Arkiv
Sponsring och marknadsföringsbidrag 2025
Marknadsföring och sponsring har varit lite av en följetong i denna blogg de senaste åren – ända sedan 2016 när Jonathan Axelsson (M) och Stefan Kärvling (V) skrev en motion med rubriken “Kommunala bidrag gällande marknadsföring, evenemang och sponsring”. (Se “V och M skriver gemensam motion”.)
Motionen fick dock inget gehör i kommunfullmäktige trots många års manglande i förvaltning och diskussioner i kommunstyrelse (KS) och kommunfullmäktige (KF). (Se “KS: Sponsring och donationer v. 2024”.) Det slutade med att de styrande partiernas förslag röstades igenom. (Se “KF: Demokratin fungerar inte i kommunen”.) Det beslutades om en policy respektive en riktlinje för sponsring och donationer. Det utlovades att dessa dokument var fullt tillräckliga. De tillgodosåg bland annat öppenhet och transparens, som var ett av motionens syften. Det påstod framför allt ordförande Benny Augustsson (S). I dokumenten stod det nämligen:
“Beviljad sponsring och bidrag ska redovisas med tillhörande uppföljning och utvärdering, i ansvarig nämnds verksamhetsberättelse.”
Öppenheten och transparensen glömdes dock bort, om det nu var ett tecken på öppenhet och transparens att det noterades i en verksamhetsberättelse… Men det återfanns inga redovisningar av sponsring och bidrag i verksamhe
tsberättelserna! Jag påpekade det och på det senaste sammanträdet med KS den 3 juni redovisades sponsringen separat i ett eget ärende. Den redovisades som två klumpsummor, vilket inte var varken fullständigt eller transparent. Jag begärde därför ut de enskilda mottagarna av kommunens sponsring före KS-sammanträdet. Jag fick uppgifterna och de redovisade jag i inlägget “KS: Vårens sista sammanträde”. För att få allt i ämnet i samma blogginlägg så visar jag tabellen även här.
Det är med andra ord inte särskilt lätt för kommuninvånare och föreningar, eller politiker, att få klarhet i vilka som får ta del av kommunens sponsring och bidrag. (KSO är kommunstyrelsens ordförande Benny Augustsson (S) och kommunfullmäktiges ordförande är Annalena Levin (C).)
Axelssons och min motion resulterade alltså i två dokument – policy och riktlinje för sponsring och donationer. Ja, på sätt och vis också ett tredje dokument, “Regler för evenemangs- och marknadsföringsbidrag inom kommunstyrelsens verksamhetsområde”. (Kan laddas ned här.)
Reglerna för evenemangs- och marknadsföringsbidrag har emellertid inte beslutats av kommunfullmäktige och räknas inte heller som ett styrande dokument. Det påstod inte heller förvaltningen eller de styrande. Det utlovades nämligen ett sådant styrande dokument i samma veva som ovanstående policy och riktlinje beslutades. Det kommande dokumentet gick under arbetsnamnet “styrande dokument för marknadsföring av externa evenemang och verksamhet”.
Det blev aldrig något sådant dokument och kommer heller inte att bli. Kommunfullmäktige tyckte i juni 2024 istället att förvaltningen skulle utarbeta två så kallade anvisningar. Den ena handlade om kommunikationen på sociala medier och den andra om kommunikation på kommunens externa webbplats. Det var anvisningar för tjänstepersoner av tjänstepersoner – och ingen fråga för politikerna. Resultatet blev att pengarna för marknadsföring av externa evenemang och verksamhet drogs bort från offentlighetens ljus och till del släpptes till tjänstepersonerna på förvaltningen…
På sammanträdet med KS den 3 juni så redovisades faktiskt bidragen till marknadsföring och evenemang. Det var lite oväntat, särskilt som inte heller dessa siffror fanns med i underlaget till sammanträdet. Bidragen hade inte heller tidigare redovisats för KS. Det visade sig att kommunen, trots att det inte finns något styrande dokument, hade delat ut pengar i form av evenemangs- och marknadsföringsbidrag under 2025.
Först redovisades tabellen för evenemang (tur att man alltid har en kamera i fickan):
Den totala summan som avsattes i budget var alltså 1.542.000 kr. Jag tar för givet att dessa budgeterade pengar också betalades ut för evenemangen. Posten “Strategiskt viktiga evenemang” specificeras i en tabell senare.
Men det beviljades pengar för fler ansökningar:
Utfallet av beviljade ansökningar blev en summa av 54.000 kr. Vi ser att även 14.000 kr beviljades till arrangemang utanför centralorten.
I samband med att ovanstående tabell visades på sammanträdet så gavs också informationen att ansökningarna stängdes i mitten av året. Efterfrågan på pengar blev för stor i förhållande till det ekonomiska utrymmet. I Axelssons och min motion hade vi föreslagit att ansökningar och utbetalningar skulle delas upp under året så att inte en sådan här situation skulle uppkomma. Vår tanke var just att pengar inte skulle delas ut utifrån principen “först till kvarn”… (Det röstades ner eftersom det ingick i hela vårt “motionspaket”.)
Den sista tabellen som redovisades på sammanträdet var följande:
Summan av dessa “insatser” uppgick 2025 till totalt 599.000 kr. (“Marknadsföring/reklamköp” är t ex annonsplatser och event.) Det kan konstateras att den största delen av pengarna hamnade
i så att säga den centrala centralorten Vänersborg. Bara 7.000 kr av pengarna hamnade helt utanför centralorten.
Aqua Blå kostade tydligen mer än budgeterat och fick extrapengar. Den sammanlagda kostnaden för Aqua Blå blev därmed, förutom arbetsinsatser mm, nästan en miljon kronor (930.000 kr).
Det ska noteras att i denna tabell ingår pengarna för “beviljade ansökningar” (54.000 kr) från föregående tabell. Den totala summan för evenemangs- och marknadsföringsbidrag uppgick därmed 2025 till sammanlagt 2.141.000 kr – summorna av den första och sista av de tre tabellerna. Och då räknar jag alltså inte med sponsringspengarna på 231.000 kr.
