Arkiv

Archive for the ‘Brålanda’ Category

Tågstopp i Brålanda

27 september, 2016 2 kommentarer

bralanda_halsnDen 28 juni var Vänsterpartiet tillsammans med kommunens övriga partier inbjudna till Brålanda. Det var Brålandas företagarförening som ville informera kommunens politiker om Brålandas möjligheter och svårigheter att utvecklas som bostads- och företagsort.

Jag blev oerhört imponerad över den kunskap, den vilja och det engagemang jag mötte. Och, det måste jag säga, jag blev också mycket påverkad av de argument som framfördes. Så jag har en längre tid funderat på att skriva en motion om Brålanda och tågstoppet. Och efter att ha blivit puffad av en centerpartist(!) så blev det nu gjort!

bralanda_skyltHär följer min motion, som jag lämnade in idag och som jag har undertecknat alldeles ensam…

=====

Motion till kommunfullmäktige i Vänersborg

Tågstopp Brålanda

Vänersborgs kommun har tillsammans med många andra inblandade arbetat för att persontågen åter skall stanna i Brålanda. Som framgått i media är det kanske inte heller helt osannolikt inom en relativt snar framtid. Men enligt uppgift från vissa regionala politiker och tjänstemän krävs det att kommunen på ett tydligare och allvarligare sätt visar att den satsar på Brålanda. Och inte gör tvärtom, dvs väntar på att Västra Götalandsregionen ska göra det. Det är mycket som talar för att den dag Vänersborgs kommun satsar på Brålanda så kommer också regionen att göra det.

Brålanda Företagarförening har talat och skrivit mycket om Brålandas roll i Vänersborgs kommun. Föreningen har t ex skrivit ett långt utlåtande till kommunens förslag på ny Översiktsplan och vi var också ett antal politiker som strax före semestrarna var på ett möte arrangerat av företagarföreningen där företagarna framförde sina synpunkter.

Företagarföreningen visade på detta möte hur få tågstationer det finns i Dalsland jämfört med andra områden i regionen. Tågen stannar t ex i Rabbalshede med 275 invånare och Mollaryd med 52, men inte i Frändefors med 613 invånare, Brålanda med 1.385, Dals Rostock med 829 och Bäckefors med 673 invånare. Dalsland är faktiskt en vit fläck med avseende på persontågstrafik.

Det är av central betydelse för Brålandabygdens utveckling att det blir ett tågstopp i Brålanda så snabbt som möjligt. Kommunen behöver därför påbörja en planering av en tåghållplats med perrong och pendelparkering, om inte annat för att visa regionen att kommunen menar allvar.

Det är stora trafikflöden i och kring Brålanda. E45:ans status mellan Brålanda och Vänersborg motsvarar inte på något sätt trafikflödet. Företagarföreningen argumenterade för att det vore mer lämpligt med t ex en 2+1-väg. Kommunen behöver påverka Vägverket att uppgradera E45 i Södra Dalsland.

Det är också hög trafiktäthet på Storgatan i Brålanda med både lätt och tung trafik. Det åker i genomsnitt 2.810 fordon per dygn på gatan, varav 152 lastbilar utan släp och 22 lastbilar med släp. Detta samtidigt som gatan används som skolväg… Skulle det bli ett tågstopp kommer belastningen att öka ytterligare. Det är företagarföreningens bestämda åsikt att det behövs en ny ringled för att leda genomfartstrafiken förbi Storgatan och tätorten.

Företagarföreningen har också gått igenom gällande detaljplaner. Det finns 20 sådana i Brålanda. De flesta är gjorda av Brålanda kommun, dvs före 1971… Det finns tydligen ingen ny detaljplan från efter kommunsammanslagningen 1974. Några planer har uppdaterats, Dahlbergs och Brålanda Industri, och ytterligare några är på gång.

Företagarföreningen menar att det är viktigt att kommunen snabbt kommer igång med planering av ny mark för företag och handel. Och även planering för bostäder. Befolkningen har ökat i Brålanda de senaste åren och företagarföreningen menar att det finns goda möjligheter för ökat bostadsbyggande. Avsaknaden av planer hämmar tillväxten i Brålanda. Här menar Brålanda Företagarförening att kommunen bör starta en tätortsplanering som tar hänsyn till järnväg, vägar, företag, handel och bostäder. Som det nu är så finns ingen budget för infrastruktursatsningar mellan 2017 och 2021, av en total budget på ca 220 milj kr. (Siffrorna tagna från företagarföreningen som i sin tur har hämtat dem från kommunens investerings- och exploateringsplan.)

För att ge en rättvis bild av Brålanda Företagarförenings åsikter så vill jag till sist komplettera med att föreningen också talar och skriver för andra tätorter i kommunen som Frändefors och Väne Ryr. Även här anser brålandaborna att kommunen bör arbeta och planera för tågstopp. De skriver också, och jag återger det för att jag tycker att det är viktigt, att krav på åtgärder mot buller och vibrationer måste ingå i kommunens samhällsplanering. Det gäller både i befintliga lägen för vägar/järnvägar och nya sträckor. Frågan är aktuell t ex i delar av Väne Ryr.

Det var några av de synpunkter som Brålanda Företagarförening lämnade på mötet med representanter för de olika partierna – och som jag har gjort till mina. Hur sammanfattar jag då dessa i ett yrkande? Kanske så här:V_logga_mindre

Yrkande

Kommunen bör omgående göra en konsekvensanalys som beskriver vilka åtgärder vi som kommun behöver vidta för att ligga “steget före” och visa samtliga inblandade, däribland Västra Götalandsregionen, att kommunen satsar på Brålanda.

Vänersborg 27 september 2016

Stefan Kärvling (V)

 

Kategorier:Brålanda, Motion

Tour Brålanda & Sikhall

17 september, 2016 Lämna en kommentar

Förra lördagen, efter alla mer eller mindre fantastiska upplevelser på Brålandas bygdefest (se ”Bygdefest i Brålanda. Och Nuntorp. Och Axelsson. Och Bo Carlsson.”), så fortsatte jag min minitur i sydöstra Dalsland. Först stannade jag till vid Sörbyvallen, hemmaarena för den anrika fotbollsklubben Brålanda IF. Jag ville se den nya konstgräsplanen.

bralanda2016_2

Och den gjorde mig inte besviken. En fantastisk anläggning. Äntligen skulle man kunna säga. Efter alla dessa år som representanter för Brålanda IF har pratat, och stångats, med partier och tjänstemän för att få till stånd denna plan… Och nu ligger äntligen konstgräset på plats. Det är bara att gratulera, inte bara BIF, utan hela Brålanda. Och kanske också kommunen…bralanda_skylt

Brålanda har fått ett sportcentrum som heter duga. (Nu gäller det bara att Brålanda också får ett resecentrum som heter duga…)

Sedan bar det av mot Sikhall – en av pärlorna vid Vänern. Stranden vid badplatsen var större än på många år, vattnet i Vänern är nämligen lågt just nu. Och även denna milda septemberdag hade människor hittat vägen hit och satt eller låg i gräset och fikade. Det kunde noteras att de gamla bajamajorna fanns på plats… Jag undrar när kommunen tänker behandla Sikhalls badplats med den respekt den förtjänar – och bygga riktiga toaletter.

sikhall2016_3

När man är i Sikhall så går det inte att låta bli att besöka ”politikerhyllan”, ett av Sikhalls landmärken och turistmål. Politikerhyllan är namnet på den fastighet som Magnus Larsson köpte framför ögonen på en viss Bo Carlsson och som nu, efter bortåt 10 års strid med kommunen, äntligen har blivit klart för inflyttning. Larsson bor numera i sitt nya hus.Sikhall_Hyllan2

Och Magnus Larsson var hemma. Just denna lördag så var det inget ”poker-run”. Poker-run är namnet på de tävlingar, ja kanske mer åt nöjes- än tävlingshållet, med snabba motorbåtar som Larsson har en viss förkärlek för. (Det har bland annat kunnat läsa i TTELA i sommar – se t ex här.)

