Arkiv
Politik är att vilja… och att välja!
I dagens TTELA finns en debattartikel publicerad som jag har skrivit. Om jag har tur så återfinns samma artikel i Vänersborgaren imorgon…
Här är den:
=================
”Jag har inte mer pengar att dela ut!” utropar Marie Dahlin (S) i tisdagens TTELA. Med det antyder hon inte bara att det är hon ensam som bestämmer i Vänersborg. Dahlin antyder också att politik beror på några slags objektiva ekonomiska förhållanden. Hon menar uppenbarligen att det de facto inte finns några mer pengar till förskolan och grundskolan.
Barn- och Utbildningsnämnden står inför en katastrofal ekonomisk situation. Förra året ökade elevantalet oväntat i Vänersborg med 196 elever i grundskolan, 145 på fritids och 64 i förskolan. Ökningen fortsätter. Under årets fyra första månader har t ex antalet elever ökat i grundskolan med 163. Det är inte särskilt svårt att föreställa sig att Barn- och Utbildningsnämnden behöver betydligt mer pengar för att klara detta. En enig Barn- och Utbildningsnämnd har därför begärt ytterligare 32,4 miljoner kronor av kommunfullmäktige.
I TTELA-artikeln försöker Marie Dahlin inte bara ge sken av att det inte finns några pengar, hon försöker få läsarna att tro att skolan och förskolan har tillräckligt.
Men det är inte sant. Dahlins och socialdemokraternas förslag till beslut kommer att innebära besparingar i storleksordningen 20-25 miljoner kronor. Det betyder självklart att personal både i förskolan och framför allt i grundskolan kommer att sägas upp. Det innebär att kommunens barn och ungdomar får betala för elevökningen genom neddragningar, inte bara på personal, utan också på undervisningsmaterial, IT, skolmat, minskade öppettider på förskolorna osv.
Politik är att vilja… och att välja!
Behöver förskolan och grundskolan pengar samtidigt som det finns behov av nya rondeller, då finns det ett val. Bestämmer man att lägga miljoner på bad och bandy i stället för barns och ungdomars utbildning, då har man gjort ett val. Räcker inte inkomsterna till så går det att höja skatten. Det finns ett val.
Socialdemokraterna gör valet att inte satsa på förskolan och grundskolan, trots alla fagra vallöften partiet gav för bara drygt ett halvår sedan.
Vänsterpartiet vill göra andra val än Dahlin och socialdemokraterna.
Vänsterpartiet anser att besparingar under nuvarande omständigheter är totalt uteslutna. Den stora ökningen av antalet barn och ungdomar är en kommunal angelägenhet i sin helhet och inte bara en fråga för Barn- och Utbildningsnämnden. Hela kommunen måste ta
ett solidariskt ansvar och se till att Barn- och Utbildningsnämnden får täckning för sina ökade kostnader.
Stefan Kärvling
Vänsterpartiet
”Jag har inte mer pengar att dela ut!”
Den 3 maj kunde man läsa följande på min blogg:
”I onsdags, den 29 april, kom ett svar och ett förslag från kommunstyrelsens ordförande Marie Dahlin (S). Till BUN.”
I tisdags, igår, den 12 maj, så hade TTELA en artikel om detta svar från Marie Dahlin.
Det handlar om den ekonomiska situationen i Barn- och Utbildningsnämnden. Och hur kommunstyrelsens ordförande Marie Dahlin (S) ställer sig till barn- och utbildningsnämndens begäran om mer pengar.
Först vill jag ge en liten rekapitulering av fakta. Orsaken till det är att artikeln i TTELA i mångt och mycket ger en svårförståelig och till och med förvillande bild. Det är inte helt lätt att hänga med i bollandet med siffror.
I november 2014 så fastställdes budgeten för 2015 av Vänersborgs kommunfullmäktige. Barn- och Utbildningsnämnden fick ytterligare 10 milj kr mer till barnomsorgen jämfört med år 2014 och 13 milj kr mer till grundskolan. Inte 14 milj kr som Marie Dahlin säger i TTELA. Av de 13 milj så fick nämnden i praktiken bara 4 milj kr. Resterande 9 milj kr tillföll kommunstyrelsens förfogandeanslag. En i och för sig märklig konstruktion, men under 2015 skulle Barn- och Utbildningsnämnden kunna äska dessa 9 milj kr direkt av kommunstyrelsen.
Som läsare av denna blogg vet vid det här laget, så ökade barn- och elevantalet dramatiskt och helt oväntat under framför allt slutet av 2014. I förskola och pedagogisk omsorg 1-5 år ökade antalet barn med 64 utöver budgeterat. På fritidshem och i pedagogisk omsorg 6-12 år ökade antalet elever med 145 utöver budgeterat. För att inte tala om förskoleklass/grundskola. Här var ökningen 196 elever.
I januari i år begärde därför en enig Barn- och Utbildningsnämnd (BUN) mer pengar för 2015:
”Att begära ramökning om 23,4 Mkr hos kommunfullmäktige med anledning av ökat antal nyanlända inom grundskola, grundsärskola, fritidshem och barnomsorg.”
I februari såg sig BUN nödgat att följa upp med att också begära de 9 milj kr som kommunstyrelsen hade i förfogandeanslaget till BUN. Nämnden beslutade:
”att begära budgetmedel om 9 Mkr hos kommunstyrelsen för personaltäthet inom förskola, grundskola och fritidshem.”
I motiveringen till detta andra beslut menade BUN att pengarna behövdes till fler pedagoger, ca 18 heltidsanställda, för att kunna ha en chans att uppfylla de mål som finns i de statliga och kommunala styrdokumenten.
Barn- och Utbildningsnämnden såg alltså den katastrofala ekonomiska situationen framför sig och insåg att läget var akut. Nämnden behövde 23,4 plus 9 milj kr redan för år 2015 – sammanlagt 32,4 miljoner kronor. Det kan tilläggas att elevökningen har fortsatt under 2015. Förvaltningen gjorde en prognos att antalet elever skulle öka i år med ca 200 elever. Den blev snabbt inaktuell. Hittills, fram till första veckan i maj, har antalet elever ökat med 163 elever!
163 elever. Bara under 2015. Hittills…
Barn- och utbildningsnämnden begärde alltså pengar i januari och i februari. Nu är det maj och BUN har fortfarande inte fått något formellt besked eller beslut på hur det blir med pengarna. Och det var först den 29 april, som kommunstyrelsens ordförande Marie Dahlin (S) berättade vad hon ansåg. BUN har vad jag har förstått inte
ens fått ta del av denna skrivelse…
Kvarnarna i Marie Dahlins Vänersborg mal långsamt, nästan lika långsamt som under Gunnar Lidells styre…
Fast när BUN:s ordförande Mats Andersson (C), i samma TTELA-artikel igår, säger om Marie Dahlins förslag:
”Eftersom jag inte har läst det vill jag inte ge någon kommentar.”
Då har jag faktiskt svårt att tro på Mats Andersson. Förslaget/skrivelsen diariefördes den 29 april… Och innehållet har stått att läsa i denna blogg. Jag vill minnas att jag också nämnde skrivelsen på måndagens BUN-sammanträde. Och dessutom styr ju socialdemokraterna faktiskt Vänersborg tillsammans med bland annat centerpartiet… Och då måste de väl prata med varandra…?
Marie Dahlin känner naturligtvis till hela bakgrunden och hela processen kring BUN:s situation. Hon är ju kommunstyrelsens ordförande och då krävs det att man känner till sådant här. Det är ju också därför ett kommunalråd är heltidsanställt. Med bra lön dessutom. Och pension. Sedan diskuteras självklart sådana här frågor även internt i både partiet och, förmodar jag, som sagt, i det styrande triumviratet. Så när TTELA skriver:
”Och om de 14 miljonerna [ska alltså vara 13 milj, 4+9 mkr; min anm] från budgetbeslutet i fjol var inräknade när nämnden begär 23 miljoner extra vet inte Marie Dahlin.”
Och Marie Dahlin svarar:
”Det är lite oklart för mig.”
Så kan det inte vara sant. Marie Dahlin måste veta hur det hänger ihop. Hon vet naturligtvis att BUN begärde ytterligare 23,4 milj utifrån den budgetram som BUN fick sig tilldelad av fullmäktige. 23,4 milj kr mer alltså. I denna budgetram ingick bara de 4 milj kr som BUN fick för grundskolan. Det vet självklart Dahlin. De andra 9 milj kr satt ju kommunstyrelsen på. Och i februari begärdes just dessa 9 milj kr.
Vad är det Marie Dahlin inte skulle förstå? Eller rättare, varför låtsas Marie Dahlin i
TTELA-artikeln att hon inte förstår?
