simklubben.

Det är inte bara förvaltningschef Knutsson som är fundersam, inte heller “X” vet hur han ska gå vidare med sina idéer och planer. “X” är inte van att förhandla med politiker och kommunala tjänstepersoner…

Jag har efter mötet med “X” tagit några politiska kontakter och ställt några frågor om hur kommunen ska kunna gå vidare. Är det t ex möjligt att någon ledande politiker kan ge ett uppdrag till samhällsbyggnadsförvaltningen eller till förvaltningschef Knutsson?

Jag ser för egen del en win-win-situation framför mig om “X” fick möjlighet att driva Hallevibadet. Han skulle kunna lösa många av kommunens ”bad- och simproblem”. Dessutom skulle det kunna ge ett lyft för Vargön.

Jag är emellertid lite tveksam till den optimism “X” visar när det gäller Hallevibadets kostnader. De farhågor som kultur- och fritidsnämndens utredningar visade var inte tagna “ur luften”. Det är mycket som kanske behöver åtgärdas och annat som kan gå sönder… Och det kostar att anställa personal och simskolelärare…

Det ser onekligen ut som ett visst “ekonomiskt vågspel” för “X” att ta över Hallevibadet. Men för Vänersborgs kommuns del skulle ju denna lösning vara tämligen ekonomiskt ofarlig. Drabbas någon av felaktiga förhoppningar och oförutsedda, eller förutsedda, kostnader så är det “X”. Det värsta som skulle kunna hända för kommunens del är att Hallevibadet tvingas stänga. Och det är ju sannolikt ändå det alternativ som står till buds om inte “X” får chansen att driva det vidare.

Som alla andra entreprenörer vill “X” att det ska hända något tämligen snabbt. Jag hoppas att det blir så.

Och att “X” lyckas i sina planer.

Hallevibadet – och KD (2/2)

6 juli, 2023 1 kommentar

Anm. Denna blogg är en direkt fortsättning på bloggen “Hallevibadet – och KD (1/2)”.

Kommunfullmäktige beslutade den 21 juni:

“om avveckling av kultur- och fritidsnämndens verksamhet i Hallevibadet inför höstterminen 2023 utifrån nämndens förslag.”

Kristdemokraterna (KD) reserverade sig skriftligt mot beslutet. (Reservationen finns i fullmäktiges protokoll, kan laddas ner här, på sidan 187.)

KD beskrev i sin reservation vilka som använde Hallevibadet och att det fanns grupper vars behov bäst tillgodosågs på just Hallevibadet. KD ansåg också att det var viktigt att det fanns en badanläggning i Vargön. Sedan skrev KD om anläggningen:

“Det framgår av förvaltningens skrivelse att det finns risk för oförutsedda kostnader vid fortsatt öppethållande, men vi kristdemokrater ser en stor risk för outredda kostnader, såväl ekonomiska som sociala som kan uppstå vid en avveckling av Hallevibadet.”

Inga av de argument som framfördes av Helge Kneese (KD) i gruppen “Vänersborgare” på Facebook fanns med i reservationen. (Se “Hallevibadet – och KD (1/2)”.) Kneese menade ju att det var sannolikt att Hallevibadet skulle klara en fortsatt drift med kostnader som inte skulle överstiga 200.000 kr per år. Detta borde naturligtvis ha stått i reservationen om uppgifterna hade varit riktiga.

Det är för övrigt intressant hur KD argumenterade i sin reservation. Partiet ifrågasatte inte kultur- och fritidsförvaltningens beskrivning av anläggningen. KD menade bara att en avveckling kunde bli ännu dyrare. Det sistnämnda borde KD naturligtvis ha belagt med fakta och sakliga argument.

Kristdemokraterna avslutade reservationen med:

“Vi förespråkar därför ett planerat fortsatt öppethållande av Hallevibadet tills det finns en långsiktig plan kring kommunens bestånd av bad- och simanläggningar.”

Det står inget om pengar och kostnader i reservationen, inget om allt det som krävs för att driva Hallevibadet vidare. Det är lätt att få intrycket att det handlar om “jag vill, jag vill”…

På Facebook fick Helge Kneese svar på tal. Han menade dock att han inte kände till den information som gavs på Facebook. När hans debattmotståndare, som inte var jag, hänvisade till min blogg “Hallevibadet” för fakta svarade Kneese:

“En politikers uttalande är inte detsamma som objektiva fakta om det inte specifikt uttalas och medföljer en referens till uttalandet.”

Kneese fortsatte debatten med sin “motståndare”:

“Jag kanske ska påtala att det var inte dig jag avsåg med ”kilgissningar” utan de politiker som du lyssnat på.“

Och eftersom personen ifråga hade hänvisat till min blogg så var det inte svårt att gissa vilken politiker Kneese avsåg…

De fakta som jag återgav i min blogg “Hallevibadet” var inga “killgissningar”. De var helt och hållet tagna från en tjänsteskrivelse från kultur- och fritidsförvaltningen. Tjänsteskrivelsen fanns med i underlaget till kommunfullmäktige den 21 juni och kan laddas ner här. (Skrivelsen återfinns på sidan 666 “Bilaga 4 Fördjupad beskrivning Hallevibadet”.)

Inför kommunstyrelsens behandling av ärendet den 7 juni hade ytterligare information tagits fram. Det underlaget, “Kompletterande underlag till ärende KS 2023/705”, återfanns också i ovanstående underlag till kommunfullmäktige på sidan 810. (Handlingen kan också laddas ner här.)

I det kompletterande underlaget gjordes en sammanställning av brister och kostnader för Hallevibadet. Det handlade om bristfälligt ytskikt, otäta bassänger, vattenrening och utjämningstank. Kultur- och fritidsförvaltningen bedömde att det skulle kosta ca 33 milj kr att åtgärda dessa brister. Och då garderade sig ändå förvaltningen:

“Observera att ytterligare brister kan upptäckas om renovering skulle påbörjas.”

EnviroProcess Sweden AB hade i ett utlåtande, som medföljde det kompletterande underlaget, skrivit:

“Den största enskilda bristen i anläggningen är golvytorna runt bassängerna. Dessa är fortfarande i utförande som när anläggningen var ett utomhusbad – ”trädgårdsplattor”. Med denna lösning är det inte möjligt att hålla de hygieniska krav som gäller på en badanläggning. Ytorna går inte att städa och desinficera till en nivå som uppfyller Folkhälsomyndighetens krav”

Företaget fortsatte:

“Bassängerna är försedda med ett tätskikt av typ PVC-liner. Denna uppvisar skador och det är uppenbara läckage som gör att tätskiktet inte längre kan antas skydda betongkonstruktionen mot kloridinträngning och armeringskorrosion. 25m bassängen har en tydlig sättning som indikerar brist i grundläggning och/eller betongkonstruktionen. Ytterligare brister i betongkonstruktionen är uppenbara bland annat i utjämningstanken/ pumpgropen.”

EnviroProcess avslutade utlåtandet:

“Med den stora omfattningen av brister är det tveksamt om det kan anses motiverat att renovera den befintliga anläggningen.”

Det tycker emellertid Kristdemokraterna och Helge Kneese. Eller också hoppas de att bristerna inte finns. Eller att badet ska fungera utan åtgärder till den dag då en badutredning ligger på bordet – eller kanske tills ett nytt badhus står klart i kommunen. Som KD för övrigt vill placera i Vargön. (Undrar vad kommuninvånarna i Dalsland säger om det?)

Jag tror att åtminstone Helge Kneese har dessa förhoppningar på Hallevibadet. Han skrev nämligen på Facebook (i gruppen Vänersborgare) så sent som igår kväll:

”Vad vi fått till oss är att större investeringar behövs för drift bortom 2025. … Det finns inget som är sämre idag än för 5 år sen efter den senaste större översynen.”

Kneeses påståenden återfinns inte i det underlag som har tagits fram till politikerna i kommunstyrelsen eller kommunfullmäktige. De återfinns inte heller i Kristdemokraternas reservation… Det beror på, tror jag, att Kneeses påståenden inte är korrekta.

Till sist.

Det nämns också i det kompletterande underlaget att:

“Samhällsbyggnadsnämnden har i dagsläget en driftskostnad på ca 2.000 tkr/år.”

Det ska jämföras med Helge Kneeses påstående att reparationer och service har legat på runt 200.000 kr per år för Hallevibadet. Någon har missuppfattat eller blivit lurad – ledamoten i samhällsbyggnadsnämnden Helge Kneese eller politikerna i kommunfullmäktige…

Kristdemokraterna i Vänersborg har lagt all sin kraft och prestige på att argumentera för att behålla Hallevibadet. Skiljelinjen till kommunfullmäktiges majoritet har varit att majoriteten inte var beredd att i nuvarande ekonomiska läge satsa de pengar som behövs för att driva och bevara badet. Kostnaderna skulle bli alltför stora.