Vid Larssons brygga, ett stenkast från segelsällskapets fastighet, där för övrigt kommunen har uppfört riktiga toaletter, låg fartvidundret. Och inte bara den – där låg en båt till. En annan, en lite äldre Scarab. Men betydligt mer känd. (Det är den högra båten på bilden nedan.)

sikhall2016_1

Det var en racerbåt som hade körts av en viss Don Johnson – huvudrollsinnehavare i Miami Vice. Se bildbeviset nedan:

”built expressly for DON JOHNSON”

don_johnson2

För Larsson var detta stort, det var nämligen Miami Vice som startade hans intresse för snabba båtar. Väldigt snabba båtar för övrigt… Alltför snabba farkoster för en gammal vänsterpartist… (Larsson berättade att hade bjudit flera pensionärer på båtturer under sommaren. Antagligen var de inte gamla vänsterpartister då, eller kanske inte så fega…)

Efter en liten pratstund så var det dags att dra hemåt. (Jag var ju tvungen att skriva en blogg om upplevelserna på bygdefesten…) Först kollade jag dock in området där Vänersborgs Segelsällskap ville uppföra en campingplats. På parkeringsplatsen, på kommunens mark. (Till vänster mellan de röda byggnaderna, se bild nedan.) För övrigt den mark som kommunen friköpte av Magnus Larsson en gång i tiden – till det rörliga friluftslivet…

sikhall2016_2

Och vad som nu ska hända med det rörliga friluftslivet, om planerna blir verklighet, vet jag inte. Och inte heller var bilarna ska parkera. När det dessutom redan finns en campingplats vid Sikhalls badplats några stenkast därifrån…

Kommunens funderingar äro stundtals outgrundliga…

Efter en slingrande tur på den smala Gestadvägen kom jag så småningom hem till Nordstan. Det hade gått snabbare med Magnus Larssons Scarab… Antagligen hade det också varit säkrare.

Bygdefest i Brålanda. Och Nuntorp. Och Axelsson. Och Bo Carlsson.

11 september, 2016 Lämna en kommentar

bralanda_bygdefestDet händer en hel del i Brålanda, denna pärla på Dalboslätten. Företagarföreningen och med den väldigt många brålandabor är mycket aktiva och drivande för att ordna och arrangera olika typer av evenemang och tillställningar. Naturligtvis helt ideellt – i den berömda brålandaandans tecken. Det läggs ner ett imponerande arbete.

Igår lördag hölls den traditionella bygdefesten. Och den varken kan eller vill man missa. Självklart.

Det var många människor på plats. Och bilar. Själv fick jag tillåtelse av en man vid Equmeniakyrkan att parkera på kyrkans gräsmatta… Det var bara att tacka, och parkera. Fast det inte kändes helt rätt… Sist jag parkerade på en gräsmatta var i Göteborg för nästan 40 år sedan, då fick jag böter…

Det var många kända ansikten i folkvimlet. Men det blir väl så när man har ägnat större delen av sitt yrkesliv i södra Dalsland… Så det blev många trevliga samtal och diskussioner.

bralanda2016_5

 

 

 

 

 

 

 

 

Moderaterna, centerpartiet och socialdemokraterna fanns på plats. Och de ansiktena var också kända. Och så blir det ju – när man ägnat över 20 år åt kommunalpolitik. Partierna delade ut flygblad till intresserade förbipasserande. De handlade till stor del om Nuntorp och kommunens köp av fastigheterna. Och lösöret.

På scenen kunde besökarna också höra Robert Svensson och Monica Andersson Skall berätta varför Hushållningssällskapet vill starta upp en fristående gymnasieskola på Nuntorp. Och en förutsättning för detta var enligt Svensson att:

”kommunen fattar ett beslut att köpa Nuntorpskolan.”

bralanda2016_3De båda talarna var optimistiska om skolans framtid. Svensson tyckte att Dalslands Naturbruksutbildning AB (bolaget som har bildats av Hushållningssällskapet för att bedriva skola) hade ett framgångsrikt koncept. Marknadsföringen ska bli betydligt bättre än tidigare, man ska bättre ta tillvara lärarkollegiets idéer, utbildningsutbudet ska breddas, det ska arbetas med grön integration och de ”nya svenskarnas” erfarenheter ska tas tillvara på ett bättre sätt.

Det är naturligtvis bra tankar och idéer, och jag tror inte att någon har något att invända mot dessa. Möjligtvis att de är alltför optimistiska. Men det är inte riktigt detta som diskussionen gäller i Vänersborg.

Robert Svensson och Dalslands Naturbruksutbildning räknade med att den fristående skolan ska gå med förlust de första åren. Och därför måste aktiebolaget få in kapital. Det hoppas man att få genom att sälja aktier, 10.000 kr per aktie. Det finns för övrigt aktier kvar för villiga köpare.

nuntorp

Monica Andersson Skall berättade om en plan B. Den handlade om vad Dalslands Naturbruksutbildning AB skulle göra om inte Skolinspektionen gav tillstånd till att bedriva en skola. Då var planen att överklaga. Jag antar att det inte är denna plan B som Marie Dahlin (S) pratar om, när hon i fullmäktige, och på andra ställen, nämner en plan B.

Robert Svensson utvecklade också vad plan B handlade om. Och för honom var plan B betydligt enklare, den fanns helt enkelt inte. Robert Svensson sa:

”Då vill jag vara tydlig. Då blir det inget.”axelsson_jonathan

Plan B innebär tydligen olika saker för olika personer.

Som sagt, det delades ut flygblad på bygdefesten.

Socialdemokraternas och centerpartiets flygblad var i det närmaste identiskt lika. (Jag undrar vem som skrev originalet?) Endast några enstaka ord hade ändrats när de beskrev den, i deras ögon, illvillige moderaten Jonathan Axelsson:

”Nämnde moderat har skrivit till skolinspektionen och EU-kommissionen för att sätta käppar i hjulet…”

flygbladCS_Bralanda

Citatet återfinns, som synes, i båda flygbladen…

På TTELA:s webbsida idag så har, äntligen, en artikel om Axelssons brev publicerats. (Se ”Fortsatt oenighet kring Nuntorp”.)

eu_loggaI TTELA-artikeln intervjuas Jonathan Axelsson (M). Han säger angående brevet till EU-kommissionen:

”Är det enligt den kommunala likställighetsprincipen att kommunen går in som fastighetsägare åt en privat friskola?”

Marie_Dahlin3Och det är kanske inte en helt irrelevant fråga. Faktum är ju att oron delas av Marie Dahlin (S). I kommunfullmäktige den 22 juni sa hon från talarstolen:

”Jag höll på att säga att det är värre än så. Man måste till och med tala om för EU nu, om fullmäktige ska hjälpa till och göra en sån affär. Så jag är inte rädd för kommunfullmäktige i Vänersborg utan det är väl mer vad EU har talat om för oss att vi har gjort fel förut.”

Skillnaden mellan de båda är kanske bara att Axelsson vill veta om upplägget är lagligt innan Vänersborgs fullmäktige tar ett beslut, medan Dahlin är beredd att ”chansa”?

Och det vill Dahlin tydligen, chansa alltså, trots att Vänersborg och Fastighets AB Vänersborg har varit föremål för EU:s granskning förr… Och då gick det inte så bra… Den minnesgoda kommer säkert ihåg att EU konstaterade ett olagligt kommunalt stöd till ett privat företag i samband med Toppskandalen för några år sedan. Vänersborgs kommuns agerande var oförenligt med EU:s inre marknad…

Det verkar som om Marie Dahlin (S) fruktar att det här kan hända igen. ”Går det så går det” har Dahlin sagt några gånger i fullmäktige i andra sammanhang. Det är väl så hon tänker nu också… Men att agera på ett liknande sätt en gång till, att riskera att bli föremål för EU:s långa legala arm igen, och fälld, är väl inte värdigt en kommun som Vänersborg?

skolinspektionNär det gäller brevet till Skolinspektionen säger Axelsson i TTELA-artikeln:

”Man [Dalslands Naturbruksutbildning AB; min anm] ger sken av att allt är klappat och klart. Men regionen har inte tagit något beslut om att sälja och fullmäktige har inte tagit något beslut om att köpa.”

Och det har Axelsson helt rätt i, det finns ännu inga beslut. Ansökan från Dalslands Naturbruksutbildning innehåller felaktiga uppgifter… (Se ”Nya turer kring skolan på Nuntorp”.)