Huruvida det är väl använda pengar eller inte överlåter jag åt andra att ta ställning till. Det jag undrar över är – vem har bestämt att nästan 2,5 milj kr ska användas till sponsring, evenemang och marknadsföring? Jag tror nämligen inte att jag någonsin har sett denna post i en budget. Varför inte det? Dessutom kan man väl undra – räcker “Regler för evenemangs- och marknadsföringsbidrag inom kommunstyrelsens verksamhetsområde” (kan laddas ned här) för att dela ut kommunens pengar på ett vettigt och genomtänkt sätt? Eller borde det finnas ett av kommunfullmäktige beslutat styrdokument kring evenemang och marknadsföring?
I samband med att Dalbobron stängdes i slutet av förra året, så fattade kommunstyrelsen den 8 oktober ett snabbt och överraskande beslut (i varje fall för de “vanliga” ledamöterna) om att anslå 500.000 kr till:
“insatser för attraktivare och tryggare stadskärna.”
Finansiering skedde ur anslaget för “socialt främjande och trygghetsskapande åtgärder”. Undertecknad bloggare har också efterlyst en redovisning av hur dessa pengar har använts. Det var ett tag sedan.
Första gången, i november, fick jag svaret:
“Åtgärder som skett inom ramen för det beslutet kommer återrapporteras efter projektets slut, som är vid årsskiftet.“
Jag tog för givet att det skulle ske en redovisning i KS, men det har inte kommit någon. När jag för ett antal veckor sedan frågade igen fick jag svaret:
“Återrapportering av ärendet socialt förebyggande och trygghetsskapande åtgärder (KS 2025/443) kommer ske till meddelandelistan för nästa kommunstyrelse, 26 augusti.”
Det gäller att komma ihåg detta datum. Frågan kommer tydligen inte att bli något eget ärende, och det blir antagligen inte ens någon muntlig återrapportering till KS. Man måste själv studera meddelandelistan. Men visst, det bör man göra. Men gör kommuninvånare eller alla politiker det?
Det verkar inte vara så noga med öppenhet och transparens kring sponsring, evenemang och marknadsföring. Det är framför allt kommunstyrelsens ordförande Benny Augustsson (S) som beslutar om dessa, och om det gäller pengar över två prisbasbelopp ligger beslutet hos de tre kommunalråden. I praktiken antar jag att en stor del av ansvaret ligger hos tjänstepersonerna. Det är ju de som prioriterar och bereder ansökningarna utifrån reglerna.
Det var definitivt inte så här Axelsson och jag tänkte att det skulle gå till när vi skrev vår motion. Tvärtom faktiskt.
Nu är det nästan så att man, i varje fall om man är lite konspiratoriskt lagd, får misstanken att kommunledningen och tjänstepersonerna kanske trivs med att ha, så att säga, lite friare händer i sådana här frågor.
På sitt senaste sammanträde beslutade kommunstyrelsen att förvaltningen ska:
“genomföra en översyn av styrande dokument och vid behov föreslå nödvändiga justeringar i delegationsordningen för berörda bidragsformer.”
Kanske är det dags att damma av motionen från 2016…?
Aqua Blå 2026
Det är lite stressigt just nu. Det var mycket att läsa inför gårdagens sammanträde med kommunstyrelsen. (Se “KS: Vårens sista sammanträde”.) Samtidigt har vi i Vänsterpartiet arbetat med vårt budgetförslag. Det skickades för övrigt in för några timmar sedan till kommunens budgetekonom. Hon ska nämligen hjälpa oss med en pedagogisk tabell, precis som hon har hjälpt de andra partierna. Efter det kan vi lämna budgetförslaget för diarieföring och publicering.
I helgen är det Aqua Blå, även om festivalen “tjuvstartar” idag. Aqua Blå är enligt marknadsföringen och de allra flesta vänersborgare:
“Sveriges skönaste småstadsfestival”
Aqua Blå firar 20 årsjubileum i år. Det vore bra om vädrets makter ville respektera det, men just nu ser det inte riktigt så ut…
På Aqua Blås hemsida kan du hitta festivalprogrammet, karta över festivalområdet och allt annat som har att göra med festivalen. Det finns massor att göra, massor av underhållning, ett nöjesfält för barnen, mängder med mat osv.
När jag går in på Aqua Blås hemsida kan jag inte se något om att de politiska partierna finns på plats. Det är inte heller markerat på kartan över festivalområdet var partierna ska stå. Jag intalar mig själv att det naturligtvis måste finnas någonstans, men – om inte jag hittar det så lär det antagligen vara fler som inte gör det.
Jag kan tycka att det är lite “förvånande” att partierna inte finns med i programmet och på kartan. Det är ju faktiskt val om bara några månader, ett val som angår oss alla i Vänersborgs kommun.
Och med tanke på de diskussioner som har förekommit det senaste året på Facebook är intresset stort för hur Vänersborg styrs och borde styras. Och hade inte intresset varit stort, så skulle det kunna vara en uppgift för Aqua Blå, som kommunen genom skattebetalarna är med och till stor del bekostar (650.000 kr), att försöka stimulera det politiska intresset.
Hur som helst, program eller inte, karta eller inte. På lördag och söndag kommer kommunens partier att finnas på plats. Lite längre bort än vanligt, mot nöjesfältet till. Allra längst bort har Vänsterpartiet placerats. Det verkar faktiskt som att Vänsterpartiet, kommunens 4:e största parti, har blivit förvisat. Så känns det i varje fall, rätt eller fel. Vi står bredvid partiet Sunt Förnuft – ett nytt parti som ska ställa upp för första gången i höstens val. Fast Vänsterpartiet står bortanför SF. Kommunens övriga politiska partier står närmare händelsernas centrum.