Jag kan egentligen bara hitta en förklaring till att Marie Dahlin i TTELA-artikeln stundtals verkar oförstående, samtidigt som det trixas med siffror. Det måste vara ett försök att dölja de förestående nedskärningarna på förskolan och grundskolan för vänersborgarna. Jag vet annars inte vad det skulle kunna vara.
Och detta är helt obegripligt för mig. För även om Marie Dahlin lyckas i sitt eventuella uppsåt att dölja att det handlar om nedskärningar och avskedanden så kommer varenda förskolechef, rektor, pedagog, barn, elev och förälder att på ett handfast och konkret sätt få reda på sanningen när besparingarna verkställs! De kommer att se hur den vardagliga situationen kommer att förändras. För hur Dahlin än vrider och vänder på siffror och argument så drabbas Vänersborgs barn och ungdomar.
Barn- och Utbildningsnämnden har alltså begärt mer pengar i två omgångar, i januari och i februari. Det ”svar” som Marie Dahlin har avgett, och som TTELA skrev om igår, är egentligen ett yttrande från Marie Dahlin till kommunstyrelsen. Marie Dahlin vill att kommunstyrelsen ska föreslå kommunfullmäktige att fatta ett visst beslut. Det är ju kommunfullmäktige som är kommunens högsta beslutande organ.
Dahlin vill att kommunfullmäktige ska fatta följande beslut:
”Barn- och utbildningsnämnden tillförs en utökad budgetram på 9 Mkr till grundskolan fr.o.m. 2015, samt uppmanas att vidta nödvändiga åtgärder för att uppnå ekonomisk balans. Finansiering sker via avsatta medel i kommunstyrelsen budget.″
Som jag ser det, så är inte beslutsförslaget formellt riktigt. De 9 milj kr som Marie Dahlin skriver om behöver inte beslutas av fullmäktige. Kommunfullmäktige har redan beslutat att detta är BUN:s pengar och att det är kommunstyrelsen som avgör om och när BUN ska få dessa. Dessutom finns ju pengarna i kommunstyrelsens förfogandeanslag och kommunstyrelsen behöver inte gå till kommunfullmäktige för att använda pengar ur sitt eget förfogandeanslag.
Däremot måste, som jag ser det, kommunfullmäktige behandla frågan om de 23,4 miljonerna, som BUN begärde i januari. Men de nämns inte i Marie Dahlins utlåtande. Och det är ju naturligtvis för att hon inte vill att barn- och utbildningsnämnden ska få dessa pengar, men vad jag förstår så måste kommunfullmäktige säga ja eller nej till denna begäran – inte förbigå den med tystnad.
Inom parentes kan jag väl också påpeka en annan lite formell ”underlighet” (läs felaktighet) i Dahlins svar. Överst i ”brevet” står det ”Tjänsteutlåtande”. Tjänsteutlåtande är ju något som en tjänsteman gör i tjänsten. Marie Dahlin är inte tjänsteman, Dahlin är politiker. Och därmed kan hon således inte göra tjänsteutlåtanden. Men denna lilla miss är en bagatell i sammanhanget…
I TTELA-artikeln inför Marie Dahlin en helt ny summa pengar i diskussionen, 7,6 milj kr.
”…de 7,6 miljonerna är pengar som staten kommer att skjuta till…”
De här pengarna har inte varit aktuella tidigare i diskussionen och de har överhuvudtaget inte nämnts i barn- och utbildningsnämnden.
Pengarna som Dahlin pratar om är en statlig satsning på åk F-3. Jag tog hjälp av ekonomistaben och fick bland annat ett citat från SKL:s cirkulär 15:14 som svar:
”Den sedan tidigare aviserade satsningen på lågstadiet ligger fast. I den beslutade budgeten för 2015 finns cirka 2 miljarder kronor avsatt för detta. Med dessa medel införs ett riktat statsbidrag för att öka antalet anställda och minska klasserna i lågstadiet. Lika mycket medel beräknas avsättas fr.o.m. 2016.”
Vänersborgs andel av 2 miljarder i statliga pengar är 7,6 milj. Ekonomichefen skriver vidare:
”Eftersom det är ett specialdestinerat statsbidrag så söks pengarna direkt av barn- och utbildningsnämnden.”
Jag vet inte om barn- och utbildningsnämnden (läs: förvaltningen) har sökt dessa pengar än, men har den inte det så kommer den att göra det. Det är jag övertygad om.
Men vad är det för pengar? Är det pengar som ska gå till de 196 nya elever som började grundskolan förra året och kanske 300-400 som börjar i år, och till de 145 nya elever som började på fritidshem och i pedagogisk omsorg 6-12 år 2014 och 65 barn som börjar i år, och de 64 barn som började förskola och pedagogisk omsorg 1-5 år förra året och de ytterligare 61 barn som antas börja i år…?
Nej.
De statliga pengarna ska inte gå till att täcka de svarta hål som kommunens besparingar gräver. Kommunen kan inte ta emot 7,6 milj av staten för att själv spara motsvarande summa.
Nej.
De statliga pengarna ska gå till att:
”öka antalet anställda och minska klasserna i lågstadiet.”
Det ska kort sagt vara färre elever per lärare i lågstadiet efter att de statliga pengarna har använts än innan… Pengarna ska användas till något kvalitativt nytt.
Marie Dahlin sprider rökridåer. De här statliga pengarna löser inte på något sätt barn- och utbildningsnämndens ekonomiska situation. Det är inte sjysst att ge sken av detta.
I måndags publicerade socialdemokraterna en bild på Instagram med rubriken (jag såg bilden på en rast under BUN-sammanträdet):
”Det går inte att skattesänka sig till EN BÄTTRE SKOLA. Vi investerar för att höja resultaten i skolan.”
Socialdemokraterna sprider löften till svenska folket. (För att inte prata om vad socialdemokraterna sa innan valet i höstas,,,) I TTELA dagen efter så ser vi den socialdemokratiska politiken i verkligheten…
”Politikerbesked: Skolan måste spara”
Det är naturligtvis Marie Dahlin som citeras. Och Dahlin citeras en gång till på förstasidan:
”Jag har inte mer pengar att dela ut.”
Jag kan inte låta bli att suga på den:
”Jag har inte mer pengar att dela ut.”
”Jag har…” ”Jag…”
Jag tycker att det är något beklämmande. Vem tror Marie Dahlin att hon är? Mer vill jag inte skriva om det här uttalandet.
Epilog:
Den 17 juni får alltså barn- och utbildningsnämnden formellt reda på vad som gäller ekonomiskt för 2015 – och faktiskt också för 2016 eftersom också budgeten för nästa år ska tas på samma fullmäktigesammanträde.
Den 17 juni är så sent att det i både teori och praktik blir fullständigt omöjligt för barn- och utbildningsnämnden att spara någonting överhuvudtaget i år. Avskedanden är t ex uteslutna (6 månaders uppsägningstid), men som jag ser det kan inte heller, för att ta ett exempel, nämnden meddela föräldrar typ att nästa månad minskar vi öppethållandet på förskolorna. Jag menar, föräldrarna måste ju få en rimlig chans att ordna nya arbetstider med arbetsgivarna etc.
Marie Dahlins besked, om det nu antas av kommunfullmäktige, vilket i och för sig allt talar för, kommer bara att sprida missämja, missnöje, förtvivlan och besvikelse hos alla inblandade, skolledare, lärare, föräldrar, barn, elever osv. Rektorer kanske slutar, lärare flyttar, föräldrar letar efter andra kommuner. Vilket gör att i slutändan kommer våra barn och ungdomar att drabbas…
För även om det inte går att spara 2015 så vet ju alla inblandade att det blir än värre besparingar år 2016… Då kommer de aviserade sparkraven att få full effekt…
Socialdemokraterna vill spara på skolan!
Under lördagens 1:a maj utlovade socialdemokraterna guld och gröna skogar till skolan. Överallt i Sverige och så även i Vänersborg (se ”Fagra socialdemokratiska löften”). Det fanns ingen hejd på alla kostnadskrävande reformer som skulle utveckla och förbättra den svenska skolan. Jag kan inte låta bli att återigen citera ur socialdemokraternas broschyr, ”Framtiden börjar i skolan”, som delades ut under 1:a maj-mötet:
- ”Vi ska höja resultaten i skolan.”
- ”Vi ska skapa en jämlik skola där ingen lämnas efter och ingen hålls tillbaka.”
- ”Vi vill utbilda och anställa fler specialpedagoger och speciallärare, minska barngrupperna i förskolan och anställa fler på lågstadiet så att klasserna kan bli mindre och lärarna få mer tid med eleverna.”