Så socialdemokraterna och centerpartiet anser alltså att Axelsson sätter käppar i hjulet när han vill att allt ska gå lagligt till och att man ska hålla sig till sanningen när man har kontakt med myndigheter…

Bygdefesten i Brålanda bjöd på fler överraskningar. Socialdemokraterna hade nämligen en liten frågesport… Eller quiz som det heter nu för tiden.

Fråga 4 handlade om Nuntorp…

bralanda2016_4

”Vilka partier vill lägga ner Nuntorps naturbruksskola?”

Jag blev onekligen lite konfunderad. Vad var rätt svar? (Vet du?)

Jag var tvungen att fråga den socialdemokratiske nestorn Dan Nyberg, om det var Vänsterpartiet som var rätt svar. Jag menar, i så fall hade det ju varit fel. Vänsterpartiet har ju inte tagit ställning än (även om jag i min blogg är och har varit lite kritisk…). Vänsterpartiet har nämligen inte haft anledning att fatta beslut om ett ställningstagande – ett köp av Nuntorp är ju ännu inte aktuellt i varken kommunstyrelse eller fullmäktige. Ja, ska sanningen fram, och det ska den självklart, så finns det inte ens ett ärende om köp av Nuntorp i Vänersborgs kommun! Det betyder egentligen att inget parti ännu har tagit ställning i den formella politiska processen. För det finns ju ingen process!

Dan Nyberg (S) tyckte att jag skulle läsa frågan bättre. Ja visst ja, det stod ju ”i regionen”… Jag missade det. Det betydde att rätt svar var en 2:a:

”Moderaterna, Liberalerna, Centerpartiet och miljöpartiet.c

Hoppsan! Centerpartiet…

Centerpartiet?

Centerpartiet är ju faktiskt med och styr regionen – och det är som bekant Västra Götalandsregionen som beslutade att lägga ner Nuntorp.

”Har Bo Carlsson sett frågesporten?”

Undrade jag. Frågan och svaret var nog inte så populära i centerkretsar. Och hos Bo Carlsson… Socialdemokraternas allierade.

Tänkte jag…

Men faktum är ju, och fakta ska liksom sanningar läggas fram, att Bo Carlsson själv röstadetunga_kluven för en nedläggning av Nuntorp i regionen. Bo Carlsson sitter ju faktiskt i regionfullmäktige!

Bo Carlsson (C) har med andra ord aktivt varit med om att lägga ner Nuntorps Naturbruksskola!

Och det gör centerpartiets flygblad, som delades ut igår, nästan patetiskt… Snacka om att prata med kluven tunga och att försöka lura bygdefestbesökarna…

Jag citerar flygbladet:

”Det är viktigt att dra stråken rätt och för Centerpartiet är det självklart att slå vakt om Nuntorp som ett utbildningscenter för de gröna näringarna, säger Bo Carlsson.”

Förutom att jag reagerar på formuleringen om stråken, så är texten definitivt inte i överensstämmelse med sanningen.

En gång till. Jag kan inte låta bli. Jag brukar inte skriva om regionen, men jag känner att jag måste göra ett undantag nu. Det är ju oerhört väsentligt i debatten och den pajkastning som centerpartister (och socialdemokrater) ägnar sig åt.

Regionfullmäktige behandlade frågorna om gymnasieutbildningarna inom naturbruk den nuntorpsdemo22 september 2015.

När Bo Carlsson och de andra fullmäktigeledamöterna anlände till sammanträdet på kommunhuset i Vänersborg (regionen sammanträder där) hälsades de välkomna av demonstranter, traktorer och kor utanför kommunhuset. Talkörerna ljöd om att Nuntorp skulle räddas. Detta hörde och såg naturligtvis Bo Carlsson och alla andra ledamöter. Ingen regionpolitiker kunde undgå frågans betydelse för Vänersborg.

Bo Carlsson och de andra centerpartisterna tillsammans med moderater, liberaler, kristdemokrater och miljöpartister röstade för att tre skolor, Sötåsen, Svenljunga och Uddetorp, skulle behållas. Medan Nuntorp, Strömma och Dingle skulle avvecklas:

vgregion”Naturbruksstyrelsen får uppdraget att … medverka till avveckling av de anläggningar som inte behövs för den fortsatta verksamheten…”

Men Bo Carlsson var inte bara en passiv röstande under fullmäktigesammanträdet. Han var med och yrkade – Bo Carlsson var aktiv innan han slutligen röstade för att lägga ner Nuntorp. Enligt vissa källor, till och med mycket aktiv.

nuntorp_regionbeslut

Jag förstår mig inte på Bo Carlssons agerande. Och jag förstår inte hur han och centerpartiet kan skriva som de gör i sitt flygblad. De ljuger med berått mod…

utropstecken3Centerpartiet i regionen och Bo Carlsson har varit med och beslutat att Nuntorp ska läggas ner!

Jag kan inte heller låta bli att nämna socialdemokraternas yrkande i regionfullmäktige (när Nuntorp lades ner). Det kanske gör att det möjligen fanns ytterligare ett rätt svar på socialdemokraternas frågesport. Nämligen alternativ 1 – socialdemokraterna…

sossarSocialdemokraterna yrkade i regionfullmäktige på att:

”naturbruksstyrelsen får i uppdrag att tillhandahålla minst två jordbruksutbildningar i Västra Götalandsregionen.”

Notera att det står ”minst två jordbruksutbildningar”. Regionen driver sex skolor i Västra Götaland. Det styrande borgerliga blocket lade ner tre skolor – och behöll tre.

Vilka fyra skolor ville socialdemokraterna lägga ner? Nuntorp? Det sa de dock ingenting om i sitt yrkande på regionfullmäktige.

Taktiskt? Oansvarigt? Fegt?

Och redan innan bläcket från regionfullmäktiges papper hade torkat så ändrade sig regionens socialdemokrater. Dagen efter regionbeslutet, på onsdagen, när regionens naturbruksstyrelse avhandlade Nuntorps vara eller inte vara, så beslutade socialdemokraterna och den miljöpartistiske ordföranden (som i regionen tillhör den borgerliga styret), att intagningen av elever till Nuntorp skulle stoppas redan hösten 2016. De borgerliga ledamöterna avstod för övrigt från att delta i beslutet.

slamkrypareKanske var det en slamkrypare i socialdemokraternas frågesport? Kanske skulle de ha frågat om vilket parti som ville bevara Nuntorp i regionen. Rätt svar hade då varit kryss – Vänsterpartiet…

Hur som helst.

Det var några händelserika timmar i Brålanda igår. Det hände mycket under kort tid.

Det är nästan så att jag redan längtar till nästa bygdefest.

Larsson, bandy och bad

29 juni, 2015 3 kommentarer

just_protDet är blåsigt ute, men något av stiltje i kommunhuset just nu. Naturligtvis pratas det väl som vanligt en hel del politik bakom skål och vägg, men inget som har läckt ut. Inte ens när jag var där och justerade det omfångsrika protokollet från det senaste fullmäktigesammanträdet fick jag reda på något nytt. Å andra sidan finns ju diariet…

Det kan väl tänkas att det pratas en del om Morgan Larssons göranden och låtanden. MorganLarsson_kommunRyktena säger nämligen att Morgan Larsson (VFP) har överklagat ordförande Ljunggrens (S) beslut att vägra att ta upp välfärdspartiets förslag till budget för 2016 till behandling. Och det gör Larsson rätt i. Det är viktigt att att allt går rätt till i kommunens högsta beslutande organ. Och dessutom tror jag att Morgan Larsson har rätt (se ”Ordning och reda? Lagbrott?”). Morgan Larssons överklagan till Förvaltningsrätten lär hur som helst ge kommunens jurister en del huvudbry, och jobb, under sommaren.

s_anders_2Och på tal om Larsson. En annan Larsson, nämligen Stig Anders, mer känd som S Anders Larsson, har tydligen blivit vald till posten som kommunfullmäktiges 1:e vice ordförande i sin nya hemkommun Åstorp. Och det är väl bara att gratulera. I varje fall S Anders. Om Åstorps kommun är att gratulera vet jag inte. Det lär väl ge sig. Ett rykte som nådde mina öron är att Åstorps kommun planerar att satsa på en multiarena. Det låter som en saga, och jag vet inte om den är sann. Det skulle dock inte vara en bandyhall i så bandyklubbafall. Det vore väl lite väl äventyrligt på den skånska slätten. Det var ju äventyrligt till och med i bandymetropolen Vänersborg…

Och det är väl inte bandy man tänker på ens i bandyns Mecka Vänersborg, nu när det sägs att ett högtryck är på väg in över Sverige – även om det inte är så långt kvar tills isen ska spolas upp i arenan.