Det vore en bra lösning om t ex Simklubben Vänersborg kunde driva verksamheten på Hallevi. Kommunen skulle kunna stå för kostnaderna så länge de t ex höll sig inom de 200.000 kr per år som Helge Kneese skrev att det skulle kosta. Den dag det krävdes större summor skulle kommunen dra sig ur och badanläggningen läggas ner.

Det kan finnas en annan lösning. Det sägs att det finns en aktör som vill ta över hela anläggningen, en aktör som redan har anmält intresse. Det gäller bara att samhällsbyggnadsförvaltningen besvarar kontaktförsöken från denne intressent…

Hallevibadet – och KD (1/2)

4 juli, 2023 1 kommentar

På kommunfullmäktiges sammanträde den 21 juni diskuterades Hallevibadets framtid. Det fattades också ett viktigt beslut.

Behandlingen i fullmäktige hade föregåtts av diskussioner, inte bara i olika politiska sammanhang som kultur- och fritidsnämnden och kommunstyrelsen, utan också ute i kommunens olika delar, kanske framför allt i Vargön. Naturligtvis hade debattens vågor också gått höga på Facebook.

Diskussionerna har fortsatt och fortfarande verkar intresset vara stort och synpunkterna många. Det finns, som vanligt är jag benägen att skriva, också många missuppfattningar. Jag har skrivit en del om Hallevibadet redan, både vad gäller behandlingen i politiken och om själva badet. Men det verkar ändå som om jag borde sammanfatta och försöka bringa ytterligare klarhet i frågan.

Det är framför allt några inlägg från Kristdemokraternas (KD) ledamot i samhällsbyggnadsnämnden, Helge Kneese från Vargön, som har fångat mitt intresse. Kneese liksom hela KD tycks ha gått “all-in” på Hallevibadet. Det verkar inte finnas något annat ärende som är tillnärmelsevis lika viktigt för partiet. KD hörs inte när det gäller t ex mer pengar till förskola eller skola. Eller om det handlar om mer resurser till hemtjänsten eller äldreboenden. Men Hallevibadet…

Helge Kneese har fortsatt att argumentera för KD:s uppfattning och han har till stor del anfört nya argument. I Facebookgruppen “Vänersborgare” skriver Kneese följande om badanläggningen på Hallevi:

“Den utredning jag känner till är slutsatsen att den är i förvånansvärt bra skick för sin ålder. Hallevi har nyligen renoverats och fräschats upp för ett antal miljoner av kommunen och de 70.000 besökarna om året tycker den är OK. Simklubben säger detsamma.

Visst har den gått över tiden och vi behöver en långsiktig plan men något akut läge där flytt av verksamhet görs utan ordentlig utredning existerar inte idag. Sannolikt klarar den fortsatt drift ett par år. Reperationer och service har legat på runt 200,000 kr per år, vilket får anses högst rimligt för en anläggningen av Hallevis typ.”

Kneeses slutsats tycks vara att Hallevi är i ett bra skick och att reparationer och service inte kommer att överstiga 200.000 kr per år.

Kneeses argument framfördes inte av hans partivänner i kommunfullmäktige, och inte några andra heller för den delen. Det är särskilt anmärkningsvärt att argumenten inte fanns med i den skriftliga reservationen som KD lämnade in i fullmäktige. Om de argument som Kneese beskrev på Facebook hade varit sanna vill säga. Och hade de varit det så hade garanterat samtliga partier i Vänersborg ställt upp med 200.000 kr per år för att driva Hallevibadet vidare.

Jag återkommer till Helge Kneese.

Hallevibadets framtid behandlades alltså på kommunfullmäktiges sammanträde den 21 juni. Det var under två ärenden, dels under ärendet budget 2024 och dels som ett eget ärende.

Budgeten för 2024 handlade om pengar till Hallevi nästa år. Kultur- och fritidsnämnden hade varit tydlig med att om inte nämnden fick ytterligare 1,8 milj kr för 2024 så skulle nämnden spara genom att skära ner sina kostnader. Och då skulle nämnden dra sig ur driften och verksamheten på Hallevi. Pengarna motsvarade framför allt tre tjänster för att driva själva badet.

Sverigedemokraterna, som också ville behålla badet, föreslog i sitt budgetförslag att kultur- och fritidsnämnden skulle tilldelas dessa 1,8 milj. Det kan man tycka vad man vill om, men det var åtminstone konsekvent. KD föreslog dock inga pengar till Hallevi… Det var motsägelsefullt eftersom kultur- och fritidsnämnden inte skulle kunna driva badet utan extra pengar. Kanske tänkte KD att simklubben skulle ta över verksamheten redan vid årsskiftet? Det nämnde KD dock inte på sammanträdet.

Det kan för övrigt noteras att KD denna mandatperiod ingår i den styrande minoriteten tillsammans med S+C+MP. KD har uppenbarligen inte fått något gehör för sina åsikter om Hallevibadet. De andra partierna i “fyrklövern”, som Bo Carlsson (C) har döpt den styrande konstellationen till, ville inte avsätta pengar till Hallevi. Det ville inget annat parti heller, förutom SD.

Kultur- och fritidsnämnden fick inga pengar till Hallevibadet nästa år.

Under budgetdebatten var det bara SD som nämnde Hallevibadet. KD sa inget om badet. Under ärendet direkt efter budgetdebatten diskuterades Hallevibadet specifikt, i ett eget ärende. Då hade fler partier synpunkter. Ärendet hade den lite olyckliga titeln “Planerad stängning av Hallevibadet, Vargön”.

Budgetärendet och detta ärende hade liksom beretts “parallellt” men synkade inte. Efter att kultur- och fritidsnämnden hade yrkat om mer pengar nästa år för att kunna ha kvar sina tre anställda på Hallevibadet hade nämnden ändrat sig och ville avveckla sin:

“verksamhet i Hallevibadet inför höstterminen 2023”

Det var detta som kommunfullmäktige skulle ta ställning till.

Kultur- och fritidsnämnden ville alltså inte vänta tills årsskiftet, utan avveckla verksamheten redan inför hösten. Kultur- och fritidsnämnden motiverade sitt beslut på följande sätt:

“Kultur- och fritidsnämnden bedömer att det föreligger stor risk för att anställda medarbetare på Hallevibadet söker andra arbeten i det skede som MRP-processen befinner sig. I dialog med barn- och utbildningsförvaltningen samt med Vattenpalatset framgår det också att båda parter behöver en planerad stängning för att ha möjlighet att erbjuda bästa möjliga kvalitet i simundervisningen. En stängning skulle också minimera risken för oplanerade kostnader som kan uppstå under hösten.”

KD var mot en stängning av Hallevibadet. KD:s gruppledare Magnus Ekström från Vargön sa i talarstolen:

“Jag tror att, om kultur- och fritidsnämnden drar sig ur, så är det början på slutet för Hallevibadet som det, åtminstone det badet som står där idag.”

Partiet ville alltså driva Hallevibadet vidare i kommunal regi. Och det trots att KD inte hade föreslagit några pengar till driften för 2024 i budgetärendet strax före.

Men samtidigt måste kravet på fortsatt drift innebära att Kristdemokraterna var beredda att satsa åtskilliga miljoner i Hallevibadet. Det var faktiskt till skillnad mot SD som pratade om reparationer och underhåll av mindre slag på Hallevi. Mathias Olsson (SD) menade att de stora reparationerna behövdes om Hallevibadet skulle drivas vidare under lång tid, men det var ju inte tanken. 

“Det vi önskar nu, det är egentligen mer reparationer av typen silvertejp, smarta reparationer och hålla tummarna.”

Sa Olsson, som undvek att nämna hur SD skulle agera om dessa åtgärder inte räckte till för att driva verksamheten på Hallevi. Därför blev SD:s ställningstagande mest en uppvisning i önsketänkande och förhoppningar.

Det fanns ytterligare en punkt i kommunstyrelsens förslag till beslut:

“Samhällsbyggnadsnämnden har att bedöma nedskrivningsbehov och behov av övriga åtgärder i fastigheten som följder av en avveckling.”

Samtliga andra ledamöter i kommunfullmäktige ansåg att det i rådande ekonomiska läge var svårt att se Hallevibadet i drift i kommunal regi. Kommunfullmäktige biföll därför att-satsen som innebar att kultur- och fritidsnämnden fick avveckla verksamheten. Den andra att-satsen, som innebar en definitiv avveckling av Hallevibadet, avslogs. Tanken är att samhällsbyggnadsnämnden t ex ska ta kontakt med simklubben.