- ”…göra en stor investering i lärarkåren med höjda löner, mer tid för eleverna och mindre administration.”
- ”Vi vill ge stöd till skolor med tuffa förutsättningar och läxhjälp till alla barn som behöver det.”
I Vänersborg framstår de vackra orden i broschyren som fullständigt verklighetsfrämmande. I Vänersborg står förskolan och grundskolan istället inför stora besparingar… Precis som när socialdemokraterna styrde förra gången, 2006-2010.
I november 2014 fastställde kommunfullmäktige budgeten för 2015. Barn- och Utbildningsnämnden (BUN) fick 10 milj kr mer för ökad måluppfyllelse inom barnomsorgen jämfört med budgeten för 2014. Grundskolan fick 4 milj kr mer.
BUN hade emellertid begärt att grundskolan skulle få 15 milj kr mer. Motiveringen från BUN löd:
”för fler barn inom förskola och fritidshem, möjlighet till ökad personaltäthet inom förskola och fritidshem, kompensation för utökade driftkostnader p.g.a. investeringar och ökad måluppfyllelse inom grundskolan.”
Men BUN fick alltså bara 4 milj kr.
Och… Men…
Kommunfullmäktige beslutade också att kommunstyrelsen skulle tillföras 9 milj kr till sitt förfogandeanslag – pengar som var avsedda till BUN och ingen annan. Dessa pengar skulle emellertid BUN ”begära/ansöka om” hos kommunstyrelsen. En otroligt korkad konstruktion för övrigt som röstades igenom av socialdemokrater, centerpartister, miljöpartister och sverigedemokrater(!). (De andra partierna röstade för att BUN skulle få pengarna direkt, utan denna omväg.)
Pengarna skulle av någon outgrundlig anledning inte heller vara ramhöjande, dvs pengarna skulle bara vara ett tillfälligt anslag för just 2015. Om nu BUN sökte pengarna och kommunstyrelsen sa ja.
För fullständighetens skull. BUN fick också en del ”extra” pengar för höjd internränta, inflationskompensation och ökat fastighetsunderhåll mm. Men de här summorna var ett slags ”nollsummespel”, så de kan man bortse från.
BUN hade alltså redan under hösten sett att barnantalet ökade, men i januari i år (2015), när ekonomer och andra fick facit i sin hand, såg de att barn- och elevantalet i förskolan och grundskolan hade ökat kraftigare än någon kunde ana. I förskola och pedagogisk omsorg 1-5 år ökade antalet barn med 64 utöver budgeterat. På fritidshem och i pedagogisk omsorg 6-12 år ökade antalet elever med 145 utöver budgeterat. För att inte tala om förskoleklass/grundskola. Här var ökningen 196 elever.
I januari i år begärde därför en enig Barn- och Utbildningsnämnd mer pengar för 2015:
”Att begära ramökning om 23,4 Mkr hos kommunfullmäktige med anledning av ökat antal nyanlända inom grundskola, grundsärskola, fritidshem och barnomsorg.”
I februari följde BUN upp med att begära de 9 milj kr som kommunstyrelsen hade i förfogandeanslaget till BUN. Återigen yrkade en enig nämnd:
”att begära budgetmedel om 9 Mkr hos kommunstyrelsen för personaltäthet inom förskola, grundskola och fritidshem.”
I motiveringen till detta andra beslut menade BUN att pengarna behövdes till fler pedagoger, ca 18 heltidsanställda, för att kunna ha en chans att uppfylla de mål som finns i de statliga och kommunala styrdokumenten.
Barn- och Utbildningsnämnden såg alltså den katastrofala ekonomiska situationen framför sig och insåg att läget var akut. Nämnden behövde 23,4 plus 9 milj kr redan för år 2015 – sammanlagt 32,4 miljoner kronor.
I onsdags, den 29 april, kom ett svar och ett förslag från kommunstyrelsens ordförande Marie Dahlin (S). Till BUN. Och förslag från Marie Dahlin innebär i regel att alla socialdemokrater står bakom. Om det också betyder att alla centerpartister och miljöpartister står bakom vet jag inte. Men eftersom de numera styr tillsammans så förmodar jag att det är så.
Marie Dahlin konstaterar att den snabba volymökningen inom grundskola och fritidshem skapar ett hårt ekonomiskt tryck, men:
”mot bakgrund av ett lågt budgeterat resultat i kommunens totala budget för 2015 och med hänsyn till att fler nämnder har svårigheter att nå budgetbalans, kan det konstateras att Kommunfullmäktiges utrymme att tillföra ytterligare budgetmedel till barn- och utbildningsnämnden är mycket begränsat.”
Marie Dahlin föreslår följaktligen:
”Barn- och utbildningsnämnden tillförs en utökad budgetram på 9 Mkr till grundskolan fr.o.m. 2015”
Det är de pengar som fullmäktige redan i november bestämde ska gå till Barn- och Utbildningsnämnden, om än via kommunstyrelsen. Och det vore väl konstigt om inte nämnden fick de pengarna?
Men de 23,4 milj som BUN yrkade i januari…? Som BUN behövde med:
”anledning av ökat antal nyanlända”
Marie Dahlin (S) säger nej till dessa pengar och uppmanar i stället BUN att:
”vidta nödvändiga åtgärder för att uppnå ekonomisk balans.” ![]()
Det vill säga – spara.
SPARA!
BUN ska alltså enligt Marie Dahlins uppfattning inte få kompensation för de ekonomiska kostnader som det ökade barn- och elevantalet genererar. Istället ska det alltså sparas.
Jag har en känsla av att Marie Dahlin och socialdemokraterna kommer att försöka få vänersborgarna att tro att de här 9 miljonerna innebär en satsning på förskola och skola. Men så är det alltså inte. BUN kommer aldrig att få se de här 9 miljonerna! De innebär bara att BUN inte behöver spara riktigt lika mycket som annars.
De nödvändiga åtgärder som Marie Dahlin talar om ska vidtas, för att uppnå ekonomisk balans, är en total och teoretisk omöjlighet. Jag vet ärligt talat inte hur Marie Dahlin i sin vildaste fantasi kan inbilla sig att BUN ska kunna spara spara 14-15 miljoner kr i år? Totalt inköpsstopp? Inga vikarier? Ingen värme? Koppla bort elen? Bara spola i toaletterna en gång per dag?
BUN behöver ju mer pengar…
Vi får inte heller glömma att BUN också har beslutat att sätta upp och hyra in fem paviljonger för att skolorna och fritids överhuvudtaget ska kunna ta emot alla nya elever. Och varje sådan modul kostar ca 680.000 kr per år… Ska beslutet tas tillbaka och klasstorleken och fritidsgrupperna öka?
BUN kommer att gå med underskott år 2015. Fast alla sparåtgärder som förvaltningen och politikerna (de som styr) kan hitta – ska verkställas. Pedagoger måste sägas upp, men uppsägningstiderna gör att avskeden inte kan realiseras förrän till vårterminen. Men eftersom organisationen inte kan göras om helt och hållet mitt under en vårtermin, så måste organisationen ändras redan inför hösten. Och vi är nu i maj – och det formella beslutet är inte fattat än… Det blir återigen en kul semester för våra rektorer och förskolechefer. Eller inte…
Målar jag fan på väggen? Nä, knappast. Signalerna från de styrande partierna är deprimerande. Och med de styrande menar jag inte bara socialdemokraterna, centerpartiet och miljöpartiet, utan också moderaterna, folkpartiet och kristdemokraterna. (Var vi har sverigedemokraterna vet ingen. Nu senast på fullmäktige sa den ena, Kurt Karlsson, att skolan inte behöver mer pengar, medan den andra, Cecilia Skenhall, 5 min senare sa att det behöver den visst.)
De ekonomiska signalerna inför nästa år, 2016, är nämligen också att spara – och att spara ännu mer. Och eftersom elevtillströmningen fortsätter att öka, så lär vi prata om drastiska besparingar. Jag skulle tro att 30-50 pedagoger kommer att få lämna kommunen nästa år om Marie Dahlins och socialdemokraternas besparingstankar fullföljs.
Är det inte underligt att Marie Dahlin, bara två dagar efter att hon har formulerat sparförslaget på skolan, på självaste 1 maj, demonstrerar för att vänersborgarna ska bli medlemmar i det socialdemokratiska partiet – för att socialdemokraterna tänker satsa på alla barn och ungdomar i förskola och skola…?
Jag vet inte vad man ska kalla Marie Dahlins och socialdemokraternas agerande? Kluvenhet?