Jonathan Axelsson (M) lämnade in en motion, mitt under bandysäsongen, om att ta fram en långsiktig strategi för kommunens simhallar. Samhällsbyggnadsnämnden behandlade motionen på sitt sista sammanträde den 18 juni. Nämnden (fastighetsenheten) är nämligen tekniskt ansvarig för två simhallar: Hallevibadet i Vargön och Brålandabadet.

Det visar sig att det krävs mycket investeringar på Hallevibadet. Ventilationsanläggningen bör bytas ut, liksom avfuktaren för badanläggningen. Dessutom behöver reningsutrustningen kompletteras för säkrare drift. Det låter som att det kan bli lite dyrt…

bralandabad2Brålandabadet är i bättre skick och där är det enligt samhällsbyggnadsnämnden endast omklädningsrum och toaletter som bör rustas upp. Den bilden bekräftas av en inspektionsrapport från miljö- och hälsoskyddsförvaltningen. Det fanns egentligen ingenting att klaga på när det gällde om verksamheten följde miljöbalken. Det fanns bara en brist som inspektionen ansåg borde åtgärdas:

”Fläktstyrd ventilation bör installeras i driftrummet.”

Det torde vara en förhållandevis billig investering för kommunen.

Vattenpalatset kostar Vänersborgs kommun tämligen mycket pengar. Förra året (2014) gjorde Vattenpalatset en förlust på 7,4 milj kr…

vattenpalatsetloggaDen 1 juni förlängdes för övrigt hyresavtalet mellan hyresgästen Vänersborgs kommun/Vattenpalatset Vänerparken AB och hyresvärden Vänerparken Property Investment KB. Vänerparken Property Investment förbinder sig enligt avtalet att investera 6 milj kr i anläggningen under de närmaste 3 åren – för att utveckla badverksamheten. Kommunen å sin sida betalar 5.518.792 kr årligen i hyra. (Om ovannämnda investering kostar mer, så ska kommunen betala det.) I hyran ingår inte el, VA, värme, varmvatten, kyla eller ventilation.

Men när det är sommar ska man bada ute. I Sikhall, Ursand, Nordkroken, Gardesanna, Ryrsjön eller vid Norra skolan. Jag får väl återkomma med rapporter kring dessa badplatser. Det är väl inte helt ”friktionsfritt” överallt…

KS 17/12: BAD! BAD! BADEN!

15 december, 2014 2 kommentarer

Det politiska året 2014 lackar mot sitt slut. Det har varit ett händelserikt år – med två val och ett utlyst nyval. (Vilket dock kan ske formellt först den 29 december. Rätt ska vara rätt…)

exhausted2För vissa i Vänersborgs kommun är det politiska året redan slut, t ex för undertecknad. Inga fler sammanträden, möten eller diskussioner. Bara vila… Tja, lite bloggande kan man väl i och för sig tänka sig… För andra väntar ytterligare några sammanträden innan julen och det nya året kan firas. Gunnar Lidell (M), till exempel, ska leda sitt sista sammanträde med kommunstyrelsen på onsdag och Tove af Geijerstam (FP) ska leda sitt sista med socialnämnden på torsdag. Även Kunskapsförbundet Väst har sammanträde i veckan. (Se Lutz Rininslands blogg.)

På kommunstyrelsens möte på onsdag ska en hel del intressanta frågor upp på bordet.simskola2 Ärende 6 heter:

”Frågan om organisatorisk tillhörighet för Brålandabadet och Hallevibadet”.

För några veckor sedan beskrev jag alla märkliga turer kring Brålanda- och Hallevibaden (se här). Nu är kommunen tillbaka till ruta 1…

Beslutsförslaget i kommunstyrelsen lyder nämligen:

”Kommunstyrelsen ger kommunstyrelseförvaltningen i uppdrag att utreda fråga om upphandling av verksamhet vid Brålandabadet respektive Hallevibadet. Kommunstyrelsen beslutar vidare uppmana Kultur- och fritidsnämnden att genomföra en upphandling.”

Jag är inte riktigt säker på hur utredningen om upphandlingen hänger ihop med själva upphandlingen, för uppenbarligen ska själva upphandlingen starta innan utredningen om upphandlingen är påbörjad eller avslutad. Syftet med utredningen om upphandlingen framgår inte heller av handlingarna… Faktiskt inte på något sätt.

Det är inte alltid så lätt att förstå logiken bakom de politiska turerna i Vänersborg…

Och att ärendet fortfarande går under beteckningen ”frågan om organisatorisk tillhörighet” är en gåta. ”Frågan om organisatorisk tillhörighet” tycks vara överspelad för länge sedan – i varje fall för denna gång…

squareSom sagt, ruta ett…

Kommunen och Per-Olof Johansson har kommit överens om att Johansson får fortsätta att arrendera Hallevibadet till den 30 april 2015. Brålandabadet däremot, det ska ut på upphandling så snart som möjligt. Vilket dock inte kan ske förrän efter årsskiftet. Det är ju den nybildade Kultur- och Fritidsnämnden som ska ta över ansvaret från Barn och Ungdom.

Ingen vet när upphandlingen av Brålandabadet kommer att starta. Men en sak kan man time_runningoutvara säker på, det kommer återigen att innebära tidsnöd för den som ska arrendera Brålandabadet. Det tar tid att ordna t ex utbildade simskolelärare för simskolan och att styra upp simundervisningen i några skolor under våren… Dessutom kanske badet behöver rustas upp, reparationer ske osv. Och sådant görs inte i en handvändning. Samtidigt måste det vara klart i tid – i varje fall om arrendatorn ska veta om badet överhuvudtaget kan hållas öppet eller inte i sommar.

bralandabadSimundervisningen för skolorna ska Annelie Andersson hålla i, men om hon får arrendera badet vet ingen än. Det ska ju ut på anbud. Så småningom…

Och hur det går med simundervisningen i skolan om Annelie inte får arrendet, det vet heller ingen… Än.

Och hur anbudet ska se ut, det vet ju inte heller någon… Det ska Kultur- och Fritidsnämnden ta tag i. Så småningom. Ska arrendetiden löpa på ett år som vanligt? Och så ska samma historia som den vi sett i år upprepas igen… Eller tar kommunen sitt förnuft till fånga och arrenderar ut badet på ett flerårskontrakt, typ tre eller fem år?

Badärendet ska för övrigt inte till kommunfullmäktige utan kommunstyrelsens ord är kommunens sista ord i frågan. Förutom att det då är Kultur- och Fritidsnämnden som ska ordna ”det praktiska”.

vattenpalatsetloggaSom av en händelse så ska kommunstyrelsen också ta upp Vattenpalatset på onsdag. Vattenpalatset Vänerparken AB som Gunnar Lidell (M) tyckte kunde ta över ansvaret för Brålanda- och Hallevibaden tidigare i år. Men som det inte blev något av. Och det kanske var tur det…

Beslutsförslaget som kommunstyrelsen ska ta ställning till på onsdag lyder:

”Kommunstyrelsen fastställer preliminärt förlustbidrag för 2015 till 7.384 Tkr. Finansiering kan ske inom ramen för kommunstyrelsens budget för 2015.”

Vattenpalatset Vänerparken AB kostar alltså kommunen över 7 miljoner kr i år. Det är mycket pengar… Väldigt mycket pengar… (Och vad jag förstår, så har det varit så år efter år… I varje fall omkring 4-5 milj.)

fingrar_syltburkArenan kostade ungefär 26 milj kr år 2014 och Vattenpalatset över 7 milj. Det betyder att kommunen i år betalar 33 milj kr för bad och bandy… (Och som av en händelse har vårt gamle socialdemokratiske kommunalråd S Anders Larson haft både en och två fingrar med i båda ”affärerna”…)

33 milj kr… Medan det saknas resurser i både förskolor och grundskolor…

Kanske är det värt att lägga så många miljoner på bandy och bad, kanske inte. Det råder väl delade meningar om detta. Men det diskuteras inte bland politikerna. Pengarna till Vattenpalatset och arenan tas helt enkelt för givna. Och det gör mig lite betänksam…

Snällt sagt.