Sverigedemokraterna och Kristdemokraterna reserverade sig. KD lämnade in en skriftlig reservation.

Fortsättning följer i bloggen ”Hallevibadet – och KD (2/2)”.

Anm. Helge Kneese har kommenterat bloggen i FB-gruppen ”Vänersborgare”.

PS. Jag har beskrivit ärendets behandling i kommunfullmäktige i bloggen “KF (21/6): Hallevi, Fairtrade, laddstolpar mm”.

KF (21/6): Hallevi, Fairtrade, laddstolpar mm

28 juni, 2023 1 kommentar

Under kommunfullmäktiges sammanträde i förra veckan antogs budgeten för nästa år. (Se “KF (21/6): Budgetdebatten”.) Men fullmäktige fattade också en rad andra beslut.

En ny plan- och bygglovstaxa antogs. Byggnadsförvaltningen ska börja ta betalt för hur lång tid ett ärende tar att handlägga snarare än hur stort det byggs.

“Taxa efter prestation.”

Som byggnadsnämndens ordförande Benny Jonasson (S) formulerade det på klar och trygg göteborgska.

Taxan för upplåtelse av offentlig plats reviderades, medan avfalls- och VA-taxan höjdes. Det är verksamheter som ska finansieras av de som utnyttjar tjänsterna, och inte via skatten. En stor andel av invånarna betalar avgifter för sophämtning och vatten och avlopp, så det blir ganska kännbara höjningar. Man skulle önska att det gick att effektivisera dessa verksamheter på något sätt…

Ärendet om en ny styr- och ledningsmodell i kommunen har varit en långkörare. Jag har skrivit mycket om turerna kring behandlingen av modellen. I onsdags kom politikerna dock till vägs ände. Och det slutade “lyckligt” – ett enigt kommunfullmäktige antog den nya styr- och ledningsmodellen. Det var Kenneth Borgmalm (S) och Lena Eckerbom Wendel (M) som tillsammans hade arbetat fram ett förslag som samtliga partier kunde ställa sig bakom.

Ärendet avslutades till och med med en applåd. Och det är mycket ovanligt. Det tror jag var ett tecken på den lättnad som ledamöterna kände över att fullmäktige äntligen kunde fatta ett enigt beslut i ärendet.

Frågan om Hallevibadets vara eller inte vara hade under de senaste veckorna seglat upp som en stor och engagerande fråga. Det var den på sätt och vis i fullmäktige också. Men ärendet avhandlades lugnt och tämligen snabbt.

Magnus Ekström (KD) yrkade avslag på förslaget. Han ansåg att badet ska finnas kvar och fungera tills det finns ett annat bad. Även det framtida badet ska finnas på Hallevi tyckte Ekström. Mattias Olsson (SD) höll med Ekström om att yrka avslag till beslutsförslaget. Olsson menade att badet skulle drivas så länge som möjligt. Han gick in på Hallevibadets skick och kostnader och tyckte att badet var värt reparationer av mindre slag för sin fortsatta verksamhet. Hur han och SD ställer sig till eventuella större och dyrare investeringar lär framtiden snart utvisa. Olsson pekade också på den stora mängden namn som samlats in för badets bevarande.

Henrik Harlitz (M) ansåg att det i rådande ekonomiska läge var svårt att se Hallevibadet i drift. Han yrkade bifall till att-satsen som innebar att kultur- och fritidsnämnden fick avveckla verksamheten. Den andra att-satsen som innebar en definitiv avveckling av Hallevibadet skulle strykas. Kultur- och fritidsnämndens ordförande Jonathan Svensson (S) yrkade bifall till Harlitz förslag. Det blev också fullmäktiges beslut med röstsiffrorna 37 mot 13. (En ledamot avstod.)

Beslutet innebär att bollen nu ligger hos samhällsbyggnadsnämnden. Nämnden får utreda hur Hallevifrågan ska hanteras. Anser nämnden att simklubben kan ta över driften så är det ok. Än är alltså inte sista ordet sagt om Hallevibadet.

Det blev en stundtals engagerad debatt om kommunens måltidspolicy. Det handlade om en mening:

“Även andelen ekologiska-, kravmärkta- och fairtrade- råvaror ökar.”

Skulle denna mening vara kvar eller skulle den strykas? Anders Strand (SD) ansåg att den skulle strykas. Henrik Harlitz (M) höll med och undrade varför inte kommunen skulle skriva in alla andra certifieringar. Han tyckte att det inte ska finnas med några företagsnamn i kommunens styrdokument, och det ansåg han att Fairtrade var.

Dan Nyberg (S) var mycket engagerad i Fairtrade. Det handlar om ekonomisk, social och miljömässigt hållbar utveckling, sa Nyberg, och menade att det helt enkelt var fråga om internationell solidaritet. Det avgjorde frågan för en gammal socialist…

Det blev votering, och med 28 röster mot 23 beslutade kommunfullmäktige att meningen om Fairtrade skulle finnas kvar i kommunens måltidspolicy. (Det var tydligen också en moderat som röstade för Fairtrade, men jag hann inte uppfatta vem det var.)

Det blev även en diskussion om Dan Åbergs (M) och Tommy Christenssons (M) motion om ny parkeringsnorm och laddningsplatser för elbilar. Det är dags för kommunen att steppa upp tyckte Åberg och menade att vi politiker får sätta press på tjänstepersonerna. Anders Strand (SD) fyllde på:

“Det händer inget i Vänersborg.”

Benny Augustsson (S) ansåg att kommunfullmäktige redan, den 17 november 2021, hade fattat beslut om att elnätsföretag och andra aktörer ska kunna sätta upp laddstolpar på kommunala parkeringsplatser.

“En laddplan för kommunen är på gång.”

Sa Augustsson, och ansåg att en av motionens att-satser därmed inte skulle bifallas utan anses besvarad. Kommunfullmäktige höll med Augustsson och voteringen slutade med 27 för Augustssons yrkande och 24 för Dan Åbergs.

Det var en bra kväll för den styrande minoriteten. Tack vare Vänsterpartiets röster så fick de styrande partierna majoritet för de flesta av sina förslag. Det hör inte till vanligheterna i Vänersborgs kommunfullmäktige nu för tiden.

Nu tar politiken ledigt ett tag och politikerna laddar upp för nya bataljer till hösten. Jag hoppas att de alla får en skön sommar.

PS. Du kan läsa om kommunfullmäktige budgetdebatt i bloggen “KF (21/6): Budgetdebatten”. På kommunens webb-TV kan du se hela fullmäktigedebatten. Du kan enkelt klicka fram de ärenden som du är intresserad av.

Sammandrag KS (7/6)

I det soliga och vackra sommarväder som alla vänersborgare bjuds på, så passade kommunstyrelsen på att hålla sitt sista sammanträdet innan ledigheterna.

Det blev en lång sittning. Sammanträdet började som vanligt kl 08.30 och slutade kl 15.46. Då hade förhandlingarna avbrutits för en 50 minuters lunchpaus.

I den förra bloggen redogjorde jag för flera av ärendena inför kommunstyrelsen. Jag ska inte upprepa det som stod där. (Se “Kommunstyrelsen 7 juni”.)

Sammanträdet började som brukligt med information, mycket information. Kommundirektör Tegenfeldt beskrev ett antal utmaningar som kommunen står inför. Långtidsarbetslösheten i kommunen har sjunkit men fortfarande ligger Vänersborg bland de 25% “sämsta” kommunerna i riket. En tredjedel av kommuninvånarna känner sig otrygga om de går ut ensamma på stan. Andelen gymnasieelever med examen inom 4 år är 67,5 %. (Utbildningstiden är egentligen 3 år.) Det är en liten förbättring sedan 2021, men det märkliga är att andelen bland flickorna har sjunkit drastiskt (från 75,2 till 69,4).

Kommunens kanske allra största utmaning är sjukfrånvaron. Den ligger på 10,5% och är som högst inom social- och barn- och utbildningsförvaltningen. Det analyseras och diskuteras om orsakerna och vilka åtgärder kommunen skulle kunna vidta. Det bör nämnas att hela trestadområdet av någon anledning ligger över snittet i landet.

Prognosen för årets resultat ligger på +7 milj kr. Nämnderna beräknas dock göra ett underskott på nästan 45 milj och då står socialnämnden för ungefär 37 milj. Plusresultatet förklaras av ökade skatteintäkter. Men om kommunen ska uppnå sina ekonomiska mål borde resultatet ligga på 58 milj kr.

Prognoserna förutsätter att nämnderna kan “hålla tillbaka” kostnaderna. Jag ställde därför frågan om det var realistiskt. Beskedet var att prognoserna var mycket osäkra.