Jag tycker inte det. Det handlar inte om kluvenhet. Även att Marie Dahlin uppger till tidningen Dagens Samhälle (30/4) att hon skriver lika bra med höger som med vänster hand… Nä, socialdemokraterna och Marie Dahlin är inte kluvna. Det handlar om något helt annat – anser jag… Något värre.
Jag undrar verkligen om Annalena Levin och Marianne Karlsson i centerpartiet, Marika Isetorp, Per Sjödahl och Christer Bogren i miljöpartiet står bakom Marie Dahlins besparingsförslag? Tyvärr ser det ut som om mini-alliansens partier, moderaterna, folkpartiet och kristdemokraterna, gör det.
Vänsterpartiet gör det i varje fall inte.
1 maj: Fagra socialdemokratiska löften
Idag är det arbetarrörelsens stora internationella högtidsdag – 1 maj. I Vänersborg firades den av 115-120 demonstrerande socialdemokrater. Det är för övrigt ungefär lika många som det har varit de senaste åren.
I tåget syntes många av de socialdemokratiska profilerna i Vänersborg. Marie Dahlin, Lars-Göran Ljunggren, Nils-Erik Söderqvist, Dan Nyberg, Anne Sophie Aronsson, Bengt Larson, Nils Dahlgren, Reidar Eriksson, Sara Johansson och flera andra toppnamn marscherade efter Vänersborgs Stadsmusikkår.
De demonstrerade alla under parollen:
”Kunskap – frihet – framtid”
Det var ingen lokalt bestämd paroll. Och vad parollens tre ord stod för i verklighetens socialdemokratiskt styrda Vänersborg förklarades inte heller.
Det saknades faktiskt helt lokala, kommunala paroller, krav eller löften i demonstrationståget. Inga överhuvudtaget! Och det förvånade faktiskt en utomstående betraktare. Socialdemokraterna styr ju Vänersborg, även om det sker i minoritet och tillsammans med centerpartiet och miljöpartiet. Borde det då inte ha funnits någon banderoll med vad socialdemokraterna vill med och i Vänersborg?
Det fanns möjligtvis en lokal paroll, fast jag är osäker. SSU (socialdemokraternas ungdomsförbund) hade en affisch där det stod:![]()
”Även om det gör en moderat sur
så älskar vi kultur.”
Det ska bli oerhört intressant att se hur SSU:arna reagerar när de konfronteras med den socialdemokratiska agendan i Vänersborg, med ett flertal neddragningar redan i år på kulturens område… Såvida inte SSU:arna menade att det bara är bandy som är kultur… Som moderpartiet. För moderpartiet i Vänersborg älskar bandykultur… Och på bandy tänker ingen socialdemokrat spara…
De olika talarna pratade knappast inte heller om Vänersborg. Och det är klart, det som håller på att hända i Vänersborg rimmar illa med de stolta och storslagna visionerna.
Det enda konkreta som nämndes om Vänersborg stod huvudtalaren, riksdagsman Jörgen Hellman för. Hellman sa att det fanns planer på att bygga ett bibliotek i centrum.
”Jasså ska vi det?”
Kommenterade en lokal socialdemokrat som stod bredvid mig…
Jörgen Hellman berättade vidare att det fanns utvecklingsmöjligheter i Vänersborg (”ni har ju Vänern” typ) och att Marie Dahlin kämpade med att dels bygga ut servicen i kommunen och dels att bygga hyresrätter. Dahlin skulle även göra Vänersborg:
”till en mötesplats för möten.”
Det var en hel del tal om skolan denna 1:a maj.
Riksdagsman Jörgen Hellman lovade att regeringen skulle investera i en bättre skola, att klasserna skulle bli mindre och att eleverna skulle få mer tid med sina lärare.
Arbetarkommunens ordförande Gunilla Nilsson talade om att alla socialdemokrater måste tro att det går att åstadkomma stora förändringar och att alla i skolan ska känna att de har framtidsmöjligheter.
Ungdomsförbundets ordförande i Vänersborg Enes Sahman ansåg även han att det var en rättighet att lyckas i skolan och att ingen elev skulle sakna behörighet till gymnasieskolan bara för att hen råkade ha föräldrar med låg utbildningsbakgrund.
”Det är en ojämlikhet som vi inte kan acceptera.”
Talarna hade Sverige för ögonen när de talade om skolan, antar jag. I varje fall knöt ingen talare ihop löftena med utvecklingen och verkligheten i Vänersborg. Det gjordes inte heller i den broschyr som delades ut bland de församlade åhörarna.
I broschyren står det, och jag citerar en hel del. Jag tänkte att det kunde vara bra att veta vad socialdemokraterna i Vänersborg och Sverige lovar, i varje fall på arbetarrörelsens högtidsdag. Och om någon lokal socialdemokrat händelsevis råkar läsa så kan det vara bra att bli påmind om alla fagra löften…
- ”Vi ska höja resultaten i skolan.”
- ”Vi ska skapa en jämlik skola där ingen lämnas efter och ingen hålls tillbaka.”
- ”Vi vill utbilda och anställa fler specialpedagoger och speciallärare, minska barngrupperna i förskolan och anställa fler på lågstadiet så att klasserna kan bli mindre och lärarna få mer tid med eleverna.”
- ”…göra en stor investering i lärarkåren med höjda löner, mer tid för eleverna och mindre administration.”
- ”Vi vill ge stöd till skolor med tuffa förutsättningar och läxhjälp till alla barn som behöver det.”
Men…
I Vänersborg framstår de vackra orden som fullständigt verklighetsfrämmande. I Vänersborg står förskolan och grundskolan inför stora besparingar… Det har Marie Dahlin bestämt.
Jag återkommer.
Fullmäktige (1) och en nyhet
Det hände saker på gårdagens fullmäktigesammanträde trots att det inte var så många punkter på dagordningen. Den viktigaste frågan, den om budgeten, avslutades med fyra voteringar innan beslutet kunde klubbas. Vi fick bland annat se prov på hur partipiskorna ven över ledamöters ryggar så att de röstade mot sin egen personliga övertygelse. Men framför allt utmärkte sig Sverigedemokraterna med sin totala förvirring. Men mer om det i nästa blogg (turerna var så många så att jag behöver lite mer tid).
Inledningen på sammanträdet blev lite annorlunda och egentligen inte så lite dramatisk.
En ny ordförande för Vänersborgs kommunfullmäktige skulle väljas. Och det blev som väntat den inte helt obekante socialdemokraten Lars-Göran Ljunggren som valdes till Vänersborgs främste företrädare. Dock först efter en sluten omröstning.
Lutz Rininsland (V), en inte heller obekant politiker, yrkade nämligen på det, en sluten omröstning. I sin motivering sa Rininsland att:
”Jag har varit närvarande i kommunfullmäktige och kommunstyrelsen och har sett insatsen som Lars-Göran Ljunggren har gjort för vår kommun.”
Det var det. Rininsland sa inget mer. Rininsland nämnde inte ett ord om arenaskandalen, inte om Toppfrysskandalen, inte om fällningarna i JO, inte om de dramatiska nedskärningarna i grundskolan, inte om det svikna vallöftet om Huvudnässkolan och inte heller något om ”nej:et” till två folkomröstningar…
En sluten omröstning innebär att varje ledamot får rösta ”hemligt”, dvs ingen får se vad ledamoten röstar på. Kanslichefen förklarade reglerna. Eftersom det bara fanns en föreslagen kandidat fick ledamöterna skriva ”Lars-Göran Ljunggren” eller helt enkelt lämna lappen ”blank”. Allt annat skulle innebära att rösten var ogiltig.
Efter en fråga från Kurt Karlsson (SD) om kanslichefen kunde upprepa namnet på den föreslagna kandidaten, dvs Lars-Göran Ljunggren, så kunde röstningen genomföras – även om Kurt Karlsson i sin bänk mumlade halvhögt om att man inte kunde ha en sluten omröstning om det bara fanns en kandidat…
Men det kunde man. Det borde Kurt Karlsson ha lärt sig från riksdagen, då riksdagens 2:e vice talman, för övrigt en sverigedemokrat, valdes på samma sätt.
Lars-Göran Ljunggren fick 43 röster. 8 röstsedlar var blanka. Av en händelse så har Vänsterpartiet 6 röster i fullmäktige och Välfärdspartiet 2. Det skulle innebära att hela den gamla minialliansen röstade på Ljunggren liksom Miljöpartiet och Sverigedemokraterna. Men röstningen var som sagt hemlig, så ingen vet på vilket sätt ledamöterna egentligen röstade.