Kategorier:bad, Brålanda, Hallevi

Brålanda- och Hallevibaden

2 december, 2014 5 kommentarer

Det finns stunder då jag inte blir riktigt klok på vad som händer i den här kommunen…

simskolaI början av oktober lades en utredning fram om Brålanda- och Hallevibadens framtid. Det handlar alltså om de båda bad som i stort sett alltid har arrenderats av Per-Olof Johansson (Hallevibadet) och Annelie Andersson (Brålandabadet) – med Barn- och Ungdomsnämnden som avtalspart. (Se ”Brålanda- och Hallevibaden – och kommunen”.)

Den framlagda utredningen kom fram till slutsatsen att Vattenpalatset Vänerparken AB, ett kommunalt bolag ägt av Vänersborgs kommun, ska ta över driften av Hallevi- och Brålandabaden. Precis som direktiven från kommunstyrelsens ordförande Gunnar Lidell (M) stadgade:

”utreda frågan om Vattenpalatset Vänerparken AB skulle kunna överta ansvar för Brålandabadet och Hallevibadet från och med 2015-01-01.”

Utredningen framförde två argument till stöd för slutsatsen att Vattenpalatset ska ta över ansvaret för Brålandabadet och Hallevibadet:

  • ”denna lösning säkerställer att baden bedrivs på ett säkert och professionellt sätt.
  • det mest kostnadseffektiva för koncernen med hänsyn till att kompetens och personal redan finns hos Vattenpalatset vilket saknas hos kommunen.”

bevisArgumenten leddes inte på något sätt i bevis i utredningen. Det bara var så. Utredningen hade väl därför en del i övrigt att önska, tycker i varje fall jag, men enligt kommundirektör Thörnkvist (i oktober) var utredningen inte hela utredningen:

”Det är en del av underlaget men den [utredningen; min anm] är inte färdig än.”

Det har varit tyst kring baden i Brålanda och Hallevi sedan dess. Ända fram till KSAU:s (=kommunstyrelsens arbetsutskott) sammanträde den 17 november. I protokollet står det under punkten ”Information om uppdrag att utreda ansvar för Brålandabadet och Hallevibadet”:

”Uppdragets omfattning har utökats och beräknas verkställas 2015-04-01.”

Det stod inget om varför uppdragets omfattning utökats eller varför alltihop hade försenats. Eller på vilket sätt. Och inte heller vem som hade bestämt det utökade uppdraget. Det stod inget mer i protokollet. Det fanns inga svar på dessa frågor. Det stod bara att arbetsutskottet noterade informationen.

mail2Jag skrev ett mail till kommundirektör Ove Thörnkvist i helgen (igen) och frågade om precis detta. Kommundirektören svarade snabbt:

”Tycker du ställer en massa mer eller mindre politiska frågor som bör ställas till politiken.”

Jaha… Men vad konstigt, tänkte jag. Om politiken bestämmer något, så måste det ju finnas ett protokoll. Och vad jag vet så finns det inga fler än de jag har sett. Eller också har väl någon politiker (vilken politiker som nu kan göra det) skrivit ett sådant där ”direktiv” som Lidell skrev när han initierade utredningen. Som diariefördes precis som det skulle. Och som i så fall ett nytt direktiv också skulle ha gjorts…

fikarast3Det måste väl finnas något skriftligt som ligger till grund för det som tjänstemännen gör. Tänkte jag. En politiker kan väl inte bara ringa till kommundirektören och ge en ”order”? Eller säga något under en fikarast som kommundirektören måste verkställa?

Jag skrev ytterligare ett mail till kommundirektören:

”Det finns inget i de politiska protokollen som talar om ett utökat uppdrag. I varje fall inte vad jag hittar. Har jag missat något? Ändå står det i ärendebeskrivningen till ärendet i KSAU att uppdragets omfattning har utökats. Och då undrar jag fortfarande vem som har utökat uppdragets omfattning, vad utökningen innebär och om det finns något dokument som bekräftar detta.”

nocomprendoJag tyckte väl själv att det blev hyfsat tydligt och bra. Men det tyckte inte kommundirektör Thörnkvist. Sent på lördagskvällen, mycket sent, svarade kommundirektören:

”Förstår faktiskt inte riktigt vad du menar.”

Jag kände mig nästan lite dum. Skriver jag så dåligt? Fast sedan tänkte jag, det kanske är så att kommundirektören inte vill förstå. Fast det är helt min egen spekulation. Hur som helst slog mig tanken så där helt utan att jag kunde styra den – är det nog något lurt? Jag menar, genom åren har man ju varit med om en hel del lurt i kommunhuset.

För övrigt informerade mig kommundirektören att det är Barn och Ungdom som ansvarar för avtalen. Och det visste jag faktiskt. Jag hade till och med innan jag skrev till kommundirektören skrivit till förvaltningschef Kent Javette på Barn och Ungdom.

halleviavtal3I min hand, snarare i min hårddisk, hade jag nämligen ett nyligen påskrivet avtal:

”Avtalsförlängning mellan Vänersborgs kommun och Hallevibadet Aktiebolag”

Det är påskrivet av förvaltningschefen i Barn och Ungdom och arrendatorn Per-Olof Johansson. Jag kan för övrigt inte låta bli att förundras över dessa enkla missar som görs i kommunala avtal. Missat namnförtydligande i Ursandsavtalet, och här. Det står ”Datum och ort” men P-O skriver inte ort… Måste man inte det?

Hur som helst, P-O Johansson får fortsätta att arrendera Hallevibadet ett tag till – till den 30 april 2015. Gäller detta också Annelie Andersson och Brålandabadet? Nej, det är ingen från kommunen som har tagit kontakt med Annelie.

bralandabadBadet i Brålanda ska ut på anbud. Som vanligt. När det sker är inte bestämt än. Det beror bland annat på att det är den nybildade Kultur- och Fritidsnämnden som ska ta över detta ansvar från Barn och Ungdom. Efter årsskiftet. Så Annelie får snällt vänta. Och som vanligt lär hon komma i tidsnöd när det gäller planeringen. Om Annelie nu får arrendera badet överhuvudtaget… Det tar tid att ordna t ex utbildade simskolelärare för simskolan – mer än några veckor innan den ska sätta igång. Dessutom är Brålandabadet tilldelat simundervisningen i några skolor under våren. Hur nu detta ska ordnas när ingen vet vem som ska driva eller arrendera badet i slutet av vårterminen och på sommaren?

Känner alla Brålandabor igen scenariot? Det verkar vara samma visa varje år. Kommunen vet varken ”ut eller in”… Och inte vi andra heller för den delen…

Det är alltså bara P-O Johansson på Hallevi som har fått avtalsförlängning. Och jag vet inte varför. Borde inte Hallevibadet ut på anbud också? Varför behandlas de båda baden annorlunda?

argueJag får inga svar på dessa frågor. Det känns i varje fall som att kommunen, som vanligt, inte behandlar sina invånare lika. Det sägs att P-O Johansson ska gå i pension i vår. Är det i så fall därför som han behandlas annorlunda? Det blir helt enkelt lättare för kommunen om den töjer lite på likabehandlingsprincipen…?the_end

Och här kunde denna blogg ha varit slut, om jag inte hade tittat i diariet igår…

Det var det här med den där utredningen att Vattenpalatset Vänerparken AB skulle ta över driften av Hallevi- och Brålandabaden och vars uppdrag hade utökats…

Som det stod i protokollet från KSAU den 17 november:

”Uppdragets omfattning har utökats och beräknas verkställas 2015-04-01.”

diarietJag fick alltså inget svar i helgen av kommundirektören vad mer som skulle utredas. Vilket var lite förvånande tyckte jag. Men ännu mer förvånad blev jag igår förmiddag när jag tittade i kommunens diarium. I fredags hade nämligen ett nytt dokument diarieförts av kommundirektören, ”Avslutande av uppdrag rörande framtida ansvar för Brålanda- och Hallevibadet”. Det var daterat dagen före, den 27 november. Det står:

”Under processen med ovan nämnda arbetsuppgifter ingående i uppdraget har det visat sig att frågan inte längre är aktuell.”

????