Det kommer inte att bli någon valdebatt på Aqua Blå. Det är också en nyhet. Som jag kan minnas har det varit valdebatter varje gång det har varit valår. För 2 år sedan var det till och med en valdebatt inför EU-valet. Det ska tydligen inte vara så mycket politik på Aqua Blå… Det kanske förstör feststämningen?
Men, men… Alla som är intresserade av politik och valet i september är välkomna till att besöka de politiska partierna på lördag och söndag mellan kl 10.00 och 16.00. Jag tror att kommunens samtliga 9 partier är närvarande, och så det nya 10:e partiet förstås.
Vänsterpartiet står alltså längst bort, men kom gärna och hälsa på oss ändå. Det kan vara värt de extra stegen. Vi svarar gärna på frågor och vi kan berätta om hur kampen för att bevara Sörbygården har gått till, vår inställning till Arena Vänersborg, minutstyrning i hemtjänsten och den 4:e bron över gamla hamnkanalen, hur vi ser på uthyrningen av Hallevibadet osv. Jag själv står vid Vänsterpartiets tält mellan kl 10.00-14.00 på lördag.
Vi ses!
Aqua Blå 2019
Det går inte att skriva om något annat än Aqua Blå denna söndag. För det är inte ofta som helger i Vänersborg präglas av en närmast internationell anda. Aqua Blå-festivalen, som för övrigt inte kan ha undgått en enda vänersborgare, skulle ha gjort självaste Birger Sjöberg stolt. Staden har definitivt gjort skäl för sitt smeknamn ”Lilla Paris”.
Aqua Blå betyder karnevalsstämning långt in på småtimmarna. Med ett myller av människor på stan – på Sanden, på Hamngatan och i centrum. Barn, ungdomar, medelålders och pensionärer, nysvenskar och gammelsvenskar, muslimer, ateister, kristna och till och med ett inte ringa antal trollhättebor (vilket kanske är det allra bästa betyg som Aqua Blå kan få), i en salig blandning. Helt underbart att se.
Tyvärr missade jag fredagen eftersom jag hade andra ”åtaganden” – i Malmö. Tyvärr och tyvärr… Det var en mycket trevlig och uppskattad studentuppvaktning där en stor del av släkten samlades. Trots att uppvaktningen höll till endast några stenkast från Öresund syntes inte en enda fiskmås. Det var en befriande upplevelse. (Jag har för övrigt blivit ombedd att starta en namninsamling mot fiskmåseeländet i Nordstan. Vi är många som terroriseras. Se ”Fiskmåsarnas återkomst”.)
Lördagen på Aqua Blå var fantastisk. Det har nog aldrig varit så många människor i rörelse. Det verkar som om Aqua Blå växer för varje år.
Det var flera bra uppträdanden på festivalens olika scener, men jag tror inte att det bara var det som lockade folk. Det är nog framför allt att vänner kan gå ut tillsammans på ett avslappnat sätt. Och vet man inte vem man ska gå ut med, så är det ändå bara att ge sig ut. Det är så många människor ”på stan” så alltid träffar man någon bekant.
Dessutom har helgen blivit en återvändarhelg. Flera gamla bekanta vänersborgsansikten syntes i vimlet. Erik Blix var där, liksom Bill, Håkan, Terz och Dan. För att inte tala om Magnus som var där med sin ”racerbåt” från Sikhall.
Söndagen var något avslagen. Det var t ex endast tre partier representerade – S, V och märkligt nog L. M och SD som ofta syns lite varstans nu för tiden lyste med sin frånvaro. Det kanske inte gjorde så mycket i och för sig. Intresset för politik denna söndag var tämligen svalt, precis som vädret.
Något som fångade mina ögon var en stor träbåt. Det var en lekbåt som Lions skänkte till kommunens alla barn. Och det med anledning av kommunens 375-årsjubileum. Kommunen tackar Lions för denna gåva. (Det tar jag för givet.)
Vänsterpartiet fick en del idéer av förbipasserande och intresserade. Det fanns två klotterplank, med en fråga på varje – ”Vad tycker du behöver förbättras i vår kommun? och ”Vad tycker du kommunens pengar ska/inte ska användas till?”.
Det kom en del förslag. Som förbättringar nämndes bland annat: ”Mer lärare i skolan!”, ”Fler äldreboende”, ”Mer pengar till musikskolan”, ”Sluta tjafsa – börja bygga vår kommun!” och ”Stoppa fria skolvalet!”. För att nämna några.
Någon vill använda mer pengar till flera lekplatser och evenemang, medan någon skrev ”Inga mer pengar till arenan!”.
Det har varit ett hyfsat väder denna helg, trots en del regnskurar. Det var till och med några som passade på att ta sig ett dopp i Hamnkanalen. Något som faktiskt är förbjudet enligt den lokala ordningsstadgan. Och det beror inte på någon tråkig mentalitet från politikernas sida. Nä, vattnet är inte alltid helt fräscht. Det kan nämligen hända att avlopp bräddas i vattnet…
Det fanns några på festivalen som undrade vem som t ex står för alla kostnader kring festivalen och vart intäkterna går. Och var kommunen står i detta. Det vågar jag inte svara på, men om några veckor när jag antar att all bokföring och alla räkenskaper är sammanställda, så är det kanske läge att fråga. Det är självklart så att allt ska gå rätt till, på Aqua Blå liksom överallt där pengar ”byter ägare”.
Nu är det ett år kvar till nästa Aqua Blå. Kanske blir det ännu bättre då, med ännu fler uppträdanden, ännu fler människor och kanske till och med ännu fler trollhättebor…
Aqua Blå 2018
Under helgen har en internationell anda präglat Vänersborg och dess invånare. Och då är det inte bara det tropiska vädret jag tänker på. Aqua Blå-festivalen, som för övrigt inte kan ha undgått en enda vänersborgare, skulle ha gjort självaste Birger Sjöberg stolt. Staden har definitivt gjort skäl för sitt smeknamn ”Lilla Paris”.