Men hur som helst så ska blankrösterna uppfattas som en ”stilla protest” mot Ljunggren för vad han ”åstadkom” under sin tid som kommunstyrelsens ordförande 2002-2010…
Jag undrar förresten vad de socialdemokratiska väljarna anser om valet. Många lämnade ju socialdemokraterna vid valet 2010 när Ljunggren var socialdemokraternas toppkandidat. Sedan återvände en hel del av dem 2014 när Ljunggren inte återfanns förrän på plats nr 16. Skulle de ha röstat på socialdemokraterna om de hade vetat…?
Till 1:e vice ordförande i kommunfullmäktige valdes, utan sluten omröstning, Niklas Claesson (M). Det var en överraskning. I varje fall för mig. Jag trodde att Niklas Claesson var en ”coming man” i det moderata partiet. Så betraktades han tydligen inte av moderaterna själva. Att bli 1:e vice ordförande i kommunfullmäktige innebär nämligen av tradition att man sällan deltar i fullmäktiges debatter. Då är man mer av en ”neutral” representant för Vänersborgs kommun.
Anna-Karin Sandberg (MP) valdes till 2:e vice ordförande. Också utan sluten omröstning.
På sätt och vis får väl även en vänsterpartist gratulera de valda till utnämningarna.
De andra ärendena på dagordningen, förutom budgeten, avhandlades i snabb följd utan diskussioner.
Och det var endast en fråga för dagen. Den ställde Lutz Rininsland till kommunstyrelsens ordförande Gunnar Lidell (M). Lidell är ju som bekant ordförande fram till den 31 december.
Rininslands fråga löd:
”Har kommunledningen fört samtal med Riksbyggen för att eventuellt kunna förvärva markområden som Korseberg och tomterna på f.d. Östra och Södra skolan, som samtliga borde vara av stort värde för att kunna driva ett offensivt bostadsbyggande?”
Gunnar Lidell konstaterade att samtal hade förts med Riksbyggen, men han svarade inte på om samtalen hade handlat om markförvärv.
Det gjorde Rininsland mycket besviken…
Om Vänsterpartiet och Välfärdspartiet!
Blev det som vissa miljöpartister spekulerade om på Facebook? En miljöpartist skrev nämligen:
”Är det sant att välfärdspartiet gör en valsamverkan med SD och är det sant att Stefan Kärvling och vänsterpartiet gillar det?”
Hur miljöpartisten ifråga fick logiken i sitt påstående att gå ihop förtäljer inte historien. Men absolut inga av hans ”funderingar” var sanna.
Sanningen är att när Välfärdspartiet hoppade av det tilltänkta styret tillsammans med Socialdemokraterna, Centerpartiet och Miljöpartiet, så tog Välfärdspartiet kontakt med Vänsterpartiet.
Och jag kan nu berätta att Vänsterpartiet och Välfärdspartiet har ingått en valteknisk samverkan. Det kom vi överens om igår.
Det betyder inte att Vänsterpartiet och Välfärdspartiet ska samarbeta politiskt, det vill varken Vänsterpartiet eller Välfärdspartiet. Det betyder att vi endast samverkar i fördelningen av posterna till kommunens nämnder och styrelser.
Denna samverkan innebär en ”win-win-situation” för båda parter. Tillsammans får vi, när vi nu ”slår ihop” våra fullmäktigemandat, en ganska stor utdelning av extra poster till nämnderna. Det betyder att fler vänsterpartister och fler välfärdspartister kommer att sitta i nämnderna. Det innebär faktiskt också att det styrande triumviratet inte har majoritet i en enda av kommunens nämnder och styrelser…
Det blir en intressant mandatperiod.
PS. Läs gärna mer om det tekniska valsamarbetet mellan Vänsterpartiet och Välfärdspartiet på Vänsterpartiets hemsida – klicka här.
Mandatperiodens första nyhet!
Det är med en viss spänning som jag väntar på det nya fullmäktiges sammanträde imorgon onsdag. Hela 30 nya ledamöter (ordinarie och ersättare) ska ta plats i sessionssalen. Det ska bli intressant att se vilka de är. Kanske får vi se någon framtida storpolitiker göra sin debut…
Mindre roligt är väl att vi är två ordinarie vänsterpartister färre än den förra mandatperioden. Dessutom är hela 6 av de 51 ordinarie ledamöterna från sverigedemokraterna… Det är inte heller så roligt.
Vi får se om sverigedemokraterna tänker byta taktik och bli aktivare denna mandatperiod. Den förra periodens sverigedemokratiska taktik var ju att säga så lite som möjligt, att ha så få förslag som möjligt och att delta i så få omröstningar som möjligt – och det visade sig ju vara en vägvinnande taktik. Och det är klart, varför ska man ändra en vinnande taktik? Vi får se om sverigedemokraterna fortsätter i samma spår. Det vore en välsignelse om de gjorde det…
En helt ny kvartett ska som bekant styra Vänersborg i fyra år. Fortfarande har inte den politiska överenskommelsen mellan de ingående partierna offentliggjorts, så man kan väl anta att förhandlingarna kring de 17 ”knäckfrågorna” inte är klara. Antagligen är inte heller fördelningen av de politiska posterna klara. Där tror jag att Miljöpartiet ligger på hårt. Partiet kommer inte att nöja sig med några ”småposter”. Man är helt säkert ute efter en kommunalrådspost eller eventuellt en ordförandepost (t ex 2:e vice ordförande) i kommunfullmäktige. Samtidigt vill säkerligen Bo Carlsson (C) återigen hamna i rampljuset. Och han tar med all säkerhet strid för detta. Bo Carlsson har ju dessutom varit kommunstyrelsens 2:e vice ordförande tidigare och det skulle förvåna mig mycket om han släpper den till Marika Isetorp. Kanske hävdar Bo Carlsson att han fick 177 personröster i kommunalvalet jämfört med Marika Isetorps 113.
Det ska också bli intressant att se hur samarbetet i de olika nämnderna kommer att se ut. I flera nämnder har Socialdemokraterna, Centerpartiet och Vänsterpartiet haft gemensamma gruppöverläggningar inför besluten. Trots det ”arga” brevet från Marie Dahlin till Vänsterpartiet (se ”VÄNERSBORGS NYA STYRE”), så har det politiska samarbetet på ”vardagsnivå” ofta fungerat bra mellan S/C och Vänsterpartiet de senaste två åren.
Så i t ex Barn- och Ungdomsnämnden. Där har vi haft gemensamma överläggningar och diskussioner allt sedan medborgardialogen kring skolstrukturen. Även om vi inte har kommit överens i alla frågor, så har samtalen och diskussionerna förts i en respektfull och tillåtande atmosfär.
Till en början var också Miljöpartiet och Välfärdspartiet med i dessa överläggningar, men efter budgetdiskussionerna för 2014 så anslöt sig Miljöpartiet och Välfärdspartiet stundtals till minialliansen istället. Eller också satt de för sig själva i någon korridor. I höst har det märkliga inträffat, flera gånger, att ersättarna i Miljöpartiet och Välfärdspartiet har deltagit i S/C/V-överläggningarna, medan partiernas ordinarie representanter inte har gjort det… Det har gett upphov till ett och annat leende från de andra partierna i oppositionsgruppen… Miljöpartiet och Välfärdspartiet är i sanning två märkliga partier…
Och nu ska socialdemokraterna och centern samarbeta med dem…
Tre avhopp från kommunfullmäktige kan redan noteras. Det är två ersättare, en moderat och en folkpartist, som har lämnat in sina avsägelser. Kanske blev de besvikna för att de inte blev ordinarie… Inte vet jag.![]()
Även en ordinarie ledamot har tackat för sig. Det är en socialdemokrat som har hoppat av sitt uppdrag. Vad avhoppet beror på har jag ingen aning om, men tanken slog mig först att det kanske var samarbetet mellan socialdemokraterna och miljöpartiet/välfärdspartiet som var orsaken. Men som sagt, det vet jag inte. Inte det heller.
I och med denna socialdemokratiska avsägelse så tog Lars-Göran Ljunggren (S) ett steg närmare en ordinarie plats i fullmäktige. Ljunggren stod på plats 16 på socialdemokraternas lista i valet, nu blev han plötsligen partiets förste ersättare.
Och se och hör!! Hör och häpna!!
Idag meddelades att ytterligare en ordinarie socialdemokratisk fullmäktigeledamot har lämnat in sin ”avskedsansökan”…
Och det mina damer och herrar…![]()
Och det mina damer och herrar, det betyder…
Det betyder – att från och med kommunfullmäktiges sammanträde den 19 november har Vänersborgs kommunfullmäktige en ny ålderspresident:
LARS-GÖRAN LJUNGGREN!
Och inte bara det. Nu ligger vägen öppen för Lars-Göran Ljunggren att bli kommunfullmäktiges näste ordförande på riktigt. Det är enligt min mening helt solklart att Lars-Göran Ljunggren kommer att, som ordförande, leda fullmäktiges förhandlingar de närmaste fyra åren!