Nu blir jag verkligen inte klok på vad som gäller. Jag mailade omedelbart kommundirektör Thörnkvist och frågade. Jag fick svaret:

”Politiken har ändrat sig, därmed utgår/återtas uppdraget.”

Vem som är ”politiken”, när ”politiken” ändrade sig eller varför – det har jag ingen aning om. Jag kan ju naturligtvis inte låta bli att tänka på att Vänersborg får en ny ordförande i kommunstyrelsen nästa mandatperiod, som dock inte börjar förrän den 1 januari. Är det Marie Dahlin (S) som har gett nya direktiv? Muntligt…?

fragande2Men mest fundersam blir jag emellertid över att kommundirektören inte upplyste mig om att uppdraget utgår/återtas redan i mailväxlingen på lördagen…

Varför inte det…?

Som sagt, det finns stunder då jag inte blir riktigt klok på vad som händer i den här kommunen…

Kategorier:bad, Brålanda, Hallevi

Brålanda- och Hallevibaden – och kommunen

12 oktober, 2014 Lämna en kommentar

ideaTidigare i år fick kommunstyrelsens ordförande Gunnar Lidell (M) en idé! Tänk om vi skulle:

”utreda frågan om Vattenpalatset Vänerparken AB skulle kunna överta ansvar för Brålandabadet och Hallevibadet från och med 2015-01-01.”

Och tänkt och gjort!

Gunnar Lidell bestämde att kommundirektör Ove Thörnkvist skulle få precis detta uppdrag. Och det fick han, den 17 mars. Och bråttom var det – utredningsuppdraget skulle vara klart senast den 19 juni.

bralandabadVarför Lidell ville att Vattenpalatset Vänerparken AB skulle ta över baden i Brålanda och Hallevi har inte framgått. Kanske var det kommunens, och framför allt Barn- och Ungdomsnämndens, bristande kompetens att sköta avtal och andra åligganden på ett lagligt och korrekt sätt som var orsaken?

Men utredningsuppdraget var tydligen komplicerat. Det skulle inte hinnas med före den 19 juni. Skulle det visa sig. Den 5 september redovisade kommundirektören för Kommunstyrelsens arbetsutskott (=KSAU) att utredningen pågår, men att den inte blir klar i tid. Vilket var ganska uppenbart, eftersom den 19 juni hade passerats för länge sedan… Kommundirektören begärde anstånd med utredningen till den 30 september. Vilket KSAU beviljade.

skjuta_framtidSå utredningen sköts på framtiden. Till efter valet…

Nu har utredningen i varje fall blivit klar. TTELA refererade den tämligen kortfattat under veckan (se TTELA den 10 okt, ”Bör drivas av Vattenpalatset”). Nu tänkte jag göra samma sak – fast mindre kortfattat…

Innan jag överhuvudtaget började läsa utredningen, skriven av kommunjuristen, så såg jag att den var daterad den 3 juni! Den 3 juni är ju två veckor innan den tidsgräns som Gunnar Lidell gav i direktivet! Och över 3 månader före valet!

Eftersom jag också har efterfrågat denna utredning, skriftligt i början av hösten, och då fick svaret att den inte var färdig, så började jag undra… Den var ju uppenbarligen klar.

Det blev ett snabbt mail, eller två, till kommundirektören. Och jag fick ett, två, lika snabba svar tillbaka… Igår, lördag, kväll.

Kommundirektör Thörnkvist svarade om kommunjuristens utredning:

”Det är en del av underlaget men den är inte färdig än.”

diarietDetta svar ger upphov till fler frågor. Varför diariefördes inte denna utredning, daterad till den 3 juni, förrän den 7 oktober? Och varför överhuvudtaget, när den bara är ”en del av underlaget”? Och om detta bara är en del av hela utredningen, vilka fler är det som utreder och vad mer är det som utreds?

Intressanta frågor i och för sig. Men det lär väl ge sig. De kanske inte betyder något alls.

När jag började ögna igenom utredningen så fick jag ytterligare en överraskning. Den innehåller flera bilagor. Och det är ju inget konstigt i sig. Men några av bilagorna är daterade den 17 juni! Och det är väl klart att då undrar man hur man kan göra en utredning som är klar drygt två veckor (3 juni) innan bilagorna är upprättade som man tar upp i utredningen… I varje fall undrar jag.

Efter dessa överraskningar och funderingar, så började jag i varje fall att läsa utredningen – eller en del av den samlade utredningen. Som inte är klar än.

vbg_kommun_logoUtredningen berättar att både Brålanda- och Hallevibadet ägs av Vänersborgs kommun. Däremot har arrendatorn av Hallevibadet utfört egna investeringar i ”gym- och spinningsdelen” som eventuellt behöver regleras. Å andra sidan är inte Hallevibadet i behov av några större investeringar, medan detsamma inte kan sägas om badet i Brålanda.

”Sammanfattningsvis kan noteras att Brålandabadet är i behov av investeringar avseende reningsanläggning, pumpar, plattläggning med mera. Underhållsarbete erfordras för betydande belopp.”

Allt enligt utredningen. Sedan fortsätter utredningen att berätta att kommunen har ett bolag som bedriver badverksamhet. Dock inte i Brålanda och på Hallevi. Det är Vattenpalatset.

Kommunjuristen återger § 3 i bolagsordningen för Vattenpalatset:

gymma”bedriva bad- och simhallsrörelse, tillhandahålla lokaler för fysisk träning och motion samt bedriva kioskrörelse. Bolagets syfte är att med iakttagande av kommunrättsliga självkostnads-, likställighets- och lokaliseringsprincipen — kommunala grundprinciper som regleras i kommunallagen och av diverse domstolsavgöranden — fullgöra de uppgifter som kommunfullmäktige i Vänersborgs kommun bestämmer och som faller inom ramen för de kommunala befogenheterna.”

Om det är OK för kommunen att överhuvudtaget bedriva gym, eller tillhandahålla lokaler, behandlar inte utredningen. Och inte jag heller. Konkurrensverket har stämt Strömstads kommun för att bedriva gymverksamhet, förlorat i tingsrätten, men överklagat till Marknadsdomstolen. Många kommuner avvaktar med spänning Marknadsdomstolens utslag. Domen kommer snart och då får vi svar på den frågan.

Kommunjuristens utredning drar slutsatsen att Vattenpalatset ska ta över driften av Hallevi- och Brålandabadet. Precis som direktiven från Gunnar Lidell stadgade. Och konstigt hade det väl varit annars… Utredningens uppgift var väl snarast att hitta argument för Lidells direktiv.

Utredningen har två argument för att Vattenpalatset ska ta över driften av de båda baden.

1Det första:

”denna lösning säkerställer att baden bedrivs på ett säkert och professionellt sätt.”

Detta argument leds inte i bevis. Det bara är så. Och då måste man väl anta, jag gör i varje fall det, att baden tidigare INTE har bedrivits på ”ett säkert och professionellt sätt”.

Men det är inte helt enkelt att förstå mot vem eller vilka argumentet vänder sig mot, är det arrendatorerna som har bedrivit oprofessionell verksamhet eller är det Barn och Ungdom som har driftansvaret? Eller menas Samhällsbyggnads som har ansvaret för anläggningarna? Jag lutar åt att utredningen inte menar arrendatorerna. Det står nämligen också i utredningen:

Vattenpalatset bör själva bedöma huruvida Hallevibadet och Brålandabadet ska driftas med hjälp av egen personal eller med hjälp av en entreprenör som i så fall får upphandlas.”

Det här tyder väl på att utredningen inte har någon kritik mot de gamla arrendatorerna. De skulle ju faktiskt kunna få drifta baden fortsättningsvis också! Nä, det är nog Barn och Ungdom utredningen syftar på… Det står nämligen också i utredningen:

tjuv”Anläggningarna bör även fortsättningsvis ägas av kommunen och tillhöra, Samhällsbyggnadsnämnden, Fastighetsenheten. Vattenpalatset äger inga fastigheter utan hyr sin nuvarande anläggning, bolaget besitter inte kompetens inom fastighetsförvaltning.”

Kan det sägas tydligare? Samhällsbyggnads har kompetens för sin del. Det måste vara Barn och Ungdom som är boven i dramat.