Det diskuteras en hel del kring Sanden. Tanken är ju att en ny stadsdel ska byggas upp där. Planförslaget innebär ca 800 nya bostäder. Det beräknas att kommunens sammanlagda investeringar och driftkostnader (ex rivning och sanering) ska uppgå till drygt en halv miljard kronor under de närmaste 10 åren. Det är inte bara nya ledningar, gator, parker och parkeringshus som ska anläggas och byggas. Marken är sannolikt förorenad överallt i området och allt måste förberedas för eventuella översvämningar. Så behövs t ex gator byggas i genomsnitt ca 1,5 meter över befintlig marknivå. Ambulanser, räddningstjänst m fl måste ju kunna rycka ut även om hela området ligger under vatten. Parkeringshuset är tänkt att vara på 5 våningar med totalt 300–350 platser, i kommunal ägo. Det är framför allt tänkt som pendelparkering för tågresenärer. Trafikverket ska bygga om stationsområdet och det ska bli nytt spår och ny plattformsstruktur. 

Vänsterpartiet har tidigare varit kritiskt till Sanden-projektet. Vi har upprepade gånger varnat för att börja exploatera Sanden innan alla undersökningar var klara och alla kostnader beräknade. Kommunen skulle kunna hamna i en situation där det inte finns någon återvändo. Och sedan skulle kommunen stå där med galopperande kostnader. Jag tror att kommunen befinner sig nära den punkten, “point of no return”.

Det finns med all sannolikhet fler “gömda” kostnader i Sanden, t ex kring skredrisker, bullerstörningar, trafikåtgärder och farliga ämnen (från ex båt- och tågtrafiken). Det är inte så att vi i V har varit eller är emot planerna på en ny stadsdel i sig, frågan är om det är värt pengarna… (Se bland annat “På lösan Sanden” [2019], “Detaljplan Galeasen, Sanden” [2019] och “Att sticka huvudet i Sanden” [2014].)

Jag tycker mig märka att allt fler politiker börjar utså tvivel kring projektet. För övrigt är det klart att Trafikverket beviljar Vänersborg ett bidrag på 5,5 milj kr för byggandet av gång- och cykelbro i Sundsgatans förlängning. För att få stödet måste kommunen betala sin del av kostnaderna, också 5,5 milj kr. Kommunen ska även se till att anslutningsvägar ordnas, skyltar sätts upp etc. De här kostnaderna ingår inte i Sandenpengarna…

Det finns fem förslag till budget för 2024. De styrande partiernas (S+C+KD+MP) förslag presenterades utförligt av ekonomikontoret. De olika oppositionspartierna fick själva redogöra för sina förslag. Det blev kortare sammanfattningar. Både utförlig presentation och debatt blir det först på kommunfullmäktiges sammanträde den 21 juni.

Både avfalls- och VA-taxan kommer att höjas kraftigt nästa år. Det är strängare lagkrav, stigande inflation och höjda räntor som gör att kostnaderna ökar. Det krävs t ex omfattande investeringar i avloppsrenings- och vattenverk samt nya bilar och sopkärl till fastighetsnära insamling.

Kommunstyrelsen föreslog kommunfullmäktige att avveckla:

“kultur- och fritidsnämndens verksamhet i Hallevibadet inför höstterminen 2023”

Det var bara Sverigedemokraterna som var mot. Kristdemokraterna var väl egentligen också emot beslutet, men de måste rösta på samma sätt som de andra styrande partierna… KD fick nöja sig med en protokollsanteckning. (Som jag inte har läst än.)

Det enda skälet till att de andra partierna vill lägga ner Hallevibadet är för att de anser att det inte är värt att lägga så mycket pengar som krävs för att upprätthålla verksamheten i ett okänt antal veckor framåt. Anläggningen är så gammal och sliten att dess livslängd helt enkelt är slut. Badet är utdömt. Det illustreras väl ganska bra av det som hände häromdagen med vattenreningen – se TTELA “Hallevibadet stängt – vattenreningen har havererat”.

Vi får se om simklubben har några lösningar på problemen med anläggningen, driften av verksamheten och kostnaderna. Klubben har bjudit in politiker till information nästa vecka. Beslutet om Hallevi fattas av kommunfullmäktige den 21 juni.

Kommunstyrelsen ställde sig bakom detaljplanen för Grunnebo Södra. Jag framförde synpunkterna i bloggen “Kommunstyrelsen 7 juni”. Det verkade ge miljöpartisterna lite dåligt samvete att de inte hade tänkt på skogen, och då bestämde jag mig spontant för att lämna en protokollsanteckning. (Det innebär att man bifaller beslutsförslaget men framför en slags motivering.) Jag kopierade snabbt och lätt texten från bloggen.

Vänsterpartiets protokollsanteckning:

Det är glädjande att företag vill etablera sig i kommunen. Det är oerhört viktigt för sysselsättning, befolkningstillväxt och förhoppningsvis också för skatteintäkterna. Men det som förvånar mig är att det växer skog i hela det område som detaljplanen täcker. Och det reflekteras inte över detta någonstans i underlaget. Skogen står bara i vägen och ska bort… Inget tal om att skog är viktigt för klimatet, inget om skogen som kolsänka, inget om att kommunen ska kompensera för de ökade koldioxidmängderna som på sikt blir följden av att skog avverkas osv.

Senare under sammanträdet ska kommunstyrelsen anta en skogspolicy, där det står att:

“Skogens och skogsmarkens betydelse för klimatet samt klimatförändringar ska beaktas””

I kommunstyrelsens arbetsutskott (KSAU) beslutade SD+M att meningen ”Även andelen ekologiska-, kravmärkta- och fairtrade- råvaror ökar” skulle strykas i måltidspolicyn. Istället skrevs det in i policyn, på Benny Augustssons (S) förslag:

“Dessutom ställs etiska och miljömässiga krav inom vissa produktgrupper där detta särskilt efterfrågas.”

Alla verkade nöjda med det beslutet, men på ett gruppmöte i de styrande partierna beslutades, sannolikt på Miljöpartiets förslag, att båda skrivningarna skulle finnas med i måltidspolicyn. Det blev också motförslaget till huvudförslaget från KSAU.

Ärendet slutade med en votering – och jag röstade med den borgerliga oppositionen, 8-7. Måltidspolicyn antas slutligen i kommunfullmäktige. Vi får se hur de andra vänsterpartisterna röstar då. Och jag…

I ärendet “motion om ny parkeringsnorm och laddningsplatser för elbilar” röstade jag dock med de styrande partierna. Det innebar att det inte blev ja till yrkandet:

“att kommunen medverkar till att elnätsföretag och andra aktörer kan sätta upp laddstolpar på kommunala parkeringsplatser”

KS-beslutet innebar att yrkandet betraktas som besvarat, eftersom kommunfullmäktige redan har fattat ett beslut om precis det som motionen yrkar. Med andra ord, inte särskilt mycket att bråka om.

Vänsterpartiet har motionerat ett flertal gånger om att åldersgränsen för seniorkort i kollektivtrafiken ska sänkas i Vänersborg från 75+ till 65+. Det har en mängd medborgarförslag också föreslagit. Nu håller Västtrafik på att för Västra Götalandsregionens räkning utreda olika utformningar av ett seniorerbjudande. Det handlar alltså om avgiftsfria resor för pensionärer i kollektivtrafiken.

Vänersborgs kommun är remissinstans och kommunstyrelsens ordförande Benny Augustsson (S) hade skrivit ett yttrande som kommunstyrelsen förväntades ställa sig bakom. Det gjorde alla partier, men Vänsterpartiet yrkade dock på att ett av avsnitten skulle ha en annan lydelse. Det tyckte även Medborgarpartiet, dock inget annat parti. Vänsterpartiet lämnade en reservation. Den kan du ladda ner här, och du kan läsa mer på Vänsterpartiets hemsida.

Kommunen ska köpa in ny konst till sin konstsamling och till de gemensamma offentliga rummen. Förslaget var att prioritera huvudbiblioteket i Vänersborg och sessionssalen Bojorten i kommunhuset. Vänsterpartiet lämnade ett annat förslag.

Det blev efter Benny Augustssons ödmjuka vädjan en kompromiss. De andra biblioteken i kommunen innefattades också i beslutet, samtidigt som Bojorten fick kvarstå.

Och enigheten fortsatte och avslutade kommunstyrelsens sista sammanträde innan sommaren.

Kenneth Borgmalm (S) förklarade att det råder enighet mellan socialdemokrater och moderater i fråga om riktlinjerna för kommunens styrning och ledning. Ett gemensamt förslag kommer att läggas fram inför kommunfullmäktige.