Och då förstår jag också bättre ett av de skäl som Marie Dahlin angav i sitt ”arga” brev till Vänsterpartiet:
”I förra valet ville ni inte ha något som helst samarbete med oss så länge vi hade S Anders Larsson, Lars-Göran Ljunggren och Bo Carlsson kvar, och vi har fortfarande Lars-Göran och Bosse kvar som aktiva”
Det är klart att Marie Dahlin redan i ett tidigt skede visste att Ljunggren skulle bli fullmäktiges ordförande. Varför skulle Marie Dahlin annars skriva så där?
Och då undrar i varje fall jag, är de två socialdemokratiska avhoppen resultatet av påtryckningar för att bereda väg för, om inte herran, så i varje fall Lars-Göran Ljunggren? Det vet jag inte. Det är fortfarande mina spekulationer… Ljunggren är ju inte ens vald än.
Lars-Göran Ljunggren… The one and only. Kommunstyrelsens tidigare ordförande. Mannen som tog på sig ansvaret för arenans ekonomiska fiasko. Mannen bakom Toppfrysaffären. Lars-Göran Ljunggren… Kommunfullmäktiges ordförande.
Men leda förhandlingar. Det kan han. Det är jag övertygad om.
Det ska för övrigt bli en syn för gudar när (om?) Morgan Larsson i välfärdspartiet tvingas rösta på Ljunggren som ordförande i fullmäktige. Efter allt Morgan Larsson har sagt och skrivit om honom…
Men imorgon onsdag så är Lutz Rininsland (V) fullmäktiges ålderspresident och därför ordförande på sammanträdet. Och det är han ända tills nästa fullmäktigesammanträde i november. (Då väljs antagligen en ”riktig” ordförande. Och om inte, så är Ljunggren då ny ålderspresident.)![]()
Rininsland ska följaktligen också representera kommunen under denna månad, fram till den 19 november. Det innebär att Rininsland bland annat ska inviga den nya scenen vid gågatekrysset på oktobermarknaden nu på lördag.
Om någon undrar, det var ju några vänsterpartister som överklagade byggnadsnämndens beslut angående scenens utformning (inte scenen i sig). Rininsland tillhörde inte dem som skrev under överklagandet. Inte jag heller, även om jag tycker att den nya scenen mest liknar en byggnadsställning med tak på… Och är den inte lite konstigt vinklad?
Men scenen kanske kan bli fin med lite utsmyckning, typ blomsterarrangemang… Undrar förresten om taket klarar vinterns eventuella snömassor…
Som sagt, imorgon är det den första dagen i Vänersborgs nya politiska liv. Åtminstone för de närmaste fyra åren. Och det ska bli spännande på många sätt. Särskilt för eventuella bloggare antar jag…
.
PS. Nu på morgonen den 22/10 har jag blivit uppmärksammad på ett faktafel i bloggen. Även Anne Sophie Aronsson (S) har blivit ordinarie ledamot i fullmäktige på grund av de två socialdemokratiska avhoppen. Anne Sophie Aronsson började i fullmäktige samtidigt som Lars-Göran Ljunggren, men på grund av ålder så är det hon som blir fullmäktiges ålderspresident.
Rätt ska vara rätt.
VÄNERSBORGS NYA STYRE
Så har då den politiska bomben släppts. Vänersborg ska styras av en helt osannolik kombination av partier de närmaste fyra åren. Socialdemokraterna och Centerpartiet har kommit överens med Miljöpartiet och Välfärdspartiet.
Jag undrar hur Socialdemokraternas väljare reagerar på det… Och Centerpartiets… Och Miljöpartiets… Och Välfärdspartiets…
De forna kombattanterna, den nya kvartetten, i samma säng…![]()
Partierna kommer att få styra Vänersborg i minoritet. Precis som Gunnar Lidell (M) gjorde under den förra mandatperioden (som inte riktigt är slut än). Tillsammans får den nya styrande minoriteten 24 av fullmäktiges 51 mandat. Nu innebär väl detta ingen större ko på isen. Moderaterna och de andra borgerliga partierna kommer med all säkerhet att som vanligt rösta med Socialdemokraterna i åtminstone 95% av frågorna. Sedan räknar väl Marie Dahlin (S) med att Vänsterpartiet ska rösta med henne i de resterande 5%-en…
Hur den politiska uppgörelsen mellan partierna ser ut vet jag inte just nu. Det kanske presenteras senare idag. Det ska hur som helst bli mycket spännande att se uppgörelsen.
Miljöpartiet har under mandatperioden växlat många hårda ord med Socialdemokraterna och Centerpartiet. Senast när budgeten för år 2014 beslutades i september förra året. Då gjorde Miljöpartiet gemensam sak med moderaterna och gav Barn- och Ungdomsnämnden endast 54.000 kr mer. Och framför allt, de var med och lade ner äldreboendet Gläntan. Miljöpartiet är också motståndare till en hamn i Vargön och, vad jag förstår, även en byggnation på Sanden. Vad Miljöpartiet tycker om Arena Vänersborg är också känt. Partiet har definitivt inte samma syn som Socialdemokraterna…
Ändå var det kanske ingen större överraskning att Miljöpartiet ska ingå i styret. Miljöpartiet traktar hårt efter maktpositioner, så hårt att de tycks beredda att kompromissa bort en stor del av vad partiet står för och därmed sin politiska identitet. Anledningen är att Miljöpartiet sällan prioriterar vad som är viktigt i politiken – mindre betydelsefulla politiska frågor, som en skog i Mariedal, kan få partiet att glömma alla de viktigare frågorna. Dessutom tycks några av partiets ledande representanter anse att det är viktigare att få synas lite extra mycket än att vara politiskt konsekventa. Att få arvoderade tjänster och jobba med politik på halv- eller heltid är väl inte heller fy skam…
I budgetberedningen häromsistens ville Socialdemokraterna och Centerpartiet börja exploatera Mariedal Östra redan nästa år. Nu har Socialdemokraterna och Centerpartiet dragit tillbaka detta förslag (P4 Väst), för att tillmötesgå Miljöpartiet. Det har hänt förut, även Gunnar Lidell använde sig av att skjuta på exploateringen (1 år i taget) för att få med sig Miljöpartiet. Och nu har det hänt igen, av Socialdemokraterna. Detta billiga politiska trick fungerar varje gång på Miljöpartiet…
När det gäller Välfärdspartiet är det ”än värre”. Partiet är ett klart borgerligt parti. Partiet motsätter sig av princip t ex alla skattehöjningar. Välfärdspartiet har inte bara stått på Miljöpartiets sida i de frågor som jag har beskrivit ovan (hamn, Gläntan, budget 2014 etc), partiet har ofta varit väldigt kritiskt mot de ledande företrädarna för Socialdemokraterna och Centerpartiet. Morgan Larsson har inte varit snäll från fullmäktiges talarstol och i sina bloggar. Så sent som den 17 juni i år så skrev Morgan Larsson om (se här):
”det ohederliga Centerpartiet”
Tidigare har Morgan Larsson skrivit t ex:
- ”Den dåligt påläste Niklasson (S) förstod inte…” (källa)
- ”Bo Carlsson, en av de politiker som orsakat mycket elände…” (källa)
Ifrån fullmäktiges talarstol har väl ordvalet ofta varit ännu ”tuffare”. Som när Morgan Larsson den 23 april i år dundrade från talarstolen, när Ernst & Youngs arenarapport (se här) diskuterades:
”Det är ett grovt politiskt bedrägeri av Socialdemokraterna och Centerpartiet. … Det är lögner och det är mörkanden. … Det är en skam för Vänersborg.”
Men den 6 juni 2013 så tog nog Morgan Larsson ändå priset. Då skrev han de oförglömliga orden på sin blogg, (se här):
”Dahlin/Carlssons budgetförslag visar att man fortfarande inte tar något ekonomiskt ansvar. Om dessa båda kumpaner får avgörande politiskt inflytande efter kommunvalet 2014 blir det en katastrof för Vänersborgs kommuninvånare.”
Ordvalen, ”ohederlig”, ”kumpaner” och ”katastrof”, är väl typiska för Morgan Larsson i sin retorik och argumentation mot Socialdemokraterna och Centerpartiet…
Vi ska väl inte heller glömma att Välfärdspartiet egentligen kom in i kommunfullmäktige för fyra år sedan mycket tack vare partiets kritik mot arenabygget.