Aqua Blå betyder karnevalsstämning långt in på småtimmarna. Med ett myller av människor på stan – på Sanden, på Hamngatan och i centrum. Barn, ungdomar, medelålders och pensionärer, nysvenskar och gammelsvenskar, muslimer, ateister, kristna och till och med en och annan trollhättebo, i en salig blandning. Helt underbart att se.
Förra året krockade lördagens höjdpunkt med finalen i Champions League. I år flyttades fotbollsfinalen så att även fotbollsnördarna kunde avnjuta Eric Saade och Wedgie.
Vädret ja. Jag tror att hettan var så stor och badtemperaturerna så angenäma att många familjer, kanske särskilt barnfamiljer, valde stranden istället för att gå runt bland nöjesfält, politikerstånd och annat. En och annan politiker, med barn- och utbildningsnämndens ordförande Mats Andersson (C) i spetsen, varierade valarbetet med dopp i hamnkanalen. Och det gick väl bra en dag som denna, annars, särskilt vid kraftiga regn, är det inte att rekommendera. Vattnet är inte alltid helt fräscht. Det kan hända att avlopp bräddas i vattnet.
TTELA ordnade även i år ett samtal/en debatt mellan partierna. Och det märktes att det var valår. I år deltog samtliga 9 partier som är representerade i kommunfullmäktige. Jag fick äran att representera Vänsterpartiet.
TTELA började med 10 ”ja-nej-frågor”. Den första frågan löd:
”Kommer ni styra Vänersborg efter valet?”
TTELA tyckte det var lustigt att jag som enda politiker svarade nej på frågan. Och det har gett upphov till en del missförstånd, även bland mina egna partivänner. Och det är inte så lustigt…
Låt mig förklara.
I sin kommentar till svaren, så sa TTELA:s publisher och ansvarig utgivare Cecilia Frisk:
”Stefan Kärvling tror inte att ni är med och styr.”
Vilket upprepas i papperstidningen:
”…Vänsterpartiet de enda som inte trodde att de skulle vara med och styra Vänersborgs kommun efter valet.”
Fast det ju blir ju inte sant för att det upprepas. Notera gärna frågan en gång till:
”Kommer ni styra Vänersborg efter valet?”![]()
Det viktiga ordet ”med” var inte med i frågan… Och ”ni” uppfattas väl i sammanhanget att det parti du representerar ska styra Vänersborg. Och visst måste frågan då uppfattas som att ditt parti ensamt ska styra kommunen…
”Kommer ni styra…?”
Det var i varje fall så jag tolkade TTELA:s fråga. Och tror jag att Vänsterpartiet ensamt kommer att styra Vänersborg? Självklart inte. Hade frågan varit ställd ”med och styr” så hade svaret blivit annorlunda. Se gärna filmen på TTELA (klicka här; 5:45 min in på filmklippet) och ”döm själva”.
Kanske var det egentligen lustigare, kan jag tycka, att Kurt Karlsson från sverigedemokraterna, Maria Nilsson (KD) eller Morgan Larsson (MBP) trodde att deras partier skulle styra Vänersborg. Eller varför inte socialdemokraterna eller moderaterna? Något vi kan vara 100% säkra på i Vänersborg, det är att inget parti ensamt kommer att styra Lilla Paris.
Så hur många av partirepresentanterna som var ärliga är väl upp till vänersborgarna att avgöra.
Vi får se vad Max Eskilsson skriver i sin ledare, om han tar upp den i sak tämligen oviktiga frågan, men visst kan jag tycka att TTELA:s debattledare ska komma ihåg hur frågan löd som de faktiskt ställde.
Alla partier utom Vänsterpartiet och moderaterna svarade ja på frågan om de ville flytta biblioteket till Timjanhuset på gågatan. Så nu tycks kommunen stå inför en stor och kostnadsmässigt mycket osäker investering. Och det i tider när det finns ett akut behov av investeringar i nya grundskolor… Under tiden som Timjanhuset ska göras i ordning får väl biblioteket husera i tillfälliga paviljonger. Precis som många av kommunens elever…
Politikerna diskuterade bland annat VA-frågan. Familjen Solvarms naturhus i Sikhall kom också upp. Den ville inte de borgerliga partierna diskutera. Kurt Karlsson (SD) och Tove af Geijerstam (L) påstod också att lagen gjorde det omöjligt för en fastighet att stå utanför ett verksamhetsområde, dvs att slippa bli tvångsansluten till det kommunala VA-nätet. Det
gjorde att jag faktiskt kände mig lite besviken. Det finns i vattentjänstlagen möjlighet att göra undantag. Något som Solvarm har tagit fasta på när de har överklagat samhällsbyggnadsnämndens beslut. Ett undantag som jag också har informerat om från talarstolen i fullmäktige några gånger nu… Man hade väl hoppats att ledamöterna hade lyssnat på sammanträdena, och litade de inte på en vänsterpartist så kunde de väl åtminstone ha kontrollerat uppgifterna… Jag tyckte inte att de andra partierna gav något ordentligt svar på hur de såg på tvångsanslutningen, men det visade de ju i och för sig i fullmäktigevoteringen vad de tyckte… Morgan Larsson (MBP) delade dock min uppfattning.
TTELA frågade också om Hallevibadet och där var partierna helt överens. I det nuvarande läget är det helt riktigt att kommunen tar över driften.
Det blev en del frågor om äldreboende också. Här kunde Vänsterpartiet meddela den lilla men koncentrerade publiken att partiet ville behålla de serviceboenden som finns kvar i kommunen.
Det kan för övrigt noteras att TTELA inte ställde en enda fråga om skolan…
Som sagt, jag tror snarare att det var det heta vädret än hettan i diskussionerna som skrämde bort publik från den politiska diskussionen. Men det är bra att TTELA ordnar sådana här utfrågningar av partier och politiker. Kommunalpolitik är viktigt och angår alla vänersborgare. Och det var faktiskt ett både intressant och lärorikt samtal som TTELA arrangerade.