Det var en glädjande nyhet, och en tacksamhetens tanke ska tillägnas Benny Augustsson (S) och Henrik Harlitz (M), men framför allt Lena Eckerbom Wendel (M) och Kenneth Borgmalm (S) för allt arbete och all extra tid som de har lagt ner för att bli överens.

Nu återstår bara för en viss Kärvling att justera kommunstyrelsens protokoll.

Hallevibadet

24 april, 2023 1 kommentar

Diskussionens vågor har gått höga om Hallevibadet i Vargön. I lokalpressen, på Facebook och i “vanliga samtal”. Det har också startats en namninsamling för att Hallevibadet ska renoveras och behållas.

Det är viktigt att slå fast att det inte finns något beslut om att lägga ner Hallevibadet, i varje fall inte just nu. Det beslut som kultur- och fritidsnämnden fattade den 11 april handlade om budgeten för nästa år, 2024, och hade följande lydelse:

“Kultur- och fritidsnämnden godkänner förvaltningens förslag till Mål- och resursplan 2024–2026 inklusive åtgärdsförslag om 4.900 tkr under förutsättning att kommunfullmäktige beslutar så enligt nedan:
Avveckla Hallevibadet, 1.800 tkr, och ge förvaltningen i uppdrag att säga upp hyresavtalet.”

Det kanske inte är helt lätt att tolka, men Hallevibadet var inget eget ärende på sammanträdet. Badet ingick i kultur- och fritidsnämndens förslag till budget 2024, som enligt uppdrag upprättades utifrån de pengar som kommunstyrelsen hade tilldelat nämnden i de så kallade budgetanvisningarna.

Nämnden fick ett tufft förslag till budgetram av kommunstyrelsen, precis som t ex barn- och utbildningsnämnden och socialnämnden. Därför blev kultur- och fritidsnämnden tvungen att leta åtgärder för att minska kostnaderna, dvs hitta besparingsförslag. Nämnden har nu visat kommunstyrelsen och kommunfullmäktige konsekvenserna av den tilldelning av pengar som nämnden föreslås få nästa år. Ska kultur- och fritidsnämnden klara budgetkraven så läggs Hallevibadet ner vid årsskiftet. Det är konsekvensen.

Den 7 juni fastställer kommunstyrelsen kommunledningens uppfattning om vad som ska föras fram till kommunfullmäktige. Då får vi se om nedläggningen av badet är en del av förslaget. Det är kommunfullmäktige som ska ta ställning till detta förslag den 21 juni när den fattar beslut om budgeten för nästa år. Budgetbeslutet börjar sedan gälla från och med den 1 januari 2024.

Det finns flera kommuninvånare som har gett uttryck för att en renovering av badanläggningen på Hallevi skulle vara det bästa, och billigaste. Det finns dock många som har en annan uppfattning. Jag kan naturligtvis inte på egen hand avgöra vem som har rätt om en renovering, men TTELA har t ex rapporterat om Hallevi i flera år. Den 1 maj 2018 sa t ex kultur- och fritidsnämndens vice ordförande till TTELA (TTELA “Besparingar hotar stänga Hallevibadet”):

“I grunden är anläggningen i ett fruktansvärt dåligt skick.”

Och redan 2016 hade en rapport gjort bedömningen att:

“en renovering av anläggningen inte var rätt väg att gå på grund av de omfattande brister som fanns i anläggningen.”

Det kan man läsa i kommunens handlingar om Hallevi. Det är handlingar som samtliga politiker och även alla kommuninvånare har tillgång till. (Handlingarna kan laddas ner här. På sidan 99 i underlaget, bilaga 3, finns det en fördjupad beskrivning av Hallevibadet.)

I handlingarna beskrivs underhållsbehovet på Hallevibadet. Det är ingen uppmuntrande läsning.

Uteplattorna som ligger runt bassängen måste ersättas. De klarar inte dagens hygienkrav och det finns stora problem med myror i underlaget. Det är problem med fukt och hygien vad gäller bassänger och markyta runt bassängerna.

“Bassängerna är klädda med PVC-liner för att undvika att klorvatten når betongytor. Linern är nu uttjänt och behöver bytas. Den släpper i ovankant och det finns rostfläckar i botten på linern vilket visar att betongkonstruktionens armering har korrosionsskador.”

Vidare har en utjämningstank kraftiga korrosionsskador. Flera komponenter i de tekniska systemen för simbassängernas vattenkvalitet har brister. TTELA kompletterade beskrivningen av behandlingen av vattnet den 19 november 2021 (se TTELA “Vänersborg kan få en ny simhall”):

“Farliga kemiska ämnen riskerar att orsaka personskada eftersom kemrummen saknar invallning och skyddsutrustning.”

Avfuktningsaggregatet är installerat 1993 och behöver bytas då det inte klarar av att hålla rätt luftfuktighet. Takkonstruktionen klarar inte dagens krav på snölaster. Taköverbyggnaden har även dåliga energi- och snötekniska egenskaper.

Företaget ENVIROPROCESS AB gjorde 2022 en teknisk inventering av Hallevibadet. Det hittades fler brister.

Vattenreningsanläggningen är i delar ganska sliten och:

“Badvattenkvalitén uppfyller inte i alla delar gällande krav och en del av orsaken till det kan vara att cirkulationsflödet till båda bassängerna är avsevärt lägre än vad som kan anses lämpligt.”

Det påpekas också att luftmiljön i teknikutrymmet bör åtgärdas eftersom en stor del av utrustningen är kraftigt korrosionspåverkad.

Kultur- och fritidsnämndens och kommunens uppfattning är helt klar, och har varit sedan flera år tillbaka. Nämnden skriver:

“Kommunen bör undvika kommande och nödvändiga underhållsinvesteringar, vilka beräknas uppgå till flera miljoner kronor. Anläggningen har sedan länge bedömts vara i för dåligt skick för att renovera och att genomföra större investeringar i anläggningen bedöms inte vara förenligt med god ekonomisk hushållning.”

En enig kultur- och fritidsnämnden stod bakom beslutet den 11 april, men både Vänsterpartiet och Kristdemokraterna lämnade var sina protokollsanteckningar, där de förde fram synpunkterna att kommunstyrelsen borde stå för kostnaderna att driva Hallevi tills ett nytt badhus står klart.

KD skrev bland annat:

“En eventuell avveckling bör lyftas i samråd med andra förvaltningar, innan definitivt beslut, för att klargöra den kommungemensamma effekten av en sådan åtgärd. Kostnaden för att hålla Hallevibadet i fungerande skick, fram till dess att framtidens investeringar beslutas, behöver också utredas.”

Och Vänsterpartiet (också en del av protokollsanteckningen):

“Att kultur- och fritidsnämnden driver Hallevibadet var inte tänkt som en långsiktig plan. Badet är undermåligt och har en kort tid att klara sig utan mycket stora investeringar. Men det är inte rimligt att kultur- och fritidsnämnden står för kostnaderna att driva badet längre. Här behöver kommunstyrelsen ta sin del av ansvaret tills det finns ett långsiktigt beslut om kommunens badanläggningar. Vilka bad och hur många ligger inte på kultur- och fritidsnämnden att besluta om.”

Hela kultur- och fritidsnämnden är väl medveten om vad en nedläggning av verksamheten vid Hallevibadet skulle innebära för simklubben, simskolan och allmänheten mfl. Konsekvenserna blir stora…

Det borde ha fattas och genomförts beslut i badfrågan, om nytt badhus, om Hallevi osv, för flera år sedan. Det är helt klart, men frågan har skjutits framåt i tiden. En stor orsak till att kommunen inte har velat “ta i frågan” är naturligtvis de stora investeringskostnader som är förbundna med ett nytt badhus – och också var ett sådant ska ligga. Investeringskostnaderna för ett nytt badhus beräknas att ligga mellan 230-330 milj kr, beroende på vad ett nytt badhus ska omfatta.

Mitt tips är att det så småningom byggs ett nytt badhus och att kommunen försöker hålla Hallevi öppet så länge som det är möjligt utan alltför stora investeringar. När ett nytt badhus står klart kommer Hallevibadet definitivt att läggas ner – om det inte på grund av slitage och förfall “lägger ner sig självt”. Kommunen vill inte satsa stora pengar på Hallevi för enbart något år.

Kommunen måste snarast bestämma sig för hur kommunen ska ha det med badanläggningar framöver. Det är bråttom. Beslutet borde egentligen ha tagits redan, ärendet har varit igång sedan åtminstone 2015.

Kategorier:bad, Hallevi, Vargön

Kommunen tar över Hallevibadet

23 maj, 2018 2 kommentarer

Nästa måndag (28 maj) har kultur- och fritidsnämnden sammanträde. Då ska frågan om Hallevibadet tas upp.

hallevi_badMan kan väl utan att överdriva säga att det har hänt en del med och kring Hallevibadet under våren. Badet har ju varit stängt en längre tid och avtalet med företaget som ska driva badet har sagts upp. Det har det skrivits om i TTELA och jag har tagit upp det i några bloggar. (Se nedan.)