Vi har en spännande mandatperiod framför oss. Det ska bli oerhört spännande att se vilken politik den styrande minoriteten ska föra. Och det ska framför allt bli spännande att se på vilka poster Marika Isetorp (MP), Per Sjödahl (MP) och Morgan Larsson (VFP) ska placeras. Ska vi gissa att Isetorp blir 2:e vice ordförande i Kommunstyrelsen? Och att Per Sjödahl blir ordförande i Miljö- och Hälsoskyddsnämnden? Morgan Larsson, som vurmar för den fria, vinstgivande företagsamheten inom vård och omsorg, blir kanske 2:e vice ordförande i Socialnämnden?
Helt klart är att det bara kommer att finnas ett riktigt oppositionsparti den kommande mandatperioden – Vänsterpartiet! Precis som tidigare… Men nu blir det kanske tydligare för vänersborgarna.
Men inte nog med det. Vänsterpartiet har fått ett brev från Marie Dahlin (S), där hon förklarar varför hon inte har tagit kontakt med oss (i Vänsterpartiet). Marie Dahlin räknar upp ett antal punkter.
1. ”Hela valrörelsen uppfattades av oss socialdemokrater som kritik från er till oss och ett förtroende som inte fanns.”
Vänsterpartiet har hela tiden stått för sina åsikter. Det har naturligtvis också inneburit kritik mot Socialdemokraterna. Och i många frågor står Vänsterpartiet långt ifrån Socialdemokraterna och Centerpartiet. Faktiskt i många stycken i samma frågor som Miljöpartiet och Välfärdspartiet för övrigt. Det gäller arenan, hamnen, Sanden, synen på demokrati, Kindblomsvägen…
2. ”Allt bloggande under fyra år och där största kritiken varit riktad mot S och inte de som faktiskt styr.”
Även jag har stått för mina åsikter. (Liksom andra vänsterpartistiska bloggare.) Men att huvudkritiken har riktats mot Socialdemokraterna håller jag inte riktigt med om. Men det kanske jag ska ta som en komplimang. Detsamma säger ju t ex Miljöpartiet och Välfärdspartiet… Och Gunnar Lidell (M) slutade att vara min vän på Facebook efter att jag bloggade om honom… För att inte tala om det öppna brevet från en kristdemokrat…
3. ”annonsen om att en röst på S var detsamma som en röst på M var inte heller så smickrande.”
Det stämmer. Den annonsen utformades efter Marie Dahlins uttalande i P4 Väst, när Gunnar Lidell tyckte att samarbetet med Socialdemokraterna hade fungerat bra under mandatperioden. Marie Dahlin kommenterade då:
”Ja, vi har ju en dialog varje dag på jobbet. Vi är ju arbetskamrater han (Gunnar Lidell, min anm) och jag. Så det fungerar ju den dialogen.”
Detta uttalande retade också många socialdemokrater, varpå Marie Dahlin mindre framgångsrikt försökte att dementera sitt eget uttalande.
4. ”Att vi också hade en överenskommelse om budgetramar inför sista budgetarbetet för att ev lägga ett gemensamt förslag, bröts av er.”
Vänsterpartiet förde samtal med Socialdemokraterna, det stämmer. Men att vi skulle ha brutit någon överenskommelse stämmer inte. Faktiskt inte! Jag förstår inte vad Marie Dahlin menar. (Jag deltog själv i samtalen.)
5. ”I frågor som Hamnen, Sanden och bostadsbyggnation står vi också långt i från varandra.”
När det gäller bostadsbyggnationen syftar nog Marie Dahlin på Kindblomsvägen. Och Marie Dahlin har rätt. Ja, i dessa frågor står vi långt ifrån varandra. Precis som Miljöpartiet och Välfärdspartiet som har varit eniga med Vänsterpartiet i just dessa frågor.
6. ”I förra valet ville ni inte ha något som helst samarbete med oss så länge vi hade S Anders Larsson, Lars-Göran Ljunggren och Bo Carlsson kvar, och vi har fortfarande Lars-Göran och Bosse kvar som aktiva, och att ni skulle ha ändrat inställning har vi ingen indikation på, snarare tvärt om.”
Det stämmer också, detta har uttalats av en vänsterpartist. Det hände mycket i samband med arenabygget… Och det uttalades många hårda ord i dessa tider, inte minst från socialdemokrater som S Anders Larsson, Lars-Göran Ljunggren och Dan Nyberg. Mot vänsterpartister… Och vi har inte heller någon indikation på att de har ändrat inställning… Ja, kanske Dan Nyberg då, men han är ju inte politiskt aktiv längre.
Men visst, Marie Dahlin har inte helt fel på denna punkt. Å andra sidan ska hon ju nu komma överens med Morgan Larsson och Marika Isetorp…
Marie Dahlin avslutar sitt mail till Vänsterpartiet med en förhoppning:
”Men vi utesluter inte att S och V med andra personsammansättningar kan bli ett alternativ för samarbete i ett framtida styre. Vi har ju trots allt en del gemensamt också.”
”Andra personsammansättningar”… Marie Dahlin menar nog inte Lars Göran Ljunggren, eller för den delen Bo Carlsson…
Något säger mig att jag inte jag får uppleva ett samarbete med Socialdemokraterna under min politiskt aktiva tid…
Å andra sidan säger mig något annat att de närmaste fyra åren bli lite av ett paradis för en bloggare…
S + M = Sant!
Ibland har man rätt och ibland har man fel. Ibland önskar man att man hade fel. Och ibland önskar man att man inte skulle kunna säga:
”Vad var det jag sa?”
Vänsterpartiet har under hela den gångna mandatperioden pekat på hur det styrande blocket i Vänersborg bestående av moderaterna, folkpartiet och kristdemokraterna har samarbetat med socialdemokraterna och centerpartiet. De har bildat ett stort styrande block.
Jag har i denna blogg benämnt samtliga dessa partier för betongblocket eller betongpartierna. Och hela tiden hävdat att de allt som oftast för en politik som är i det närmaste identisk. Några har tyckt att det har varit överdrivet.
Nu har Gunnar Lidell (M), och framför allt, Marie Dahlin (S), bekräftat att ett intimt samarbete mellan partierna är och har varit fallet den gångna mandatperioden. Även om de inte direkt använder begreppet betongblocket…
P4 Väst publicerade i fredags en intervju (du kan lyssna på inslaget här) med Marie Dahlin (S) och Gunnar Lidell (M). Även James Bucci (Vänsterpartiet) hörs i början, men det framgår inte av intervjun att det är Bucci. (Det framgår av det skrivna referatet. För övrigt tycker jag inte att själva texten på hemsidan riktigt återspeglar vad som sägs. Lyssna gärna och avgör själv.)
Gunnar Lidell (M) säger i intervjun:
”…har vi väl som oftast fått stöd utav S…”
Gunnar Lidell får då följdfrågan om han tycker att samarbetet med socialdemokraterna har fungerat bra. Lidell:
”Ja, det tycker jag.”
Marie Dahlin (S) bekräftar:
”Ja, vi har ju en dialog varje dag på jobbet. Vi är ju arbetskamrater han (Gunnar Lidell, min anm) och jag. Så det fungerar ju den dialogen.”
Det är överraskande att Lidell och Dahlin så öppet talar om det gångna samarbetet så här dagarna före valet. Man skulle väl kunna tycka att det vore läge att positionera sig inför väljarna och betona skillnaderna. (Om det nu finns några…) Men Marie Dahlin nöjer sig emellertid inte med detta, utan går faktiskt ett steg ännu längre.
Marie Dahlin är tydligen så sugen på makt och att få (fortsätta) regera, att hon öppet talar om ett slags koalitionsstyre med moderaterna efter valet.
Marie Dahlin säger att socialdemokraterna är öppna för det mesta för att få ihop en majoritet:
”Det är en helt öppen fråga. Jag känner det att vår kommun behöver ett majoritetsstyre.”
Det betyder med andra ord att socialdemokraterna kan tänka sig att styra med moderaterna, folkpartiet, kristdemokraterna och centern nästa mandatperiod…
Men så efter det att inslaget hade sänts i fredags morse, så ringde tydligen Marie Dahlin till P4 Väst för att förtydliga sig. På P4 Västs hemsida lade man därför i efterhand till:
”Det kommer inte på fråga att vi ska samarbeta med Moderaterna, säger hon nu.”
Jag förstår inte riktigt vad Marie Dahlin menar med sin ”rättelse” i efterhand. Hon har ju i intervjun berättat att socialdemokraterna har samarbetat med moderaterna under hela mandatperioden… Är det helt enkelt så att hennes öppenhet blev allt för provocerande för en del andra
socialdemokrater, så att hon blev tvungen att tona ner sina uttalanden lite?
Om vänersborgarna vill ha en förändring, om du vill ha en förändring – så finns det bara ett alternativ.
Beslutet är inget beslut!