2Det andra argumentet som utredningen anför, för att Vattenpalatset ska ta över baden, är att detta är:

”det mest kostnadseffektiva för koncernen med hänsyn till att kompetens och personal redan finns hos Vattenpalatset vilket saknas hos kommunen.”

(Jag antar att ”koncernen” i citatet syftar på Vänersborgs kommun som helhet.)

Inte heller detta argument leds i bevis. Det bara är så. Igen. Och här kan man väl bara spekulera. (Igen.) Eftersom Barn och Ungdom inte har någon särskilt anställd för att drifta baden på sitt oprofessionella sätt, så kan det ju inte bli mer kostnadseffektivt att Vattenpalatset tar över. Kanske till och med tvärtom. ”Kostnadseffektiviteten” måste i så fall ligga i att arrendatorerna har förhandlat sig till för bra avtal, dvs för dåliga sett ur kommunens synvinkel…

money2014 har kommunen betalat 640.000 kr i driftbidrag till Hallevibadet och 188.000 kr till Brålandabadet. Utredningen tycks förutsätta att Vattenpalatset skulle kunna arrendera ut baden till, för koncernen Vänersborgs kommun, bättre villkor.

Om någon vill arrendera baden till för arrendatorerna sämre ekonomiska villkor, det vet vi inte. Det kanske inte är troligt. Återstår då om kommunen genom Vattenpalatset själv kan driva baden billigare. Det kanske inte heller är troligt.

Eller vill inte kommunen ha kvar baden…?

question_mark2Jag blir inte riktigt klar över vad utredningen vill säga. Jag blir inte heller klok på vad Vänersborgs kommun skulle tjäna på en överflyttning av baden till Vattenpalatset Vänerparken AB. Är det av andra outtalade skäl som Gunnar Lidell vill flytta Hallevi- och Brålandabaden till Vattenpalatset? Vill han helt enkelt bara bli av med ”badproblemen”? Om Vattenpalatset tar över baden, så blir det ju liksom inte kommunens problem längre. I varje fall inte politikernas. Och då slipper Gunnar Lidell, eller Marie Dahlin, att ta tag i dem. Dessutom är det svårare med insynen i de kommunala bolagen…

Vi får se. Nu väntar vi på att hela utredningen av badens framtid ska bli klar. Det här var ju bara en del av underlaget… Då kanske det går lättare att uttala sig om hur baden bör ”behandlas”.

Kategorier:bad, Brålanda, Hallevi

Hört på huset (Hönan och Brålanda)

21 augusti, 2014 2 kommentarer

utedassDet var ett tag sedan jag var på huset. Faktiskt inte sedan mitten på juni. Nej, nej! Det beror inte på lågkolhydratkosten… Nej, nej.

Det är på kommunhuset jag menar. Så klart.

Det har inte varit varken fullmäktigesammanträde eller möte med Barn- och Ungdomsnämnden sedan före sommaren. Dessutom ställde Socialnämnden in sitt första höstmöte på grund av brist på ärenden. Likadant gjorde Kunskapsförbundet Väst. Det hindrar dock inte att maktens män och kvinnor ses, pratar sig samman och beslutar. (Jag tillhör inte dem.) Kommunstyrelsens Arbetsutskott (=KSAU) har haft möte, så även kommunstyrelsen.

På KSAU diskuterades den planerade förskolan i kvarteret Hönan. Den har tydligen också diskuterats på Miljö och Hälsa samt på Byggnadsnämnden. Det kan vi läsa om i TTELA protokollidag. Däremot inte på kommunens hemsida. Varken protokoll eller ”fylligare” kallelser från något möte ligger ute på nätet.

I TTELA står det att Miljö- och Hälsoskyddsförvaltningen anser att förskolan blir för trång… Barnen får för lite plats. Den slutsatsen drar Miljö och Hälsa utifrån riktlinjer från Socialstyrelsen – som dock inte gäller längre!

Och det har i sin tur Byggnadsnämnden tagit fasta på när den återremitterade förslaget till Samhällsbyggnads och Barn och Ungdom.

Det hela låter onekligen mycket underligt, eftersom den grupp som har tagit fram förslaget består av både rutinerade och kunniga tjänstemän, inte bara från Barn och Ungdom utan också från Samhällsbyggnads. Och denna grupp tycker naturligtvis inte att den planerade förskolan är för trång.

Den är inte utan att man undrar vad som är på gång.

takrasMan höjer också ögonbrynen när TTELA skriver att stadsarkitekt Magnus Wångblad tycker att en ny förskola ska ha ett platt tak. Det känns inte särskilt logiskt för en lekman (eller för den delen en tillfrågad expert) – inte med tanke på vad snö kan ställa till med på byggnader i den här staden…

Och vatten…

Blev det inte väldigt dyrt när gymnasieskolan i slutet på 80-talet var tvungen att köpa in en massa papperskorgar som skulle samla upp allt regn som silades genom de platta taken…?

Men stadsarkitekten borde väl veta. Kan man tycka…

Stadsarkitekten tycker för övrigt att den planerade förskolan gjorde ett:

”allmänt rörigt intryck.”

Jaha…

Stadsarkitekten borde väl veta.

Kan man tycka…

ogonbrynMan blir också lite förvånad när Byggnadsnämndens folkpartistiske ordförande, den inte helt obekante Peter Göthblad, tycks ha synpunkter på den ekonomiska aspekten av en ny förskola. Finns det något viktigare för kommunen att satsa på än barnen? En ny hamn?

Den nya förskolan kommer hur som helst att bli försenad. Trots att avtalen för de ”gamla” förskolorna (de som den nya förskolan ska ersätta) har sagts upp. Ärendet får antagligen tas om från början. Något som har antytts tidigare, dock från helt andra utgångspunkter…

Det tycks nämligen finnas motsättningar i maktens korridorer på huset mellan politiker, dels inom moderaterna (moderata ordförande i Kommunstyrelsen, Barn- och Ungdomsnämnden och Samhällsbyggnadsnämnden) och dels mellan partier. Ryktena förtäljer att det finns en ”irritation” i kommunledningen över att en investering i en ny förskola har beslutats av enbart Barn- och Ungdomsnämnden… Att BUN liksom ”kör sitt eget race”. Och det får den inte göra. Typ.

Det går dock inte att få någon riktig klarhet i vad som ligger bakom. Är det kanske det stundande valet som gör att de styrande partierna inte vill prata klartext…? (Eller är det bara gammal vana?)

simskolaPrecis som med baden i Brålanda och på Hallevi för övrigt.

Kommunstyrelsens ordförande Gunnar Lidell (M) har ju gett kommundirektör Ove Thörnkvist i uppdrag att:

”utreda frågan om Vattenpalatset Vänerparken AB skulle kunna överta ansvar för Brålandabadet och Hallevibadet från och med 2015-01-01.”

Uppdraget, som skulle vara klart senast 19 juni, har skjutits på framtiden. Utredningen ska nu redovisas senast den 26 november. Det vill säga efter valet…

Kanske även denna fråga är för känslig. Kanske vill de stora betongpartierna inte tala om vad de verkligen vill i en slags rädsla för att förlora röster i Brålandabygden? namninsamling

Särskilt inte som en namninsamling har startat i Brålanda om att badet och simskolan ska finnas kvar under Annelie Anderssons regi även nästa år. Det kunde vi läsa om i gårdagens nummer av Vänersborgaren.

Inte vet jag hur de styrande i den här kommunen tänker (vet någon det?), men det vore väldigt tråkigt om inte sommarens arrendatorer fick fortsätta sina utmärkta och uppskattade aktiviteter även nästa år.

tunga2Det gäller att brålandaborna har tungan rätt i munnen när de väljer vilken valsedel de ska lägga ner i kuvertet den 14 september…

Det har seglat upp ytterligare en stor stridsfråga i huset.

Apple, Microsoft (Windows) eller Google (Android)?

Det handlar om operativsystem. Det handlat om läsplattor. iPad? Windowsplatta? Samsung?

Diskussionerna går höga i kommunhuset. Det verkar vara två läger, Microsoft mot Apple. Själv har jag alltid gillat Microsoft, men nu lutar jag alltmer mot Google och Samsung.