På nämndens bord kommer det att ligga ett förslag från förvaltningschef Håkan Alfredsson. Det lyder:

”Kultur- och fritidsnämnden ger förvaltningen i uppdrag att driva verksamheten vid Hallevibadet i egen regi till dess att frågan om en långsiktig strategi för kommunens simhallar behandlats.”

vbg_loggaFörslaget är alltså att kommunen själv ska driva badet. Ur förslaget:

”För att snarast möjligt åter kunna erbjuda kommuninvånare och föreningsliv tillgång till Hallevibadet föreslår förvaltningen att badet i avvaktan på en mer långsiktig lösning under en begränsad tid drivs i egen regi.”

Det känns bra att frågan kommer upp på nämndens bord så pass snabbt som det ändå gör. Det har ju tagit en del tid med allt strul med Michael Fridebäck och hans företag IFFC Invest AB, som tecknade avtal om att arrendera och sköta Hallevibadet. Och sådant som uppsägning av avtal mm är inget som blir löst i en handvändning. Särskilt inte med denne man, som inte ens gick att nå utan hjälp från polisen…

Fridebäck har för övrigt bestridit kommunens omedelbara uppsägning av avtalet och att frånträde från anläggningen skulle ske senast den 15 maj 2018. Då skulle alla tillhörigheter från anläggningen ha varit avlägsnade och samtliga nycklar till anläggningen tillbakalämnade. (Huruvida det har skett vet jag inte.)

hallevi_bestridande

Fridebäck har hotat med att gå till domstol.

Vi får se hur det utvecklar sig. Det är dock inte många, förutom Fridebäck själv, som tror att han ska nå någon framgång mot kommunen…

simma2Kultur- och fritidsförvaltningen vill alltså att badet ska öppnas snarast möjligt igen. Tyvärr lär det väl inte bli förrän i slutet av eller kanske efter sommaren. Det är ju en hel del som måste åtgärdas innan badet blir i skick att användas. Men det betyder ändå att Vargöborna och en mängd organisationer, föreningar och skolor i kommunen kan börja planera för att ta badet i besittning i höst.

För jag förmodar att politikerna i nämnden kommer att säga ja till förvaltningschefens förslag.

.

Ska Hallevibadet läggas ner?

8 maj, 2018 1 kommentar

hallevi_badFrågan om Hallevibadets framtid ser ut att bli en långkörare.

Den 3 maj skrev jag en blogg om läget (se ”Vad händer med Hallevibadet?”) och två dagar efteråt kom TTELA med en artikel (se ”Målet är att öppna Hallevibadet i juli”). Men det fortsätter att hända saker.

Avtalet mellan Vänersborgs kommun och företaget IFFC Invest AB, som är det företag som kommunen ursprungligen träffade avtal med, är uppsagt av kommunen.

avtal2Michael Fridebäck, som äger IFFC Invest, motsäger sig uppsägningen. I ett brev till kommunen skriver han, på en inte alltför korrekt svenska:

”Härmed medelar IFFC Invest Vänersborgs kommun att man anser att hävningen av avtal och och anser att hävningen är obefogad och att avtalet skall fullföjas tills att parterna är överens om dom anspråk och fodringar IFFC Invest har på Vänersborgs kommun.”

iffc_invest

Den handskrivna skrivelsen är undertecknad av Michael Fridebäck, IFFC Invest, den 3 maj 2018.

Vad skrivelsen syftar till vet jag inte med bestämdhet, men det är väl nästan så att man misstänker att detdomare är ett led i att Michael Fridebäck tar den ensidiga uppsägningen/”hävningen” till domstol. Det är väl det enda sättet att reglera de ”anspråk och fordringar” som företaget anser sig ha på Vänersborgs kommun. Och Fridebäck sa också till TTELA redan den 1 maj (se ”Besparingar hotar stänga Hallevibadet”):

”De är skyldiga oss 4,5 miljoner kronor. Det kommer att bli tvist om det här. Vi kommer att lämna in en stämningsansökan.”

Fridebäck har också haft synpunkter på att det inte gjordes någon formell besiktning inför övertagandet av Hallevibadet och på att elkostnaden var högre än vad kommunen hade informerat honom om. Han menar också att kommunen inte har skött betalningarna till företaget.

konkurs_txtVi får väl se vad som händer. IFFC har ju bevisligen skrivit på ett avtal med kommunen. Och Fridebäck har väl inte haft alltför stor tur med sina kontakter med rättsväsendet de senaste åren…

Kommunens uppsägning av avtalet betyder att kommunen nu tar över det fulla ansvaret för Hallevibadet inklusive verksamheten. Som för närvarande inte är någon verksamhet. Badet är ju stängt sedan en tid tillbaka.

På hemsidan informerar kommunen (se här):

simma2”Om inget oförutsett inträffar kommer Hallevibadet att öppna för allmänheten igen under sista halvan av juli.”

Hur det ska gå till tycks ingen riktigt veta än, men:

”Kommunen kommer att på något sätt ta hand om verksamheten tills vi hittar en väg framåt. Vi vill ha igång badet så snabbt som möjligt.”

Det säger Olle Isaksson, verksamhetschefen för Fritid, till TTELA.

Det återstår att se. Vi hoppas att kommunen har fog för sitt löfte. För det råder stor oenighet kring hur stora investeringar som krävs för att få badet i både skick och i fullgott skick.

framtidDet är naturligtvis svårt för utomstående att bedöma hur tillståndet är i anläggningen, men verksamhetschef Olle Isaksson anser uppenbarligen att det inte krävs särskilt mycket pengar för att kunna öppna badet. Sedan är, som jag skrev i min förra Halleviblogg, (se här), 7 milj kr avsatta till Hallevibadet i den Mål- och resursplan (budget), som kommunen beslutade om i november gällande fastighetsinvesteringar. Men det är inte förrän år 2020. Enligt uppgift från samhällsbyggnadsförvaltningen beräknas det totala investeringsbehovet uppgå till 25 milj kr.

Och när jag skriver detta så får jag syn på att morgondagens ledare isetorpFHfrån Max Eskilssons tangentbord handlar just om Hallevibadet. (Se ”Ser vi upptakten till badnedläggning?”.)

Eskilsson tror att kommunen tänker lägga ner Hallevibadet. Han citerar kultur- och fritidsnämndens ordförande Marika Isetorp (MP):

”Det är en kostnad som inte ryms i budget.”

Marika Isetorp (MP) pratar om den budget som miljöpartiet tillsammans med socialdemokraterna och centerpartiet föreslår. Men det är inte oppositionens budget. Och en samlad opposition i kultur- och fritidsnämnden antog ju faktiskt ett annat budgetförslag på sitt senaste sammanträde – mot Isetorps, socialdemokraternas och centerpartiets vilja…

Nu kommer inget budgetbeslut för kommunen förrän i november, efter valet. Därför tror jag inte heller att Hallevibadet kommer att läggas ner. För en nedläggning av Hallevibadet krävs att S+C+MP får styra även efter valet… Men jag tror att vänersborgarna är klokare än så…

Vad händer med Hallevibadet?

TTELA skriver bra artiklar om turerna kring Hallevibadet. Igår publicerades t ex två artiklar. Själv skrev jag en blogg i februari. (Se ”Hallevibadet”.)

hallevi_badHallevibadet i Vargön har nu varit stängt i en månad. FUB Vänersborg Södra Dal är ledsna och besvikna och Simklubben Vänersborg är förbannade. (Se TTELA ”Varför agerade inte kommunen direkt”.) Det kan väl tilläggas att jag tror att också allmänheten – och barn- och utbildningsförvaltningen har samma känslor. Alla elever måste ju kunna simma för att få ett godkänt betyg i Idrott och Hälsa. Och jag undrar om inte elever riskerar att bli utan ett godkänt betyg nu när det är stängt…

Flera av parterna är också mycket kritiska till bristen på information från kommunen (och från företaget som driver badet). Beskedet har ju hela tiden varit att kommunen, vad somvbg_logga än händer, ska låta Hallevibadet vara öppet. På kommunens hemsida sa förvaltningschef Håkan Alfredsson i januari (se här):

”Det kommer alltid att finnas någon som driver Hallevibadet.”

Så har det emellertid inte blivit.

iform3Det är företaget IFFC Sundbyberg som har skött om driften av Hallevibadet. IFFC Sundbyberg är ett dotterbolag till IFFC Invest AB. Bakom de båda IFFC-företagen står Michael Fridebäck. Fridebäck är en ”kändis”. Han vann förra året ”Biggest Loser”. Han är också moderat och sitter i kommunfullmäktige, kommunstyrelsen och kultur- och fritidsnämnden i Haninge kommun.