Förhoppningsvis blir det fler offentliga diskussioner och utfrågningar innan valdagen.
Aqua Blå
Under helgen har en internationell anda präglat Vänersborg och dess invånare. Och staden har definitivt gjort skäl för sitt smeknamn ”Lilla Paris”. Aqua Blå-festivalen, som för övrigt inte kan ha undgått en enda vänersborgare, skulle ha gjort självaste Birger Sjöberg stolt.
Aqua Blå betyder karnevalsstämning långt in på småtimmarna. Med ett myller av
människor på stan – på Sanden, på Hamngatan och i Plantaget. Barn, ungdomar, medelålders och pensionärer, nysvenskar och gammelsvenskar, muslimer, ateister, kristna och till och med en och annan trollhättebo, i en salig blandning. Helt underbart att se.
Det var väl bara en del fotbollsnördar som uteblev från lördagens höjdpunkt med Ola Salo. Det var ju final i Champions League… Nästa år vore det kanske bra om finalen kunde flyttas så att den inte krockade med Aqua Blå.
Kanske skulle också pingst flyttas. Det var nog inte många vänersborgare som kom sig för att fira denna högtid under festivalen. Som de kanske borde ha gjort eftersom det är den helige andens dag och lite av kyrkans födelsedag. De som kom närmast var väl några politiker som hade ett samtal om kommunalpolitik på TTELA:s scen tidigare idag. Några av dem tycktes stundtals tala ”i tungor”. Vilket är ett typiskt kännetecken för pingst.![]()
TTELA ordnade nämligen ett samtal mellan partierna. Kristdemokraterna, välfärdspartiet och miljöpartiet lyste dock med sin frånvaro. Och det var lite överraskande. Ja, kanske inte att miljöpartiet inte syntes till. Miljöpartiet tycks nu för tiden bara syssla med selfies på Facebook.
Politikerna diskuterade bland annat skolan. Och diskussionen fick ganska omgående karaktären av valrörelse. Det är ju val nästa år. Och då ska allt bli så bra, i varje fall om man ska tro på allt som sades. Massor av guld och gröna skogar. Det är lite synd att politiker sällan får ta ansvar för vad de gör och har gjort, typ sedan det senaste valet – hur har de röstat, vilka förslag har lagts fram, vilka motioner har skrivits osv.
Kurt Karlsson (SD), som håller svenska traditioner som pingsten högt, ville lösa grundskolans lokalproblem med små skolor på landsbygden. Karlsson framhävde särskilt hur viktigt beslutet om att behålla skolan i Väne-Ryr var. Och om man då betänker att skolorna i Vänersborg har ökat med 700 elever sedan 2013 och att det går 11 elever på Väne-Ryr i höst, så är lösningen på kommunens lokalproblem enligt Kurt Karlssons resonemang att Vänersborg bygger 60 små skolor…
Liberaler ville införa ett tvålärarsystem i Vänersborg och det ville moderaterna också. Men som ett försöksprojekt i någon skola förtydligade Gunnar Lidell (M). Det är ett bra förslag som jag har framfört i både barn- och utbildningsnämnd och i denna blogg. Det är kul att någon har lyssnat. (Tvålärarsystem har införts i bland annat Södertälje.)
Det finns andra sätt att utveckla skolan. Ett är att anställa särskilda administratörer som tar hand om ”administrativa” uppgifter, som t ex fastighets- och personalfrågor. Då skulle rektorerna kunna få tid att ägna sig åt sitt statliga uppdrag som pedagogiska ledare i större utsträckning. Andra yrkeskategorier skulle också kunna anställas för att ta hand om t ex elevvårdsfrågor och föräldrakontakter. Då skulle tid frigöras för lärarna till att utveckla undervisningen. Båda tankarna har lyfts av Vänsterpartiet i kommunen.
I dagens samtal framförde Marie Dahlin (S) helt oväntat en tanke på att administrativ personal ska sköta lärarnas administrativa uppgifter. Även socialdemokrater kan lyssna…
Vänersborgs grundskolor ser ut att gå en ganska spännande framtid till mötes…
Boendet diskuterades också av politikerna. Och naturligtvis ville alla partier bygga både mycket och mer. Vänsterpartiet vill satsa på hyreslägenheter, vilket socialdemokraterna höll med om.
Det hettade till lite när det gällde Mariedal Östra. Här finns det en färdig detaljplan men inget händer. Gunnar Lidell (M) tyckte att det nuvarande styret var alltför passivt, medan Bo Carlsson (C) tyckte att moderaterna var lika passiva när de styrde den förra mandatperioden.![]()
Jag tror att båda till sist blev överens om att det var miljöpartiets fel att det inte händer något i området. Förra mandatperioden var moderaterna beroende av deras röster, nu styr centern och sossarna tillsammans med miljöpartiet. Varken Carlsson eller Lidell verkade särskilt glada för miljöpartiet och att det inte börjar byggas på Mariedal…
Det diskuterades också kollektivtrafik, inklusive tågstopp i Brålanda, och turism.
Det var inte särskilt många åhörare som lyssnade på diskussionen. De flesta var andra politiker. Det är synd. Kommunalpolitik är viktig och angår alla vänersborgare. Och det var faktiskt ett både intressant och lärorikt samtal som TTELA arrangerade.
Tyvärr var vädergudarna inte helt på sitt bästa humör under Aqua Blå. Men man ska väl inte klaga, det kunde ha varit värre. Men jag tror nog att man ändå kan säga att årets Aqua Blå återigen blev en succé.
För min del kommer ett bestående minne att bli med den kraft barn- och utbildningsnämndens ordförande Mats Andersson (C) klippte till bandybollen vid IFK:s monter. Jag hade inte en chans att komma upp i samma hastighet. Det är tur att Mats inte använder bandyklubban som ordförandeklubba…
PS. Du kan läsa mer om Aqua Blå och en del annat på Vänsterpartiets hemsida – klicka här.