Socialdemokraternas kommunalråd Marie Dahlin skriver i ytterligare ett, och kanske avslutande, inlägg i hamndiskussionen (se TTELA):
”Vi ska bara undersöka”
På Facebook har Marie Dahlin satt sin egen, och samtidigt lite mer familjära, rubrik:
”Vi har också fakta, Stefan!”
I varje inlägg, detta är det tredje, påstår Marie Dahlin att hon kommer med fakta. Det stämmer inte. Det finns sällan några fakta i inläggen. Marie Dahlin levererar mestadels bara drömmar och önsketänkanden. När hon undantagsvis framlägger något som kan liknas vid fakta, t ex om hennes inflytande och påverkan på riksdagsmän, att hamnen i Vänersborg är för liten och om antalet fartyg som anlöper hamnen, visar jag att hon har fel. Då går Marie Dahlin inte i svaromål och argumenterar inte vidare i de frågorna.
Marie Dahlin förbigår helt enkelt alla fakta som strider mot hennes med tystnad.
Och det gör hon rätt i. För Marie Dahlin har fel. Hur hennes drömmar än ser ut…
Marie Dahlins huvudargument denna gång, som hon gör en stor affär av, är att kommunfullmäktiges beslut inte är ett beslut…
Jaha. Igen. Det känns som rundgång. Detta har vi nämligen hört och diskuterat förut. Och det blir inte sant bara för att Marie Dahlin upprepar det.
Marie Dahlin försvarar det hamnbeslut som fullmäktige fattade i juni med att det inte är något beslut. Hon hävdar alltså återigen att Vänersborgs kommunfullmäktige fattar beslut som inte är några beslut.
Nähä…
Vad ska man säga om det? Mer än att vänersborgarna nog undrar vad som sker i Vänersborgs högsta beslutande församling… Med all rätt.
Fast jag vill återigen påpeka att det i beslutet, som enligt Dahlin inte är något beslut, står:
”… hamnen i centrala Vänersborg flyttas till Vargön i enlighet med i nuläget framtagna underlag.”
Marie Dahlin nämnder inte med ett ord om att det faktiskt står ”i nuläget framtagna underlag”. Det betyder på ren svenska att fullmäktige anser att den nuvarande utredningen är tillräcklig.
Marie Dahlins andra argument är att ett beslut som inte är ett beslut inte heller kostar pengar. I varje fall inte 300-400-500 milj. Kanske 140 milj kr. För det är ju det som tjänstemännens utredning har beräknat.
Marie Dahlin skriver:
”Den utredning som våra tjänstemän i kommunen har gjort landar på 120-140 miljoner för att flytta hamnen.”
Hur ett icke-beslut överhuvudtaget kan kosta någonting alls förklarar inte Marie Dahlin.
Visst, det är fakta. Att det står 120-140 miljoner i utredningen alltså. Inte att det ”bara” ska kosta 120-140 miljoner. Jag har tidigare visat på brister i utredningen, brister som tjänstemännen själva är medvetna om. (Se t ex ”Hamnfrågan avgjord”.) Det är därför som tjänstemännen krävde ytterligare utredning innan något som helst beslut fattades.
En hamnflytt kommer med all sannolikhet att kosta minst dubbelt så mycket…
Marie Dahlin gick förresten häromsistens ut i media och talade om att en flytt av hamnen kan kosta upp mot 300 miljoner… Det har hon tydligen glömt nu.
Jag kan inte låta bli att dra paralleller till den argumentation som vänersborgarna fick höra inför beslutet av Arena Vänersborg. Arenan skulle ju ”bara” kosta vänersborgarna 140 milj kr. Det blev som bekant 300 milj kr… Men det har nog inte Marie Dahlin accepterat än. För hur kan det bli så mycket när det inte var beräknat…?
Marie Dahlins uppskattade kostnad på 140 milj för hamnflytten är för övrigt förvillande lik den ”utredda” kostnaden för arenan… En ödets ironi?
Vill vänersborgarna förhindra att kommunen genomför ett dyrt och ogenomtänkt beslut, igen, så finns det bara ett parti att rösta på.
Hamnbeslutet måste bygga på fakta
Förra lördagen svarade Marie Dahlin, socialdemokratiskt kommunalråd, på en debattartikel som jag hade fått publicerad i TTELA. (Se här och här.) Jag skickade in mitt svar till TTELA redan samma eftermiddag… För 10 (!) dagar sedan alltså… Först idag publicerades mitt svar. Så lång tid ska det inte behöva gå anser jag, särskilt som Marie Dahlins artikel var mycket personlig. Egentligen alltför personlig. (Men så blir det väl när argumenten tryter i den politiska diskussionen…)
Under de här dagarna har jag mailat ett flertal personer på TTELA, bland annat till chefredaktör Morgan Ahlberg och Ulla Andersson, vid 3-4 tillfällen. Förutom ”automatsvar” vid enstaka tillfällen från några av dem, typ ”jag är på semester” eller ”jag är föräldraledig”, så har ingen bemödat sig om att svara på varför det har dröjt så lång tid.
Förrän sent i söndags kväll. Då fick jag ett mail från en ”redaktionell medarbetare i semestertider” som beklagade det hela.
Min erfarenhet är att det alltid är strul med TTELA:S debattsida. Ändras det inte i de inskickade debattartiklarna så fördröjs publiceringen istället. TTELA måste se över hur debattsidan fungerar och administreras, helt klart. Till min glädje dock, har i stort sett ingenting i min debattartikel ändrats den här gången.
Debatten mellan Marie Dahlin (S) och mig handlar alltså om fullmäktiges uppseendeväckande inriktningsbeslut om att flytta hamnen till Vargön.
Min debattartikel (se också här):
Hamnbeslutet måste bygga på fakta
Marie Dahlin (S), kommunalråd i Vänersborg, undrar hur jag kan vara så bitter. Hon gör frågan om en hamnflytt till en fråga om personlighet.
Det är ett nytt sätt att argumentera. Det hade varit bättre om Dahlin hade bemött mig med argument och fakta istället för att recensera min sinnesstämning.
Jag ska inte upprepa alla mina argument en gång till, men jag vill ändå konstatera att den tjänstemannaskrivelse som låg till grund för fullmäktiges beslut drar samma slutsats som Vänsterpartiet:
”beslutsunderlaget behöver kompletteras på ett antal punkter innan ett eventuellt beslut kan fattas.”
Jag tänker bemöta ett argument och kommentera ett annat.
Dahlin skriver:
”Två båtar i månaden skriver du, det är endast i Vänersborgs hamn. Resten av hamnarna runt Vänern då?”
De senaste fem åren har det i genomsnitt anlöpt 20 båtar om året till hamnen i Vänersborg. Det är ingen tolkning, det är fakta. Vad som sker i de andra Vänerhamnarna har jag överhuvudtaget aldrig pratat om. Det är hamnen i Vänersborg som Dahlin vill flytta. Ingen annan!
Men, fortsätter Dahlin:
”Det finns inte mer plats i hamnen i Vänersborg.”
Marie Dahlin menar tydligen att om hamnen i Vänersborg hade varit större hade det med automatik anlöpt fler fartyg.
Vem är det som tolkar saker på sitt sätt och sedan gör det till en sanning?
2008 anlöpte 65 fartyg till hamnen i Vänersborg. 2004 var det åtminstone 100 fartyg.
Har Vänersborgs hamn krympt?
Dahlin skriver om slussarna:
”Tror du inte att de beslutande politikerna i riksdagen förstår det. Jag pratar med mina politiker om detta.”
Marie Dahlin ”tror”.
Detta är fakta:
Den 24 juni(!) behandlade riksdagen ett betänkande från Trafikutskottet. Slussarna i Göta älv eller sjöfarten i Vänern nämndes inte med ett enda ord!
I riksdagsdebatten var det bara Stina Bergström (MP) som lyfte frågan:
”Men det finns stora behov som inte blir tillgodosedda i Alliansens transportplan, inte minst gäller det Västra Götaland där slussarna i Trollhättan behöver bytas ut senast år 2030.”
Ingen annan talare, inte en enda socialdemokrat, kommenterade eller bemötte detta. Inte någon talare nämnde med ett ord något om slussarna i Göta älv!
Riksdagen klubbade betänkandet. Utan slussar eller något om Vänersjöfarten…
Marie Dahlin tycks inte ha någon större framgång i sina kontakter med ”sina politiker i riksdagen”…
Ett beslut om att flytta hamnen till Vargön för 300-500 milj kr måste bygga på fakta och gedigna underlag! Inte på Dahlins drömmar.
Annars kan det bli ännu ett projekt vi bittert får ångra.
Senaste kommentarer