Fridebäck har en bakgrund som företagare med många konkurser och flera skatteskulder. Han tycks ha konkurser som företagsidé. IFFC Sundbyberg avregistrerades för F-skattkonkurs_txt den 12 oktober 2017 på grund av:

”Bristande redovisning/betalning”

Det gjorde att kultur och fritids förvaltningschef Håkan Alfredsson skrev ett brev den 31 januari till företaget IFFC Invest AB, som alltså är det företag som kommunen ursprungligen träffade avtal med. Håkan Alfredsson krävde rättelse annars skulle kommunen bryta avtalet.

retur_postDet blev emellertid problem. Brevet kom i retur till kommunen, adressaten hade flyttat… Därför tvingades kommunen att anlita Polisens stämningsman. Polisens stämningsman hittade Mikael Fridebäck och han delgavs skrivelsen den 16 mars 2018.

Inget har uppenbarligen hänt sedan dess, i varje fall inte något som kommunen är nöjd med, och därför fullföljde kultur och fritid sitt ”hot” den 20 april:

”Vänersborgs kommun säger härmed upp avtalet Hallevibadet … med IFFC INVEST AB (556975-…) med omedelbar verkan.”

Orsaken är att företaget inte längre innehar F-skatt och detta innebär att företaget inte har fullgjort sina lagenliga skyldigheter. Och förvaltningschef Håkan Alfredsson kan:

”konstatera det faktum att IFFC Sundbyberg (556975-…) till dags dato inte erhållit någon F-skatt.”

todayFöretaget kallades också till frånträdesbesiktning vid Hallevibadet idag den 3 maj 2018, klockan 08.30. Huruvida Fridebäck dök upp får vi nog läsa om i TTELA.

Det är ingen som helst tvekan om att IFFC INVEST AB får lämna Hallevibadet. Frågan är vad som händer med badet sedan, dvs nu.

TTELA skrev också om Hallevibadets framtid igår. (Se ”Besparingar hotar stänga Hallevibadet”.) Enligt det besparingsförslag som Marie Dahlin har lämnat och somtriumvirat3 S+C+MP röstade igenom i kommunstyrelsen, så ska kultur- och fritidsnämnden spara pengar nästa år. Och då är en möjlig besparing just på Hallevibadet. I underlaget till det senaste sammanträdet med kultur- och fritidsnämnden står det:

”Stänga lokaler/anläggningar, till exempel Hallevibadet.”

nonoNu är det ju i och för sig så att oppositionen i kultur- och fritidsnämnden röstade mot besparingsförslaget. Istället beslutade en majoritet att nämnden ska yrka på mer pengar, dvs även till Hallevibadet då förmodar jag.

I protokollet från den 23 april står det nämligen:

”Nämnden beslutar att hos kommunfullmäktige begära ramökning om 2 400 tkr med anledning av de ökande hyresutgifterna som finns redovisade i förvaltningens yttrande.”

isetorpFHSå när nämndens ordförande Marika Isetorp (MP) säger om Hallevi till TTELA:

”Ja, det är en kostnad som inte ryms inom budget.”

Så verkar det som om Isetorp ändå räknar med att den besparingsbudget som hon och MP stödjer ska få majoritet i kommunfullmäktige. Det tror inte jag…

kulturfritidMen krisen för Hallevibadet är ändå inte över. Kultur- och fritidsförvaltningen skriver:

”Vid Hallevibadet krävs stora investeringar för att fortsatt bedriva verksamhet och alternativet är att stänga anläggningen vilket får stora konsekvenser för både för föreningsliv och allmänhet. De investeringsbehov som föreligger kräver annars en ramökning med full kompensation för ökad hyra.”

Det är nog så att underhållet på Hallevibadet har varit åsidosatt. Detta trots att kommunen har lagt ner åtminstone 3,3 milj kr i underhåll under de senaste 3 åren – underhåll utfört av externa företag. Kostnaderna för kommunens interna underhåll redovisas inte i pengar (vad jag kan se). Fast det har antagligen varit en hel del, i varje fall om man ser till antalet ”utryckningar”, och arbetstid. Det som bland annat är åtgärdat på Hallevibadet är ventilationsanläggningen för omklädningsrum som är utbytt. Underhåll är också genomfört på omklädningsdelen, vilken nu sägs vara i ”utmärkt skick”.

investering4I den Mål- och resursplan (budget) som kommunen beslutade om i november gällande fastighetsinvesteringar finns det 7 milj kr till Hallevibadet för år 2020. Det är nämligen mycket mer som behöver göras på Hallevi. Avfuktningsanläggningen är uttjänt, pumpar med reningsutrustning behöver bytas och bassängerna är i behov av utbyte av beklädnad. Dessutom behöver hela badhuset underhållas gällande tätningsskick av väggar och tak. Antagligen behövs det mer än 7 miljoner – totalt beräknas investeringsbehovet till 25 milj kr…

simma2Vad jag kan se finns det inget nytt förslag om investeringar i det nya budgetförslag som S+C+MP har lagt fram i kommunstyrelsen. Pengarna finns också i Samhällsbyggnadsnämndens sammanställning av investeringsbehoven. Det betyder att de 7 milj till investeringar på Hallevi fortfarande, i varje fall tills vidare, finns kvar. Och tack vare att kultur- och fritidsnämnden antog oppositionens budgetförslag så bör dessa pengar räcka till att betala den ökade hyran för Hallevi efter investeringarna. Om nu fullmäktige nu går på kultur- och fritidsnämndens linje, vilket inte är helt osannolikt. (OBS! Enligt ett alldeles nytt förslag från kommunstyrelsens ordförande Marie Dahlin (S) så ska budgetbeslutet, för hela kommunen, inte tas förrän i november – efter valet! Se mer på Vänsterpartiets hemsida – ”Tuffa tider kräver oväntade beslut”.)

ambulansDen stora akuta frågan är väl i nu-läget hur mycket pengar som behövs för att kunna öppna Hallevibadet igen, så att verksamheten kan komma igång. I det läge som kommunen befinner sig i, med jättelika investeringsbehov, så torde en total ombyggnad eller en nybyggnad få vänta några år. Men att Hallevibadet måste öppna snarast möjligt är väl alla överens om. Eller borde åtminstone vara. Och till det måste pengar tas fram snabbt…

Hallevibadet

14 februari, 2018 3 kommentarer

TTELA skrev häromveckan (24 januari) om Hallevibadet (se ”Hallevibadet kan stängas”):

iform”Hälsoföretaget iForm som driver Hallevibadet i Vargön, har problem med ekonomin. Skatteverket har dragit in F-skattsedeln och årsredovisning saknas vilket betyder att Bolagsverket är på väg att stänga bolaget.”

Det var ingen rolig nyhet, varken för vargöborna eller övriga vänersborgare. Badet är populärt bland allmänheten och på Hallevi finns egentligen den inomhusbassäng i kommunen som passar bäst för simundervisning. Och det är ju om inte annat viktigt nu när alla elever måste kunna simma för att få ett godkänt betyg i Idrott och Hälsa i grundskolan. Simklubben Vänersborg har också simskola på Hallevi och ävenskatteverket reumatikerföreningen i Vänersborg håller till där.

Det har visat sig att företaget iForm, som arrenderar Hallevibadet, har skulder till Skatteverket. Och tydligen också till Vattenfall, som enligt TTELA funderar på att stänga av elen.

iform2

Det här med företag är inte lätt, det känns stundtals som en djungel… I varje fall för en vänsterpartist. Fast i det här fallet är det kanske snarare som en öken. Jag hittar inget om hälsoföretaget iForm, dess styrelse, finanser etc…

Det kanske inte är så viktigt…

vbg_loggaKommunen träffade nämligen inte avtal med iForm, utan med företaget IFFC Invest AB. IFFC Invest AB skulle driva Hallevibadet – från 1 maj 2015 till 30 april 2019. Men under avtalsperioden har ett annat företag, dotterbolaget IFFC Sundbyberg, skött om driften av Hallevibadet. (IFFC Sundbyberg är dotterbolag till IFFC Invest AB.)