En händelserik helg
Idag är det den 6 juni – Sveriges nationaldag. Det betyder att den svenska fanan vajar i Nordstan, allt enligt traditionen hos en svensk internationalist…
Och med internationalist menar jag naturligtvis inte att jag firar Ramadan, som av en slump börjar idag. Lika lite som jag firade pingst häromsistens. En del så kallade ”sverigevänner”, vad nu det är, har förfasat sig över denna slump, att Ramadan börjar just idag. En del av dem tror tydligen att det är en muslimsk kupp. Men de kan vara lugna. Det är inte det. Och de behöver inte fira den muslimska fastemånaden, precis som de säkerligen inte firade pingst. Som jag. Och nästa år sammanfaller inte heller nationaldagen och Ramadan…
Under hela långhelgen har Vänersborg haft lite av en internationell karaktär. Det har varit Aqua Blå, något som för övrigt inte kan ha undgått en enda vänersborgare. Det betyder karnevalsstämning långt in på småtimmarna. Med ett myller av människor på stan – på Sanden, på Hamngatan och i Plantaget. Barn, ungdomar, medelålders och pensionärer, nysvenskar och gammelsvenskar, muslimer, ateister, kristna och till och med en och annan trollhättebo, i en salig blandning. Helt underbart att se.
Och arrangörerna hade, nästan som vanligt, en otrolig tur med vädret, trots att lördagen var ordentligt blåsig, och kall, när nordanvindar från den kalla sjön (14 grader vid premiärdoppet i helgen) svepte in över Vänersborg. Å andra sidan, fredagen var internationellt tropisk, precis som måndagen.
I år fanns det bara tre politiska partier som gjorde sig besväret att resa tälten på Aqua Blå och försöka sprida
sitt budskap. Det var socialdemokraterna, moderaterna och centerpartiet. Jag tror att de andra partierna har insett att vänersborgarna inte tänker särskilt mycket på politik dessa dagar. Vilket i och för sig är synd. Det händer mycket nu. Och politik kan man prata jämt. Särskilt i Vänersborg…
På onsdag har kommunstyrelsen sammanträde. Bara det!
Kommunstyrelsen ska bereda, typ ”förbereda”, kommunfullmäktiges sammanträde den 22 juni. Kommunstyrelsens ärendelista är diger, liksom det kommande fullmäktiges. Den absolut viktigaste frågan är budgeten för 2017.
Den händer en hel del i kulisserna i denna fråga. Det har nämligen visat sig att fullmäktiges sex ledamöter från Vänsterpartiet är mycket intressanta för de båda blocken. Det pågår nämligen kontakter med både S+C+MP och M+L+KD – och V. Dock inte samtidigt…
Det är spännande. Vilka konstellationer som kommer att bildas avgörs troligtvis imorgon kväll, då flera partier, bland annat Vänsterpartiet, har möten inför kommunstyrelsesammanträdet.
Naturligtvis kan jag inte avslöja hur förhandlingarna avlöper och exakt vad som diskuteras. Fast om någon tvivlar, så kan jag lugna dessa med:
Vänsterpartiet står som vanligt fast vid ståndpunkten att verksamheterna, som skola, vård och omsorg, ska prioriteras före framtida investeringar.
Hänt var det här!
Det hände lite saker i Vänersborg den gångna veckan. Ganska mycket faktiskt. Även om jag inte har skrivit någon blogg de senaste dagarna. Men det var inte det som jag tänkte på. Det hände en del ”utanför plan”, som min gamle tränare Stig ”Puskas” Jonsson skulle ha uttryckt det.
Jag tänker då inte på min diskussion om fiskmåsars ”människovärde” som jag hade med en ganska ledande miljöpartist, från Vänersborg, på Facebook häromdagen.
”Ett liv är ett liv.”
Skrev miljöpartisten…
Kanske anser denne miljöpartist att Sverige skulle ha gett asyl åt Turkmenistans fiskmåsar när turkmenerna utrotade dem för ett antal år sedan. (Se här.) Eller det kanske var det vi gjorde förresten – med tanke på alla tusentals fiskmåsar som flyger och springer omkring? Men blotta tanken på fiskmåsars lika värde med människors torde vara alltför absurd för de flesta vänersborgare för att ta på allvar. Med undantag för en och annan miljöpartist då.![]()
Hur som helst, vi som bor i nordstan tycker inte att det är särskilt trevligt med fiskmåsar som skiter på fönster och bilar… För att inte tala om deras evinnerliga skrikande dygnet runt.
Jag tänker inte heller på bandy. Trots att det kändes som om det var säsong förra lördagen. Det var så kallt att man väntade sig att se IFK:s bandytrupp skrinna förbi på hamnkanalen. Med S Anders i täten…
Nä, i helgen var det Aqua Blå – Vänersborgs egen festival vid Vänerns strand.
Tusentals vänersborgare och en och annan utomsocknes sågs promenerande och fikande på stan, på Hamngatan och på Sanden. Ett fantastiskt folkliv och ett fantastiskt arrangemang, som man egentligen skulle vilja ha mer av.
Inte ens vädret kunde hindra förväntansfulla vänersborgare, särskilt inte på lördagskvällen. I det stora evenemangstältet satt packat med folk som trotsade kylan för att vänta in, och så småningom lyssna till, Sven Thomas Magnusson – mer känd som den kosmiske och kaftanklädde di Leva. Huruvida di Leva någonsin har sett en bandymatch med Sirius, uppsalabo som han är, förtäljer inte historien. Själv orkade jag faktiskt inte riktigt med kylan, utan begav mig hemåt, med några kycklingspett, till det varma TV-rummet och den andra halvleken i finalen i Champion’s League… Må di Leva förlåta.
Tidigare på dagen hade återigen några av de asylsökande från Restad Gård uppträtt. Jag har tidigare skrivit om showen ”Alla under samma sol” (se här) som hade premiär i mars i våras. Då hölls en två timmar lång föreställning, som nu hade bantats ner till 45 minuter.