Men jag antar att även denna fråga kommer att avgöras efter valet… ;)

Till sist noterar jag att Föreningen Norden har beviljats 15.000 kr för vänortssamarbete. Det är säkert helt ok, men jag kan inte låta bli att förvånas över att vissa föreningar har väldigt lätt att få pengar jämfört med andra…

Kategorier:Brålanda, förskolan

Badet i Brålanda lever farligt

4 juli, 2014 1 kommentar

bralandabadJag besökte badet i Brålanda häromdagen. Och blev imponerad. Det rådde full aktivitet i bassängen. Fem simskolelärare i vattnet och på kanten stod arrendatorerna av badet, Annelie och Tommy, och instruerade märkestagare och andra.

Det går nästan 200 elever i simskolan. (Eller gick, det är avslutning precis nu!) Det torde vara rekord för ett samhälle av Brålandas storlek. De första grupperna började kl 08.00 på morgonen och de sista barnen och ungdomarna gick inte hem förrän kl 17.00.

De föräldrar som jag talade med var mycket nöjda med simskolan. Barnen behövde jag inte fråga. Det syntes vad de tyckte.

Några av simskolebarnen gick på förskolan och blev hämtade av badets personal. Flera badgäster kom ganska långväga ifrån. Andra var sommargäster i bygden som passade på att låta barnen gå i simskola. Nu för tiden är ju simkunnighet ett krav för betyg i Idrott och Hälsa, både i åk 6 och åk 9:

”Eleven kan även simma 200 meter varav 50 meter i ryggläge.”

Annelie och Tommy fick alltså arrendera badet i Brålanda – denna sommar också. Till slut. Efter, som läsarna av denna blogg erinrar sig, mycket möda och stort besvär. För att uttrycka det diplomatiskt. Och egentligen är det väl inte riktigt oproblematiskt nu heller. Arrendeavtalet mellan Annelie och kommunen innehåller t ex en skrivning som ter sig märklig för en amatör på försäkringsfrågor som jag.

Anläggningen i Brålanda ägs av kommunen och inkluderas som all annan kommunal egendom i kommunens egendomsförsäkring. Men i avtalet med Annelie står det:

badtext

”I den mån kommunen är skyldig att svara för självrisk, ska kommunens ansvar för sådan självrisk gentemot entreprenören vara begränsad till ett basbelopp.”

Det fick mig att undra om det betyder att, om det värsta scenariot skulle inträffa, typ att blixten slår ner, alla byggnader brinner upp och all utrustning kortsluts, Annelie och Tommy själva får stå för en massa kostnader. Skulle verkligen kommunen bara stå för självrisken upp till 44.000 kr (=basbeloppet)?

bralandabad2Jag skrev till kommunen och frågade hur kommunens försäkring är utformad. Och fick ett snabbt svar från kommunkansliet.

”Kommunen har i Egendomsförsäkringen en självrisk på 1 miljon kr.”

Wow! En miljon kronor.

Det betyder med andra ord att Annelie och Tommy ”lever farligt”. Händer det något som inte ska hända men som kan hända med egendomen, så kan det bli oerhört dyrt för dem.

För Annelie och Tommy kan inte teckna någon egen försäkring på egendomen – den är ju inte deras utan kommunens…

Kommunkansliet kan inte svara på varför det står som det står i avtalet med brålandabadet. Därför skrev jag också till ”min egen” förvaltning, Barn och Ungdom, som har tecknat avtalet. Jag har emellertid ännu inte fått något svar.

moment22Annelie och Tommy står alltså inför ett moment 22. De ansvarar ekonomiskt för en egendom som de inte äger och därför inte kan försäkra. Vilket betyder att de kan få betala upp till 956.000 kr om det värsta händer…

Annelie och Tommy var medvetna om det här med självrisken när de skrev på avtalet. Och de påpekade de möjliga konsekvenserna. Men kommunen ville inte ändra på lydelsen. För Annelie och Tommy handlade det då helt enkelt om – skulle badet i Brålanda ha öppet i sommar eller inte…

Fast nu kan det vara sista gången som Annelie och Tommy råkar ut för ett moment 22 med kommunen. Efter att ha arrenderat badet i över 10 år… Kommunstyrelsens ordförande Gunnar Lidell (M) har nämligen gett kommundirektören i uppdrag att:

”utreda frågan om Vattenpalatset Vänerparken AB skulle kunna överta ansvar för Brålandabadet och Hallevibadet från och med den 1 januari 2015.”

Uppdraget skulle vara klart den 19 juni, men har blivit försenat. Resultatet beräknas inte kunna redovisas förrän till KSAU:s (KSAU=Kommunstyrelsens arbetsutskott) första sammanträde efter sommaren den 11 augusti.

moderat_nyBakgrunden till Lidells vilja till ”kommunalisering” är, antar jag, alla ”problem” som kommunen har haft med sina avtal. Flera avtal har på många sätt varit undermåliga. Det har ju till och med hänt att de inte ens varit skriftliga… Flera vänersborgare har ibland också fått känslan av att mycket har skett mellan skål och vägg, vänner emellan typ…

Och ett sätt att komma undan alla problem är att flytta verksamheter till de kommunala bolagen… Det blir ju liksom inte kommunens problem då. I varje fall inte politikernas. Och då slipper Gunnar Lidell att ta tag i dem. Dessutom är det svårare med insynen i de kommunala bolagen…

Nu är jag inte säker på att Vattenpalatset Vänerparken AB verkligen vill driva badet i Brålanda (och Hallevi), men uppenbarligen är det Lidells vilja att så sker. Och Lidell är ju ”chef” över Vänersborg. Åtminstone ett tag till…

Är det inte lite märkligt förresten att det moderata styret vill införliva privata verksamheter under kommunens hägn? (Jfr också hamnen, se ”Röster kring hamnflytten”.) Gunnar Lidell och moderaterna har tydligen något emot den privata företagsamheten… Det är inga vanliga moderater vi har i kommunen… Och rent principiellt skulle kanske en vänsterpartist hålla med Lidell och moderaterna i Vänersborg. Personligen ser jag dock ingen vits med att ”kommunalisera” verksamheter som fungerar bra och som inte handlar om att göra vinster i välfärden.

bralanda2Brålandaborna tycks för övrigt uppskatta besök från politiker från ”stan”. Det var likadant för några veckor sedan när vi i Vänsterpartiet delade ut flygblad utanför Cypressen. Det var idel leenden och glada tillrop. Även från personer som antagligen aldrig har skänkt en tanke på att lägga en röst på Vänsterpartiet. Eller har de kanske det…? Roligt var det i varje fall – nästan alla tog ett flygblad.

Det var likadant på badet. Nu hade jag i och för sig inga flygblad med mig denna gång. Men Brålandaborna ville prata politik. Och uppfattningen om kommunens politiker och tjänstemän var tydlig. Den är inte särskilt positiv. Utom mot vänsterpartister då…

Ett återkommande tema var att det finns politiker och tjänstemän som utnyttjar sina maktpositioner för att tillskansa sig egna fördelar. Nu har jag ingen aning om, om det ligger något i de här berättelserna och ”ryktena”. Men skulle det vara på det sättet, så tar säkerligen Gunnar Lidell (M) tag i det… Eller Marie Dahlin (S)… Eller vem det nu blir efter valet i september…

Nästa gång jag åker till Brålanda så hoppas jag förresten att jag kan ta tåget…

Kategorier:Brålanda, M

Affären Brålandabadet är slut!

3 april, 2014 3 kommentarer

nyhetEfter gårdagens rättelse av förra veckans rättelse, så fick Vänersborgaren äntligen till det till slut. Det har alltid funnits skriftliga avtal för badet i Brålanda.

Fast det var egentligen inte Vänersborgarens fel att det blev fel… Tidningen fick felaktiga uppgifter från en tjänsteman som borde ha vetat bättre. Det är ju badet i Hallevi som inte har haft några skriftliga avtal…nyckel

Och nu finns det strax ytterligare ett skriftligt avtal i Brålanda!

Idag torsdag fick Annelie reda på att hon ska få arrendera Brålandabadet även i sommar! Om det betyder att kommunen ska byta tillbaka alla lås eller om Annelie får nya nycklar, det återstår att se…

badet_klart

Det satt hårt inne, men tack vare Annelies idoga mailande till kommunhuset och stöttningen från alla ”i bygden” så blir det ”the same procedure as last year”.

Det är bara att gratulera Annelie och alla brålandabor.

Kategorier:Brålanda