Bakom de båda IFFC-företagen står Michael Fridebäck. Han är just nu, sedan i oktober, ensam styrelseledamot i de två företagen. Om han var det när IFFC Invest AB skrev avtalet med Vänersborg vet jag dock inte. Det är inte säkert, även om han enligt källor har varit företagens ägare och ”starke man” hela tiden. Fridebäck är en ”kändis”. Han vann förramoderat_ny året ”Biggest Loser” (se här). Han är också moderat och sitter i kommunfullmäktige, kommunstyrelsen och kultur- och fritidsnämnden i Haninge kommun (se här).

konkurs_txtFridebäck har en bakgrund som företagare med många konkurser och flera skatteskulder. År 2012 dömdes han som personligt ansvarig för skatteskulder på 2,8 miljoner kronor i ett bolag (se här). Efter en konkurs av ett aktiebolag år 2009 hade Fridebäck inför det senaste valet 2014 en skatteskuld på 2.535.277 kr (se här). I augusti 2015 var det dags igen (se här). Hans företag IFFC Haninge AB hade skatteskulder på 825.484 kronor och hovrätten beslutade om konkurs i september förra året. Enligt Kronofogden hade Fridebäck då också en privat skuld på över 2,5 miljoner kronor.

TTELA har också skrivit om Michael Fridebäck. (Se ”Många berörs om verksamheten upphör”.)

ttelaTTELA skriver, vilket som jag ser det, kompletterar uppgifterna ovan:

”Det här är inte första gången som Michael Fridebäcks bolag hamnar i ekonomisk knipa. PHG Sweden AB, Fridebäcks första gym, drogs med skulder på 4,6 miljoner kronor innan det gick i konkurs. Vanadis Sports AB (iForm Vasastan) hade skulder på drygt 400.000 kronor innan det försattes i konkurs … Michael Fridebäck själv har i dagsläget 943.792 kronor i skatteskulder hos Kronofogden.”

Moderaten Michael Fridebäck tycks ha som vana att starta företag som sedan går i konkurs. Kanske är det en slags affärsidé…

TTELA uppger alltså att Fridebäck fortfarande har obetalda skatteskulder, själv hittar jag inga uppgifter om det. Jag trodde kanske att Fridebäck hade betalat tillbaka det han var skyldig staten, han vann ju en del pengar som segrare i ”Biggest Loser”…

När det gäller företaget iForm hittar jag som sagt inga ägar- eller andra uppgifter.

styrketraning2Det verkar vara problem med IFFC Invest AB och IFFC Sundbyberg också, de företag som är inblandade på Hallevi. IFFC Sundbyberg avregistrerades för F-skatt den 12 oktober 2017. Anledningen uppges vara:

”Bristande redovisning/betalning”

Moderbolaget IFFC Invest har F-skattesedel, men har tydligen inte lämnat någon årsredovisning sedan 2015. (Se här.) Källor säger att det beror på att Fridebäck inte har betalat sina revisorer och att revisorerna då har vägrat att överlämna handlingarna. Hur som helst tycks bolaget stå utan riktig bokföring.

TTELA skrev så här om företagen (se här):

iFFC Sundbyberg AB heter bolaget som driver Hallevibadet genomno_money2 namnet iForm. Bolaget har 12 registrerade skulder hos Kronofogden på nära en halv miljon kronor. … Skatteverket uppger också att det i dagsläget finns en skatteskuld på 329.353 kronor. … båda bolagen nu hamnat på Bolagsverkets lista över företag som kommer få ett likvidationsföreläggande om inte årsredovisningen skickas in.
– Skulle det inte komma in en korrekt årsredovisning anlitar vi en likvidator som får till uppgift att stänga bolaget och då spelar det ingen roll om bolaget går bra eller dåligt, säger Stefan Hansson [
likvidationshandläggare på Bolagsverket; min anm].

När man ser i backspegeln så är det förvånande att IFFC Invest AB överhuvudtaget fick skriva kontrakt med Vänersborgs kommun…

Men nu har kommunen vaknat. Lite sent kanske man kan tycka, särskilt som IFFC Sundbyberg blev avregistrerat för F-skatt redan den 12 oktober 2017… Men bättre sent än aldrig.

brevKultur och Fritids förvaltningschef Håkan Alfredsson har den 31 januari skrivit ett brev till företaget IFFC Invest AB, som alltså är det företag som kommunen ursprungligen träffade avtal med. Håkan Alfredssons tuffa brev har rubriken:

”Uppmaning om att vidta rättelse gällande Hallevibadet till följd av avtalsbrott med händelse om följd av förtida upphörande av avtal.”

Alfredsson skriver i brevet:

”Av avtalet framgår vidare att avtal endast kan vidmakthållas med entreprenören som fullgör sina lagenliga skyldigheter gentemot samhället avseende skatter och sociala avgifter. Om entreprenören i sin tur anlitar underleverantör, gäller samma skyldigheter för denne.”

riva_kontraktFörvaltningschef Alfredsson hävdar att IFFC Invest inte har fullföljt avtalet:

”Det har kommit till kommunens kännedom att IFFC Sundbyberg inte innehar F-skatt längre. Detta i sig innebär att underleverantör till IFFC INVEST AB inte har fullgjort sina lagenliga skyldigheter och härigenom inte fullgör villkoren enligt avtalet.”

I och med avtalsbrottet har kommunen rätt att säga upp avtalet. Vilket kommunen nu gör. Men först efter att företaget får 30 dagar på sig att rätta till ”problemen”.

Brevet avslutas:

”Rättelse ska således ha skett senast den 2 mars 2018. Bevis och information om rättelse ska vara kommunen tillhanda senast samma datum, den 2 mars 2018.”

Den 2 mars är alltså ”deadline”. Sedan upphör avtalet att gälla.

retur_postDet är emellertid ett stort problem. Brevet har kommit i retur till kommunen. Med PostNords rosa returlapp… Rutan ”Flyttat” är ikryssad…

Adressaten har tydligen flyttat – och kommunen har uppenbarligen inte fått någon information om den nya adressen…

Vad är det man säger i litteraturen – mystiken tätnar…

Hur går det nu med tidsgränsen och det ”förtida upphörande av avtalet”?

Det mesta tyder på att kommunen, i varje fall så småningom, kommer att bryta kontraktet med den moderate politikern från Haninge, Michael Fridebäck. Fridebäck med alla sina konkurser och betalningsanmärkningar kommer knappast att göra rätt för sig.

Även om Fridebäck säger till TTELA (se här) att han nu har skickat in årsredovisningarna till Bolagsverket, både vad gäller iFFC Invest AB och iFFC Sundbyberg AB:

”I och med att bokslutet kommer in så ska det lösa sig med F-skatten också, säger han.”

simmaOm det inte ordnar sig med Fridebäcks bolag, vilket det mesta trots allt tyder på, så innebär det att kommunen måste driva Hallevibadet på något annat sätt.

Det har kommunen lovat. Vad som än händer ska Hallevibadet fortsätta att vara öppet.

På kommunens hemsida (se här) säger förvaltningschef Håkan Alfredsson:

”Det kommer alltid att finnas någon som driver Hallevibadet.”

Det låter bra. Förhoppningsvis tar snart någon ny arrendator över. Som också vet hur en badanläggning ska skötas och drivas. Det har väl varit lite si och så med det under den här tiden.

Michael Fridebäck säger till TTELA (se här):

tekniskt_strul”Det har varit mycket tekniskt strul och mycket som behöver göras.”

Och det bekräftas av många kritiska röster, bland annat på Facebook. Det finns t ex synpunkter på hur reningsanläggningen och proverna på vattenkvaliteten har skötts. Skötts – av Fridebäcks företag…

Kommunen har lagt ner åtminstone 3,3 milj kr i underhåll under de senaste 3 åren – underhåll utfört av externa företag. Kostnaderna för kommunens interna underhåll redovisas inte i pengar (vad jag kan se). Fast det har antagligen varit en hel del, i varje fall om man ser till antalet ”utryckningar”, och arbetstid. Det som bland annat är åtgärdat på Hallevibadet är ventilationsanläggningen för omklädningsrum som är utbytt. Underhåll är också genomfört på omklädningsdelen, vilken nu sägs vara i ”utmärkt skick”.

pengar18En ny arrendator av Hallevibadet kan förmodligen se fram mot en ”förbättrad” badanläggning. I den nya investeringsbudgeten finns nämligen ett förslag på att investera 7 milj kr på Hallevibadet år 2020. Avfuktningsanläggningen är uttjänt, pumpar med reningsutrustning behöver bytas och bassängerna är i behov av utbyte av beklädnad. Dessutom behöver hela badhuset underhållas gällande tätningsskick väggar och tak. Antagligen behövs det mer än 7 miljoner – totalt beräknas investeringsbehovet till 25 milj kr…

Vem som ska driva Hallevibadet i fortsättningen är alltså osäkert. Det är också osäkert om kommunen kommer att göra alla de investeringar som egentligen behövs på badet. (Kommunens investeringsbehov är just nu gigantiska.) Det enda vi kan vara säkra på, det är att Hallevibadet ska drivas vidare – vad som än händer.

Kategorier:bad, Hallevi