Det innebar att Majd Almalla, ”Syriens Gary Moore”, bara hann spela en låt. I stället för tidigare tre. Almalla, som har den svenske supergitarristen Yngwie Malmsteen som idol, är grym på gitarr. Du kan höra honom genom att klicka här. Du kan också se en synnerligen internationell dansuppvisning av en mängd barn och ungdomar om du klickar här.
Och på tal om Restad Gård och de asylsökande. På Restad Gård finns också skolan för de asylsökandes barn. Kanske en av kommunens bästa skolor, med motiverade och duktiga elever – och fantastiska lärare. I torsdags hade Kumlienskolan, som skolan heter, skolavslutning. Klicka här så kan du se en film från avslutningen.
Plantaget har blivit något alldeles speciellt. Den gångna veckan var det invigning. Plantaget har blivit luftigt och inbjudande. Nu kan man se både kyrkan och residenset. Några har undrat över underlaget. Jag vet inte hur underlaget ska bli, eller om det är som det ska vara. ![]()
Lekplatsen har hittills blivit en verklig succé. Fullt med barn hela veckan. Varje dag som jag har cyklat förbi så har det varit totalt knökat. De ansvariga på Samhällsbyggnadsförvaltningen är definitivt värda en eloge. Det var länge sedan det var ett sådant liv i centrum. I varje fall inte sedan Lars Göran Ljunggren (S), S Anders Larsson (S) och Bo Carlsson (C) lade ner Huvudnässkolan.
Eller är det kanske den fina statyn vid lekplatsen som lockar folk? Nä, det tror jag inte, men visst står statyn, som heter ”Människobarn” och är gjord av Bertil Berggren Askenström, fint där den står? I varje fall jämfört med förr, då den stod undanskymd bakom gamla ”flickskolan” på Vallgatan. (Se här.)
Nu har eleverna börjat sitt sommarlov och jag hoppas att de får fint väder och drägliga badtemperaturer. Lärarnas sommarlov har inte börjat än. Pedagogerna arbetar som vanligt lite längre än eleverna, både efter skolavslutningen och före höststarten. Arbetsgivarna, kommunerna alltså, drev ju för ett antal år sedan igenom att lärarna skulle ha ett antal kompetensutvecklingsdagar när eleverna inte var närvarande. Tanken kunde tyckas vara god, men av
kompetensutveckling har pedagogerna sett föga.
Och i Vänersborgs kommun ska det ju som bekant sparas på pengarna. Det råder återhållsamhet. Det bestämde Barn- och Utbildningsnämnden i måndags. Fast inte Vänsterpartiet. (Och för rättvisans skull, inte heller välfärdspartiet.) Vi får se hur det blir med kompetensutvecklingen till hösten. Framför allt elevernas… Om eleverna får typ några lärare…
Till onsdag så har kommunfullmäktige sitt sista och årets absolut viktigaste sammanträde. Då ska det ske. Budgeten för nästa år ska beslutas. Och faktiskt även om barn- och utbildningsnämnden ska få extra pengar i år.
Sossarna, och deras stödpartier, centerpartiet och miljöpartiet, försöker med benägen hjälp från TTELA lura på invånarna i Vänersborg att de satsar 9 milj kr extra på kommunens barn och elever. Men det gör de inte. De vill bara ge förskolan och skolan pengar som redan är deras (enligt beslut av fullmäktige i november 2014). I verkligheten vill inte Dahlin och sossarna och de andra i styret att de 240 nya eleverna ska få kosta ett dugg.
Och sverigedemokraterna ser invånarnas reaktion och gnuggar händerna inför
framtiden…
Men så är det med socialdemokrater ibland, alltför ofta faktiskt – om de blundar så finns liksom inte verkligheten.
Det kan inte vara lätt att vara socialdemokrat när man faktiskt trott på pratet om satsningar på barn och ungdom, förskola och skola, nu senast på socialdemokraternas partikongress, och sedan konfronteras med Marie Dahlins och vänersborgssossarnas vilja och strävan att inte ge skolan en enda krona extra. Utan att istället satsa på Arena Vänersborg… Hur absurt det nu än kan tyckas. Men jag har lovat en närstående att inte prata om arenan… Men vad gör jag om andra pratar om arenan – med mig…?
Det kan inte heller vara lätt att vara centerpartist eller miljöpartist. I synnerhet inte miljöpartist! Och då tänker jag inte på det ytterst delikata filosofiska problemet, som gröna filosofer tydligen brottas med till vardags – varför fiskmåsar har samma värde som människor. Nä, jag tänker på hur en vanlig enkel miljöpartist, som inte tillhör maktens innersta krets (som en del av dem numera gör), hanterar vallöftet (endast 6 månader gammalt) att lova att till och med höja skatten om det var nödvändigt för att kunna satsa på skolan. Och har 240 elever nya elever börjat i kommunens skolor det senaste året (maj 2014 till maj 2015) – så är det definitivt nödvändigt… I Delårsrapporten (s 5), som ska behandlas nu på onsdag, så står det under rubriken ”Övergripande målavstämning”: ![]()
”Barn- och utbildningsnämnden och socialnämnden har volymökningar vilket är en orsak till kostnadsökningen.”
Då kan väl var och en vänersborgare räkna ut vad som händer med förskola och skola om inte BUN får täckning för kostnadsökningen?
Alla miljöpartister beordras att rösta som Isetorp och Sjödahl vill. Har man fått en massa arvoderade kommunala uppdrag så har man. Då får partiet ge avkall på annat, typ sina principer. Till skillnad från centerpartiet. De tycks, liksom socialdemokraterna, inte ha några…
På onsdag är det kommunfullmäktige. Då ska en hel massa viktiga frågor avgöras. Sammanträdet börjar kl 13.00 och är öppet för allmänheten.
Aqua Blå
Aqua Blå närmar sig med stormsteg. Redan imorgon är det dags!
Aqua Blå. Detta arrangemang, denna folkfest, som helt klart är sommarens största begivenhet i Vänersborg. Aqua Blå – en begivenhet där vår stads främsta attraktion står i centrum, Vänern!
Och inte nog med det. Vår kommuns främsta attraktioner på den personella sidan ska också stå i centrum – Vänersborgs berömda politiker! På lördag kl 13-15 hålls ett dialogmöte, där alla vänersborgare kan komma till tältet vid Stora scenen och ställa de folkvalda till svars. Det är bara att hoppas att vänersborgarna tar tillfället i akt.
I reklamtidningen inför Aqua Blå (den följde med i Vänersborgaren förra onsdagen) annonserar de flesta av Vänersborgs partier.
Kristdemokraterna gör i annonsen enbart reklam för sin hemsida. Det är underligt. Hemsidan uppdaterades senast i november 2010! Nu är väl inte Kristdemokraterna kända för att hänga med i tiden, men detta är väl nästan lite väl provocerande mot
både väljarna (de som är kvar) och vänersborgarna.
Men Kristdemokraterna är inte ensamma.
”Besök oss på Aqua Blå”
skriver Folkpartiet i sin annons. Sedan hänvisas enbart till hemsidan. Jag gör ett besök där. Det går inte att undvika ett litet leende. På hemsidan tackar folkpartisterna för din röst. Hemsidan uppdaterades strax efter valet 2010… (Det är för övrigt lite kul att läsa allt som Folkpartiet skulle genomföra under mandatperioden… Se om du hittar något rätt…)
I Centerpartiets annons hänvisas naturligtvis också till hemsidan. Den uppdateras faktiskt med viss regelbundenhet. Korta notiser läggs in med jämna mellanrum. Det är dock inte särskilt mycket att läsa.
Miljöpartiet har ingen hemsida. Den är under uppbyggnad och har så varit under ganska lång tid. Annonsen i reklambladet är dock större än de övriga partiernas.
Socialdemokraterna är framtidspartiet om man får tro annonsen. Men det tror väl ingen förutom de invigda? På Socialdemokraternas hemsida kan man framför allt läsa referat från kommunfullmäktigesammanträdena. Eller rättare sagt, det är i stort sett det enda om Vänersborg man kan läsa. En gång i månaden.
Välfärdspartiet har både annons och hemsida. Förr så uppdaterades hemsidan regelbundet, nu tycks den ligga i träda – med undantag av en liten blänkare från den 10 maj.
Har jag glömt något? Nä, inte moderaterna. De har ingen annons i reklambladet. Hemsidan är nästan lika svår att hitta som annonsen, länken på kommunens hemsida är fel, men hemsidan finns faktiskt till skillnad från annonsen. Hemsidan innehåller dock ingenting nytt. Det kanske är det som är grejen – konserverad hemsida?
Ja, just det. Vänsterpartiet. Höll nästan på att glömma…
Vänsterpartiets annons är inte bara större än de andra partiernas tillsammans, Vänsterpartiets hemsida innehåller också mer uppdaterad och aktuell information än de andra partiernas hemsidor tillsammans.
Det tycks som om Vänsterpartiet håller ställningarna som kommunens mest aktiva parti… Men det visste vi väl redan innan…? Besök gärna hemsidan förresten.
Tänkte att jag till sist skulle återge texten i Vänsterpartiets annons… Men som sagt, glöm inte att komma till Aqua Blå och fråga ut dina politiker.
Vänersborgs enda riktiga oppositionsparti!
2010 röstade 3.526 personer på Vänsterpartiet i kommunalvalet i Vänersborg. Det var 14,99% av rösterna och Vänsterpartiet fick 8 mandat i kommunfullmäktige. I september 2014 vill Vänsterpartiet växa vidare.
Vänsterpartiet har alltid varit ett aktivt parti i kommunalpolitiken. Tidigare struntade de styrande partierna i Vänsterpartiet, men nu lyssnar de. Idag uppmärksammas våra förslag. Vänsterpartiet har t ex varit drivande i arbetet med att bevara landsbygdsskolorna och att bryta den långvariga trenden av nedskärningar i grundskolan. I år tillfördes grundskolan 16 miljoner extra. .
Vänsterpartiets medlemsantal växer. Sedan valet 2010 har vi fått 20 nya medlemmar. Men Vänsterpartiet i Vänersborg är ett öppet parti. Om du vill kan du delta i vårt arbete utan att vara medlem. I kommunfullmäktige har vi t ex en representant som inte är det.
Vänsterpartiet får många förslag från invånarna i Vänersborg. Vår hemsida och olika bloggar är öppna för kontakter.
Ta kontakt med Vänsterpartiet
i Vänersborg du också!
Partiet som är redo att leda kommunen!
Under det förra styret med socialdemokrater och centerpartister gjordes alltför många fel. Under det nuvarande styret med moderater, folkpartister och kristdemokrater tycks det mesta stå stilla. Det är dags att komma framåt. Det är dags att göra rätt!
VÄNSTERPARTIET VILL satsa på de som redan bor i Vänersborg och välkomnar de som vill flytta hit .
VÄNSTERPARTIET VILL slå vakt om verksamheten och gå från godkända insatser till utmärkt kvalitet. Pengarna vi förfogar över skall användas och inte samlas på hög för att kunna redovisa ett resultat med överskott.
VÄNSTERPARTIET VILL satsa mer pengar i förskolan. Personaltätheten måste öka, så att barngrupperna blir mindre.
VÄNSTERPARTIET VILL satsa mer pengar i grundskolan. Fler lärare, speciallärare, specialpedagoger och elevassistenter måste anställas. Alla elever som behöver stöd ska få det. Resultaten måste höjas!
VÄNSTERPARTIET VILL ha kvar biblioteksfilialen i Vargön.
Följ vårt lokala arbete på hemsidan:








Senaste kommentarer